Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
Hajóbemutató: Jeanneau
Sun Fast 40.3
117. Hajó Magazin, 2005. április

Az úgynevezett túra-versenyhajók kategóriájában jelentkezik a Jeanneau új hajója a Sun Fast 40.3. A cég filozófiája szerint ezek a hajók lényegesen könnyebben kezelhetőek, mint a túraváltozat Sun Odyssey hajói, cserébe viszont egy kicsit kényelmetlenebb rajtuk az élet.

 
Nem elsősorban a sebesség, hanem a hajókezelés az ami versenyhajós

A hajóra lépve azonnal föltűnik, hogy a nagyvitorla behúzása kissé szokatlan módon van megoldva. A leekocsi a cockpit padlójára került, két oldalt kötelekkel állítható. A nagyshot behúzására szolgáló tornyot vagy kötélfogós csigát hiába keresünk. Egy kis időbe telik, amíg átlátja az ember, hogy a nagyshot külön pár csörlőt kapott. A behúzó kötél az egyik csörlőről indul, innen előre fut egy fordító csigára, azon keresztül jut el a baum tövéhez, innen megy hátra, le a leekocsira, majd egy csigasoron keresztül vissza a baum elejére és át a másik oldali csörlőre. Ez a megoldás gyors és kényelmes shottolást tesz lehetővé. Versenyvitorlázónak ugyancsak jól esik, hogy dupla profilforstággal van szerelve a hajó. Nincs rollreff, így ha gyengül vagy erősödik a szél, cserélhetünk vitorlát, igaz, ezt gyorsan és kényelmesen végezhetjük, mindig az optimális vitorlaformát és -felületet használva. A génuának és a spinnakernek csak egy pár csörlő jut, de okosan gazdálkodva a fallcsörlőkkel megoldható a dolog. Természetesen a génuasín is kötéllel állítható. Az árboc három pár szálingot kapott, és egy hidraulika segítségével még az achterstág is állítható. A fentiekből is látszik, hogy a hajó fedélzeti szerelvényeire nem lehet panasza annak, aki komolyan gondolja, hogy versenyezni is fog. A cockpitba két körkormányt szereltek, ami optimális hajóvezetést biztosít mind lúvban, mind leeben. Közöttük kényelmesen át lehet járni. A versenyzés oltárán egyedül a cockpit asztalt áldozta föl a tervező. Nagyjából ennyi - nem is kevés - amiben más ez a hajó, mint egy cruiser.

 
A konyha és a szalon
jól elkülönül egymástól
A pilot asztal eltolható,
így alig foglal helyet

A fedélzet alatt kevésbé feltűnőek a változások. A kajütben a megszokott igényes kidolgozással találkozunk. Természetesen a bútorok ebben a hajóban is tíkfából készültek. A legjelentősebb különbség a túraváltozathoz képest az, hogy ebben a hajóban a háromfajta rendelhető kivitelből kettőben csak egyetlen fürdőhelyiséget találunk. A túra kivitelben ez fordítva van. Az achterkabin természetesen tetszés szerint osztható, illetve a háromkabinos, tehát dupla achterkabinos kivitel - csak úgy mint más Jeanneau hajók esetében - összenyitható. Lassan megszokottá válik az is, hogy a pilotasztalt használaton kívül a pilotülés fölé lehet csúsztatni, megnövelve a szalonban az ülőhelyek számát. A navigátor menetirányban ülhet. A konyha a hajó jobb oldalára kerül. Itt bőséges a hely, jól ki lehet támasztani munka közben. A szalon és általában az egész hajó bőségesen el van látva deckablakkal, jól lehet szellőztetni és elegendő a fény. A tulajdonosi kivitelben két kabin és egy hatalmas fürdőszoba található. Itt az achterkabin mellett egy szép nagy raktárhelyiségnek is szorítottak helyet. Hosszú távú versenyeken, ahol több váltásban szolgál a legénység, ez a verzió az ideális. Rövidebb, egynapos regattákon viszont a háromkabinos változat ajánlott, abból is inkább a két fürdőszobás változat. Itt ugyan az orrkabin egy kicsit kisebb, de hat fő hajózó legénység esetén a plusz fürdő mindenképpen indokolt.

Technikai adatok
Hossz:
12,20 m
Vízvonalhossz:
10,17 m
Szélesség:
3,95 m
Merülés:
2,10 m
Tömeg:
8190 kg
Ballaszt:
2505 kg
Kabinok száma:
2-3
Motor:
60 LE
Genua:
41m2
Nagyvitorla:
43m2
Spinnaker:
103m2
Tervezte:
Daniel Endrieu

A háromkabinos, egy fürdőszobás kivitel inkább családi használat során indokolt. Persze az orrkabin egy ilyen, sok orrvitorlával és spinnakerrel szerelt hajón a legtöbbször vitorla tárolóként is funkcionál, így kevésbé jelent hátrányt, hogy a fürdőszoba esetleg elvesz a térből.
Összefoglalva, a Sun Fast 40.3-as egy jól átgondolt kompromisszum, egy olyan hajó, amellyel kényelmesen, a cruisernél valamivel gyorsabban és sokkal sportosabban vitorlázhatunk. Megtapasztalhatjuk, milyen verseny közben vitorlát cserélni és az ezzel járó közös munka örömét. Nem kell azonban lemondanunk a megszokott kényelmes életről a fedélzet alatt. Egyedül a merülése az, ami egy kis megszokást igényel.

L. F.
Fotó: Jeanneau

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink