Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
FPC 30 TS
103. Hajó Magazin, 2004. február

Az FPC 30 TS harminc láb hosszú, és a túra-sport kategóriába tartozik. A legdinamikusabban fejlődő hajópítő vállalkozás, a Fölföldy Plastic Design legújabb modellje. A túra kivitelhez képest a legjelentősebb változás a cockpit kialakításában történt, és egyszerűbb lett a beltér is, számolva azzal, hogy egy elsősorban versenyzésre használt hajóban nincs akkora igény a komfortra. Az FPC 30-as a balatoni szokásokhoz jól igazodó kényelmes, tágas hajó.

"Az új hajó alsó héja, rudazata és vitorlázata teljesen megegyezik az FPC 30 T típuséval, a deck kialakítása azonban más. A túraváltozat kényelmét alárendeltük a sportos vitorlázásnak. Egyesíti egy fürge versenyhajó gyorsaságát és egy állómagassággal rendelkező túrahajó kényelmét, hiszen a belső állómagasság megmaradt, de a munkatér lényegesen megnőtt, hátra nyitottá vált" - olvashatjuk az FPC honlapján. Kérdés, hogy a hagyományos cockpit kialakítás valóban kényelmesebb-e. Tényleg jobb úgy vitorlázni, hogy az ember a habléc mögött egy padon ülve vezeti a hajóját? Ebben nem vagyok biztos. Az FPC 30-ashoz hasonló méretű hajók a Balatonon átlagos körülmények között szinte egyáltalán nem szedik a vizet. Így a habléc szerepe elhanyagolható. Miért van akkor erre szükség? Kétségtelen, hogy zártabbá teszi a cockpitot, és egyértelműen fokozza a biztonságot. Kisgyerekekkel hajózók részére ez komoly érv lehet a választásnál. Ugyanakkor a habléc elhagyásával a térérzetünk jelentősen megnő, nem beszélve arról, hogy a valós munkatér is nagyobb lesz. Könnyebben és pontosabban lehet kezelni a vitorlákat, ami versenyen fontos szempont.
A kétsoros korlát által nyújtott biztonság bőségesen elegendő a sportos vitorlázás kedvelőinek. Erős szélben kell csak azzal számolni, hogy valamennyi víz bejön a cockpitba, de az azonnal ki is folyik a hátsó nyitott részen.
A hajó felszereltsége elsősorban a versenyzést segíti. A nagyvitorla öt csuklós csúszkatámasszal szerelt, átmenő latnival, teflonbetétes csúszkákkal, melyek az árboc T sínjén futnak. Ezt a rendszert egyébként mindenkinek jó szívvel ajánlom. Végleg megszünteti a nagyvitorla felhúzásának gyötrelmeit. Nincs elakadt csúszka vagy megszorult élkötél. A vitorla felhúzása gyorsan és kényelmesen megy. Az ára pedig a közhiedelemmel ellentétben kifizethető.
A génua és a fock túrahajósan betekerhető, és mint a túrahajókon általában, takarót is ajánlanak hozzá. Szériaszerelvény viszont a komplett spinnaker-kiépítés rudazattal és teljes kezelőkötélzettel. A hajó a túra kivitellel megegyező sebességre képes. Így versenyezhetnek egy osztályban is. A TS-sel könnyebb vitorlázni, de nem ez fogja eldönteni a futamok sorsát.
Mindezekből is látható, hogy az FPC 30 TS túrázásra és versenyzésre egyaránt jól használható, okosan megkötött kompromisszumokkal kialakított hajó. A belső megalkotásakor is a lehető legtágasabb tér elérése volt a cél. A vásárlói igényeket felmérve, csak a szükséges felszerelések kerültek a hajóba. Ugyanakkor megmaradt a 185 centiméteres állómagasság, ami a versenyhajók között bizony ritkaság, de a túrahajók kategóriájában is bőségesnek számít.

L. F
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Hajóhossz: 9,15 m
Szélesség: 2,95 m
Belmagasság: 1,85 m
Befogadóképesség: 6 fo
Merülés: 1,4 m
Tokesúly tömege: 900 kg
Vízkiszorítás: 2,500 kg
Árbocmagasság: 11,60 m
Nagyvitorla: 25m2
Génua: 22m2
Fock I.: 14m2
Fock II.: 9m2
Spinnaker: 65m2
Motor: 5 LE, beépített külmotor

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink