Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

119. Hajó Magazin, 2005. június


Magyar Ezüst
Soling Masters

 

Május 13. és 16. között zajlottak a hetedik Soling Masters világbajnokság futamai Balatonfüreden. Az indulhat a versenyen kormányosként, aki legalább ötvenéves. A csapat életkorának pedig legalább százhúsz évnek kell lennie. Kilenc ilyen egység gyűlt össze.


Asso Európa-Bajnokság
Magyar bronzérem

 
 
   

Egy Asso-Eb-részvételt nem egyszerű feladat megszervezni, de most valahogy nagyon simán mentek a dolgok. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy Király Zsolt elvállalta a hajó kiszállítását, amit profi módon hajtott végre. A csapat két Ford Mondeóval ment a hajó után, és az 1120 kilométeres távolságot 10 óra alatt tudtuk teljesíteni, igaz, villogtak a svájci hidakról a figyelmeztető sebességmérő automaták. Megúsztuk fizetés nélkül, persze lehet, hogy postán érkezik majd valami.


Tragédia az adrián
Bavaria 42 Match Race

 
 
   

Hasonló tragédiára nem emlékszik a vitorlás társadalom, ilyen korábban talán soha nem fordult elő. Sok öreg tengeri rókát kérdeztem: emlékszik-e hasonló esetre. Mindenki tagadólag rázta a fejét. Nincs mentség. Nincs mire hivatkozni. A tragédiáért - véleményem szerint - a gyártó felel. Szinte hihetetlen: egy szériagyártmánynak egész egyszerűen leesik a tőkesúlya. (Más eset egy top versenyhajó, mondjuk egy America's Cup jacht, ahol a hasonló esetek a fejlesztés szinte természetes velejárói.)


Még nagyobb felhajtás
2005-2006. 1. rész Volvo Ocean Race

 
 

Vendée Globe, Volvo Ocean Race, America's Cup. A három legnagyobb közfigyelemre számot tartó tengeri verseny közül most újra a csapattal futott földkerülő, a Volvo Ocean Race következik. November 5-én Spanyolországban kezdődik a versengés, és várhatóan 2006. június 17-ig, a göteborgi utolsó befutóig lesz a vitorlás hírek középpontjában.

 

 

 


Pannon GSM-nagydíj
Pünkösdi Regatta

 
 
   

Mint utólag kiderült, a rendezőknek voltak aggodalmaik a tekintetben, hogy megismétlődik-e a tavalyi részvételi rekord az idei TVSK-Pannon GSM Kupán. A hagyományosan pünkösdkor megrendezett verseny ebben az esztendőben ugyanis bő két héttel korábban szerepelt a versenynaptárban: a jeles ünnep ezúttal május 14-16. közé esett. A tavasz hideg volt, a Balaton vize pedig ebben az évszakban szokatlanul hűvös, többen attól tartottak, hogy a kedvezőtlen körülmények sokakat távol tartanak a versenytől.


Weöres Márti
America's Cup csapatban

 

Sok vitorlázó álma, hogy részt vehessen az America's Cupon. Ez, most először egy magyar vitorlázónak is sikerült, aki - mire ez a cikk megjelenik - már Valenciában van. Hat éven keresztül együtt vitorláztunk. Mindig is tudtam, hogy nem egy átlagos képességű ember, de azért meglepett azzal, hogy egyszerűen fogja magát, és elmegy a versenyek legnagyobbikára, ahol egy stratégiai pozíciót fog betölteni: meteo-taktikus lesz a dél-afrikai Shosholoza csapatában. Utazása előtt egy héttel, egy szép tavaszi napon kérdezgettem a "nagy kalandról".

 

 

Balatonlelle
Vízisport és Szabadidő Kiállítás

 

Az idén hatodik alkalommal rendezte meg a Balatoni Hajózási Rt. ezt a kiállítást. Az első két alkalommal Földvár adott otthont a rendezvénynek, Lellén negyedszer találkozhatott a szakma és a vásárlóközönség. A rendezők ismét kitűnő munkát végeztek, és az idén az időjárásra sem lehetett panasz.


Pénteki regatta
AVIS Leasing - BMW-nagydíj

 

Ha őszinte akarok lenni, némi fanyalgással fogadtam az ötletet, hogy a Pénteki regattákról írjak. Azt még csak-csak értem, hogy a Kenese Marina-Port hat új hajójával versenyt rendez a klub, de ilyen, legalábbis hasonló régen is volt. Szóval?
Na jó. Lássuk!


Skippi 500
Hajóbemutató

 

A balatonlellei hajókiállításon volt alkalmunk kipróbálni ezt a kedves kis hajót. Első pillantásra Bruce Farr Bénéteau 25-öse jutott róla eszembe. Másodikra is, sőt a fotókat válogatva újra és újra. Persze klasszikusokat idézni ebben a műfajban sem szégyen, és talán érdemes is. A Skippi 500-as csinos kis hajó lett.

Tovább...

Védelem
Ruhamánia - II. rész

 
 
   

Vízre szállás előtti pillanatokban a vitorlázó ember agyán gyorsan végigszalad, hogy mi az, amire szüksége van. Az első: a hajón minden rendben van-e. A következő az időjárás, a szélviszonyok, a megfelelő ruházat és persze a hajón eltöltött napok vagy órák számával egyenes arányú élelmiszer és ital. A harmadik gondolat: a napszemüveg és a napkrém, tehát azok az eszközök, amelyek a napfény káros hatásai ellen nyújtanak védelmet.


Túrázás balatoni dingivel
dr. Szabó József archívumából

 

A dingi a harmincas évek elején jelent meg a Balatonon, és a háború végéig a legnagyobb hajóosztály volt. A kiadott startszámok 1940-ben már meghaladták a százat, de ennél jóval több hajó volt. Nem sokkal versenyeztek; egyszerű kezelhetőségük, stabilitásuk miatt, fürdőzésnél csónaknak használták a nyaralók. Az akkori fiatalok dingin tanultak vitorlázni és versenyezni, de a legjobbak is versenyeztek vele, indultak a bajnokságon. Csak egy pár nevet említenék: Kováts Béla, Heinrich Tibor, Izsák Olivér, Szénásy József, Dulácska György. Dingiről igen részletes, értékes leírást adott a Hajó 45. számában Szénásy József.

Jaguar S-Type Diesel
Egy brit nemes

 
   

A brit autógyártás legszebb hagyományait idézi az öt éve újraálmodott S-type. Az ötvenes évek szellemét idéző karosszéria igazi telitalálat. Műszaki megoldásait tekintve természetesen a mai csúcstechnológia minden megoldását felvonultatja az autó. Kifogástalan menettulajdonságokkal bír. Semmilyen tekintetben sem marad el a többi piacvezető gyártmánytól. Sőt. A tradíciókhoz ragaszkodó Jaguárt vezetni nem mindennapi élmény. Igaz ez a dízelmotoros kivitelre is.

Ruhakölcsönző
Új bérleti konstrukció

 

Földi halandóként ha nincs valamire tartósan szükségünk, vagy esetleg nincs a vételhez elegendő pénzünk, megoldásként ma már rengeteg lehetőség van. Lehet lakást bérelni, vagy kocsit és hajót kölcsönözni, és persze sílécet és sícipőt, meg esetleg repülőt és világítótornyot is. Ezek jutottak hirtelen az eszembe, de nem ragozom tovább, mert bérleti konstrukcióból van néhány, illetve jó sok, és amúgy sem kapcsolódik mindegyik a vitorlázáshoz. De most itt egy új szolgáltatás, mondhatni, hogy a magyarországi "bérleti konstrukciók" piacán az első, amely a vitorlázáshoz kapcsolódik: a vitorlásruha-kölcsönző.

 


Világszínvonal
A megszállottság dala

 

Antal Gábor, alias Lópata. ő egy igazán egyedi arc a magyar vitorlázásban. Az volt már versenyzőként is, ma pedig a világ egyik legjobb dingiépítője. Találkozásunk apropója a most elkészült új forma, az új Pata B4 finn volt. Először csak erről beszélgettünk, de a közös finnes emlékek felidézése után nem kellett kérdezgetni, mesélt kétségeiről, vágyairól és az árbocok hangjáról. Ha megkérdezném, szerinte mi kell a kiemelkedő teljesítményhez, talán azt felelné: nem tudom. Nem kell hát kérdezni, csak meghallani a választ.



Szörf
Petrocelli Beach, velencei-tó
Hazai vizeken I.

 

Az elmúlt években a Hajó magazin szörfrovata - képzeletben vagy a szerencsés riporter jóvoltából ténylegesen - körbejárta a világot. Voltunk a profi világkupa egyes állomásain, vagy éppen Dunkerbeck "kalauzolt" a Kanári-szigeteken. A szörfösök mindezt nagyra értékelik, ám legtöbbjüket sokkal személyesebb és elevenebb élmények fűzik saját, hazai szörfsportjukhoz. Ezért mostantól sorba vesszük a legjobb és leghíresebb magyar szörfhelyeket. Sorozatunk első állomása a széllovasok között csak Petrocelli Beachként emlegetett partszakasz a Velencei-tónál.

Egykezes hátraszaltó
Manőver

 

A hátraszaltó az egyik legklasszikusabb manőver a windszörfözésben: már akkor létezett, amikor a mai fiatalok még karonülők voltak. Ennek ellenére az egyik legnehezebb mozdulatsor maradt, legalábbis ami a landolást illeti. Az egész olyan egyszerűnek tűnik, és a manőver közben végrehajtott "kicsavarodás" valóban egyszerűbb, mint az előreszaltónál, de még a jobb szörfösök is egy kezükön meg tudják számolni tökéletesen végrehajtott hátraszaltóikat. A manőver avatott szakértője, Josh Angulo hullám-világbajnok lesz ezúttal segítségünkre.

 



Motorcsónak
Yamarin 5220
Hajóbemutató

 

A Hárosi-öbölben találkoztunk késő délelőtt, hogy kipróbáljuk ezt a hajót. A Yamaha Finnországban készítteti Yamarin néven üvegszál-erősítésű műanyag motorcsónakjait. Jó választás. A skandináv hajók legendásan jók. Kiválóan vannak megépítve, és műszakilag is magas színvonalat képviselnek.

Tovább...



Ami nincs a térképen
Navigáció a Dunán

 
   
   

A hegyekből érkező Duna a síkságra érve lelassult, hordaléka egy részét lerakva a saját hordalékkúpján sok-sok ágra szakadva egy lápos-mocsaras tündérvilágot hozott létre, ez a Szigetköz. A fő meder a Nagy-Duna, a sok mellékág legnagyobbika a Mosoni-Duna, ami Gönyűnél, Győr alatt 10 kilométerre folyik vissza a Nagy-Dunába. Győr a Mosoni-Duna és a Rába összefolyásánál helyezkedik el, ott van a régi városközpont.x


Mosonmagyaróvár
Túracélpontok

 
 
   

A város területén mintegy 2000 évvel ezelőtt települtek meg először emberek. A római korban a limes erődrendszeréhez tartozó katonai őrhely, majd tábor volt, ekkor Ad Flexum volt a neve. Később hunok, longobárdok és avarok telepedtek le a környéken, majd a honfoglaló magyarok szállták meg. Szent István király idejében Moson királyi vár volt, és ettől kezdve az azonos nevű vármegye központja. Magyaróvár várát a 13. században építették fel. A két vár körül kialakult településeket 1939-ben egyesítették, Mosonmagyaróvár néven.

Tovább...

Hol lakik a hajós ember?
Saját kikötő a Duna Pláza mellett

 

Sajnos csak keveseknek adatik meg, hogy egész nyáron vagy netán egész évben a vízparton éljenek. Hétköznap még az aktív hajózók is - akik szinte minden nyári hétvégét a vízen töltenek - a víztől távol, zsúfolt nagyvárosokban élik mindennapi életüket. Csupán annyi időre pillanthatják meg a fodrozódó hullámokat, amíg átautóznak valamelyik Duna-hídon. Persze akadnak panorámás Duna-parti lakások, de igazi kapcsolatot ezek sem teremthetnek víz és ember között. Az igazán megszállottak gyakran álmodoznak arról, hogy úszó lakóhajót vesznek a Dunán, és reggelente motorcsónakkal kerülik ki az autójukba láncolt tömegeket. Lehet erről álmodozni (bár az is igaz, hogy a Szajna partján sokan élnek így), azonban ma Magyarországon egy ilyen úszó lakóingatlanra engedélyt beszerezni költséges, a fővárosban pedig szinte lehetetlen.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink