156. Hajó Magazin tartalmából,
2008. Július
Repülô Hollandi Eb
Egy ezüst...
. és egy nyolcadik helyezés. A világ- és Európa-bajnok Majthényi Szabolcs - Domokos András kettôs szoros küzdelemben ezüstérmet szerzett az Opatiában rendezett Európa-bajnokságon. Kardos Antal és Polgár Csaba pedig az igazán elôkelô nyolcadik helyen végzett. Rendkívül rossz szélviszonyok, sok lelôtt vagy rövidített futam, és végül kiszenvedett végeredmény jellemezte az Eb. hetét május 30. és június 7. között.
Csillaghajó Európa-bajnokság
Sztárok nélkül
A sztárosok idei programjának összeállításakor nagyon közel került egymáshoz a keleti bajnokság - június 3-8-ig rendezték Splitben - és a balatonföldvári Európa-bajnokság, amely 11-én kezdôdött és 18-ig tartott. A Csillaghajó mezônyben versenyeznek ma a legnagyobbak. Ez a mezôny az, ahol különbözô hajóosztályok korábbi bajnokai találkoznak, és újraosztják a helyezéseket. Igazi sztárparádé. A menôk Splitben voltak. Az elsô három helyen három olimpiai bajnok végzett! Az elsô hét helyezett igazi nagy ágyú, köztük az új-zélandi America's Cup sztár, Hamish Pepper. Sajnos egyikük sem jött el Földvárra. Bánhatják! Splitben négy rossz futamot sikerült kierôszakolni. A Balatonon fantasztikus idôben, tökéletes rendezés mellett, nyolc kitunô futamot rendeztek.
Brokernet-UNIQA
Biztosítási és Bankár Kupa
Gyôzött
a Pioneer Investments
és a Magyar Posta
2008. június 7-én és 8-án, a hagyományoknak megfelelôen, Balatonkenesén rendezték az idei Brokernet-UNIQA Biztosítási és Bankár Kupát. A Kenese Marina-Port Kikötôben fogadták a szép számban megjelent versenyzôket és vendégeket. A biztosítási szakma képviselôi - idén elôször - J-24-es, valamint Sudár hajókkal szálltak vízre.
OLIMPIA
Esélyek
Augusztus 9. és 21. között 11 osztályban négyszáz vitorlázó - köztük három magyar - verseng az érmekért Qingdaoban az olimpián. A korábbiakban bemutattuk a pekingi olimpián augusztus 9-21. között sorra kerülô vitorlás versenyek kilenc osztályának esélyeseit. Erre a számra már csak a Tornádó és a 49er osztály maradt. Most az ô házuk táján nézünk szét.
Artemis Transat - 2008
Elôl menni veszélyes
Négyévente - olimpiai években - rendezik a hagyományos transzatlanti regattát, amely a legrégebbi szóló vitorlásverseny. Kezdetben OSTAR-nak, majd Europe 1 Starnak nevezték. A táv Plymouth és New York között húzódott. 2004 óta már Boston a cél. Az idei verseny nehézségeivel, izgalmaival méltó volt az elôdökhöz. Leginkább az éllovasokra járt rá a rúd, hiszen hárman is - Desjoyeaux, Josse és Riou - vezetô pozícióban voltak, amikor a harc feladására kényszerültek.
A Kékszalag városa
Balatonfüred
Balatonfüred másfél évszázada a magyar vitorlázás és a vitorlássport központja. 1934 óta rendezik Európa legnagyobb tókerülô versenyét, a Kékszalagot, a Balatonon. A kezdetek óta Balatonfüred a házigazdája. A város korábbi és jelenlegi önkormányzatai sokat tettek a Balaton sportjáért, a vitorlázásért. Balatonfüred polgármesterével, dr. Bóka Istvánnal beszélgetek, aki némi meglepetéssel is szolgált: ôszintén, világosan beszélt a gondokról és a sikerekrôl egyaránt. Minden kérdésre válaszolt, nem voltak kényes témák. Igazi gazdája szeretett városának.
Kékszalag - 2008
Új kihívó a Pricipessa
A Hajó Magazin 149. számában mutattuk be Principessa-t. Ez a világ legsikeresebb Liberája. 2000-ben került vízre, azóta a nevét (Királylány, Hercegnô) meghazudtolva ô az uralkodó. Mindent megnyert, amit egy Libera megnyerhet. A Kékszalagon elvben egyetlen ellenfele van, a Clan des Team, azaz a BROKERNET-UNIQA. Persze csak elvileg. Ismerkedjünk meg most a hajó csapatával.
