Nagy test
Lagoon 440
122. Hajó Magazin, 2005. szeptember
A Lagoon modell kínálatában a 440-es a "kicsik" közé tartozik. Ez a harmadik legkisebb. A 380-ast és a 410-est már korábban bemutattuk. Ez a hajó a következő a sorban. Az új 440 Lagoon katamarán jó egy méterrel hosszabb, mint a 410-es testvére. A hajó üresen tíz és fél tonnát nyom, ami bő három tonnával nagyobb tömeg, mint a 410-esé. Sajnos a menet-teljesítményben ez jelentős különbséget okoz. Míg a 410-essel óceánon mértek 26 csomós sebességet, addig ez a hajó 10-11 csomónál nem tud többet.
|
|
|
A nagy testhez viszonylag
kis vitorla társul |
Ha katamaránról beszélünk, legtöbben azonnal a sebesség bajnokaira gondolunk. Felvillan a kép, ahogyan egy eszeveszett sebességgel rohanó kishajó pillanatok alatt utolér, majd elhagy bennünket. Ideje, hogy megtanuljuk ezeknek a hajóknak van sokak számára lényegesen értékesebb tulajdonsága. Ez pedig az az elképesztően hatalmas szinte kimeríthetetlen tér, amit egy ilyen hajó kínál. Valamennyien tiszteljük azokat a kiváló vitorlázókat, akik a kis sportkatamaránokat tele adrenalinnal meglovagolva élvezik az életet, de amikor az ember családdal, barátokkal egyhetes nyaralásra indul nem, erre vágyik. A pihenni vágyó hajós kényelmesen akar élni egy olyan hajón, ahol van minden útitársnak hely, nem kell aggódni, ha nagy szél fúj, ha pedig jó az idő, van napozóhely a fedélzeten, és kényelmes a fürdés. Az Adrián talán kevésbé fontos, de a katamaránoknak van még egy nagy előnyük, ez pedig a merülés. A 440-es mindössze százharminc centit merül a vízbe, így a homokos tengerpartokon egészen közel mehetünk a strandhoz. Természetesen ennek a hajónak is van dingije, amit egy daru segítségével tehetünk vízre. Egy biztos, ha kibérelünk egy ilyen hajót, olyan élményben lesz részünk, amit az egytestű hajó nem képes adni. A Lagoon 440-es erről szól! A nyárról, a tengerről, a szabadságról! Egy igazi - jó értelemben vett - túrahajó, ahol elsődleges szempont a biztonság és a hatalmas térkínálat. Ez utóbbi elképesztő! Egytestű hajóhoz szokott embernek eláll a lélegzete. A hajó teljes szélessége 7,7 méter. A két testet összekötő szalon fölött alakították ki a kormányállást, ide több lépcsősoron vezet az út. A kilátás fejedelmi, de nem tökéletes. Sajnos, a hajófar takarásban van, de a kikötőben ezt is meg lehet szokni. Egyébként a két - egyenként negyven lóerős - motor segítségével rendkívül jól lehet navigálni. A hajó gyakorlatilag egy helyben megfordítható. A kikötő előtt elektromos csörlők segítségével kúszik föl a nagyvitorla a hatalmas árbocra. Telilatnis impozáns darab, kézzel küzdelmes lenne felhúzni. A vitorlázat arányai bíztatóak, a hajó tömege mégis a nyugodt hajózás és a biztonság felé billenti a mérleg nyelvét. Kettes szélben kellemes, három-négy csomós sebességgel lehet félszelezni. Széllel szemben hetven fokos élességgel cirkál, ha nem optimális a szélirány, motorozni kell. A hajó elképesztően stabil.
|
|
|
Felépítéséből adódóan rendkívül stabil |
|
Hihetetlenek az arányok |
Harminccsomós szélben sem billen meg, kényelmes a fedélzeten az élet.
A hajót kétféle kivitelben készítik. A tulajdonosi verzió három kabinnal és három fürdőszobával van felszerelve. A charter hajóban négy kabin és négy fürdő kapott helyet. A szalon mindkét esetben azonos. Itt található a konyha, a térképasztal és természetesen a nappali. Bőséges az állómagasság, és a hátsó cockpit, mint egy terasz kapcsolódik ide. Az ember zavarban van. Az élettér jóval nagyobb, mint egy hajóban. A két verzió között a testek beépítésében van különbség. A jobb oldali hajótestben egy pár részére van kialakítva a fejedelmi lakosztály. Az orr részben hatalmas fürdő, hátul pedig a kétszemélyes háló várja a tulajdonost. A baltest kialakítása megegyezik a charter hajó mindkét oldalának a berendezésével. Az orrban is és a farban is hálószobák vannak, a két fürdő pedig egymás mellett középen helyezkedik el. Valamennyi helységben bőségesen rendelkezik oldal és tetőablakkal is. A berendezés kulturált, szép a minőség. A szalon ablakaiból minden irányba jó kilátás nyílik.
Technikai adatok |
Hossz: |
13, 61 m |
Vízvonalhossz: |
12,75 m |
Szélesség: |
7,70 m |
Merülés: |
1,30 m |
Árboc magasság |
21,40 m |
Üres tömege: |
10,5 t |
Telilatnis nagyvitorla: |
74 m2 |
Fock: |
42 m2 |
Spinnaker: |
145 m2
|
Gennaker: |
90 m2 |
Víztartály: |
3 x 300 l |
Üzemanyagtartály |
2 x 325 l |
Motor: |
2 x 40 LE |
Extra motor: |
2 x 75 LE |
Tervezte: |
Marc Van Peteghem & Vincent Lauriot Prévost |
|
|
A hajó érdekessége a kormányos állás. Ezzel a megoldással teljesen elválasztották a lakóteret a hajózótértől. Amint elhagytuk a kikötőt, minden munka ezen a hídon zajlik. Itt vannak a fallstopperek, a csörlők, ide érkezik a fock és a nagyvitorlaschot. Egyedül az extraként rendelhető génua behúzópontja van a fedélzeten.
Nem esett még szó a hajó orrban felszerelt trampolinról, pedig ez a hajó egyik legizgalmasabb része. Közvetlenül a víz fölött van egy hatalmas játszótér, ahol a gyerekek ugrálhatnak, a nők napozhatnak, a férfiak pedig nagyokat alhatnak.
Összefoglalva: a Lagoon 440-es egy igazi, kompromiszszummentes, vitorlával szerelt úszó lakosztály. Olyan hajó, ami nem akar mást nyújtani, mint kényelmet, biztonságot, gondtalan nyaralást. És ez nem kevés! A tervezők semmit nem áldoztak fel a sebesség érdekében. Ezzel együtt a hajó - a legtöbb irányban - képes az egytestűek teljesítményére. Aki viszont szeretné megtapasztalni a sebesség élményét is, válassza a 410-est, amely majdnem ilyen kényelmes, de sokkal komolyabb vitorlás hajó. A döntés a mi kezünkben van.
|
|
|
... a nappali ... |
|
... a háló. |
Litkey
Fotó: Szekeres
|