Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Sun Odyssey 35
105. Hajó Magazin, 2004. április

A Jeanneau 2002 szeptemberében, a cannes-i Boat Show-n mutatta be új, 35 láb hosszú hajóját, amelyből azóta több mint ötszáz darab készült, és világszerte nagy sikert aratott. Tavaly Oslóban az év hajójának választották, a Sail, a vezető amerikai vitorlás magazin 2003 legjobb tíz hajója közé sorolta. Az idén pedig elnyerte a Horvátország hajója címet.

A mai kommerszhajó-építők rendkívül kiegyenlített mezőnyben versenyeznek a piaci pozíciókért. A technológia mindenki számára elérhető, jó hajótervező is akad elég. A szerelvényeket szinte valamennyi szereplő ugyanattól a néhány gyártótól vásárolja. Mi az, ami mégis kiemel egy hajótípust a többi közül, és olyan sikerek felé repíti, mint amilyeneket a Sun Odyssey 35-ös elért röpke másfél év alatt?
A kérdésre nem könnyű egyszerű választ adni. A Jeanneau-nak évtizedes munkája van abban, hogy kialakult az az imázs, ami ma övezi a márkát. Egyet tudnak a franciák, egy nagyon egyszerű népi igazságot. Jót főzni, csak jó alapanyagokból lehet. ők pedig a legjobbat használják. Mindenből. Ezen a téren nincs kompromisszum. Egy fát használnak, az pedig a tíkfa. A fedélzet borítására lakkozatlanul, a hajótestben lakkozva. Még a járólap is ebből készül. Kár lenne spórolni. Ez a mentalitás emeli ki a Jeanneau-t az átlagból, valamint az apró ötletek. Ilyen a sínen tologatható térképasztal, vagy az egészen szokatlan kialakítású szalonasztal. Apróságok, mondhatnánk, de itt a siker apróságokon múlik. Az elemzők szerint a hajók versenye manapság a belső térben dől el. Ebben a Jeanneau eddig is nagyon erős volt, és most rátettek még egy lapáttal.
Nézzük, mit kínál a Sun Odyssey 35-ös a fedélzet alatt. A tulajdonosi verzió két kabinnal van szerelve, a charterhajó hárommal. Négy ragyogóan lakkozott, de nem kevésbé jól csúszásmentesített tíkfa lépcsőn juthatunk le a kajütbe. A lépcsőfokokat fehér poliészterburkolatra szerelték. Ez az elem lenyitható, és így hozzáférhetünk a motorhoz. Az állómagasság pazar, 194 centi. A kétkabinos kialakításban jobb kézre nyílik az achterkabin, balra pedig a mosdó. Itt nyomás alatti hideg-meleg vizes zuhany és kézmosó van, kéziszivattyús toalett, ruhafogas, törülközőtartó, nyitható ablak és más egyéb szükséges felszerelések. Ebből a helyiségből is be lehet jutni a hátsó kabinba, amelyben két ruhásszekrényt, hatalmas, 199 x 198 centis franciaágyat, polcokat és ablakokat találunk, és egy szeparált tágas rakodóhelyet is. A charterhajóban a lejárat két oldalán egy-egy ajtó nyílik az achterkabinokba, amelyekben 198 x 148 centiméteres franciaágyak vannak ruhásszekrénnyel, nyitható fedélzeti ablakkal, oldalablakkal és körbefutó polccal. A mosdó itt is a bal oldalon kapott helyet, de csak egy bejárata van, és a mérete is valamelyest kisebb.
Mindkét verzióban a mosdó mellett, a bal oldalon van a térképasztal, amely a korábban említett módon, a szalon ülőpadja fölé tolható használatkor, ha nincs rá szükség, akkor pedig a navigációs ülés fölött kap helyet. A jobb oldalon találjuk az L alakú konyhát, 192 centiméteres állómagassággal. Felszereltsége a mai igényeknek megfelelően bőséges. Természetes szolgáltatás a nyomás alatti hideg-meleg vizes mosogató, a két égőfejes tűzhely sütővel és a 140 literes önleolvasztó hűtő.
Az első látásra átlagos kialakítású szalon tartogat meglepetéseket. Nem a klasszikus módon, a szalonasztal leeresztésével változik franciaággyá az U alakú ülőlap. Az asztalt este a plafon felé csúsztatjuk a vakárbocon, és ott rögzítjük, majd a tárolóból hozott ágykiegészítőből építünk fekhelyet. A szalonasztal étkezés előtt vendéglappal bővíthető, tisztításkor pedig átalakítható.
Az orrkabin mindkét változaton azonos. Még itt is elfogadható, 182 centiméter az állómagasság. A széles franciaágy alatt van a víztartály. Éjjeliszekrény, ruhásszekrény, polcok és a fedélzeti ablak szolgálja a lakók kényelmét.
A hajó belsejébe négy deckablakon, számos nyitható és fix oldalablakon át jut be a fény. Klasszikus módon, a mennyezetet kárpittal burkolták, és az egész belső tér hagyományőrző, békés hangulatot áraszt.
A cockpit tervezésekor nagy hangsúlyt fektettek a biztonság, a kényelem és a használhatóság szempontjainak érvényesülésére. A leekocsi, hasonlóan a nagyhajók elrendezésére, a kabintetőn kapott helyet. A nagyvitorla a fallstoppereken keresztül állítható. A génuacsörlő sajnos túlságosan elöl van, így nem lehet kényelmesen elérni a kormány mellől. A topbekötésű génuának az a hátránya, hogy az árboc korrekt merevítését csak a babystág alkalmazásával lehet megoldani. Tény azonban, hogy minden versenytárs ezt a módszert választotta. A spannerekkel állítható achterstág kevés törődést igényel. Ezzel a riggel a hajó bármilyen vitorlázattal biztonságosan használható. Akár teljesen leszerelt nagyvitorlával, génua alatt vitorlázva is stabil marad az árboc. A hagyományos latnis nagyvitorla csigás reffrendszere precízen és jól működik.
A cockpitasztal a kormánykonzolról nyitható, és három méretben áll rendelkezésre. Változatlanul nincsenek olyan pakolóhelyek, ahová az apróságok kerülhetnének, sem a kormányos körül, sem a cockpitban. Nem tudjuk elhelyezni a mobiltelefonunkat, a napszemüvegünket vagy a naptejet. Sajnos, nemcsak ennek a hajónak a tervezői gondolkodnak így manapság, hanem az összes többié is. Marad a kajüt, amely időnként bizony meglehetősen távol esik. A kormányállás kialakítása egyébként megfelelő, állva és ülve is jó pozíciót találunk. A kormányosülés lesüllyeszthető, így kényelmesen ki lehet jutni a fardeckre.
Összességében a Sun Odyssey 35-ös minden klasszikus Jeanneau-értéket felvonultat, és számos okos ötletet is tartogat az érdeklődő számára. Ez az első úgynevezett "nagyhajó" a cég kínálatában, tengerre is jó szívvel ajánlott, a kielsvertes változata pedig évek múlva is kényelmes hajózást garantál a Balatonon.

L. F.

Technikai adatok
Hossz: 10,43 m
Vízvonalhossz: 9,74 m
Szélesség: 3,49 m
Merülés: 0,96-2,18 m
Tömeg: 5200 kg
Ballaszt: 1490-2110 kg
Motor: 29 LE
Üzemanyagtartály: 130 l
Víztartály: 310 l
Nagyvitorla: 27,5m2
Rollgénua: 23m2
Spinnaker: 32,5m2
Kategória: 8 fő A, 8 fő B, 10 fő C
Tervezte: Marc Lombard

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink