Hajóbemutató
Arimar Sea Pioneer 580
124. Hajó Magazin, 2005. november
A Sea Pioneer az Arimar által gyártott félmerev hajók jól ismert sorozata. A hét modellt felölelő választék négy méteres hajóhossztól hat és fél méteresig terjed. Nekünk a Tihanyi Hajós Egylet egyik edző-motorosát sikerült megkapni egy rövid bemutató erejéig. Az 580-as testen egy 150 lóerős motor feszített, bőségesen elegendő tolóerőt biztosítva. A hajó jól szaladt, kiegyensúlyozottan teljesített. Az egy éves intezív használat után, már megfigyelhetőek rajta az öregedés nyomai.
A hajó a legnagyobb motorral van szerelve. Emelgeti is az orrát rendesen, ezért oda plusz súlyokat tesznek az edzők. Így viszont kiegyensúlyozottan, szépen fut. Nem akar elrepülni a hullámokról. A trimmelése nem tökéletes. A maximális legalacsonyabbról még szívesen billenteném lejjebb a motort. Valószínűleg ez csak beállítás kérdése. Így viszont a kanyarokban hajlamos levegőt fogni a propeller. Hosszú íven pedig csúszik a hajó. Lehetne határozottabb a hajótest "V" alakja, de akkor úszva nem lenne ennyire stabil és csökkenne a hajó sebessége is. Ez a kialakítás jó kompromisszumnak tűnik. Úszó üzemmódban nagyon pontosan vezethető a hajó. Egy edző számára az egyik legfontosabb, hogy álló helyzetben mennyire stabil a hajó. Ez pedig az. A test merevsége hagy kívánnivalót maga után. Ez lehet az egyik ok, ami miatt hamar öregszik. Jól érezhetően - a képeken is megfigyelhető - csavarodik a test.
|
|
|
Emelgeti az orrát, de puhán érkezik vissza |
|
Egy ekkora hajó a Balatonra optimális méret |
Technikai adatok |
Hosszúság: |
580 mm
|
Szélesség: |
250 mm
|
Tömlő átmérő: |
60/40 cm
|
Kamrák száma: |
5 db
|
Szállítható személyek száma: |
12 fő
|
Súly: |
420 kg
|
Maximális motorteljesítmény:
|
150/110 LE |
Ajánlott motorteljesítmény: |
15 LE/kW |
|
|
A hajó legkiválóbb része a tömlő. Erről a katalógusban a következőt olvashatjuk: "A Sea Pioneer sorozathoz tartozó modellek felfújható részei nagy ellenállású, üvegszállal erősített poliészter anyagból készülnek (2200 Aritex). A főkamrán belül mindegyik oldalon két hosszirányú kamra van (egymásba illesztettek a 650-es, 580-as és az 540-es modelleknél), amelyek a hajó egész hosszában végigfutnak kiterjedve az öt független rekeszre is. Ezek garantálják a stabilitást és a hajó peremének magasságát, még abban az esetben is, ha a fő-, vagy egyik oldalkamra megsérülne. Ez a test különbözik a klasszikus "V" típusú testtől, mert oldalanként három bordás lapból áll, így növelve a főborda fenékvonalának emelkedését a középponttól kifelé haladva 220, 280, illetve 400 mm-ig. Ez a kialakítás bármilyen sebességnél lehetővé teszi az optimális siklást." A fenti idézet magyarázatot ad a hajó viselkedésére.
|
|
|
A hajó nem dől meg, hanem oldalra csúszik a gyors kanyarokban |
|
A százötven lóerő a legnagyobb motor, amit elbír ez a test |
Kellemes szabadidő-hajó az Arimar. Élmény vele hajózni, barátságos partner nehezebb körülmények között is. Keményen, határozottan vezethető. Munkahajónak is megfelel, de ebben az esetben nem tanácsos a legnagyobb motort alkalmazni. Vontázáskor hajlamos az ember a motor teljesítményéhez igazítani a vontatmányt, és nem a hajótest terhelhetőségét figyeli. Talán ezért is öregedett gyorsabban a tihanyi hajó.
L. F.
Fotó: Sz.L.
|