Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Lagoon Power 43
123. Hajó Magazin, 2005. október

A franciaországi Lagoon hajógyár az egyik legismertebb tengeri túrakatamarán készítő. Vitorláshajóit többször bemutattuk már. Ilyen nagytestű motoros katamaránról azonban, mint a Powercat 43-as most beszélünk először.

Ahogyan a vitorláshajózásban a katamaránok elsősorban a nagy teljesítményről, a sebességről szólnak, ugyanúgy a motoroshajók esetében is elsősorban erre asszociál az ember. A Powercat 43-as azonban egészen másról szól. A külső megjelenéstől függetlenül ennek a hajónak a legközelebbi rokonai a folyami hajózásból jól ismert lassú családi lakóhajók. Természetesen a tengeren és az óceánokon nem elég hat-nyolc csomóval utazni. Ezt a Powercat sem teszi. Az alapváltozat kétszer kétszáz lóerős Volvo motorral van szerelve, ami elég ahhoz, hogy a hajó kényelmesen utazzon tizenöt csomóval, és elérje a húsz csomós végsebességet. Ennél többre azonban nem képes. Természetesen ez a sebesség már bőven elég ahhoz, hogy kényelmesen elérjük a célunkat, de arra ne számítsunk, hogy mi leszünk a part leggyorsabb versenyzői. Nem is ez a cél. A Powercat olyan erényekkel bír, amelyek könnyen feledtetik velünk a 35-40 csomós sebesség élményét.

 
Az orrfedélzeten nem trampolin,
hanem fix járófelület van
Búvárok számára szebb hajófart elképzelni sem lehet.

A hajó nagyon hasonlít az azonos méretű vitorláshajóra. A felépítmény és a belső berendezés első látásra valóban szinte teljesen azonos, de a vízvonal alatti rész gyökeresen más, önálló terv. Lenyűgözőek a hajó méretei és elképesztő a mozgása a vízen. Leginkább egy villanymozdonyra emlékeztet. A katamaránok jellegzetes tulajdonsága, hogy inkább átfúrják magukat a vízen, és nem siklanak a szó hagyományos értelmében. A két vékony testnek lényegesen kisebb az ellenállása, mint egy hagyományos hajóé ezért nincs is szükség arra, hogy a nedvesített felület csökkentése miatt kiemelkedjen a hajótest egy része a vízből. Ezért a Powercat már messziről felismerhető. A megjelenése egy kicsit futurisztikus, gyorsabbnak tűnik, mint amilyen valójában. Nagyon egyedi, és messziről felismerhető, ahogyan a két test vágja a vizet, de közben alig ver hullámokat.

 
Közel húsz csomó,
kellemes utazósebesség
A katamarán alig emeli ki az orrát
a vízből

A hajónak valójában két felépítménye van. Az első azonnal szembeszökik, a hátsót szinte észre sem veszi az ember, pedig ez az amiben ténylegesen eltér a vitorláshajótól a motoros. A fedélzetre lépve eleinte csak az azonosság szembetűnő. Hasonló a szalon, nagyon hasonló a szalon előtti tér. Természetesen ebben a hajóban van egy belső kormányállás is, a külső pedig a hídra került. Szinte ugyanaz az elrendezése a két testbe épített első kabinoknak. A hátsók azonban nagyon eltérnek. És ekkor válik nyilvánvalóvá, hogy ez egy egészen más hajó. A szalon lényegesen előrébb van, mint a vitorláson, az orrfedélzet ezért kisebb, a hátsó pedig sokkal nagyobb. Az egész hajó kialakítása alapvetően eltér. A tér kihasználása - mivel nem kellett figyelembe venni az árbocot - sokkal célszerűbb. A cél pedig a minél kényelmesebb, tágasabb lakótér és a pazar napozók elhelyezése. Mindez tökéletesen sikerült.
A hajót két verzióban készítik. A charter hajó négy, a tulajdonosi kivitel három kabinnal van szerelve. A szalon mindkét esetben azonos. Már említettem, hogy a szalonban kialakítottak egy pilóta állást, mögötte kissé süllyesztve, a bal oldali testet is használva helyezték el a konyhát. A szalonból kétoldalt nyíló lejáratokon keresztül lehet a lakótérbe jutni. Elöl két kabin van, ez mind a két verzióban azonos. A charter hajóban hátul kettő, a tulajdonosi verzióban egy hatalmas kabin található. Valamennyihez tartozik fürdőszoba. Érdekesség, hogy a tulajdonosi kivitelben is két fürdő tartozik a hátsó traktushoz. A hajó belső berendezése és designja nagyon hasonlít a vitorláséra. Ha csak a képeket nézegeti az ember, szinte lehetetlen megkülönböztetni, melyik való vitorlásról és melyik a motorosról.

 
Korányosállás a hídon
Itt pedig a szalonban,
a kilátás nagyon jó
     
 
Hajókonyha
Az egyik lakószoba

Tribujnban hajóztunk a Powercattel. Vízen voltunk, amikor megérkezett. Megállt, és méltóságteljesen, rezzenéstelenül várta, hogy mellé álljunk. Közel hét méteres kis motorosunkkal könnyedén manővereztünk a nagy testvér mellé. A hajó tele volt, éppen egy hosszabb útról érkeztek haza. Kényelmesen, egymást nem zavarva elfértünk. Ahogy a hídon helyet foglal az ember, azonnal valami magasabb tudat szállja meg. Ebből az elnéző távolságból szemlélve egészen kis csónaknak tűnik, az előbb még oly komoly hajónak látszó motorosunk. Még sosem jártam gólyalábon, de az is hasonló érzés lehet. A műszerfal itt fönt rendkívül puritán. A motorok olyan messze vannak, hogy semmit nem hallani egyedül a fordulatszámmérő jelzi, hogy dolgoznak. Dupla gázkarral vezérelve a Powercat könnyedén megindul. Jól gyorsul, de csak elképesztően nagy ívben hajlandó kanyarodni, azt is megfontoltan, rövid gondolkodás után. Álló helyzetben önmaga körül megfordítható, de ha már halad előre kell gondolkodni. Oldalbillenés nincs, hosszirányú is alig. Talán egy kicsit megemeli az orrát, amint felveszi a sebességet. Jó érzés uralni.

Technikai adatok
Teljes hossz:
13,04 m
Vízvonalhossz:
11,90 m
Szélesség:
6,42 m
Merülés:
1,20 m
Tömeg:
11,2 t
Víztartály:
2 x 350 l
Üzemanyagtartály:
4 x 375 l
Motor:
2 x 200 LE v. 2 x 300 LE
Designer:
Xavier Fay
Ágyak száma:
8 vagy 6

Ez a hajó igazi lagúnavadász túrahajó. Sok szempontból jobb, mint egy vitorláskatamarán, és egészen más, mint bármelyik egytestű motoroshajó. Önálló kategória. Nem hasonlít igazán semmihez. Elképesztően kényelmes, hatalmas lakótér mellé egy komoly napozó- és széles fürdőrész tartozik. Búvár csapatoknak például, elképzelni sem lehet jobb hajót, de családi nyaralónak is tökéletes. Ma még ritkaság az Adrián, de - és ezt csak nagyon csendben merem megemlíteni - azt hiszem, jobb választás, mint egy azonos méretű vitorláskatamarán.

L. F.
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink