Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

116. Hajó Magazin, 2005. március


A PRB duplázott
Vendée Globe

 

Vendée Globe krónikánkat a lapzárta miatt január közepén kényszerültünk megszakítani, akkor, amikor a hármas élboly - Riou, Le Cam és Golding - már túljutott az Egyenlítőn, és az utolsó, a mindent eldöntő ütközetre készültek. Vincent Riou biztosan vezetett, ám az Atlanti-óceán északi felén még sok minden várt a hajósokra. A finisben Riou jól kezdett, mert a Doldrumsot - a változó szelek zónáját - szinte nem is érintette, így az első buktatón könnyedén túljutott.

Fantasztikus finis volt
Beszélgetés Fa Nándorral

 

Mindig öröm Fa Nándorral beszélgetni. Különösen a Vendée Globe idején. Természetesen mindent tud a versenyről, a hajókról, a hajósokról, a meteorológiáról, és nagyon szeret erről beszélni is. Persze, nincs ebben semmi különös, hiszen lassan tizenöt éve szeretett bele ebbe a regattába, és - ugye, emlékszünk még - ő volt az első "nem francia" versenyző, aki teljesítette is ezt a kihívást.
Ez volt a negyedik beszélgetésünk a Vendée Globe rajtja után. Nándi minden korábbi tippje bejött, legutóbb sem tévesztette el a befutó sorrendet. Tulajdonképpen egyetlen kérdésem lenne: szeretném a jövő hetei lottószámokat megtudni. Ha ezt tisztáztuk, akkor beszélhetünk az ötödik Vendée Globe tapasztalatairól is.

Ellen megcsinálta!
Szóló földkerülő rekord

 

Az egyszemélyes vitorlás földkerülő rekord immár alig több, mint 71 és fél nap. A világ leghíresebb vitorlázónője Ellen MacArthur négy évvel ezelőtti Vendée Globe második helyét is felülmúló teljesítményt produkálva hozta célba óriási trimaránját.


Oryx-Quest 2005
Reklámverseny a föld körül

 

A katari sejk úgy döntött, hogy a vitorlássport segítségével hívja fel az üzleti világ és a nemzetközi idegenforgalom figyelmét országára. Ezért több földkerülő vitorlásversenyt hirdettek meg, amelyek közül az első az Oryx-Quest 2005. A majdani győztes díja méltó egy közel-keleti olajsejkhez: egymillió dollár.

Sun Odyssey 45
Hajóbemutató: Jeanneau

 

A Jeanneau 2005-ös modelljei közül a 45-ös az, amelynek közvetlen elődjéről 1999-ben írtunk. Az a hajó, a Santa Maria, azóta is a Kenese Marina kikötő egyik ékessége. A Bankár Kupákon a Santa Maria szokott lenni a rendezőhajó. Jól ismerjük tehát, van mihez hasonlítanunk az új modellt. A katalógust olvasgatva a hangzatos új stílus, új komfort, új technológia címszavak kissé megijesztettek. A Sun Odyssey 45.2-es ugyanis nem az a hajó, amit túlságosan meg kellene újítani. Hála istennek, nem is tették. A lassan emblematikussá váló Jeanneau-értékek jól tapinthatóan jelen vannak az új 45-ösben is. A kevlártechnológia, a komputeres szabászat, a tíkfa bútorok mind-mind jelen voltak hat évvel ezelőtt, és ezek a fő jellemzők ma is. A forma az, ami változott...

Tovább...

Budapesti hajókiállítás
Boat Show beharangozó

 

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül ízelítőt adunk az idei Budapest Boat Show kínálatából. Motoros és vitorlás hajók, alkatrész-kereskedők, chartercégek, kikötők kínálják majd portékáikat ezen a néhány napon március harmadikától hatodikáig. A vezető magyarországi kiállítás évről évre egyre több látogatót vonz annak ellenére, hogy az osztrákok ezen a hétvégén rendezik szemléjüket a közeli Tullnban. Úgy tűnik, hogy a két rendezvény látogatók tekintetében megfér egymás mellett, a kiállítók számára mindenesetre nehézséget okoz, hiszen a szakmának mindkét helyszínen jelen kell lennie.

ICE optimist
Hajóbemutató

 

A tavalyi DN-világbajnokság kapcsán hallottunk először róla. Azt gondolhattuk, hogy csak a megnevezésnek van köze a vízen használt optimisthez. Aztán az első képeket látva kicsit furcsának tűnt az ismert optimist rig egy jégszán felett. Nyilvánvalóan az egyik leglassabb vitorlás hajó vitorlázata nem lehet "optimális" egy óránkénti 60-70 kilométeres sebességre is képes szánon. Valóban nem az, de vajon az optimist vitorlázata vagy formája nem lehetne korszerűbb? Az ice optimist kitalálói a lehető legegyszerűbb, legolcsóbb jégszánt akarták megépíteni. Sikerült nekik.

Tovább...

Európa vizein
Osztálytörténet: Sudár - 3. rész

 

A Sudár Regattánk az újkori magyar versenyvitorlázás egyik meghatározó osztályának a története nem csak a Balatonon íródott, íródik. Ez a típus ismertté vált Európa számos taván és sok helyen osztállyá is szerveződött. Az alábbiakban röviden megismerkedhetnek a Sudarak európai történetével és egyben le is zárul az osztály történetét bemutató sorozatunk. Ne feledjék június 11-én és 12-én Sudár fesztivál a Fűzfő Marinában! Akkor ünnepli az osztály huszadik születés napját. Előre láthatóan több mint száz sudár vesz részt a rendezvényen.

Jóhajó
Boltbemutató

 

1993-ban Skipper néven alapította a céget az osztrák Wolfgang Denzel, az olasz Paolo Gambino és Fundák György. Abban az évben nyílt az első Jóhajó hajóalkatrészbolt Budapesten, és két év múlva egy másik Balatonfüreden. A céget ma Bartos Zoltán vezeti, vele beszélgettünk.

 

dr. Szabó József
Egy kiállítás margójára

 

A magyar vitorlás fotografálás emblematikus alakja dr. Szabó József. Az idén lesz 86 éves, tavaly indult a Stefánián a Kékszalagon, és - ahogy ő szokta mondani már évek óta - ha az egészsége engedi, az idén is részt vesz a versenyen. Február 9-én a Testa Rossa galériában nyílt kiállítása, másnap kaptuk tőle ezt az írást a Kishamisról. Fogadják szeretettel.

 

 

 


Audi A4 PD TDI
Autóbemutató

 

Az új Audi A4 biztosan sokuknak ismerős már, hiszen mostanában megy a tévékampánya, illetve úton-útfélen feltűnik az óriásplakátokon. Tudják: minden autóban van motor, de csak egyben quattro-meghajtás. A mi tesztautónkból ugyan ez utóbbi hiányzott, de emiatt nem szerettük kevésbé.

Hodács-műhely
Bemutató

 
 
   

Hodács Lajos nevét a legtöbb balatoni vitorlázó az általa készített kiváló latnik által ismerte meg. Azt is nagyon sokan tudják róla, hogy optimisteket és cadetokat épít. Lapunkban legutóbb 2001-ben találkozhattak vele olvasóink, amikor az új műanyag MK VI-os cadet bemutatója kapcsán írtunk róla. Akkor még a fűzfői családi házában kialakított műhelyben dolgozott. Tavaly új helyre költözött, ahol februárban meglátogattuk.

Szörf
Teremszörf
Dübörgő turbinák

 

A tavalyi londoni hajókiállításon rendezett teremszörf Világkupa-forduló óta laikusok ezrei váltak a medencében való szörfözés rajongóivá a ködös Albionban. Logikusnak tűnt hát a lépés, hogy 2005-ben is elhívják a világ legjobbjait egy kis "műszeles" örömszörfözésre.


Koszti Gábor
Portré

 
   
 

Magazinunk tavaly decemberi számában Évzáró számvetés címmel összegeztük a 2004-es magyar szörfévad legfontosabb eseményeit, eredményeit. Hírt adtunk arról, hogy nyílt és Formula osztályban Koszti Gábor lett a bajnok, valamint arról is beszámoltunk, hogy az év legjobb versenyzője Detre Dia és Koszti Gábor lett. Ladies first - mondja az angol, és ezt az illemszabályt be is tartottuk, hiszen Dia portréját már "megfestettük" ezeken az oldalakon. Következzen Koszti Gábor bemutatása.

Motorcsónak
Hajó-karbantartás
Egy kis tavaszi odafigyelés

 

Nem kell már sokáig várni, és ismét vízre szállhatunk. Új idény kezdődik, és sok bosszúságot megtakaríthatunk magunknak, ha egy kicsit átnézzük hajónkat a vízre tétel előtt. Lássuk, melyek a legfontosabb dolgok.



Crownline 270
Hajóbemutató

 
 
   

Az első Crownline hajót 1991-ben készítették az Illinois állambeli Whittingtonban. Abban az időben kevesebb mint huszonöt ember dolgozott a cégnél. Ma már több mint negyven modellt kínálnak a 17,6 láb hosszú nyitott hajótól a 33 láb hosszú cruiserig. A gyár negyvenötezer hajót értékesített kereskedőhálózatán keresztül az Egyesült Államok, Kanada, Európa, Dél-Afrika és Oroszország piacain. A cég Dél-Illinois egyik legnagyobb vállalata, több mint ötszáz dolgozót foglalkoztat. A 270-es cruiser a gyár egyik legkiemelkedőbb modellje.

Tovább...

Hajócsavarok
Technikai tanácsadó

 

Februári számunkban az első, gőz alatt történő Atlanti-óceáni átkelés történetének kapcsán ejtettünk szót a lapátkerékről, a kezdetleges gőzhajók jellemző propulziós eszközéről. Elmondtuk, hogy ez az egyszerű szerkezet milyen hátrányos tulajdonságokkal küzdött a nyílt tengeri hajózásban és a haditengerészeti alkalmazás során. Elkezdődött tehát a megoldás keresése - és megszületett a hajócsavar.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink