Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

TESZT: 8 Metre One Design
A jövő osztálya!
13. Hajó Magzin, 1995. március

One Design, a legtöbb magyar vitorlázó már találkozott ezzel a névvel. A 11-es bombaként robbant be '92-ben a nemzetközi érdeklődés középpontjába. Nem kellett egy év, és félelmetes hírét fényesen igazolhatta a 29. Kékszalag versenyen hazánkban is. És most, szintén egy évvel a külföldi bemutató után (és persze ismét a Kékszalag évében) itt a 8 Metre One Design!

Az ötlet egy Jorgen Bonde nevű, sokak által ismert dán vitorlázótól származik. Ez a Jorgen olyan korszerű, gyors és könnyű vitorlásról álmodott, amely könnyen szállítható, mégis versenyképes és biztonságos. A terveket a szlovén Jakopin testvérpár és a híres amerikai hajótervező, Doug Peterson készítette. A J&J Design eddig több mint hatvan hajót tervezett, a legsikeresebb a megújított Bavaria 34-es volt. A 8 M kész rajzai láttán Jakopin úr úgy döntött, hogy ezt a hajót többé nem engedi ki a kezéből, és hozzáfogott a gyártáshoz. Az 1994-ben bemutatott 8 méteres minden bizonnyal az egyik leggyorsabban növekvő one design osztály. A marketing első 10 hónapja alatt 30 hajót adtak el 10 különböző országban.
Portoroz, 1994. december 18., reggel hat óra. Egész éjjel vezettünk, a kikötőben parkoló autókon csillog a jég, koromsötét. Mit keresünk mi itt? Aztán visszabújunk az autóba, és alszunk kilencig.
Ismerem a hajót a katalógus alapján, keresem az árbocok között a parton, valahogy eszembe se jut, hogy a vízen is lehetne. Hamar rátalálok, ilyen hátranyilazott, hosszú szálingja csak neki van. Körbejárom, nézegetem. Lenyűgöző, pedig már láttam hajót közelről. A tervezésnél és a kivitelezésnél nagy figyelmet fordítottak a hajó szilárdságára és minőségére. A forma tökéletes ötvözete a sebességnek és a biztonságnak. A test és a deck poliészterlaminát, PVC-hab szendvics, a kormány és a kiel carbon erősítésű epoxi-vákuum technológiával készült. A kiel egészen az ólomból öntött, bomba alakú részéig pengevékony. A hajó 1,70 métert merül, extraként felhúzható egészen 70 cm-ig. Az egyszálingos árboc a kajüttetőn áll, méretei és kialakítása a biztonság, a könnyű kezelhetőség és a minél nagyobb vitorlafelület elérését célozza. A vantnibekötések a héjhoz csatlakoznak. Backstag nincs, a 7/8-os bekötésű vorstagra egypár előrenyilazott jumpstag segítségével adhatjuk át az erőt. A hatalmas szálingok miatt le kell mondanunk a génua használatáról. A nagyvitorla 25,20 m2, a fock 16,40 m2. A topra húzható spinnaker 97 m2. A hajó súlya 1100 kg menetkész állapotban. Csak emlékeztetőül, a mindenki által ismert és elismert Sudár vitorlafelülete 24 m2, spinnakere 35 m2, vízkiszorítása 1600 kg.
Időközben megjött az emberünk, és bár nem egy óriás, könnyedén a partfalhoz húzza egyedül a jószágot. A daruzás két beépített heveder segítségével, amelyek a kielhez kapcsolódnak, lehet a legkönnyebb. A decken minden Harken, és mint később megtudom, Wichard. Eleinte nem értem, miért van szükség egy ekkora hajón 32-es csörlőkre. Aztán kiderül, hogy az árboctalpból kijövő kielemelő kötelet kell ezzel le és fel mozgatni. Nagyon hamar fölszerelünk. Elöl kétnutos profilvorstag élkötél-bevezető görgőkkel, a nagyvitorla alsó éle az új divat szerint nem rögzített.
Hát akkor induljunk. Aki már próbált 470-essel vagy Laserrel lehúzott kormánylap mellett pumpálni, az tudja, hogy nem lehet. Ráadásul itt ez fix, nem állítható. Gyorsan irányba fordítjuk, és felhúzzuk a vitorlákat. Ahogy azt Józsi bácsitól tanultam, megtervezem, hogyan menjünk ki a kikötőből. A kijárat szűk, a móló viszont széles, szemből feles szél fúj. Egyet fordulok az elején, egyet a végén, és már kint is vagyok. Gondoltam én! A 8 méteres másként gondolta, úgy csúszott a rövid takkokon, mint egy átlagos nagyhajó. Tőle többet vártam. Legalább hatot fordultunk. Pár száz méterre a mólótól aztán frissült a szél, jó kettesre. Ennyi már elég volt, hogy leszakadjon a víz a tükör mögött. Tőkesúlyos hajón ez kellemes meglepetés. Később felhúztuk a nagy golyót. Megnéztem, meddig bírja félszélben, közel voltunk a határhoz, mégis jól kézben tarthatónak éreztem. Hamar leértünk Piranig, itt kicsit gyengült a szél elraktuk a spinnakert, és elindultunk visszafelé. Éles menetben nagyon kiegyensúlyozott a hajó, amíg kicsit meg nem dől, vonaltartása gyakorlatilag nincs. A legkisebb kormánymozdulatokra is reagál, ezért erős szélben, nagy hullámokon rendkívül jól vezethető. Sajnos ha legyengül, pont emiatt nem kalandozhat el a figyelmünk. Később aztán teljesen leáll a szél, van időnk beszélgetni. Ivan Straus mutatja be nekünk a 8 méterest. Elmeséli, hogy öten járnak versenyezni, de csak ketten, néha hárman kezelik a vitorlákat, a többiekre a súlyuk miatt van szükség. Az osztályban nem szabályos a génua, így csak handicap-versenyeken használnak topdriftert, ami ejtett kreuzokban igen jól szolgál. Volt olyan verseny, ahol 14 csomós átlagot futottak. Szinte hihetetlen! Részt vettek a '94-es Centomiglián, itt a one design hajókat egy osztályba sorolták. Negyedikek lettek, egy 11-es nyert. Megverték többek között a Meleges 24-est jó két órával, ami ugyan kisebb hajó, de közel kétszer ilyen drága. Több versenyt nyertek különböző handicap rendszerben.
A hajón minden hardver Harken, az összes sekli Wichard, az árboc Sparcraft, a kötélzet Marlow, a vitorlákat a Seaway készítette. A belső berendezés puritán. Négy kényelmes ágy található, mellettük polcok, minden műanyag. A rakodótér hátul, a deck alatt két hatalmas vízhatlan rekesz, elöl pedig a fuxban tárolják a vitorlákat (ez a rész egyébként szintén kárpitozott, akár gyerekágynak is használható). WC és mosogató kialakítható. A felhúzható kiel, a 2,50 méter legnagyobb szélesség, valamint a hajó súlya lehetővé tesz egy középkategóriájú autóval való vontatást.
A kedves Jorgen meg lehet elégedve, álmaiból olyan hajó született, amely képes dingiként siklani, mégis a nagy kielerek biztonságát nyújtja.

Litkey

Adatlap

Teljes hossz: 8,00 m
Vízvonalhossz: 6,99 m
Legnagyobb szélesség: 2,49 m
Merülés: 1,70 m
Merülés felhúzott kiellel: 0,70 m
Vízkiszorítás: 1100 kg
Ballaszt súlya: 420 kg
Nagyvitorla: 25,00 m2
Fock: 16,50 m2
Fock II: 13,10 m2
Spinnaker: 57,00 m2
Top spinnaker: 97 m2
Fekhelyek száma: 4 db
Konyha: opcionális
Toalett: opcionális
Tervező: J&J és D. Peterson

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink