Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
15. Hajó Magazin, 1995. július


Hosszú út Aucklandig
America's Cup - 1995
Új fejezet kezdődik a kupa immáron 145 esztendős történetében. Az idei versenysorozaton nem a pénz játszotta a főszerepet, hiszen a kupagyőztes új-zélandi társaság gazdálkodott a legkevesebb pénzből. Ami döntött az a csapatmunka, a felkészültség, no és persze a tudás.

Újdonságok
Hol tart ma a hazai hajóépítés?
A 13. számunkban végére értünk egy sorozatnak, melyet több mint két esztendeje indítottunk útnak azzal a szándékkal, hogy bemutassuk a hazai hajóépítést. Tudjuk, hogy nem teljes a kép, nem is lehet. Voltak, akikről méltatlanul elfeledkeztünk. Néhány kisebb cégről, iparosokról azért nem esett szó, mert náluk nem az építés, hanem a javítás az elsődleges. Vannak olyan műhelyek is, ahol mostanában alakul ki igazi hajóépítés. Ôket is rövidesen sorra bemutatjuk majd a Hajó Magazinban. Két év azonban nagy idő, ez késztetett arra minket, hogy körbejárjuk a hajóépítőket, és megtudjuk, mivel foglalkoznak jelenleg. Sok új konstrukció került vízre mostanában, szerettünk volna ezekről is bővebbet megtudni.

Ismét Dataware kupa
Sikertörténet
Mitől jó egy verseny? Valószínűleg mindenkinek másért, de talán nem véletlen, hogy a TVSK rendezvénye évről évre kiérdemli ezt a jelzőt. Hosszú évek óta ez a legrangosabb túraverseny, természetesen a Kékszalagot nem számítva. Sok a résztvevő, nehezek a feltételek, majd egy kis lazítás is belefér a három napba. Jó lóra tett a Dataware Kft., amikor vállalta a verseny költségeit. Mindenesetre igen nagy segítséget jelent a támogatásuk az egész magyar vitorlássportnak.

Panama-csatorna (folytatás)
Az Equatorról jelentkezem
A Panama Canal Yacht Club mólóinál egyetlen szabad hely sincs. A számos teendő és elintézendő, ami ránk várt, azonnal szükségessé tette, hogy az egyetlen éppen felszabaduló helyet - a kikötő végében, a betonpart mellett - sürgősen elfoglaljuk. Hajónkból a kilátás a szemközti oldal ömlesztett árukkal teli rakpartjára és egy elsüllyedt vitorlás vízből kiálló árbocaira esett. Jobb panorámát nem is kívánhattunk volna: az első felől ránk szálló por folyamatosan emlékeztetett rá, hol vagyunk, a második pedig, mint két felkiáltójel, arra figyelmeztetett, hogy a hajózás nem tréfa! Itt viszont parton lenni sem tréfa!

Hogyan kezdődött?
Verseny a Balaton kék szalagjáért
Az a hatalmas fejlődés, melyet a Balatonon működő vitorlásklubok a század első évtizedeiben felmutattak, arra az elhatározásra késztette a Hungária Yacht Club vezetőségét, hogy a már 50 esztendeje versenyző vitorlás sportklubok részére egy olyan versenyt írjon ki, mely nemcsak a hajók tökéletességét, a konstruktőrök munkáját, hanem a vitorlázók rátermettségét, kitartását, navigációs tudományát is erős próbára tegye. Egy olyan versenyt, amelyen rövidháromszög-versenyzők, hosszú járatú túrázók, jollék és kielerek is egyforma eséllyel indulhatnak. A Vízisport című lap 1934-es számaiból két szemelvényt ragadtunk ki a Kékszalag versenyek megszületésének előzményeiről, az első verseny lefolyásáról.

A közeli tengereken
Hajóbérlet
A hajóbérlési lehetőségek ismertetésével foglalkozó cikksorozat utolsó részében az AB/GM Képviseletet mutatjuk be, amely több nagy chartercég ajánlatát fogja össze. Kínálatukban a Gib Sea és az Elan teljes skálája mellett a Bianca, Mon, Sas Comet, Sun Oceanist, First, Bavaria, Feeling találhatók, összesen 60 féle hajó, 4+2-től egészen 10 személyesig. A motoros yachtok közül a Princess, Astor, Ocean Alexander, Angel Marine és a Bayliner áll rendelkezésre.

Tango 780 family
Teszt
Svert-kieler. Praktikus jószág, különösen a mi alacsony vizű Balatonunkon. Hogy jó-e, az most kiderül. Figyelem, túrahajót tesztelünk 7-8-as szélben, ez már-már szemtelenség. Mindenesetre egy valódi (25-ös jolle) után érdekes lesz átülni a se nem jolle, se nem kielerbe. Van a hajónak fix-kieles, és ami még érdekesebb, lift-kieles változata, mely 35 cm merülésű, így akár a Fertő tavon is megfelelő.

Tovább...

Versenyezzünk, de hogyan?
Rendezés és szabályok
A játék, a rivalizálás ősidők óta része az ember életének, de csak úgy érdemes folytatni, ha komolyan vesszük a kölcsönösen elfogadott szabályokat. Márpedig az utóbbi időben egyre több szabálytalanságot, hibát fedezhetünk fel a versenyzők viselkedésében és a rendezőség döntéseiben.Az alábbi cikk megszületése a korrekt módon versenyezni kívánó hajósok mind többet hallható elégedetlenségének a következménye. A szerző véleménye olvasható benne, mellyel nem biztos, hogy mindenki egyetért, de tudomásul kell venni a felsorolt problémák létezését, melyek megoldására törekednünk kell.

A finis
Boc
Bár a Horn-fok körüli szakasz megtételét, amelyet a tengerészek doktorátusának is neveznek, beárnyékolta a 70 éves brit tengerész, Harry Mitchell eltűnése, április 2-án úgy indították a mezőnyt Punta del Estéből Charleston felé, mintha mi sem történt volna. A negyedik, egyúttal utolsó szakasz a várakozásoknak megfelelően zajlott. Az időjárás is kedvezőbb volt, mintha a tenger is megelégelte volna az eddigi áldozatokat. Mert áldozat volt bőven, hiszen a tavaly szeptemberben elindult, 20 hajóból álló mezőny mostanra 12 hajóra zsugorodott.

Mentsük, ami menthető
Környezetvédelem
Napjainkban a környezetvédelmi szemlélet erősödésével érvényesül az az elv, hogy a felszíni víz környezeti közeg, élőhely, és csak ezek után természeti erőforrás, a hasznosítás tárgya. E hasznosításnak azonban környezeti korlátai vannak. A Hajó Magazin mindig is nagy hangsúlyt fektetett a környezetvédelemre, de elsősorban a Balaton mint az egyik legveszélyeztetettebb vizünk került az érdeklődés homlokterébe. Most megpróbáljuk feltérképezni az egyéb, számunkra - sporthajósok számára - fontos vizek állapotát a környezetvédelmi minisztérium legutóbbi vízminőségi jelentése alapján.

Jobban és olcsóbban?
A '90-es évek technológiái
A Hajó 14. számában már említett technológia a Strong-plank egy, a hajóépítők és az amatőrök számára is érdekes építési rendszert kínál, mert a hajóépítéshez elegendő egy bordametszetrajz, egy építőgerenda-terv és néhány szerszám.

Emlék, emlék...
A Velencei-tó egykor
A Velencei-tóról már szó esett a szörfösök nézőpontjából a Hajó Magazin 3. számában. Való igaz, az utóbbi években ez a sportág fejlődött a legdinamikusabban a tavon. De nem szabad elfelejteni, hogy a vitorlázásnak is komoly múltja van itt. Gerbauer Béla, aki együtt nőtt föl a velencei-tavi vitorlássporttal, megosztotta velünk emlékeit.

Galapágos-szigetek
A Leguánok hazája
Még a tapasztalt világutazó számára is ínyencfalatot jelentő, egészen különleges csemegének ígérkező úti cél az Ecuador állam fennhatósága alá tartozó és Dél-Amerika partjaitól nyugatra elszórtan elhelyezkedő Galápagos-szigetcsoport. Az egykori, babonás spanyol hódítók a sziget egyedülálló flórájának és faunájának láttán Elvarázsolt Szigeteknek keresztelték a már a világon egyedül itt élő, régi geológiai korokat idéző egzotikus hüllők utolsó menedékhelyét.

Szörf
Nash Sails Hawai
Robby Naish, a "hawaii király" a Mistral csapatával új céget alapított. Mostantól Robby Naish a Naish Sails Hawaii elnöke, elsőszámú versenyzője és résztulajdonosa. "Több befolyást akarok, mint Gaastránál, mert ott nem mindig úgy mentek a dolgok, ahogy én akartam." A Naish Sails Hawaii 3 vitorlafajtával rukkolt ki azok számára, akik a "legjobbat akarják".

Funboard suli 2.
Variációk egy témára
A wasserstart kezdetben nehéz manővernek bizonyul, ezért a szörfös minden gondolatát egy célra összpontosítja, arra, hogy mindenáron a deszkán maradjon. Ez nemcsak a manőver elsajátítását akadályozza, hanem nagymértékben csökkenti a szörfözés örömét is. Ezért a wasserstartot mint alapmanővert a továbbiakban tökéletesíteni kell.

A házasságok titokban köttetnek
A Carbon Composite-sztori
Nem sokkal a Mistral és a North házassága után jelentkezett a vezető pozícióban lévő Bic, hogy átveszi a Tigát a Neilpryde-tól, amely 58 000 riggel piacvezető. Neil Pryde, a cég névadója és tulajdonosa az eladást a következőkkel indokolta: "A boardpiac telítődött, és a cég a korábbi évek sikereit kihasználva a jövőben a vitorlagyártásra szeretne koncentrálni." A jelentős piaci átrendeződésnek hajszál híján áldozatává vált a Tiga füzfői leányvállalata, a versenyszörföket gyártó Carbon Composite is. A történet hátteréről Molnár Ferenccel, az üzem vezetőjével Tóth László beszélgetett.

Pártos György HUN 16
Magyar versenyző amerikai sikerei
A történet még az elmúlt év végén kezdődött, amikor is Pártos György szörfversenyző egy régi álmát váltotta valóra: elindult az Egyesült Államokba. Az első állomás Florida volt, pontosabban Islamorada szigete, ahol éppen akkor került sor a Mistral olimpiai osztály észak-amerikai túrájának fináléjára. 20 állam legjobb szörfösei sorakoztak föl, no meg Pártos György Magyarországról. A startlövés nemcsak a verseny indítását, hanem a magyar versenyző sikersorozatának kezdetét is jelentette. A több mint fél évre nyúlt amerikai túra néhány versenysikeréről maga a legavatottabb, Pártos György mesél.

Motorcsónak
Magyar siker
Formula-3 Vb
Szenzációs versenyeknek lehetett tanúja Dunaújvárosban május 27-28-án a negyven-negyvenötezer lelkes néző. A magyarokat érthetően elsősorban a Formula-3 érdekelte, hiszen itt három hazai versenyző is szerepelt - Mihaldinecz Rudolf, Márkus László, ifj. Sándor Péter -, de a Formula-1 is sok izgalmat ígért, hiszen olyan nevek indultak, mint az olaszok tavalyi világbajnoka, Guido Capellini, a német Michael Werner, aki az előző futamot nyerte és Danny Bertels, az egykori Formula-3-as világbajnok.

Nemzetközi Yachtkikötő
Budapesten az első
Az Óbudai-szigeten lévő egykori hajógyári területen megnyílt a Wiking Marina Budapest Kft. üzemeltetésében lévő Budapest Marina Nemzetközi Jachtkikötő. A sporthajósok régi álma valósult meg, hiszen eddig Budapesten nem volt lehetőség kulturált körülmények között sporthajóval kikötni és hajót tárolni.

A faun - 6.
Frontignan, 1995 tavasza
Elindultunk hát, és megérkeztünk a tengerhez. Egykor álmodozásra késztettek a vitorlásokról, atollokról, pálmafákról szóló útleírások. Ami belőlük megmarad, az egy életen át kitart, és olyan esztelen tettekre sarkall, hogy hajót akar építeni az ember a szárazföld közepén, és tengerre kíván szállni, amikor még az útlevél is az álmok birodalmába tartozik. És ha megvalósítja a mindenki által őrültségnek tartott nagy kalandot, akkor eltűnődik az életről és az élet értelméről.

A nyilvántartásba vétel
Hatósági hírek
Alábbi cikkünk ismerteti a kishajók nyilvántartásba vételével és üzembe helyezésével kapcsolatos eljárást, valamint útbaigazítást nyújt olyan kérdésekben, amelyekkel egy hajó tulajdonosa a nyilvántartásba vételen kívül gyakran találkozhat.

A környezetvédelem
Napjaink legnagyobb kihívása
A mai ember számára immár megszokott tény, hogy az ipar és a mezőgazdaság tevékenységének jelentős hányada jár együtt a természet elemeinek mind fokozottabb terhelésével. Különösen kiemelt ilyen tekintetben a vegyipar, valamint a kőolaj- és földgázfeldolgozás. De hasonló a helyzet a közlekedés területén is. A környezetszennyezés valódi mértékét, annak természetre gyakorolt hatását azonban, tapasztalataink szerint, a legtöbb esetben csak megközelítőleg lehet előre felmérni.

Garantált minőség
A MOL Rt. Versenyszolgálata
A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. életében immár többéves hagyomány a hazai autó- és motorsport támogatása. A versenyzők amellett, hogy járműveikben MOL üzem- és kenőanyagokat használnak, számos alkalommal mintegy házhoz szállítva, vagyis az esemény színhelyén vehetik igénybe a Versenyszolgálat nyújtotta szolgáltatásokat.

"Beleszerettem a tájba"
Dunaquarius
Mohácsnál két kényelmes hajó ring a Dunán. Megkérdezhetnénk, hogy mit keresnek ezek a holland gyártmányú motoros yachtok Dél-Magyarországon... A válasz egyszerű: a Dunaquarius tulajdonában vannak, s bérelni lehet ezeket. A céget a német állampolgárságú Gerrit Wöckener alapította, aki egy kirándulás során beleszeretett a Duna magyarországi szakaszának szépségeibe.

Az újrakezdés
A dunai hajózás története 8.
Európában 1995 májusában emlékeztek meg a II. világháború ötven évvel ezelőtti befejezéséről, a fasizmus felett aratott győzelemről. Mi is emlékezünk. Emlékezünk háborús veszteségeinkre és az újrakezdésre. A háború folyamán, különösen a vége felé ugyanis a magyar hajózást is óriási veszteség érte. A hajópark egy részét a repülőgépekről a Duna medrébe ledobott mágneses aknák pusztították el, vagy a visszavonuló hitlerista hadsereg süllyesztette el, nagy részét pedig a nyilas rezsim kitelepítő bizottsága vette igénybe a magyar nemzeti vagyon nyugatra hurcolására. Azokat a hajóegységeket - többnyire uszályokat -, amelyeket már nem tudtak elvinni, a vízi út mentén felrobbantották. Hasonlóképpen pusztították el a kikötőberendezéseket: raktárakat, darukat, állóhajókat.

Egyszerű és nagyszerű
Roca Speed Rails
Az ideális sebesség és fogyasztás eléréséhez meghatározó a hajótest kialakítása, a hajó és motor megfelelő kombinációja, az ehhez jól megválasztott propeller és helyes trimmállás, az algamentes hajótest és hajtómű stb. Az egyre növekvő benzinárak mellett szívesen figyelünk fel olyan újdonságokra, amelyek jobb menettulajdonságokat, kedvezőbb fogyasztást ígérnek.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink