Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Novemberi vitorlázás
FPC 33-as Classic
102. Hajó Magazin, 2004. január

Az FPC ezen hajói megosztják a közvéleményt. Egyeseknek tetszenek, másoknak nem. Közömbösen szinte senki nem viszonyul hozzájuk. Tetszik-e vagy sem, mindenki eldönti. Egyvalami bizonyosan kiderült: a hagyományos hajóépítésnek vannak előnyei, köztük olyan dolgok is, amelyek hiányát már szinte észre sem vesszük.

A 33-as és a 38-as FPC hajó engem a holland klasszikus vitorlásokra emlékeztet. Azok azonban jollék. Ezért a formastabilitásuk is sokkal nagyobb. Ha az ember komolyabb lendülettel lép a fedélzetükre, szinte meg se billennek. Az FPC 33-as azonban kieler, tehát nem okoz gondot, ha billenékeny. Csak meglepi az embert. Ahogy az a hatalmas tér is, amit kínál.
A szépen megmunkált tíkfával burkolt fedélzeten széles járófelületek és hatalmas sík terek vannak. Mindezt magas, erős korlát határolja. A hajón bőven találni kényelmes napozóhelyeket, és jó ülést a cockpiton kívül is. Ez az, ami már nincs a mai modern típusokon. Az ember nem mer felugrani a kabintetőre, mert az gömbölyű, tele van kötelekkel, így szinte biztos a bokatörés. Nem is próbálkozik senki ilyesmivel. Bezzeg az FPC 33-ason! Stabil, jó járófelületet ad a tető. Ülni is jó itt, sőt akár napozni is. Ugye, ez elképzelhetetlen egy modern hajón. Ezért aztán sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában. Ugyanez a helyzet a kabinban is. A függőleges falak tágas belteret öveznek. Optimális az állómagasság, és bőven jut hely polcok, valamint szekrények kialakítására. Az ágyak kényelmesek, jó építésűek. A klasszikus tetőablak előnye, hogy növeli a mennyezetet, és így a térérzetet is.
De mi a hátránya? Ha ennyire jó, akkor miért nem építenek többen ilyen hajót?
Már említettem, hogy nem mindenki kedveli ezt a formát, sokaknak kifejezetten nem tetszik. A hajó farának kialakítása miatt nehezebb megoldani, hogy két önálló kabin - achter és orr - legyen a hajóban. A bemutatott 33-asban van egy orrkabin és egy szalon, amelyből koporsóágyak nyúlnak hátra. A kabintetőn pedig azért nincsenek kötelek, mert a felhúzók az árbocon vannak rögzítve. Nem gondolom, hogy a hagyományos a jobb, de azt sem, hogy a modern. Mindkettőnek megvannak az értékei és a rajongói is. Tény azonban, hogy az FPC ezekkel a hajókkal valós igényt elégít ki, és egyelőre nincsenek versenytársai.
A belső tér kidolgozása kifogástalan. A bőségesen alkalmazott mahagónilapok illesztése szép, az asztalosmunka minősége olyan, amit az ember egy ilyen hajón elvár. A belső berendezés az egyedi kialakításnak köszönhetően a vevői igényekhez igazítható.
A hajóval egyébként nagyon jól lehet manőverezni, gyorsan fordul. Én a magam vitorlását, bármilyen szép, nem szerelném gaffosra, mert nekem túl kényelmetlen. Tény azonban, hogy jól illeszkedik a hajó stílusához.

Litkey
Fotó: Szamódy

Technikai adatok
Hossz: 10,10 m
Szélesség: 2,95 m
Belmagasság: 1,95 m
Befogadóképesség: 8 fő
Merülés: 1,20 m
Tőkesúly: 1 200 kg
Összsúly: 3 500 kg
Árbocmagasság: 12,00 m
Nagyvitorla: 35 m2
Fock: 14 m2
Motor: 15 LE,
beépített külmotor

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink