Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

115. Hajó Magazin, 2005. február

 

A PRB ismételhet
Vendée Globe

 

Januárban megjelent számunkban az Indiai-óceánra, a Kergülen-szigetekig követhettük nyomon a Vendée Globe versenyzőinek napjait. Akkoriban Vincent Riou vitorlázott az élen a PRB fedélzetén. Hetven mérfölddel követte, kissé délebbre Jean Le Cam a Bonduelle-lel. Háromszáz mérfölddel mögöttük jött a fokozatosan felzárkózó Roland Jourdain, míg a negyedik-ötödik helyen egymást előzgetve Mike Golding és Sébastien Josse osztozott. Már többen a verseny feladására kényszerültek. Kiállt Alex Thomson, Hervé Laurant és Norbert Sedlacek. Conrad Humphreys Fokvárosban egy bójára állva szerelte hajóját, a Hellomotót. Mivel külső segítséget nem vett igénybe, ő versenyben maradt, és december 10-én a többiek után eredhetett.


A végjáték következik
Beszélgetés Fa Nándorral

 
 

Mindig öröm Fa Nándorral beszélgetni. Különösen a Vendée Globe idején. Természetesen mindent tud a versenyről, a hajókról, a hajósokról, a meteorológiáról, és nagyon szeret erről beszélni is. Persze, nincs ebben semmi különös, hiszen lassan tizenöt éve szeretett bele ebbe a regattába, és - ugye, emlékszünk még - ő volt az első "nem francia" versenyző, aki teljesítette is ezt a kihívást.
Most harmadik alkalommal találkoztunk a Vendée Globe rajtja után. A legutóbbi beszélgetésünk óta akadt izgalom bőven.

A dél varázsa
Ellen MacArthur

 

Mire magazinunk a standokra kerül, Ellen MacArthur földkerülő útja utolsó napjait tölti a B&Q-Castorama trimarán fedélzetén, és ha nem éri balszerencse, feltehetően új csúcsidőt teljesítve megjavítja Francis Joyon 72 nap 22 óra 54 perc és 22 másodperces rekordját. Az első hét után előrébb járt, mint ellenfele egy évvel korábban. A Csendes-óceánon már több mint öt nap előnyt gyűjtött. A déli vizekről írott leveleiből válogattunk, hiszen ki számolhatna be pontosabban arról a világról, amelyben él, mint ő maga. Ellen gyakran többes számban beszél, hiszen ketten vannak együtt a világ végén: ő és a hajója.

A hatvanadik
Rolex Sydney-Hobart Yacht Race 2004

 

1945 óta a hatvanadik alkalommal rajtolt - hagyományosan karácsonykor - a déli félteke talán leghíresebb vitorlásversenye, a 629 tengeri mérföldes Rolex Sydney-Hobart Yacht Race. Az elmúlt évtized legnépesebb mezőnye nevezett az idén: száztizenhat, többségében ausztrál hajó sorakozott fel a Sydney-öbölben.

FD- és Soling Masters-vb
Világversenyek 2005-ben a Balatonon

 

A veterán solingosok Magyarországra jönnek, májusban mérkőznek a bajnoki címért. Ennek a versenynek magyar esélyese, a Wossala György-Kovácsi László-Németh Péter egység képviseli a veterán magyar solingosokat.
1996 után idén szeptemberben ismét Balatonföldváron rendezik a Repülő Hollandi osztály világbajnokságát. A magyar élpáros elképesztő sorozat után készül a versenyre. Az elmúlt három alkalommal a Majthényi Szabolcs-Domokos András kettős lett a bajnok, így - 1994-es sikerükkel együtt - négyszeres világbajnokok, csakúgy, mint legnagyobb riválisuk és egyben edzőpartnerük, a dán Bojsen-Moller duó.

Bénéteau 57
Hajóbemutató

 

Bruce Farr neve hallatán általában a nagy versenyeredményekre, a gyors hajókra gondolunk. Farr tervezőcsapatát az America's Cup versenyekről - és persze győzelmekről - ismerhette meg a világ, majd hosszú ideig szinte egyeduralkodók voltak a Whitbread (ma Volvo Ocean Race) regattákon. A sebesség megszállottjai elegáns, de azért gyors túrahajókat is terveztek, igaz, ezek Európában eleinte kevésbé voltak ismertek. Lapunkban a Farr Designtól 2002-ben először a kecses és gyors Bénéteau 25-öst mutattuk be, tavaly pedig az 50-esről olvashattak. Most egy olyan hajó következik, amely az úgynevezett rétegmodellek körébe tartozik.

Tovább...

A földön járnak?
Magyar versenyhajóflotta Biogradban

 

Egy neves nyugat-európai szakember egyszerűen csak science fictionnek minősítette az elképzelést, mely szerint egy húsz hajóból álló 42-es flotta gazdaságilag életképesen üzemeltethető az Adrián. A biogradi kikötő kapitánya viszont határozottan kijelentette, hogy ez az, amire itt és most szükség van. Egy biztos, mindenkit érdekel, mire jut az a három magyar vállalkozó, aki belevágott ebbe a kalandba.

Sudár Sport kontra Sudár Regatta
Osztálytörténet: Sudár - 2. rész

 

Előző számunkban tisztáztuk a Sudár név eredetét. A Sudár Sport és Regatta őse a Sudár II. (később Komfort), melynek alsó héja kiinduló formája volt a később mintegy hetven darabos sorozatot megélt Sudár Sportnak és a Sudár Regattának, melyből több mint százötven darab készült.

 

Vihar a viharjelzés körül
Siófokon vagy Budapesten?

 

A balatoni viharjelzés hetven éve működik. Irányítóközpontját ötven éve telepítették Siófokra. Így a térségből gyorsabb és pontosabb meteorológiai szolgáltatást lehet biztosítani.


 

Terepjáró Koreából...
SsangYong Rexton

 
 

Ismerősen csenghet ez a név, hiszen mintegy tíz évvel ezelőtt már forgalmaztak SsangYongot Magyarországon. A márka 1996-97-ben jutott a csúcsra, ezután rövid szünet következett. Most újra itt van a Mercedes váltóval és motorral szerelt terepjáró a Rexton fantázianevű családtaggal, amely tavaly óta kapható hazánkban. Nemsokára jön a testvére is, a Musso, és a pick up változattal fog itthon hódítani.

Lendületben
Nautic-műhely

 

A Nautic Boat hajóépítő-műhely tizenöt éve dolgozik pesterzsébeti telephelyén. Az elmúlt évek alatt a műhely nem sokat változott, az itt készülő hajók azonban igen. A tizenöt évvel ezelőtti kínálatból egyedül a Balaton 50-es cirkáló maradt meg. Leguánt, Kuruc 18-ast és Reginát ma már senki nem akar vásárolni, új, korszerűbb, jobb hajók kerülnek ki innen.

Szörf
Ismét windszörf a leggyorsabb a vízen!
Világrekord

 

Néhány évvel ezelőtt egy jó nevű vitorlázó ismerősöm meghökkent és kétségbe vonta állításom helyességét, amikor azt mondtam, hogy a windszörf - hosszú és rövid távon egyaránt - gyorsabb bármelyik vitorlásnál. Lett légyen szó egytestű hajókról vagy akár egy trimaránról. Példaként Robert Teriitehau windszörfös és a Club Med nevű versenytrimarán kilométereken át tartó duellumát hoztam fel, melynek során a szörfös mindvégig vezetett. Aztán mégis a trimarán nyert, mivel Teriitehau a cél előtt egy homokpadnak ütközött, és ripityára tört a felszerelése. Tavaly november óta azonban nincs apelláta: a Yellow Pages nevű aszimmetrikus trimarán tizenkét éve megdönthetetlennek tűnő rekordját egy windszörfös szárnyalta túl.

Motorcsónak
Ismeretlen veszélyek

 

Hajnal a tengeren - ötödik rész
A Hajnal végre megkóstolhatta a sós vizet, de nem ízlett neki. Egy tapasztalt magyar tengerész szerint a Fekete-tenger kiszámíthatatlan és mindig haragos, ha netán nyugodt, akkor sem bámészkodhat a hajós, mert könnyen felakadhat egy halászhálóra. A Fekete-tengert tisztelni kell.

Corvette Plus, Tiszalök
Cégbemutató

 

A hazai vashajógyártás egyik fellegvárává válhat a tiszalöki Corvette Plus Kft. A tiszalöki erőmű tavaly volt ötvenéves. A Corvette telephelye az erőmű közvetlen szomszédságában van. Nagy területen, széles sólyatéren dolgozhatnak, és ami a legfontosabb, jól képzett munkaerővel. A cég igazgatója, Bencze Attila invitált bennünket, hogy látogassuk meg őket. A Tisza nem januárban a legszebb, de így is megérintett az a lehetőség, ami ebben a folyóban rejlik.

Az 1838-as nagy verseny
Hajózástörténet

 

A hajózás történetével foglalkozó cikkeinkben már beszámoltunk a vitorlás korszakból a gépüzemre való áttérés eseményeiről, hatásairól. Most azzal foglalkozunk, hogy milyen volt az első, gőz alatt történt óceánátkelés, és mi folyt annak hátterében.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink