Hajóbemutató
Bénéteau 57
115. Hajó Magazin, 2005. február
Bruce Farr neve hallatán általában a nagy versenyeredményekre, a gyors hajókra gondolunk. Farr tervezőcsapatát az America's Cup versenyekről - és persze győzelmekről - ismerhette meg a világ, majd hosszú ideig szinte egyeduralkodók voltak a Whitbread (ma Volvo Ocean Race) regattákon. A sebesség megszállottjai elegáns, de azért gyors túrahajókat is terveztek, igaz, ezek Európában eleinte kevésbé voltak ismertek.
Lapunkban a Farr Designtól 2002-ben először a kecses és gyors Bénéteau 25-öst mutattuk be, tavaly pedig az 50-esről olvashattak. Most egy olyan hajó következik, amely az úgynevezett rétegmodellek körébe tartozik.
A Bénéteau 57-es elrendezésének eredete egészen a legkorábbi utazóhajókig vezethető vissza. Az elegáns, tágas hátsó kabinok még a kínai dzsunkákon is megtalálhatók. A fedélzetre lépve az volt az első benyomásunk, hogy a tervező nem kívánt kompromisszumot kötni. Mindent alárendeltek a kényelemnek. A középen elhelyezett cockpitnak nagyon sok előnye van. Hullámos vízen itt a legjobb tartózkodni, hatalmas achterkabin alakítható ki, és igazi farfedélzetet kaphat a hajó. A fartükör a víz felé dől, ami kicsit szokatlan, ennek ellenére sikerült megoldani, hogy a fürdőlépcsőt kényelmesen lehessen használni. Kétségtelen, hogy vezetése sokkal kényelmetlenebb, de ez nem lényeges szempont, hiszen a hajók többségén skippereket alkalmaznak. Bruce Farr persze nem tudta megállni, hogy ne rajzoljon egy formás héjat az utazóhajó alá. Ha nem tulajdonítunk jelentőséget a szélvédő és a napvédő sátor létének, akkor egy csinos, formás hajót látunk magunk előtt. A fedélzeten jól lehet közlekedni a nagy sík járófelületeken. A kormányost segítő autopilottal egyedül is kényelmesen vezethető a hajó. Kimondottan jó, hogy a kikötőben középről vezényelhetjük a ki-be állást.
A kényelem a legfontosabb. A belső tér is ennek megfelelően van kialakítva. A négy tulajdonosi verzió mellett mindöszsze egy charterhajót kínálnak, ami szintén azt jelzi, hogy ez a vitorlás elsősorban nyaralóként használatos. Minden változatban azonos a szalon és a skipperkabin kialakítása. A cockpitból ide érkezik az ember, balra van az ülőgarnitúra, jobbra pedig a pilotasztal. A szalonból két folyosó nyílik hátrafelé, a bal oldalon a konyhát, a jobb oldalon pedig a skipperkabint találjuk. A charterhajóban és az első tulajdonosi kabinnal szerelt verzióban keresztül lehet járni a konyhán, ebben az esetben dupla achterkabin van. A többi kialakításban csak a hajó jobb oldalán, a skipperkabin előtt közelíthetjük meg az achterkabint. A két véglet a négy plusz skipperkabinos charterhajó, amelyben öt fürdőszobát alakítottak ki, és a két tulajdonosi kabinnal plusz skipperkabinnal szerelt változat, melyben hármat. Ez utóbbi esetben négy utas fér el pazar kényelemben.
|
|
|
Látkép a térképasztal mellől
|
|
Ez az U alakú konyha
a tulajdonosi kivitelekhez tartozik |
|
|
|
Franciásan elegáns a mosdó |
|
Az achterkabin pazar
kényelmet nyújtó lakosztálya |
Technikai adatok |
Teljes hossz: |
17,60 m |
Test hossza |
17,20 m |
Szélesség: |
4,92 |
Vízkiszorítás: |
21 500 kg |
Vitorlázat: |
160m2 |
Motor maximális teljesítménye: |
160 LE
|
Üzemanyagtartály: |
480 l |
Ágyak száma: |
5-7-9 |
CE Certification: |
A10-B12 |
Tervező: |
Farr Design |
|
|
A hajó három pár szálinggal van szerelve. A kilencvenegy négyzetméteres génuához hetvennégy négyzetméteres grósz tartozik. Mivel a kabintető nagyon közel van az árbochoz, a leekocsi az optimális helyre kerülhetett. A nagyshot majdnem a baum végén rögzül. A hajót úgy vezethetjük, mint egy motoros jachtot. Mivel egy kormányállás van - a bal oldalon -, hol leeből, hol luvból kell kormányozni. A kilátás nem minden esetben optimális, kell egy kis rutin, hogy biztos kézzel vezethessük az 57-est. A leeoldalon meglehetősen nagy a génua takarása, amely mögül nem lehet jól kilátni.
|
A hajótest vonalain fedezhető fel leginkább a Farr Design munkája |
Litkey
Fotó: Szekeres
|