A magyar vitorlázás legendái
Giba
Sigmond Andrásnak több beceneve is volt már. A hetvenes-nyolcvanas években Almádiban, a klubokban, egyetlen betuvel is nevezték egymást a vitorlázók, így én ma is "Zsé"-nek hívom olykor. A Giba nevet már a nemzetközi szakmai berkekben is jól ismerik. Tizenhat éven át volt a magyar válogatott szövetségi kapitánya, négy olimpián vezette a csapatot. Aztán fiatalokat kapatott rá a vitorlázásra nyári táboraiban, a Giba Vitorlásiskolában. Az elmúlt hét évet Szingapúrban töltötte, ahol 2006-ban minden sportágat figyelembe véve a legjobb utánpótlás edzô lett. Most pedig újra ô a magyar szövetségi kapitány. Eredményt fog kicsikarni a legtehetségesebb magyar versenyzôkbôl. Nem megpróbálja. Teszi.
III. Honda Ügyvéd Kupa az Opten Nagydíjáért
Verseny és társasági esemény
Immáron harmadik éve kerül megrendezésre a Balaton nyugati medencéjének egyik kiemelkedô vitorlásversenye Balatonlellén, az Ügyvéd Kupa Nagyhajós Regatta. A Magyar Ügyvédi Kamara hivatalos rendezvénye nem csupán egy hétvégi sportesemény, hanem - a résztvevôk egybehangzó véleménye szerint - remekül pótolja az ügyvéd társadalom robbanásszeru megnövekedése óta egyre ritkábbá vált kötetlen találkozási lehetôségeket a kar tagjai között. Elmondható, hogy az Ügyvéd Kupa mára az egyik legkedveltebb fóruma az ügyvédeknek.
A vitorlázás szponzorai
Pioneer Investments
Régóta tervezzük a vitorlázás kiemelkedô szponzorainak bemutatását. Vannak jó páran, akik hosszú évek óta bôkezu mecénásai a magyar sportnak, ezen belül a hazai vitorlázásnak. Most a Kékszalag korábbi, és az Avatar-csapat jelenlegi támogatóját, a Pioneer Investments Alapkezelôt mutatjuk be. A cég vezérigazgatójával, Vízkeleti Sándorral és marketing-igazgatójával, Lantos Adriennel beszélgetek.
Hajóbemutató
Bavaria 34 Cruiser
2007 nyarán váltottal le a 33-ast az új 34-es. Ez a hajó a cég cruiser osztályába tartozik. A Bavaria jelenleg két osztályt tart gyártásban, a másik, a manapság oly divatos Vision, amelybe három modell a 40-es, 44-es és 50-es tartozik. Egy európai hajógyár, amelyik valamit is ad magára készít egy ilyen meglehetôsen ormótlan - egyesek szerint kifejezetten csúnya - hajót, aztán elnevezi Deck Salonnak, vagy Impressionnak, a Bavaria éppen Visionnak. A teszthajónk nem ilyen. Klasszikus értékek mentén megtervezett, okos apróságokkal gondosan felruházott modern cruiser.
Adriai kikötôk - 17. rész
Pula
Pula helyén a Kr. elôtti tizedik században illírek éltek. A rómaiak Kr. e. 178-ban vették át az uralmat. Ekkor építették a színházat, több templomot és a palotát. Ezt követôen a város a 18. század végéig velencei fennhatóság alatt állt. A 19. századtól az I. világháborúig az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének központja volt.
Hajóbemutató
Silverton 43 Sport Bridge
A Dunán teszteltük ezt a különös hajót, amely mind muszaki tartalmát, mind belsôtér kialakítását tekintve számos újdonságot vállal fel. Hatalmas gép, amely nagyon kultúrált berendezést kapott, és olyan kezelôegységet, amellyel gyerekjáték vezetni.
Hajóbemutató
Rinker 226
Captiva Bowrider
Ez a hajó egy játékszer. Komoly felnôtt darab, de mégiscsak játékszer. Hét méter, kicsit több mint másfél tonna és egy 5,7-es, V 8-as, háromszáz lóerôs motor hajtja. A mélynyomó és a wakeboard-torony az extra felszerelés részei. Nem akartuk tesztelni. Nem azért, mert nem tetszik, sôt, hanem mert éppen más volt programban. A hatalmas Silverton, amely olyan hullámokat húz, hogy vonzza a sporthajókat, mint illatos virág a méhecskét. Kicsit nem figyel az ember, és máris egy Rinker 226-os ugrál mögötte. Jók lettek a képek, hát írunk róla.
Autóbemutató
MAZDA CX7
Cikkíráshoz készülôdve, a CX-7-es képeit nézegetve elgondolkodtam rajta, hogy milyen kategóriába soroljam a kocsit? Semmiképpen nem személyautó, annak nagy, viszont terepjárónak sem mondanám, mert annak meg valahogy kicsi. Utána olvastam tehát a sajtóanyagban. A CX-7 sport-crossover. A típusjelzésben a C a cross, az X pedig - számomra érthetetlen módon - a sportot jelképezi.