Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
12. Hajó Magazin, 1995. január

 

Címlap-sztori
90 éves a Tramontana
A hajót legendák övezik, nevének hallatán minden balatoni vitorlázó rávágja: "persze, hogy ismerem!" Kis szélben elképesztően gyors, erős szélben minden társánál jobban megdőlő hajó. A mezőnyben messziről is jól felismerhető jellegzetes vitorlázatáról. Az eddig lefutott balatoni Kékszalag-versenyeken a legtöbbször, nyolcszor nyerte el a leggyorsabb hajónak kijáró Kékszalagot.

A Feneketlen kanna 141 éve 11.
A legutóbbi kihívás
Eljutottunk a kezdettől az utolsó kihívás történetéig, melyet az előzőekhez képest kissé részletesebben tárgyalunk. Mindezt azért is érezzük fontosnak, mert a következő versenysorozat 1995-ben kerül megrendezésre San Diegóban. Megismerhetjük közelebbről is a főszereplőket, akik minden bizonnyal többnyire azonosak a jövő évi verseny résztvevőivel.

A fahajók Mestere
Hajóépítő műhelyek 12.

Több mint ötven finnt épített, ennél több kalózt, természetesen fából. Hajói mindig az élvonalban versenyeztek itthon és külföldön egyaránt. Bár világszínvonalat képviseltek, külföldi megrendelésre sosem gyártott hajót.

A szövetségi kapitány szemével
Olimpia 1996
A magyar vitorlássport legnagyobb sikere fűződik a nevéhez. Pomucz Tamás, a jelenlegi szövetségi kapitányt vezetésével történik az olimpiai válogatott keret felkészítése és a majdani utazó csapat kiválasztása. Így vall pályájáról, elveiről, elképzeléseiről.

Laser junior EB, VB
Végre nemzetközi siker
Hollandiában, Workum kikötőjében június 26. és július 2. között rendezték meg az 1994. évi junior Európa-bajnokságot, majd ezt követően a junior Világ-bajnokságot Görögországban. Eszes Tamás a hazai ranglistavezető és a múlt év felnőtt bajnok kapott lehetőséget a részvételre.

Rimini-Korfu-Rimini
1000 mérföld 60 lábas hajóval
Egyre többen vágnak neki a tengereknek, s bérelt hajókon túrázni indulnak. Vannak azonban közöttünk, akik merészebb terveket szőnek, és vannak, akik azt meg is valósítják. Az alábbi írás egy tapasztalt, összeszokott társaság beszámolója tengeri versenyélményeikről. Ha valaki kedvet kap, valószínűleg hajót is talál magának, elég, ha rendszeresen böngészi az osztrák vagy német szaklapok apróhirdetéseit, ahol rendszeresen keresnek kisebb-nagyobb versenyekre legénységet.

London, 1994. november 5-12.
IYRU-konferencia
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság berkein belül egységes álláspontnak tűnik, hogy az olimpiát meg kell tartani a jelen keretek között. Nem növelhető a játékok ideje, nem bővíthető a résztvevők száma. Ezen elvek alapján a vitorlássport olimpiai résztvevőinek számát 443 főben limitálták, egy osztályban egy nemzet egy hajót indíthat. A nemzeti csapatok kísérőinek létszámát a NOB erősen korlátozta.

Tavasztól új helyen a Style Jacht
Átgondolt beruházás
Nem mindennapi esemény ma Magyarországon új hajóépítő bázisról tudósítani, ismerve a sporthajóépítés nagy helyigényét és környezetvédelmi követelményeit. Most mégis megtehetjük, mert az egyik legismertebb és legszínvonalasabb hajóépítő cég, a Scholtz Imre nevével fémjelzett Style Jacht Kft. új műhelybe költözik. A tulajdonossal Szekeres László beszélgetett.

Előkészületek, rekordok
Külföldről jelentik
Naponta jelentenek eseményeket az ügynökségek szerte a világból - győzzön az ember válogatni. A legrangosabb esemény kétségkívül az America's Cup és természetesen az olimpia. Most két érdekességet választottunk ki a tengernyi anyag közül, melyek érdeklődésre tarthatnak számot.

