Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Arimar Sea Pioneer 580
124. Hajó Magazin, 2005. november

A Sea Pioneer az Arimar által gyártott félmerev hajók jól ismert sorozata. A hét modellt felölelő választék négy méteres hajóhossztól hat és fél méteresig terjed. Nekünk a Tihanyi Hajós Egylet egyik edző-motorosát sikerült megkapni egy rövid bemutató erejéig. Az 580-as testen egy 150 lóerős motor feszített, bőségesen elegendő tolóerőt biztosítva. A hajó jól szaladt, kiegyensúlyozottan teljesített. Az egy éves intezív használat után, már megfigyelhetőek rajta az öregedés nyomai.

A hajó a legnagyobb motorral van szerelve. Emelgeti is az orrát rendesen, ezért oda plusz súlyokat tesznek az edzők. Így viszont kiegyensúlyozottan, szépen fut. Nem akar elrepülni a hullámokról. A trimmelése nem tökéletes. A maximális legalacsonyabbról még szívesen billenteném lejjebb a motort. Valószínűleg ez csak beállítás kérdése. Így viszont a kanyarokban hajlamos levegőt fogni a propeller. Hosszú íven pedig csúszik a hajó. Lehetne határozottabb a hajótest "V" alakja, de akkor úszva nem lenne ennyire stabil és csökkenne a hajó sebessége is. Ez a kialakítás jó kompromisszumnak tűnik. Úszó üzemmódban nagyon pontosan vezethető a hajó. Egy edző számára az egyik legfontosabb, hogy álló helyzetben mennyire stabil a hajó. Ez pedig az. A test merevsége hagy kívánnivalót maga után. Ez lehet az egyik ok, ami miatt hamar öregszik. Jól érezhetően - a képeken is megfigyelhető - csavarodik a test.

 
Emelgeti az orrát, de puhán érkezik vissza
Egy ekkora hajó a Balatonra optimális méret

Technikai adatok
Hosszúság:
580 mm
Szélesség:
250 mm
Tömlő átmérő:
60/40 cm
Kamrák száma:
5 db
Szállítható személyek száma:
12 fő
Súly:
420 kg

Maximális motorteljesítmény:
150/110 LE
Ajánlott motorteljesítmény:
15 LE/kW

A hajó legkiválóbb része a tömlő. Erről a katalógusban a következőt olvashatjuk: "A Sea Pioneer sorozathoz tartozó modellek felfújható részei nagy ellenállású, üvegszállal erősített poliészter anyagból készülnek (2200 Aritex). A főkamrán belül mindegyik oldalon két hosszirányú kamra van (egymásba illesztettek a 650-es, 580-as és az 540-es modelleknél), amelyek a hajó egész hosszában végigfutnak kiterjedve az öt független rekeszre is. Ezek garantálják a stabilitást és a hajó peremének magasságát, még abban az esetben is, ha a fő-, vagy egyik oldalkamra megsérülne. Ez a test különbözik a klasszikus "V" típusú testtől, mert oldalanként három bordás lapból áll, így növelve a főborda fenékvonalának emelkedését a középponttól kifelé haladva 220, 280, illetve 400 mm-ig. Ez a kialakítás bármilyen sebességnél lehetővé teszi az optimális siklást." A fenti idézet magyarázatot ad a hajó viselkedésére.

 
A hajó nem dől meg, hanem oldalra csúszik a gyors kanyarokban
A százötven lóerő a legnagyobb motor, amit elbír ez a test

Kellemes szabadidő-hajó az Arimar. Élmény vele hajózni, barátságos partner nehezebb körülmények között is. Keményen, határozottan vezethető. Munkahajónak is megfelel, de ebben az esetben nem tanácsos a legnagyobb motort alkalmazni. Vontázáskor hajlamos az ember a motor teljesítményéhez igazítani a vontatmányt, és nem a hajótest terhelhetőségét figyeli. Talán ezért is öregedett gyorsabban a tihanyi hajó.

L. F.
Fotó: Sz.L.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink