Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

117. Hajó Magazin, 2005. április


A klasszikusan versenyzők
Vendée Globe

 
 

Március 13-án este nyolc óra
négy perckor véget ért
a Vendée Globe 2004-2005 földkerülő vitorlásverseny. Ekkor, a győztesnél csaknem 39 nappal hosszabb idővel befutott a célba az utolsó versenyző, Karen Leibovici is. Nyomon követtük az izgalmas versengést, bőségesen beszámoltunk az élmezőny küzdelmeiről, ám keveset beszéltünk a nyerési esélyek nélkül, inkább csak a táv teljesítésének céljával vitorlázókról.

Tanulságok
Beszélgetés Fa Nándorral

 
   
   

Mindig öröm Fa Nándorral beszélgetni. Különösen
a Vendée Globe idején. Természetesen mindent tud
a versenyről, a hajókról, a hajósokról, a meteorológiáról, és nagyon szeret erről beszélni is. Persze, nincs ebben semmi különös, hiszen lassan tizenöt éve szeretett bele ebbe a regattába, és - ugye, emlékszünk még - ő volt az első "nem francia" versenyző, aki teljesítette is ezt a kihívást. Ez volt az ötödik, egyben az utolsó beszélgetésünk a véget ért ötödik Vendée Globe kapcsán.

Hajótervezők Figyelmébe!
A TBS Nagydíj apropóján

Az idén ötéves TBS Nagydíj kiírójának célja a hazai hajótervezés és -építés inspirálása. Valljuk be őszintén, ez a korábbiakban nem valósult meg. A kiíró Fa Nándor ezért maga kezdett fejlesztésbe, ennek eredményeként már épül az új hajója. Ez volt a mozgatója annak az elhatározásanak, hogy most a Hajó Magazin és az érdekeltek közösen átgondolták egy ilyen terv megvalósításának a lehetőségét. Ennek eredményeként született meg az alábbi pályázati felhívás.

50 nap 16 óra
Jules Verne Trophy: Orange II.

 

Fogjuk Verne Gyula regényét és bő egyharmadával kurtítsuk meg, ugyanis jó néhány kalandra nem maradt idő. Amúgy az izgalmak nem igazán csökkentek, inkább sűrűsödtek. Hiszen az egyetlen, ami nem lesz kevesebb a legyőzendő távolság: a föld körülvitorlázása az angol partoktól le a déli féltekére, körbe és vissza.

Egy boldog ember
Hubert Raudaschl

 

Egyedülálló sportkarrier az övé. Tíz(!) olimpián vett részt, 1960 és 2000 között egyetlen alkalmat sem mulasztott. Hubert élő legenda, mégis nagyon nehéz vele a múltról beszélgetni. Még nem érdeklik az emlékei. A jelenben él, mindig van valami, ami foglalkoztatja, leköti. Mániákus. Imádom az ilyen embereket. Boldogok, és bárhová kerülnek is, előremozdítják a világot.

 


Spirit of Piran
Hajóbemutató előtt

 

RN azt jelenti Raudaschl Nautic, a 20-as szám pedig a hajó hosszára utal. Húsz láb - hat méter - hosszú jolle. Miért tervez valaki egy modern gaffos jollét? Az ötlet az egyiptomi folyami vitorlásoktól származik. Hubert, akinek nyaralója van Szlovéniában, úgy érezte, hogy egy ilyen kis hajó az, ami hiányzik az adriai vizekről. Ha pedig jolle, akkor az legyen stílusos. Egy ilyen vitorlázatnak egyértelmű üzenete van: nem a sebesség, hanem a szemlélődő, nyugodt vitorlázás a cél.

 

 

Hajófestékek
Technikai tanácsadó

 

Minden évben tavasszal kezdődnek a nagy munkák a kikötőkben. Csiszolás, alapozás, algagátlás, egy-egy szép hajó esetében lakkozás és tíkfa kezelés. Mindenki ragaszkodik a megszokott, kedvelt festékeihez, és erről mi sem kívánunk lebeszélni senkit. Egy tanácsot talán mégis érdemes megfogadni. Mielőtt bármilyen festéket megvásárolnánk, tájékozódjunk! Fontos megtudni, hogy van-e megfelelő leírás a termékhez, mert szakszerű használat nélkül a legjobb festék sem képes ellátni a feladatát. Csak friss festéket vásároljunk! Az alábbiakban a három legnagyobb Magyarországon is kapható márka néhány termékét mutatjuk be a teljesség igénye nélkül.

A növekedés ára
14. Budapesti Hajókiállítás

 

Alighanem szép számokkal lehetne bizonyítani az idei szemle eredményességét, mégis, a hajózás iránt elkötelezett látogatónak hiányérzete van. Ez a kiállítás - bár minden erre predesztinálja - képtelen ellátni a feladatát: bemutatni a hazai sporthajózásban elérhető termékek körét.


Sun Fast 40.3
Hajóbemutató: Jeanneau

 
 

Az úgynevezett túra-versenyhajók kategóriájában jelentkezik a Jeanneau új hajója a Sun Fast 40.3. A cég filozófiája szerint ezek a hajók lényegesen könnyebben kezelhetőek, mint a túraváltozat Sun Odyssey hajói, cserébe viszont egy kicsit kényelmetlenebb rajtuk az élet.

Tovább...

Allroundmarin
Cégbemutató

 

Az Allroundmarin, az egyik legismertebb és legkedveltebb ausztriai hajóalkatrész-forgalmazó cég 2001 januárjában Keszthelyen is létrehozott egy leányvállalatot. Ennek a cégnek a vezetője Gombócz István, akivel arról beszélgettünk, hogy mit sikerült megvalósítani a kezdeti elképzelésekből. Mivel a cég elsősorban nagykereskedelemmel foglakozik, olyan árukészletet alakítottak ki, amely a kiskereskedők, hajóépítők és egyéb viszonteladók érdeklődésére tarthat számot. Természetesen fogadnak egyéni vásárlókat is, de nem ez a cég fő profilja.

KMP Vízisport Egyesület
Match Race, versenyiskola és Pénteki Regatták

 

A Kenese Marina-Port Vízisport egyesület delegálta a legtöbb olimpikon vitorlázót az Athéni olimpiára. Czégai Péter, Győrbíró Lívia és Gádorfalvi Áron is ennek a klubnak a versenyzője. Ebben az egyesületben versenyeznek az olimpiai bronzérmes Detre testvérek, és itt talált otthonra a négyszeres Kékszalag győztes csapat amelynek mindkét hajója az Axor-Lisa és az Axor-Gardazzurra is megtekinthető a kikötőben. Az idei évben új vállalkozásba kezdenek Kenesén. Hat darab Scholtz 22-es versenyhajót vásároltak. Ezekkel a hajókkal versenyiskolát fognak működtetni, match race versenyt terveznek és egy teljesen új versenysorozatot is elindítanak Pénteki Regatták néven.

Formafrissítés
Citroën C5 2.0i VVT

 
 
   

Az új C5-ös nemcsak új stílusával, de technológiai újításaival is kiemelkedik versenytársai közül. A Citroënek közül ez a modell kínál elsőként olyan modern és hatékony, a vezetést segítő berendezéseket, mint a kétfunkciós Xenon kanyarfényszórók, az elülső parkolást segítő rendszer, a sebességkorlátozó berendezés vagy a sávelhagyásra figyelmeztető elektronika. De ne szaladjunk ennyire előre, haladjunk kívülről befelé.

Pénzügyi lízing
Hajóinanszírozás

 

A Hajó Magazin 91-92. számában már foglalkoztunk a témával, de az eltelt idő annyi változást hozott, hogy érdemes felfrissíteni ismereteinket. Az alábbiakban a Nelson Flottalízing Kft. ügyvezetője, Varga Lajos avatja be az olvasót ennek a kissé száraz, de annál fontosabb témának a részleteibe.


Pauger Carbon
Műhelybemutató

 

Paulovits Dénes műhelye megalakulása óta a magyar hajóipar élvonalába tartozik modern technológiával készülő karbonszál-erősítésű műanyag árbocai és rudazatai révén. Ugyanakkor egy-egy kiemelkedő teljesítményű, ultrakönnyű versenyhajóval is felhívták magukra a figyelmet.

Pál Gaszton a győztes
Beliczay László-emlékdíj

 

Nagyon nehéz a vitorlásversenyzésben valós értékrendet felállítani, olyan eredményeket összehasonlítani, amik egyszerűen nem összehasonlíthatóak. A Beliczay László-emlékdíj éppen ilyen; a skála, amit átölel, nagyon széles. Az optimistes versenyzőtől egészen az olimpiára készülő laser menőig terjed. Mi ér többet: egy junior Európa-bajnoki hatodik hely vagy a bődületesen erős, közel kilencszáz hajót számontartó laser felnőtt világranglistán elért 144. hely? Nincs ember, aki ezt megmondja.

Szörf
"Komputer-Szörf"
Shapelés számítógéppe

 

Habár a mai szörfgyárak - így az ázsiai Cobra - már komputerizált gyártósorokon ontják magukból a szériadeszkákat, ezek prototípusai eddig főleg kézi munka útján születtek meg. Úgy tűnik, az elmúlt hónapokban megtört a jég. Elképzelhető, hogy pár év múlva a custom-műhelyekben is "komputer-kolléga" formázza meg a deszkákat.

Dunkerbeck válik...
A North csapatban

 

Első hallásra mindenki hitetlenkedve fogadta, de igaz: csaknem két évtizedes
együttműködés után Björn Dunkerbeck, a tizenkétszeres világbajnok
megvált legfőbb szponzorától, a Neil Pryde-tól! A North azóta "véres kardként" hordozza körbe Dunkerbecket - internetes oldaluk nyitólapján (www.north-windsurfing.com) egyetlen, hatalmas képen Dunki kacsint a látogatóra.


Motorcsónak
Azimut
Rövid bemutatók

 

Az olasz Azimut-Benetti Csoport Európa legnagyobb motoros jacht-, és a világ legnagyobb megajacht gyártója, a piac egyik leggyorsabban fejlődő vállalata. Az európai motoros jacht-értékesítés több mint 50 százalékát át Azimut hajók tették ki az elmúlt hajózási szezonban.

Tovább...

Yaretti
Cégbemutató

 

Az alábbiakban egy minden szempontból különleges vállalkozást mutatunk be. A Yaretti márkával már találkozhattak olvasóink. A hajók Taiwanon készülnek, de európai megrendelésre, európai tervek alapján, és Európában találnak gazdára.


A siklásba hozott hajó
Technikai tanácsadó

 

Az előző számban szót ejtettünk a motoros hajózás "lelkéről", vagyis a hajócsavarról. Említettük, hogy a csavart egy hajótestnél, egy bizonyos sebesség mellett lehet ideálisan működtetni, tehát lehetőleg hajózzunk ezen a sebességen - a siklásra tervezett hajókkal a siklás állapotában. Ezzel újra kinyitottuk Pandora szelencéjét: most tehát szólni kellene a siklás viszonyairól a nagysebességű hajók esetében.

Dulácska György emlékére
1922-2005

 

Megrendülve búcsúzunk egyik legjobb vitorlázó társunktól, igaz barátunktól. A vitorlás sportért önzetlenül cselekvő, nagy egyéniség volt ő.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink