Hajóbemutató
Nautic 12 Carbon Cruiser
124. Hajó Magazin, 2005. november
A hajó egyenesági leszármazottja az 1997-ben bemutatott Quadrigának, illetve az 1998-as Remetének. Talán az összes eddigi Nautic változat közül ez a legszebb. Az idén vízre került Arcadom ízig vérig versenyhajó. A Macarella - mert így hívják az új testvért - nem az. Igazi GT. Olyan gép, amely képes nagy teljesítményre, de akár egyedül is megvitorlázható. Modern anyagokból készült cirkáló, amelyben minden kényelmi berendezés helyt kapott, a beépített motortól az orrsugárkormányon keresztül, a tíkfa-deckig.
|
|
Jó érzés a fedélzetre lépni. A hajó érzékeny, megbillen a súly alatt. Ugyanakkor a tíkfa burkolat stabil, biztos felület, amelyen jó járni. Szép hajó. Belép az ember, körbejárja, aztán kintről nézegeti. Láblógatva a mólóról, elölről és hátulról. Jó nézni. A kabinforma nagyon eltalált tervezésu. Hosszabb, de talán alacsonyabb mint az Arcadomon. A faburkolat meleggé, barátságossá teszi a fedélzetet. Ez egy igazi tulajdonosi kivitel. Minden, még az álló magasság is személyre van szabva.
- Kérem ide állni, így. Az ennyi, meg ennyi, tegyünk rá tíz centit, rendben. Hasonlóképpen a baum magassága.
- Akkor itt áll majd a kormány mögött, igen. még egy arasz, jó, itt kérem levágni a nagyvitorlát. - És az úriszabó folytatja. Érti amit beszél, és egy idő múlva a sok próba végén már a megrendelő is. Kialakul közöttük egy tolvajnyelv. Értik egymást. Eleinte csak ők ketten. A közönség hallgat. Belül persze megfogalmazódik a kérdés. Miért is kell karbonból túrahajót építeni? Vagy: miért kell egy versenyhajóra tíkfadecket, beépített motort és orrsugárkormányt szerelni? Ki-ki ízlése szerint. A dolgok közben mennek a maguk útján. A megrendelő fejében minden sokkal egyszerubb. ő tudja, mit akar. Igen. Legyen, amennyire lehet gyors. És igen! Legyen, amennyire lehet kényelmes. Hol itt az ellentmondás? Gyors és kényelmes hajót szeretnék!
|
|
|
Jó a kilátás a kormány mellől |
|
Van munka bőven a fordoló után |
Itt a daru alatt ülve bennem sincs kérdés. Nézem ezt a gyönyöru hajót, és alig várom, hogy végre vitorlázzunk vele. Míves karbon körkormány, korrekt muszerezettség. Elindulunk. Fogni kell a hajó farát, miközben az orrsugárkormány forgatja az elejét. Ennyi. Egyedül is megy. Ez volt a cél. A felszerelés a kikötő előtt munkás feladat. A katalógus szerint optimális csörlők, szerintem kicsik. Meg lehet velük oldani a feladatokat, de túl sok energia veszteséggel.
Technikai adatok |
Hossz: |
13 m |
Szélesség: |
4 m |
Árboc magasság |
20 m |
Merülés: |
160-240 cm |
Tömege: |
ca 4000 kg |
Tőkesúly tömege: |
1800 kg |
Nagyvitorla: |
75m2 |
Génua: |
55m2 |
Gennaker: |
3283 kg |
Befogadó képessége: |
12 fő |
Tervezte: |
Andrej Justin - Nautic Boat |
|
|
Elindulunk. A hajó könnyen, szépen gyorsul és könnyen elfekszik. Ezzel együtt szépen fut, deckvízen is jól tartja az irányt. Egy leheletnyit túl vagyunk vitorlázva. A génua a Gardazzurráról, a nagyvitorla a Lisáról való. Egyik sem új, de megfelelő állapotban vannak. A génua reffelhető. Az árboc dupla achterrel van szerelve, amelyet a kormányos közép szélig kezelni tud. Két fő már kényelmesen vitorlázik a hajóval, de az automata segítségével egyedül is boldogulni lehet. Mi hárman voltunk, és találtunk magunknak feladatot. Komoly versenyen legalább nyolc főre szükség van. Az achter két embert visz, kettő kell a génuára, kettő a nagyschotra és egy a fallstopperekhez, legalább két ember kell az orrfedélzetre. Így aztán a kormányossal együtt ez nyolc, ha jobban összeszámolom tíz. Nincs mese, itt már hatalmas méretek vannak, meg kell ragadni a munkát. Egy-egy vitorlacsere akkor megy flottul, ha mindenhol megfelelő létszám van. Persze, ebben a hajóban az a szép, hogy ezt is lehet vele tenni, és azt is, amit - bevallom - egy percig sem hittem volna, hogy az ember a családjával elmegy túrázni.
A legtöbb mai Balaton-járó túrahajónál a Macarella kényelmesebb és biztonságosabb. Kényelmesebb, mert nagyobb, mert hatalmas a cockpitja és bőséges a belsőtér. Kényelmesebb, mert a tőkesúlyát 240 centiről 160 centiig maga alá képes húzni, és kényelmesebb, mert méretes dieselmotorjának és orrsugárkormányának köszönhetően, olyan helyre is be állhatunk vele, ahova egyébként nem férne be.
A nagyvitorla kezelés nem tetszik. A Lisán és az Arcadomon is nagyon jól bevált a csörlős módszer. Lényegesen kevesebb kötél tekereg a cockpitben, és sokkal egyszerubben, gyorsabban lehet használni. Itt is lenne rá lehetőség, van hely hozzá. Tetszik a felépítmény. Tetszik az is, hogy az oldalmagasságot nem növelték meg. Alapvetően tetszik az egész hajó.
Litkey
Fotó: Szekeres
|