Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
 

Hajóbemutató: Dufour 34-es
A Sportos túrahajó
109. Hajó Magazin, 2004. augusztus

Ez a hajó nyerte a Düsseldorf Boat Show-n "Az év hajója Európában" címet a 10-12 méteres kategóriában. A Dufour, amióta 1997-ben megvásárolta a Gib'Sea márkát, deklaráltan sportos túrahajókat épít. A kényelmes túra-vonal a Gib'Sea védjegye lett. Az idén a Dufour 34-es nyert, tehát az európai piac súlypontja sportos irányba mozdult. Július elején a Balatonon próbáltuk ki a 34-est. Gyönyörű nap volt, friss keleti szélben, ragyogó napsütésben teszteltük az év vitorlását. Rangjához mérten nagyok voltak az elvárásaink.

A hajó formája és szerelvényezettsége egyértelműen a sportos használatra utal. Éreztük, hogy a tervezésnél fontos volt a sebesség. Az alkotók nem törekedtek arra, hogy a hajó több szempont szerint is a legjobb legyen. A belső nem lett hatalmas és pazar. Az igényes kidolgozáshoz azonban ragaszkodtak a franciák. Természetesen nem egy végletekig kihegyezett versenyhajó született, hanem egy olyan vitorlás, amellyel jól együtt lehet élni a fedélzeten és a kabinban is. Nehéz dolog ezt jól eltalálni, hiszen a tervező jobbról is, balról is kapja a kritikákat. "Nem elég gyors, nem elég kényelmes." Ritka az olyan hajó, amelyről mindenki jó véleménnyel van. A Dufour 34-es ilyen lett. Ezt honorálták aranyéremmel Düsseldorfban.



A Dufournál a tervezőknek határozott elképzelésük van arról, hogy milyen egy sportos túrahajó. Arra számítanak, hogy a kormányoson kívül nem sokan értenek majd a vitorlák kezeléséhez. A hajó szerelvényeit ennek megfelelően szoliter vitorlázásra alakították ki. A kormányosállás mellől lehet kezelni a nagyvitorlát, a génuát és az achtert. A fallakhoz azonban elkél a segítség: kell egy ügyes társ vagy egy jó autopilot. Ez a kialakítás rendkívül kényelmes. A jól áttételezett kormánnyal pontosan, finoman vezethető a hajó. A génuacsörlő nagyon jó helyen van, mögötte kényelmes tíkfa ülőkét helyeztek el a kormányosnak.

 
A külön bejáratú achterkabin

A forstág kevéssel az árboc teteje alatt van bekötve, így az achterral szép ívet lehet adni a kissé hátra nyilazott dupla szálinggal szerelt árbocnak. Gyorsan beállítjuk a vitorlákat a kettes keleti szélre. A hajó nagyon szépen mozog, pedig ilyenkor Füred előtt megnőnek a hullámok. Hamar elérjük az öt, öt és fél csomós sebességet. A génua éppen egy arasszal hosszabb annál, hogy jól átmenjen a korlát felett. Ez is a sportos jelleget erősíti. Feladatot adhatunk a családtagoknak, hogy érezzék, fontos szerepük van a versenyben. Ha ügyes a gyerek, a tizedik forduló után már szólni sem kell. Ne becsüljük le ezt a munkát. A versenyvitorlázás valójában a monotónia tűréséről szól, arról, hogy mennyire vagyunk képesek megőrizni figyelmünket olyan környezetben, ahol esetenként hosszú órákon át nem történik változás. Aztán pár perc alatt eldőlhet minden. Akár azon is múlhat, hogy a fordulóban időben kerül-e a korlát mögé a génua. A 34-esen ez kiválóan gyakorolható.

 
Igényes szerelvényválasztás
Klasszikus beltér, szép kidolgozás

A vitorlázat is a sportos használat jegyében készült. De azért van rajta nagyvitorla-takaró a hozzá tartozó kiváló kis madzagokkal, hogy a "túra" jelzőt is bátran használhassuk. Ezt a célt szolgálja a spriccfogó is, amelyet két mozdulattal könnyedén lehajthatunk, ha megszáll minket a versenyszellem. A nagyvitorlát csigás reffrendszerrel lehet kurtítani. Ez a szerkezet rendkívül jól és pontosan működik. De igaz ez a teljes szerelvénysorra. Ahol lehet, Harken veretekkel találkozunk. A kormány bőrborításának nagyon jó a fogása. Az üléseket tíkfa borítja. Már első látásra kiderül, hogy a hajó minden részletében minőségi munka. A cockpit két jól elkülöníthető részből áll. Az egyik a kormányosállás, ahol másnak igazán nem jut hely, a kormányos azonban éppen elfér. Azért ilyen szűkös itt, mert amennyire csak lehet, hátrahozták a kormányt. Ennek köszönhető, hogy a cockpit a kategóriában egyedülállóan tágas lett. A leekocsit közvetlenül a kormánykonzol elé szerelték, amivel két célt is elértek. Egy: nem vesz el helyet az utasrészből. Kettő: a shot éppen a baum végére érkezik, és így a legnagyobb erőkaron dolgozhat a csigasor. Okos.

A szpriccfogóval túrahajós a megjelenés

Technikai adatok
Hossz:
10,6 m
Szélesség:
3,48 m
Merülés:
1,42–1,92 m
Vitorlázat:
65 m2
Tömeg:
4700 kg
Tôkesúly tömege:
1500 kg
Víztartály:
265 liter
Üzemanyagtartály:
100 liter
Motor:
20 LE
Kabin:
2 vagy 3
CE kategória:
A

A 34-est kétféle berendezéssel kínálják. Mi a számomra mindig kedvesebb tulajdonosi kivitelt próbálhattuk ki. Ebben a verzióban két kabin van. Egy kényelmes dupla ágyas hátul és egy ugyancsak tágas az orrban. A mi hajónkban a kajütlejárat mellett jobb kézre találjuk a jókora mosdót. A háromkabinos kialakításban itt van a második achterkabin bejárata. A másik achterkabin, a szalon és a konyha mindkét hajóban azonos. Az orrkabin viszont nem. A tulajdonosi kivitel kabinjába a charterhajóban valahogy beszuszakoltak egy komplett mosdót. Én a kétkabinos kialakítást választanám.

A szpriccfogó nélkül sportosabb a megjelenés

A Dufour egy olyan piacra igyekszik betörni, amelyet eddig a Dehlerek uraltak. A 34-esnek minden adottsága megvan ahhoz, hogy komoly versenytársa legyen a német márkának.

Litkey
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink