Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Mode 967
112. Hajó Magazin, 2004. november

Kezdetben volt a Hunter Impala, majd megszületett a Regina. A magasított fedélzetű Regina és később az FPC sorozat, beleértve a klasszikus hajókat is, amelyeken már alig-alig látszott, hogy milyen az eredeti modell. Már azt gondolhattuk, hogy nincs több ebben a projektben, amikor megszületett a MODE 967-es. Szélesebb, hosszabb, sokkal nehezebb. Más kategória.

 
Oldalról hasonlít legjobban az Impalára

A Mode 967-es igazi kisipari termék. Molnár Dezső, az ismert hajóépítő évente kettőt készít. Finom, míves munka. Kevesen dolgoznak rajta, a mester mindent ellenőriz. A minőségi munka természetesen a sablonkészítéssel kezdődik. Idő kell, amíg ilyen szép műanyag felületet lehet kivenni a szerszámból, mint amilyen a Mode. A sablon úgy készült, hogy a mester fogott egy Regina héjat, azt négy részre vágta, és elkezdte toldozgatni. Addig-addig, amíg azt jónak nem találta. Így született meg az az óriás Regina, amely a keresztségben a Mode 967-es nevet kapta a mestertől.
Az egykezes versenyre kerestem gennakert. A www.photobudai.com oldalait lapozgattam, hátha ráakadok egy megfelelő darabra. Így találtam rá Takács György hajójára, amin egy ígéretes gennaker feszült. Nem tudtam, hogy milyen hajó ez, korábban sosem láttam ilyet. Aztán a kenesei kiállításon ott volt. Itt találkoztam Molnár Dezsővel, aki útba igazított a gennaker felé. Megdöbbenve láttam, hogy milyen szép kis hajóra csöppentem. Korábban hallottam már rémhíreket egy boglári hajóépítőről, aki toldott-foldott Reginát épít, de valahogy nem egy ilyen szép vitorlást képzeltem magam elé.

 
A szalon helykínálata kifogástalan
Az orrkabin a legjobb hálóhely a hajóban

A berendezés klasszikus stílusjegyeket visel: ízlésesen kidolgozott mahagónibútorzat, tetőkárpit és finom szövetek. A szalonban kimondottan tágas a hely. Van állómagasság, szép az elrendezés. Itt érezni igazán a közel tíz méter hosszú és három méter széles hajó méreteit. Tetszett a konyha, a pilotasztal és a tágas fürdőszoba is. Az orrkabin korrekt, kényelmes szállást ad, az achterkabint azonban nem sikerült megoldani. A teszthajóban találunk egy koporsóágyat, és a tervek szerint akár kettő is kialakítható. De ez nem az, amit ma egy tízméteres hajótól joggal elvárhatunk. Az eredeti Impalának is ez volt az igazi hátránya az elmúlt tíz évben, és ezt az örökséget a Mode sem vetkőzte le. A dolognak azért van jó oldala is. A mai modern, tágas achterkabinnal szerelt hajóknak nem ilyen szép a farkidolgozása. Mert szinte mindent fel kell áldozni azért, hogy az achterkabin elég nagy legyen. Dezső azonban megcsinálhatta a legszebb cockpitot és farrészt, amit a közelmúltban tízméteres túrahajó kapott.

 
Igényes kormányállás
Puffertartók az orrkorláton

Technikai adatok
Hossz:
9,67 m
Vízvonalhossz:
8,61 m
Szélesség:
3,00 m
Tömeg:
3600 kg
Tôkesúly tömege:
1400 kg
Merülés:
1,30 m
vagy 1,50 m
Nagyvitorla:
30,3 m2
Fock:
26,2 m2
Állómagasság:
1,80 m
Fekhelyek száma:
5 + 2 db
Befogadóképesség:
9 + 1 fô
CE-besorolás:
B
Ár (alapfelszereltség):
11 500 000 Ft

Komoly háromhengeres dízelmotor duruzsolt a hajóbelsőben. A bőrrel bevont jó méretű kormánykerék előtt a konzolon kapott helyet az irányváltó. Kompasz és hatalmas halradar tartozik még a felszereléshez. Az egyötvenes merüléssel gond nélkül kanyarodhatunk a kikötő előtt, nem kell kerülgetni a megszokott homokpadokat. Felszerelünk. Hamar kiderül, hogy a génua túl hosszú, nem lehet optimálisan beállítani. A kocsi teljesen hátul van, ennek ellenére íves marad az orrvitorla. A kormányt leeben ülve is kényelmesen el lehet érni. A génuacsörlő is jó helyen van, segíti a szolitervitorlázást. A nagyvitorla behúzó viszont egy kicsit messze esik a kormányostól. A vitorlákkal küzdök, hogy kiderítsem, valójában mit is tud a hajó. Mindkét darab anyaga nagyon gyenge, biztosan nem bírnak ki egy erősebb szelet, a szabásuk pedig komoly fejtörést okoz. Végül feladtam a dolgot, és shotolással hoztam egyensúlyba a hajót. Legalább egy méterrel rövidebb baum, ezáltal kisebb, légyegesen erősebb anyagból készült grósz és méretre szabott, jó anyagból készült génua esetén a hajó kiegyensúlyozottan, szépen vitorlázna. Egy kevésbé képzett vitorlázó kezéből hamar elszabadul és kitör luvba. A vitorlás nehezebb az optimálisnál, ez azonban csak a sebesség bűvöletében élőket fogja zavarni. Jó érzés ezzel a masszív, erős géppel rombolni a balatoni hullámokat. A rudazata hibátlan, akár nagyvitorla nélkül is biztonsággal használható. Keményen megfeszített achterrel szép ívet lehet adni az árbocnak, ami így nem akar negatívba hajlani és stabilan megtartja magát.

A hajó legnagyobb erénye a szépen kidolgozott farrész és cockpit

A Mode 967-es azoknak ajánlott, akiknek van idejük megvárni, amíg elkészül a hajójuk. Megelégszenek egy nagyon jól megépített korrekt darabbal, de nem várják tőle, hogy egyszerre legyen gyors és kényelmes is.

L. F.
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink