Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Balatoni cruiser
Bénéteau Oceanis 323
106. Hajó Magazin, 2005. május

Az áprilisi számunkban bemutatott Jeanneau 35-ös 2003-ban nyerte el az év hajója címet Oslóban. Most megismerkedhetünk az idei győztessel. A Bénéteau 323-as kategóriájának talán legszebb jachtja, egy tudatosan kialakított, kiforrott hajó. Tervezői kihasználták a tízméteres hosszban rejlő összes lehetőséget. A 323-as mind külső, mind belső méreteit tekintve igazi balatoni hajó.

Bő tizenöt évvel ezelőtt még a Balaton 31-esek uralták a hazai túravitorlázók képzeletét. Nagy hajó volt. Annyira nagy, hogy amikor Fa Nándor és Gál József hazatért világ körüli útjáról, meggazdagodva, híresen... Azt, hogy gazdagok, mi sem bizonyította jobban, mint hogy kaptak egy-egy soron kívüli Zsiguli-kiutalást az államtól. Mi, balatoni vitorlázók szájtátva hallgattuk élményeiket, egyik ámulatból a másikba esve. Mindent elhittünk nekik az utolsó szóig. Az orkánszerű széltől a delfineken át az emeletes ház nagyságú hullámokig. A kétség mérgezett fullánkja akkor járta át a szívünket, amikor odáig jutott a szó, hogy Fokvárosban a kikötőben a helyi vitorlázók körbeállták Balaton 31-esüket, és azon álmélkodtak, hogy egy ilyen kicsi hajóval hogyan jutottak el idáig. Összenéztünk, és a többiek szemében ugyanazt a főlényes bizonyosságot láttam, amit magam is éreztem. Igen, most elkaptuk őket! Még hogy kicsi? Egy Balaton 31-es? Ezek itt tódítanak!
Azóta megváltozott a világ, jó autókkal járunk, a Zsiguli is sokat veszített egykor megingathatatlannak tűnő presztízséből, és ma már mindenki megérti a fokvárosi vitorlázók döbbent arckifejezését. Egy tízméteres jacht mégis, ma is a legoptimálisabb választás a Balatonra, és nagyon jól használható a horvát tengerpart gyönyörűen tagolt parti vizein is. Mind közül kiemelkedik azonban a Bénéteau 323-as Oceanis.
A hajót a 311-esből fejlesztették tovább, de a 321-est váltja fel. Egy dolog mindhárom hajóban közös, valamennyit a Group Finot irodában tervezték. Harmincegyedik számunkban mutattuk be az Oceanis 321-est, amely most átadta a helyét a 323-asnak. Mivel azonban az új hajó más vérvonalat képvisel, mint elődje, így lényeges eltérések vannak közöttük. Az Oceanis 323-as huszonöt centivel hosszabb és húsz centivel keskenyebb lett. A döntő különbség a tömegben figyelhető meg. Míg a 321-es 4400 kilogramm, addig a 323-as mindössze 3900 kilogrammot nyom. A lényeg azonban nem változott. A 323-as megörökölte elődje előnyös tulajdonságait. Jól kezelhető, barátságos túrahajó, négy ember számára igazán kényelmes, de akár hatan is lakhatnak benne. A 311-essel mutatott rokonságuk leginkább a belső elrendezésben figyelhető meg. A kisebb testvér tervezésekor bevált struktúrát egy az egyben átemelték a 323-asba.
A hajót Tribunjban próbálhattuk ki. Az első kellemes meglepetés a cockpitban éri az embert. A körkormány elforgatható, így nagyon kényelmes a ki-beszállás. Amikor elhelyezkedtünk, következik a második. Hol a motorkapcsoló panel? Az irányváltó megvan. A kormánykonzolra szerelték. Szerintem a legjobb helyre, de az indítót nem találom. Kezdem bután érezni magam, amikor az egyik kikötőmester nevetve kisegít. "Bent van a kajütben, a kapcsolótábla alatt" - mondja. Szokatlan hely, de semmi nem jutott eszembe, ami miatt ez gondot okozna. Itt az Adrián tanultam, meg, hogy a kikötőben mindaddig járatni kell a motort, amíg a hajót végleg nem kötjük ki. Utána pedig teljesen mindegy, hogy a kajütben vagy a cockpitban kell megállítani.
A kajütben a klasszikus elrendezést találjuk. Középen a lehajtható szalonasztalt akár hatan is körbeülhetik. Kétoldalt a kanapékon szükség esetén egy-egy ember aludhat. A jobb oldalon a térképasztalnál a szalonasztalhoz tartozó kanapén ülve lehet dolgozni. Ez egy kissé kényelmetlen, nem igazán lehet kitámasztani, és menetiránynak háttal ülni is rossz. Az áldozatot a pazar fürdőszoba miatt hozták. Azt gondolom, ez egy okos kompromisszum. A fürdővel szemben van az L alakú konyha, amely a megszokott felszereléseket tartalmazza. A konyhából nyílik az achterkabin ajtaja. Itt egy kényelmes franciaágyat, szekrényt és polcokat találunk. A belső részen nincs ülőmagasság sem. Az ágy szélessége és hossza azonban megfelelő. A kabin ablakai a cockpit és a fartükör felé nyílnak. Itt vannak az ágy falára szerelve a főkapcsolók is.
A szalonasztal lehajtása után juthatunk el az orrkabinba, ahol bőséges a hely. Az okos elrendezésnek köszönhetően a franciaágy egy hosszabb és egy rövidebb ágyra osztható. Ebben a helyiségben is van egy kis szekrény és polcok. Oldalablak itt nincs, deckablak viszont van.
A hajó szerelvényezése a nagyobb kategóriákat idézi. A leekocsi a kabintetőre került, a cockpitban egyedül a génuashottal kell osztozni a helyen. Két pár csörlő van, ami bőségesen elegendő alapvitorlázattal. Ballont szerelve azonban át kell gondolni a kiosztást. Az árbocot egy pár kissé hátranyilazott száling merevíti. A forstág úgy harminc centivel a top alatt van bekötve, ami a dupla achterrel megfelelően stabil stágolást eredményez. A bemutatóhajó árbocba tekerhető nagyvitorlával és rollgénuával volt felvitorlázva. Ez a rendszer egyszerűen kezelhető, de gyenge szélben komoly kompromisszum. A Balatonra a latnis grósz használata javasolt. Az Adrián, ahol gyenge szélben inkább motorozni szoktunk, jól használható ez a felszerelés. Hármas szél fölött ezt a vitorlázatot is csökkenteni kell. Érdemes a nagyvitorlával kezdeni, mert akkor csökken a szélbefutás veszélye, és a génua többet veszít reffeléskor az alakjából, így a hajónk is gyorsabb marad. A bemutató alatt a hajó a határon vitorlázott, és nagyon jól viselkedett. A kikötő előtti sima vízen élvezet volt a vitorlázás. Ilyenkor jó ha odafigyelünk, mert mindkét vitorlán meg kell húzni a trimzsinórt hajózás közben, de reffelés előtt ki kell engedni, mert a betekerő különben nem tudja egyenletesen felcsavarni a vitorlát és az megszorulhat.
A cockpitban a vízen is elegendő a hely. A kormányos állva és ülve is jól kilát a hajóból. A génuacsörlő egy kicsit elöl van, de könnyen el lehet érni kormányzás közben is. A nagyvitorla kezelése egy kicsit nehezebb, autopilot nélkül ügyességet igényel. A hajót alapvitorlázattal két ember gond nélkül elvezeti. A cockpitládákban bőséges helyet találunk a pufferek és egyéb szerelvények elpakolására. A hajón a munkát kétsoros korlát, a kabintetőn kapaszkodó segíti. A kormányosülés egy mozdulattal lecsúsztatható, és így kényelmesen ki lehet lépni a fartükörre, ahol egy fürdőlépcső vezet a vízhez. Az Oceanis Clipper 323-as hosszú évek fejlesztőmunkájának eredménye, egy kiforrott túrahajó, amellyel igazán élvezetes vitorlázni. Elődeihez képest elsősorban a sebessége javult. Már elérhető a charterkínálatban is. Elsősorban családi hajózásra ajánlott.

L. F
Fotó: Szekeres

Technikai adatok
Hossz: 10,01 m
Szélesség: 3,24 m
Merülés: 1,45-1,80 m
Tömeg: 3837 kg
Víztartály: 160 l
Motor: 18 LE
Befogadóképesség: 4-6
Vitorlázat: 50,70m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink