Hajóbemutató
Bavaria 42-es Cruiser
110. Hajó Magazin, 2004. szeptember
A cruising osztály hajóit szinte mindenki ismeri. A charterflották ilyen vitorlásokkal vannak felszerelve, és ezek közül néhányat kipróbáltunk már az Adrián. Kényes téma. Itt nem lehet hibázni. Az osztályon belül a 40 láb hosszú méret a legfontosabb, hiszen ma is ez az a kategória, amely eldönti, eldöntheti egy-egy hajógyártó sikerét vagy kudarcát.
|
|
|
Okosan megtervezett, jó pilotasztal |
A Bavaria három év után váltotta le versenyzőjét. A váltás mélyebb gyökerű annál, mint ahogy azt az első pillanatban gondolnánk. A 41-es nem volt teljesen új modell, a test alapvetően a 40-es vonalait követte. Valójában tehát nem egy három évvel ezelőtt hadrendbe állított hajó cseréjéről van most szó. Mindenesetre figyelemre méltó, ahogy ez a hatalmas gyár reagál a piaci mozgásokra. Az idén az Elan Impression keverte föl az állóvizet. A szlovének nyíltan a Bavariát vették célkeresztbe új modelljükkel. A dolog azért is veszélyes, mert ha az Elan sikerrel jár, más is vérszemet kaphat. A Bavaria olyan válaszlépést tett, amit rajongói már nagyon régen vártak. Ezúttal nem a megszokott stratégiát követi, és elképesztően jó áraival igyekszik megerősíteni pozícióit, hanem a magasabb minőség irányába indulva akar versenyben maradni. A helyzet azért is érdekes, mert olyan tartalékokkal rendelkezik az árversenyben, hogy még így is a legjobb vétel maradt a piacon. Nézzük tehát, melyek azok a változások, amelyekről azt mondja az ember, hogy igen, a Bavaria felvette a kesztyűt.
|
|
|
Érdemes megfigyelni, hogy a konyhának saját kis oldalablaka van |
|
A tulajdonosi kabin franciásan elegáns |
Technikai adatok |
Hossz: |
12,83 m |
Vízvonalhossz: |
11,40 m |
Szélesség: |
3,99 m |
Merülés: |
1, 80 m |
Testsebesség: |
8,14 csomó |
Tömeg: |
8,5 t |
Ballaszt: |
2,8 t |
Ballaszt aránya: |
33% |
Nagyvitorla: |
40,2 m2 |
Génua: |
58 m2 |
Motor: |
55 LE |
Üzemanyagtartály: |
210 l |
Víztartály: |
360 l |
Szennyvíztartály: |
120 l |
Sebesség 18 csomós szélben: |
széltôl 42 fokra: |
7 csomó |
széltôl 60 fokra: |
7,3 csomó |
széltôl 90 fokra: |
8,5 csomó |
széltôl 130 fokra: |
7,1 csomó |
széltôl 180 fokra: |
5,9 csomó |
Kategória: |
A |
Tervezte: |
J és J design |
|
|
Az első, amit azonnal észre lehet venni, hogy a sprayhood az eddig megszokottól eltérően egy, a kabintetőbe sülylyesztett házba hajtható le. Eddig ezt a megoldást olyan márkák hajóin láthattuk, mint az X-Yachts, a Comfortina vagy a Dehler. Apró jel, de nem szabad figyelmen kívül hagyni. Hasonló a helyzet, mint amikor a nyolcvanas évek elején egyszer csak a Mercedes márka hirdetései a csomagtartó méretét dicsérték. Akkor elgondolkodott az ember, hogy mit is akarnak a németek tulajdonképpen. Csomagtartó? Kit érdekelt korábban, hogy mekkora egy Mercedes csomagtartója? Ez volt a jel, hogy a márka ki akar törni az elit kategóriából, és új területeket kíván meghódítani. Ugyanez a helyzet most a Bavariánál. A sprayhood nem az egyetlen változtatás. Hat csörlő van a fedélzeten, korábban egy Bavaria cruiseren ez is elképzelhetetlen lett volna. De más meglepetés is vár ránk: a kajüt igazi átváltozása. A választott anyagok minősége és a kidolgozás igazolja a Bavaria komoly szándékát a megújulásra. Úgy tűnik, jó benyomásokat szereztek az Elan új hajójáról. Ez igazi verseny! Mi pedig csak nyerhetünk. Nehéz kimondani, hiszen még nagyon új ez a hajó, de az az érzésem, hogy az utóbbi évtized legjobb Bavariájával van dolgunk. A képek önmagukért beszélnek. Tessék körülnézni!
A kajütlejárat mindkét oldalán ajtók nyílnak hátrafelé, a szeparált achterkabinokba. Itt kényelmes belépőtér fogad tágas szekrénnyel nagy franciaággyal és polcokkal. Ez a két kabin van a legközelebb a motorhoz, amely a kajütlejárat alatt kapott helyet. 2300-as fordulatnál, amikor a hajó 7,9 csomós sebességgel halad, az itt mért hangerő 79 decibel, tehát a normál érték (80 dB) alatt marad. Érdemes a menetirány szerint bal oldalon lévő kabint választani, mert az van közelebb a mosdóhoz. A kabin igényes kidolgozásával jól illeszkedik az új Bavaria arculathoz. Van benne hely bőséggel. A másik oldalon találjuk a szép térképasztalt, melyet nagy gonddal helyeztek el. A navigátor menetirányban ül, könnyen felveheti a kapcsolatot a kormányossal, és elegendő hely van műszerei felszerelésére. A szalon és a konyha a hajótörzs legszélesebb metszete előtt van. Semmilyen kényelmetlenséggel nem kell számolnunk. A konyhát okosan tervezték meg. Az itt dolgozó jól megtámaszkodhat a szalon kétüléses foteljének a háttámlájában. Az orrkabint a tulajdonosnak szánták. Itt mindent beleadtak. Összes részletében igényes, pazar fürdőszoba és kényelmes, körbejárható franciaágy szolgálja a legfontosabb ember kényelmét.
|
Ebben az osztályban a hajó legfontosabb része a szalon |
A hajó vitorlák alatt kiegyensúlyozottan viselkedek. Korrekt, jó utazósebességre képes. Motor alatt pedig igazán jól kormányozható, nincs gond vele a kikötőben.
L. F.
Fotó: Bavaria
|