Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
101. Hajó Magazin,
2003. december

Első rész
Akik készülnek az olimpiai kvalifikációra
A 100. számban beszámoltunk arról, hogy a Weöres-Pay'r kettős ott lehet Athénban. A magyar válogatott nagyobbik felének azonban a jövő évi kvalifikációs lehetőségeket kell megragadni, ha utazni akar az olimpiára. Most az első magyar tornadós egység kormányosával, Litkey Árpáddal és a Sallai Gábor-Olosz Dávid kettős edzőjével, Regős Attilával beszélgettünk.

Nincs titok
Új-Zéland, Mackay-műhely
Minden valamirevaló vitorlázó tudja, hogy Új-Zéland a sportág fellegvára. Nemzeti sport, és valószínűleg itt élnek a világ legjobb vitorlázói. Természetesen a hajóépítésben is az élen járnak. Maga az ország lélegzetelállítóan gyönyörű. Az 1992-es barcelonai olimpia eredményei között böngészve feltűnt, hogy az amerikai csapat mellett az új-zélandiaknak sikerült az a bravúr, hogy minden hajóosztályban az első nyolc között végeztek. A különbség viszont nagy, hiszen az USA-nak több mint 200 millió lakosa van, Új-Zélandnak pedig 3,5 millió. Egy ilyen kis ország, ilyen eredményekkel! Akkor határoztam el, sőt egyfajta életcélként tűztem ki magam elé, hogy egyszer elutazom oda. Az életem szerencsés alakulása folytán, meg persze többéves spórolás után, az idén februárban sikerült megvalósítanom a nagy álmot. Ekkor látogattam meg a Mackay hajóépítő műhelyt is, mely Aucklandtől kb. 20 km-re található egy Silverdale nevű faluban egy farmon.

Bővülő mezőny
Mini Transat 2003
A legdingisebb tőkesúlyos, vagy tőkesúlyos dingi. Gyakran nevezik így a Mini 6.50 hajókat, amelyekkel a szólóvitorlázók első lépéseiket teszik a tengereken, óceánokon. Október végén célba érkezett az immár hagyományosan kétévente elrajtoló atlanti-óceáni átkelő verseny, a Mini Transat mezőnye.

Djuice az esélyesek között
Magyar Maxi az Atlanti-óceánon
November 23-án elrajtolt az Atlantic Rally for Cruisers transzatlanti vitorlásversenyen Láng Róbert hajója, az Extra Dry, a főszponzor után djuice néven. A hajó skippere Fa Nándor, aki néhány év szünet után most tér vissza az óceáni versenyek világába. A legénység is jórészt sokszoros magyar bajnokokból, olimpikonokból áll, így a djuice méltán sorolható az esélyesek közé a 235 hajós mezőnyben.

Yankee angyalai
J-105-ös lányok
A tavalyi nagyhajós bajnokságon Bakos Tamás, a Yankee kormányosa négy csinos lánnyal nyerte meg osztálya bajnokságát. A szombaton kezdődő bajnokság első két napja rendben lezajlott, de hétfőtől a viharos idő miatt két napig a parton rostokolt a mezőny. Egy hajó, a Yankee ezen a két napon is vízen volt és edzett. A csajok kemények, a hajó remek, Tamás pedig szigorú főnök. Amikor kiszólították őket
a bajnoki dobogóra, senki nem lepődött meg. Ez egy jó csapat, természetes, hogy nyernek, gondolták a legtöbben.

Mérethatárok nélkül
Tom Sailor
Néhány éve már a balatoni vitorlázók tudják, hova kell fordulniuk, ha a világmárkák minőségi színvonalán, azokkal azonos anyagból készült vitorlásruhát akarnak lényegesen olcsóbban vásárolni. Ilyenkor megkeresik Kiss Tamást, vagy ahogy mindenki ismeri, a "Sonkát", aki ilyeneket gyárt. A szezonban leginkább a balatonfüredi kikötőkben vagy a nagyhajós versenyeken található meg, ám most üzletet nyitott Budapesten, így már könnyebben beszerezhetők a Tom Sailor márkájú termékek.

Órák, barométerek
Oregon Scientific
A kilencvenedik számban mutatkozott be az Oregon Scientific. A cég igyekszik olyan termékeket előállítani, amelyek a mindennapokban nemcsak tökéletes, megbízható működésükkel nyerik el tulajdonosaik tetszését, de szépségükkel akkor is élményt okoznak, ha nem használjuk őket. Ezt a vitorlázók már régen ismerik, "ha egy vitorla szép, akkor rossz nem lehet". Számunkra mégis nagyon fontos, hogy amit használunk, az megfeleljen a célnak. Az alábbiakban három olyan terméket mutatunk be, amely megkönnyíti a vitorlázó felkészülését, és segíti a sikeres szereplésben.

Hajózni kell!
Egyiptom hajósszemmel - II. rész
A múlt év végén régi vágyam teljesült. Közel kéthetes körutazáson vehettem részt Egyiptomban. Nagy várakozással tekintettem a régen áhított úti cél, a fáraók országának megismerése elé. Egyrészt az antik világ csodálatos emlékei vonzottak, másrészt arra voltam kíváncsi, hogy milyen kapcsolat fűzi a kilencvenkét százalékban sivatagokon elterülő országot a Nílushoz és a tengerek vizéhez.

Keszthelyi-hegység
Túracélpontok
A Dunántúli-középhegység legnyugatibb tagja. Területe 350 km2. Alapkőzete a tengeri üledékes dolomit. A táj meredek völgyekkel tagolt, helyenként bércekkel, barlangokkal díszített.

Tovább...

Honda Accord Tourer 2.0 C
Autóbemutató
Már lassan egy éve annak, hogy teszteltük a Honda CR-V városi terepjárót. Máig emlékezetemben él az az autó. A finoman működő harmonikus szerkezet csöndben tette a dolgát. Annyira könnyen kezelhető és hibátlan volt, hogy maradt bennem egy kis hiányérzet amikor kiszálltam. Egy terepjáró vezetésének mégiscsak macsós dolognak kellene lennie, olyannak, amit nem tud mindenki. Már akkor az volt az érzésem, hogy a Honda stílusa igazán az Accordban lesz a helyén. Az elvárások tehát nagyok voltak.

A híres Magellán-szoros
A nagy felfedezésektől. II. rész
Az előző cikkben felvázoltuk azt a történelmi helyzetet, amely a keresztény Európát a keletre vezető karavánút megkerülésére kényszerítette, hiszen az arab, majd a török birodalom terjeszkedése elvágta az Indiába, Hátsó-Indiába és Kínába vezető szárazföldi karavánutat. Tengerész Henrik portugál herceg tevékenysége meghozta a maga gyümölcsét. Portugália - Diaz és Vasco de Gama felfedezéseivel - a magáénak tudhatta a keleti kereskedelmet, ami óriási profitot hozott az országnak. Spanyolország szintén élen járt az óceáni hajózási technika kifejlesztésében. Érdekeik ütközését a pápai bábáskodással létrejött tordesillas-i szerződés (1494) még időben fel kívánta oldani. Ez ugyanis egy, az Atlanti-óceánon húzott délkörtől keletre eső területeket Portugáliának, az attól nyugatra lévőket pedig Spanyolországnak juttatta - ekkor még nem tudtak az amerikai kontinens létezéséről.

Dolesch Iván. és a Huba
Dr. Szabó József archívumából
Dolesch Ivánhoz, hivatali ismeretségünk révén, már a negyvenes évek végén jó barátság fűzött, amit a balatoni vitorlázás és fényképezés mélyített el. Iván ismerte - elismerte - fotográfusi tevékenységemet, és ezért ahol mód volt rá, lehetőséget teremtett számomra. Így azután igen sokszor fényképeztem a Hubáról. Versenyeket, rajtokat, kemény időkben gyakran ott voltam a mentéseknél, és ha ez a lehetőség nincs, akkor sok, még ma is jónak tartott képem nem készült volna el. Nem egy közülük talán már része a Balaton-történelemnek.

Gyors hajó fél áron
Új finn Agárdról
A magyar finnezés központja több mint tíz éve átkerült a Balatonról a Velencei-tóra. Ez elsősorban Sipos Péternek köszönhető. ő fogta össze az agárdi finneseket, ő mutatott nekik perspektívát, és igyekezett minél jobb mezőnyt összekovácsolni. Régi vitorlázók és régi kajakosok, kenusok találták itt meg azt az élményt, ami megtartotta őket a versenysportban. Az idén elkezdtek hajókat építeni.

Bőséges kínálat
Karácsonyi körkép
Először is minden kedves olvasónknak békés karácsonyt és boldog új évet kívánunk. Reméljük, a 2004-es év több esőt hoz, és mindannyian megnyugodhatunk kedves Balatonunk sorsa felől. Szokásos év végi rovatunk az idén kissé átalakult. Egyetlen magyar hajóépítő szerepel csak benne. Változatlan lendülettel törnek előre a chartercégek, melyek télen is képesek bennünket felvidítani egzotikus kínálatukkal.

Motorcsónak
Már megvan a világbajnok
Class 1
Noha még két verseny hátravan, a verseny már eldőlt. A világbajnoki címért idén csak 11 hajó szállt harcba, ám esélye egyetlen egynek volt. A tavalyi világbajnok Spirit of Norway csak egyszer engedte ki a győzelmet a kezéből. Jelenleg nincs ellenfele.

A nagy hal
Azimut
Legutóbbi számunkban bemutattunk egy kis olasz hajógyártó céget, a Sciallinót, mint jó példát arra, hogy miként maradhat talpon egy kis, tradicionális vállalkozás az egyre modernizálódó piacon. Ezúttal a szintén olasz Azimut-Benetti gyárról szól írásunk, akik egészen más módszerekkel maradtak talpon, és lettek Európa egyik vezető hajógyártó cége. Az Azimut a nagy hal, amely megeszi a kis halat.

Yamaha áramfejlesztők
Csendes, tiszta energia hajósoknak
A Yamaha név jól ismert már a motorozás és a hajózás kedvelőinek körében. A gyárnak azonban van egy olyan termékcsaládja, amely talán még kevéssé ismert. Ez pedig az áramfejlesztők - meglehetősen széles - kínálata.

Szörf
Gádorfalvi nincsen egyedül!
Magyar szörfbajnokság 2003
Igazi szörfös dzsembori volt a magyar szörfbajnokság 2003. évi eredményhirdetése és díjkiosztó rendezvénye, amelyre november 7-én, a Mistral-North Magyarország üzlethelyiségében került sor. Habár honi szörfbajnokaink már megvannak, az ötkarikás kvalifikációs hajrában még nagy kihívások és izgalmak várnak széllovasainkra!

2003-as PWA-összefoglaló!
Változó erőviszonyok.
Az idei szezonról sem mondható el, hogy a PWA hatalmasságai túlzottan megerőltették volna magukat, legalábbis, ami a versenyek számát illeti. Évről évre visszatérő fogyatékossága a Világkupának, hogy az egyes kategóriákban túl kevés versenyt írnak ki. Így sok esetben megkérdőjelezhető, hogy az adott év bajnoka valóban kiegyensúlyozott teljesítmény alapján lett-e a kategória legjobbja.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink