Hajóbemutató
Bavaria 42 Match
118. Hajó Magazin, 2005. május
Ha az embernek voltak fenntartásai a Bavaria hajókkal szemben, itt az ideje, hogy elfelejtse őket. Ez a hajó egyszerűen jó. Nagyon jó! Ma a Bavaria három hajóból álló match sorozatot kínál harmincötös, harmincnyolcas és negyvenkettes méretben. Láng Róbert, Gallasz Lajos és Gál József fejébe vette, hogy vásárol húsz darabot a legnagyobb 42 match hajóból, és Európában egyedülálló versenyhajó-flottát hoz létre. A hajók ma már Biográdban állnak a Marina Kornáti kikötőben, érdemes ide ellátogatni!
|
|
|
Nagy hajó a 42-es,
de valahogy nem érzi az ember |
|
|
|
A kormányosállás rendkívül jó hatalmas direkt kormánnyal |
Amikor mi lent jártunk, már tizenöt hajó sorakozott egymás mellett. A tömegben valahogy elveszett igazi méretük. Pedig 42 láb bizony már komoly hossz. Ennek ellenére a hajók kecsesnek, elegánsnak és könnyen kezelhetőnek látszottak. Horvát segítőnkkel gyorsan megegyeztünk arról, hogy ki mit csinál majd, és hárman nekivágtunk ismerkedni az új hajók egyikével. A hatalmas kormány elé egy dobogót szereltek a kormányos számára, hogy kényelmesen átlássa a hajót. Ez egy úri hely: innen szinte semmit nem lehet elérni, minden munka a legénységre marad. Amíg kimotoroztunk, volt tennivaló bőven. Kicsomagolni a nagyvitorlát, helyére illeszteni a felhúzót. Egyértelműen több itt a munka, mint egy cruiseren. Amíg a többiek szereltek, megfigyeltem a felszerelést. Divat lett a nagyshottot csörlőre vezetni. Így szerelték ezt a hajót is. A kabintetőn természetesen a fallstopperek és a hozzájuk tartozó csörlők várták a bevetést. A génuacsörlő mögé került a nagyshott-csörlő. Ezt, ha nagyon kell, el lehet érni a kormány mellől is. A leekocsi a padlóra került, két oldalra kivezetett állítással. Hárman voltunk, így a grósz felhúzásánál a kezembe adták a fallat. Kész: génua ki, és a hajó életre kelt. Könnyű, kettes szél fújt a kikötő felől. Partközelben kellett manővereznünk, hiszen a fotós ott várt ránk. Fordulók, haulzolások követték egymást. A hajó, mint egy olimpiai versenygép, ezzel a szűkös létszámmal is kifogástalanul viselkedett, jól megbízhatóan gyorsult, könnyen fordult és masszívan tartotta a sebességet. Igazi élmény volt vele vitorlázni. Pillanatok alatt megszerette az ember. Hat-hét fővel vitorlázva mindenkinek lehet feladatot adni; gyors, pontos munkát kell végezni, mert a Bavaria 42-es rendkívül érzékeny, ha az ember hibázik, azonnal veszít! Már ebben a szélben is érezni lehetett, hogy a versenyzők súlyára is szükség van a hajó ballanszírozásához. Egyszerűen jó volt vitorlázni, nem kell ennél jobb hajó: mindent meg lehet vele tapasztalni, amire egy nagyhajós versenyző vágyhat.
|
|
|
A pilotasztalnál kifogástalan a rend |
|
Nagyon jó a belső munkák minősége |
A hajó három pár szálingos árbocot kapott, a forstág kicsivel a top alatt köt be, így az achterstággal meg lehet görbíteni a rigget. A génua rollreffel van szerelve, ami kényelmes, de nem a legsportosabb megoldás. A spinnaker a topra megy.
A fedélzet alatt egy kivitelt kínálnak. Három kabin - dupla achter -, egy kényelmes szalon konyhával és egy fürdőszoba. Viszonylag egyszerű a berendezés, de a kivitel nagyon szép, mondhatni szokatlanul szép. A pilotasztal igazi munkahely, és mint ilyet, komolyan vették, hiszen egy-egy verseny bizony itt dől el. A navigátor menetirányban ül a klasszikus elrendezés szerint, nincs bűvészkedés, helyspórolás. Szóval ez a hajó belül is ugyanolyan jó, mint amilyen jó vele vitorlázni.
|
|
|
A tükör teljesen nyitott,
a hajó vezetése kényelmes |
|
Sokat manővereztünk,
könnyen gyorsult a hajó |
Technikai adatok |
Hossz: |
12,46 m |
Vízvonalhossz: |
11,00 m |
Szélesség: |
3,74 m |
Tömege: |
7400 kg |
Ballaszt: |
2550 kg |
Kabin és ágy: |
3-6 |
Motor: |
29 LE |
Vitorlázat: |
114 m2 |
|
|
A leszerelés szintén versenyhajós. Szépen be kell hajtogatni a nagyvitorlát a ponyvába. Nem egy nagy dolog, de elvoltunk vele. A kikötőben még kipróbálhattam, hogyan tolat a gép, de panaszra most sem volt okom. Szépen besorakoztunk a testvérei közé. Amíg elpakoltunk, azon gondolkodtam, hogy ezzel a hajóval szívesen vitorláznék még! Azt hiszem a Bavariának sikerült megvalósítania, amit eltervezett. Képesek voltak egy eddig általuk le nem fedett kategóriában úgy megjelenni, hogy azonnal ők diktálják a tempót. Azt hiszem, nem tévedek, amikor azt mondom, hogy a Bavaria 42 Match kategóriájának meghatározó hajója. Olyan, amelyhez a versenytársaknak igazodniuk kell, és meggyőződésem, hogy fognak is.
Litkey Farkas
Fotó: Szekeres
|