Páros versenyek
A Balatonon is
Egyre népszerűbbek Magyarországon a páros versenyek. Évről évre mind több hajóosztály versenyzői mérik össze erejüket ilyen módon. Idén a Solingok, Dragonok, 50-es cirkálók, Sudarak után a 30-as cirkálók is beléptek e sorba. A páros versenyek eredete az America' Cup-ért folytatott versenyekhez vezet vissza. Több mint 100 éve ebben a versenyformában dől el a serleg sorsa.

Phoenix
Gondolatok az újjáépítésről
Az a célunk a Phoenix megépítésével, hogy hitet adjunk az embereknek a jövőre, hogy példát mutassunk az utánunk jövő nemzedéknek, és megkíséreljük újraindítani a hajóépítő-képzést Magyarországon. A Phoenixet nemzeti üggyé kell tennünk, hisz oly kevés a követendő példa előttünk.

Van remény
Meggyógyulhat-e a Balaton?
A Hajó Magazin 1994. évi 11. számában cikket olvashattunk a Balaton állapotáról "Miért beteg a Balaton?" címmel. Az írásból megtudhattuk, hogy a Balaton vízminőségének javításához szükséges ismeretek és alapadatok rendelkezésre állnak, melyeknek alapján pontosan meghatározhatók a teendő legfontosabb intézkedések.Az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottsága 1994. október 13-án kihelyezett ülést tartott Siófokon, melynek napirendjén a Balaton jelenlegi problémáinak megtárgyalása szerepelt.

Könyvbemutató
Hajók
A Szemtanú sorozat legújabb tagjaként megjelent a Hajók című könyv. A természet világát és a technika csodáit bemutató kötetek után most megismerkedhetünk az évezredek óta legfontosabb közlekedési eszközökkel, a hajókkal.

BOC Challenge
Egyedül a föld körül
A föld körüli versenyek mára kialakult rendszere szerint három változata van. A nemrég véget ért Whitbread kiírása szerint 60 és 80 lábas hajók versenyeznek, teljes legénységgel. A táv hat szakaszból áll, kikötéssel és pihenővel. Ilyenkor megengedett a hajók rendbetétele is. A Whitbreaden még a legénység és a kormányos cseréje is lehetséges. A BOC hasonlatos az előzőhöz, "csupán" annyi a különbség, hogy a legénység létszáma egy fő, de a táv itt is részekre van bontva. A hajók két osztályba sorolnak: 50 és 60 lábasok. A kétségkívül legnehezebb verseny a Vendée Globe Challange, melyen Fa Nándinak drukkolhatunk. Ezen a regattán a legénység szintén egy fő, azzal az apró kikötéssel, hogy nincs megállás, a teljes kört egyhuzamban teszik meg a versenyzők. Hajóosztály a 60 lábas.

Én vezetek, Te vezetsz, Ô vezet(het)?
Hatósági hírek
Az egyik legfontosabb kérdés, hogy egy-egy vízi járművet (beleértve a kishajókat, csónakokat és vízi sporteszközöket) ki, hány éves kortól vezethet! A vízi közlekedés talán egyik legnagyobb gondja az, hogy szabályait és előírásait szinte kizárólag csak azok ismerik, akik vízi járművük "nagyságából" adódóan már vezetői engedéllyel rendelkeznek.

Túrán, versenyen
Közösen a családdal
Az elsők között járta a tengert egy kis Balaton 18-as hajóval, a Boreasszal. Mindent maga intézett: a hajólevéltől az utánfutóig. Tapasztalatait a Vitorlázásban annak idején megírta, több követője is akadt. A mai napig kérnek tőle tanácsot tengerhajózással és főleg az előkészületekkel kapcsolatban. Mostanában azonban egyre kevesebb ideje marad a hobbijára. Bartha József az Antenna Hungária igazgatója.

Szörf
Wave performance
A profi hullámszörfösök teljesítménye sem mérőszalaggal, sem stopperórával nem mérhető. Itt csak a zsűri ítélete számít. Különleges bíróság ez. Ők nem büntetnek, hanem pénzt osztanak szét, sok pénzt, több százezer dollárt. A PBA (Professional Boardsailors Association) versenyek leglátványosabb versenyszáma kétségtelenül a wave performance (hullámverseny). A világon nagyon sok szörfversenyző álmodik arról, hogy egyszer majd elindulhat ebben a versenyszámban. Ez azonban csak a 64 legjobb hullámszörfösnek adatik meg, akik előadást tarthatnak a hullámokon a mindenható zsűrinek és a meglehetősen nagyszámú lelkes közönségnek.

Teremszörf
Télen a fedettben
Tavaly így karácson tályán véletlenül találtam rá az Eurosporton egy igencsak érdekes versenyre, akkor mini 12R yachtokkal versenyeztek a világ legjobb vitorlázói a párizsi sportcsrnoknban. Alig ért véget a versenysorozat, máris a szörfösök vették birtokukba a medencét, ahol a profik adtak egymásnak randevút.

1994-es Magyar Bajnokság eredményei

Szörfös történetek
A szörfösök kifogyhatatlanok történetekben. Néhány versenyzőt arra kértünk, hogy merítsen emlékeiből egy-egy jó sztorit.

Új formairányzat a hullámokon
A száguldó sztár és shaper
Mintegy fél éve áll Sean Ordonez (US 20) neve az új Quatro embléma mögött, egy társaságban barátaival, Jason Priorral, Keith Teboullal és Francisco Goyával. Sean nemcsak építi a wavedeszkákat, de használja is: radikális szörföző Mauin. Az új generáció kiemelkedő tagja. "A céget én vezetem, és elhatároztam, hogy szörfdeszkákat fogunk gyártani. Sok pénz nem folyik be érte, de minden megkeresett dollárt visszaforgatunk a vállalkozásba, hogy egészséges alapot teremtsünk a cég jövőjének." Sean szendvics-hullámdeszkáival ma már nemcsak a Quatro tagjai, hanem Dunkerbeck (E11), Teriitehau (F35), Baker (K66), Bringdal (S10), Randle (US 321) és Cochran (US 21) is eredményesen szeli Hookipán a vizet.

Motorcsónak
Kirándulás a víz alatt
A tengeri utazás kedvelőinek újabb lehetőség adódik. Elkészült a polgári célra használatos tengeralattjáró, mellyel luxuskörülmények között akár két hétig csodálhatjuk a tenger alatti világot. A kabinablakon keresztül majdnem testközelből élvezheti az utas a 300 méter mélyen élő állat- és növényvilágot.

A Faun - 3.
Kitérő Párizsért
Séte - Frontignan, 1994. október 20. Sötét este van. Leoltottuk a lámpát, kipumpáljuk a mosóvizet. Az öblítővízben zöldes színben villódznak a planktonok. Elbűvölő ez a látvány, nem tudunk betelni vele - ez tengervíz!

Motorteszt
Mercury 20/Neptun
A Boote 9/94. számában a magyar olvasók körében is érdeklődést keltő, nem mindennapi teszt jelent meg. Az ügy érdekességét a teszt sok tekintetben váratlan eredménye csak tovább fokozza. Az összehasonlító tesztet - mivel új, a régi KGST-országokban gyártott motor nem volt beszerezhető - egy 20 éves Neptun 23-as és egy vadonatúj Mercury 20-as modellen végezték.

Tovább...

A dunai hajózás története 5.
A magyar nemzeti hajózás megteremtése
A krími háborút lezáró 1856. évi párizsi békeszerződés XV. cikkelye kinyilvánította a Duna szabad hajózását. Az 1858. január 1-jén életbe léptetett Dunahajózási acta pedig eltörölte az osztrák alapítású Első Dunagőzhajózási Társaság (DDSG) több évtizedes monopóliumát. Ettől kezdve egymás után alakultak meg a különböző hazai és külföldi hajózási társaságok.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink