Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Jeanneau Sun 2500
128. Hajó Magazin, 2006. március

A Jeanneau, Sun Fast néven forgalmazza sportos túrahajóit. Sun Odyssey a cruiserek neve. Az ezredfordulón bemutatott Sun 2000-es is ez utóbbi családba tartozik, de az Odyssey nevet mégsem kapta meg mint ahogyan a 2004-ben piacra került 2500-ös sem. Nem kell sokat magyarázni miért, hiszen ezeket a hajókat partmenti vitorlázásra tervezték.

A fentiek fényében talán meglepő, hogy a katalógus szerint a tervezőt, a Sun 2500 rajzolásakor, a Mini Transat hajók ihlették. Ez valóban egy széles, két kormánnyal szerelt, nem egészen huszonöt láb hosszú hajó. A rokonság azonban csak formai. A tervezői koncepció sokkal inkább a skandináv vizek néphajója, a Folkeboat jól bevált receptjét követi. Kényelmes, rendkívül masszív, biztonságos kis hajót kell építeni, a sebesség csak másodlagos.

Technikai adatok
Hossz:
7,50 m
Szélesség:
2,90 m
Merülés:
0,69-1,75 m
Tömeg:
2077 kg
Nagyvitorla:
16,6 m2
Orrvitorla:
13,5 m2
Gennaker:
36 m2
Motor:
10 LE
Ágyak száma:
4
Tervező:
Olivier Petit
Kategória-besorolás:
C (hat fővel)

Franciaország atlanti partvidékén nagy az árapály. A Sun 2500, ha kifut alóla a víz, megáll a két kormányán és a kieljén. Kevesebb mint hetven centit merül. A laterálfelületet sverttel egészítik ki. Ahhoz, hogy megfelelően biztonságos legyen a hajó, az alacsony merülés miatt, a megszokottnál nagyobb ballasztra van szükség. A hajó tömege beépített motor nélkül is több mint két tonna. Ez nagyon sok. Nyugodt hajózásra számíthatunk. Kettősség van az emberben. A 2000-es és a 2500-ös is nagyon szép formájú, sebességre termett hajó. Gondolatokat ébresztenek siklásról, könnyed, finom hajóvezetésről. De hát két tonna! Mint a kő., vagy mint egy Folkeboat.
Késő ősszel Aligán vitorláztunk a hajóval. Hideg volt és jó szél fújt. Hármas nyugati, szép nagy hullámokkal. A hajó a kikötő keleti oldalán állt, orral a partfal felé. Megfogtam a rollreffre tekert génuát és átléptem a korláton. A forstag laza volt. A hajón kényelmes járófelületek vannak. Elég stabilak ahhoz, hogy végigmenjen az ember a korlát mellett. A kabintető is jól járható, majdnem teljesen sík, és kevés rajta a szerelvény. Az önürítős, hatalmas cockpit klasszikus elrendezésű, két oldalt padokat alakítottak ki. Nincs leekocsi, egy szembe akasztják a nagyshottot a padlón. A hajóban beépített motor van, amelynek az irányváltója a jobb oldalra került. Egy tárolódoboz, fürdőlétra, achterstag és egy műanyaggal bevont drót mint hátsó korlát. Ez a cockpit felszereltsége. Minden más a kabintetőn, illetve az árbocon van. Három fallkötél, alba és a baumemelő dirk. A nagyvitorla két reffsort kapott. Két kettes fallstopper, egy pár csörlő, illetve egy rövid sín a focknak.
Nagyon egyszerű felszereltség.

 

Motort indítunk. Szeretem az egyhengeres dízel jellegzetes dohogását. Rúdkormányos hajóval általában nem jó tolatni, a két kormánylapát miatt különösen tartottam ettől a manővertől. Finoman adagolom tehát a gázt. A hajó azonnal reagál. A merev, kétszárnyú hajócsavar megbízhatóan teszi a dolgát. A két lap miatt megszokást igényel a kormány. A felszerelésben nem tudok segíteni, mert alig érek el valamit. Rövid a rúd és a hosszabbító is. Ha egyedül hajózik az ember kormányrögzítőre vagy pilótára van szükség. Ketten természetesen jól boldogultunk.
A friss szél ellenére lassan veszi fel a sebességet a hajó. Ebben a szélben nagyon jól lehet fényképezni a mólóról. Kicsit elvitorlázunk hátszélben, hogy szembe cirkálhassunk. Nyugodtan viselkedik, egyszerű vele manőverezni, a vitorlák viszonylag kicsik, jól kezelhetőek. Sokat fordultunk és halzoltunk. Miután megszoktam a hajó sebességét már élveztem a vitorlázást. Látszik, hogy ez a vitorlás a Balatonnál sokkal komolyabb vizekre készült, ott is boldogul. Kettes reff alatt ez a hajó nyugodtan vitorlázik nyolcas szélben. Masszívan van megépítve. Nem csavarodik, nem nyekereg a hullámokon. Víz a fedélzetet nem érte be, a cockpit pedig teljesen száraz maradt. Jót vitorláztunk.

 

A kabin egylégterű. Minden van ami kell ahhoz, hogy a hajóban töltsük az éjszakát. Négy kényelmes ágy, WC, mosdó, kis konyha. Ablakok, olvasólámpa, víz- és üzemanyagtartály. A belső kidolgozás nagyon szép. Ez egyébként jellemző az egész hajóra. Jó anyagokat használnak, a műanyagozás minősége kifogástalan, ahol kell ott epoxi váltja a poliésztert. A fedélzet szendvicsszerkezetű. A kék szín feláras.
A Sun 2500-ös olyan vitorlás, amellyel jó együtt élni. Megbízható, tartós, kiváló minőségben megépített igazi kis túrahajó. A kezelése rendkívül egyszerű. Első hajónak, vagy oktatóhajónak kimondottan ajánlott. Meg lehet tanulni vele mindent, ami a biztonságos vízi közlekedéshez kell. Közel kilenc milliós ára első hallásra nem tűnik kevésnek, de ha belegondolunk, hogy ezért a pénzért egy beépített motorral szerelt komfortos hajót kapunk, akkor már nem is drága. Lesz-e belőle néphajó azt nem tudom. Számos olyan tulajdonsága van, amit itthon vagy az Adrián nem tudunk kihasználni. Érték az alacsony merülés, és jó dolog az is, hogy képes a hajó megtartani önmagát ha szárazra kerül, de talán a Balatonon érdemes lenne valamivel nagyobb vitorlázatot szerelni rá, hiszen kedves tavunkon jellemzően a gyenge szél az uralkodó.



Természetesen soha nem lesz versenyhajó a Sun 2500-ösből.
Egy szép nagy topgénua azonban nagyon kellemes motorja lehet ennek a hajónak, és akkor igazán élvezetes, szép túrákat lehet tenni vele. Erős szélben pedig az alapvitorlázattal nyugodtan kint maradhatunk még azután is amikor a tavi hajók kormányosai már rég a kikötő teraszáról figyelik az eseményeket.
A Sun 2500-ös akkor él majd igazán.

Litkey
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink