Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

 

167. Hajó Magazin tartalmából,
2009. Június


 

A magyar vitorlázás legendái
Starnfeld Iván, 1930-2009

 

Ivánnal 2004 decemberében beszélgettem. Nehezen vettem rá, szerényebb volt Ô annál, hogy interjút adjon. Úgy érezte nem illô. Pedig hosszú évtizedeken keresztül az ô személyisége határozta meg a Vitorlás Szövetséget. Kompromisszum kész, kedves ember volt, akivel könnyű volt együtt dolgozni. Alább a 2005 januári számunkban megjelent beszélgetést közöljük.


 

 

A magyar vitorlázás legendái
Szilvi

 

Egy soha el nem hangzott beszélgetés Székely Szilviával. Semmi spirituális vagy túlvilági. Egyszerűen csak sokat beszélgettünk. Ez az írás felidézett részletekbôl, jelen idôben és a képzeletben történik.
Nélküle.

 

 

 


Utánpótlás
Így könnyű...

 

Sokszor hangzik el a fenti megállapítás - általában azok szájából - akik tehetnének valamit, de nem tesznek. Könnyű lenne megteremteni a semmibôl a magyar vitorlás utánpótlás-nevelés egyik legeredményesebb bázisát? Ugye ezt senki sem gondolja komolyan? Ez kizárólag következetes - és persze magas színvonalú - szakmai munkával képzelhetô el. Azért ne legyünk szemérmesek, az anyagi feltételek is komoly szerepet játszanak. Vannak, akik minden személyes érdek nélkül is áldoznak erre - igaz megtehetik. És hányan nem teszik, pedig. A Tihanyi Hajós Egylet tulajdonosa áldoz. Most Agárdon jártunk, az itteni Yach Club Agárd két tulajdonosa - Rutai István (THE) és Fa Nándor - példaértékű munkát végez. A Velencei-tó déli oldalán, a szabad strandon dolgozik ez a klub. Elég kacifántos a történet. Errôl - és ahogy az lenni szokott - minden másról, Tímár Péter edzôvel beszélgetek.


Balaton Boat

Tizedik alkalom

 

A Balatoni Hajózási ZRt. május 15. és 17. között, Balatonlellén rendezte a tizedik Balaton Boat hajókiállítást. A rendezvényen hagyományosan új és használt hajókat lehet látni a vízen és alkatrészeket, programajánlókat a szárazon.



Sallai Gábor - Perjés Bálint

Team Proximo

 

Ez a képzôdmény egy hazánkban még szokatlan forma, amely élversenyzôk menedzselésével foglalkozik. A csapatot Kocsis Péter tulajdonos és Litkey Árpád szakmai vezetô hívta életre. Melges 24-es versenyzéssel kezdôdött a munka, még 2007-ben. A társaság fel is vállalta az osztály hazai forgalmazását. Tavaly ôsszel csatlakozott a csapathoz a laseres Berecz Zsombor, majd az idei évtôl Sallai Gábor - Perjés Bálint és Szigethy Botond - Joó Kristóf egység is. Litkey Árpád Mónus Gyulával ebben az évben csillaghajóban kezdte meg az olimpiai felkészülést. Többen megfordultak a Proximo zászlaja alatt más osztályok élversenyzôi közül is, de végül a fenti négy egység maradt aki Londonra készül. A Melges programban vesz részt Eszes Tamás és Kelemen Tamás. Kelemen a 470-es csapat edzôje is. A Team Proximo összetétele folyamatosan változik, egyik legnagyobb erényük a rugalmasság. Nem kötôdnek klubokhoz, a szakmai stáb szabadon dönt. Úgy tűnik, hogy ez a környezet inspiráló és termékeny olyan versenyzôknek akiket nehezen szorítanak a hagyományos szervezeti formák keretei közé. Most a Sallai Gábor - Perjés Bálint kettôst mutatjuk be.

Volvo Ocean Race - 9. rész
Az utolsó óceáni menet

 

Boston-Galway: 2550 tengeri mérföld. A verseny hetedik és utolsó óceáni szakasza. Pontot még lehet gyűjteni bôven a szentpétervári célig, de az ezt követô futamok már tengereken, az eddigieknél lényegesen rövidebb távokon zajlanak.
Az észak-atlanti átkelôverseny klasszikus, minden óceáni versenyek egyik legrégebbi távja.


V. Jacht Akadémia Kupa
Hajózás vagy versenyzés?

 

Van, aki a tengerekre hajózni jár és van, aki ott is csak versenyezni szeret. A biztonságos hajózáshoz felelősségteljes gondolkodás és precíz szaktudás szükséges. Olyan, amilyet a Magyar Jacht Akadémia tanfolyamain, manőver tréningein tanulhat a komoly tudást igénylő hajós. Az eredményes versenyzéshez pedig hatékonyság, finesz és lendület, sőt olykor kockáztatás kell. Vajon ötvözhető-e, egyensúlyba hozható-e ez a két világ? Erre ad pozitív választ ez a különleges, semmilyen máshoz nem hasonlítható verseny, amelyet immár ötödször rendezett meg az Adrián Vass Tibor kapitány.


Az Audi és a Hajó Magazin közös játéka
Hajózz és autózz velünk!

 

Még mindig be lehet kapcsolódni a játékba!
Hat forduló, 120 kérdés. Értékes ajándékok. Minden forduló nyertese választhat egy exkluzív Audi ajándékot (Audi design karóra, Audi utazótáska, Audi Collection férfi bôr aktatáska, férfi és nôi R8-as pólók a kívánt méretben), valamint automatikusan nyer egy féléves Hajó Magazin elôfizetést. Az egyes fordulókban szerzett pontokat összeadjuk, és a legtöbb pontot szerzett résztvevô nyeri el a fôdíjat. Ez pedig nem más, mint egy legújabb Audi modell tesztelése egy teljes héten keresztül. Ezen kívül egyéves Hajó Magazin elôfizetést és a kiadónál megjelent összes vitorlás-album egy-egy példányát kapja a gyôztes. Plusz lesz számára egy kellemes meglepetésünk... Részletes részvételi feltételek a Hajó Magazin honlapján olvashatók.


Hajó
bemutatÓ
Tramontana

 

A Tramontana minden bizonnyal a legöregebb 8R yacht típusú hajó a világon. A Kishamis után ô a második legidôsebb vitorlás az országban. Egyedülálló technikatörténeti örökség, 1989 óta védettséget élvez. Versenyeredményei alapján hazánk legeredményesebb vitorlása, hétszer nyerte el a Balaton Kékszalagját. A hajót a Bruckner műhelyben újították fel és az idén került vízre. Sándor Ferenc - vagy, ahogy ismerjük: Jegenye - kitartó, ôszinte hite eredményre vezetett. A Tramontana úgy született újjá, ahogyan egy ilyen hajónak illik. Ez a hajó ma az egyetlen restaurált híres vitorlás az országban.
A hajó újjáépítôi: Bruckner József - az egykoron legendás Balatonfüredi Hajógyár utolsó még aktív "mohikánja" (nagyapja és nagybátyja is ugyanitt dolgoztak hajóépítôként) -, Bruckner Szabolcs, Bruckner Barna, Bruckner Balázs (a Bruckner-dinasztia negyedik generációja) és Balogh Dezsô lakatosmester.


A Balaton legszebb osztályhajója

A kedvcsináló

 

Hetvenes cirkáló ügyben teljesen elfogult vagyok. Számomra a Balaton legszebb típusa. Egyszerre klasszikusan szép és modern. Olyan nagyhajó, amellyel a legelvetemültebb dingis is szívesen vitorlázik.
Nemrégiben olvastam a hírt: szándékos gyújtogatás - esetleg emberi mulasztás - következtében Révfülöpön a lángok martaléka lett az Irokéz nevű Hetvenes cirkáló.
Szíven szúrt a hír. Mindenféle hajó pusztulása elszomorító, de egy ilyen szépségé még fájóbb. Nekem a Hetvenes cirkálók a Balaton legszebb vitorlásai. Az Irokéz beteljesedett végzete sajnos nem csak egyetlen hajó halálát, hanem akár az egész osztály végleges hanyatlását is jelentheti, mert kevesen vannak. Pedig a Hetvenesek egy teljes kishajós generációt hódítottak meg a nagyhajózásnak.


Autóbemutató

Mazda BT-50
Double Cab 4x4 GT

 

A Mazda BT-50-es pickup a B2500-as utódja. Nagyon jó móka közlekedni vele! Igaz ugyan, hogy van néhány hátránya (nem lehet behajtani a teherautóval behajtani tilos táblával jelzett utakra és nehéz vele parkolni), de emellett számtalan sok elônynyel rendelkezik. Olcsó, ügyes terepjáró, háromtonnás utánfutóhoz ô a tökéletes vontató, a platón mérhetetlen sok cuccot szállíthatunk, nem kell kisteherautót bérelni.

Adriai kikötők - 29. rész
Veli és Mali Lošinj

 

Két Lošinj közül a Nagy - Veli - sokkal kisebb település, mindöszsze 900 lakója van, mint a nevében kicsi - Mali - 8400 lakosú Lošinj. Mindkettô - egymástól négy kilométerre - az észak-dalmáciai Lošinj szigeten, az Auguszta-öbölben fekszik. Kimondottan enyhe mikroklímájuk révén mindét települést már a 19. század végén, a 20. század elején is felkapott gyógyüdülôkként tartották számon.


Hajóbemutató

Cap Camarat 505 és 555

 

A Jeanneau idén megújította és átkeresztelte két legkisebb motoros hajóját. A négy családból álló kínálatban a Cap Camarat a napi használatra szánt hajókat képviseli. Kényelmes, jól használható motorosokról van szó, amelyek elegánsabbak és kifinomultabbak a munkahajóknál.

 

Muszaki emlékek 3.
A Balaton régi személyhajói

 

A balatoni tájhoz a személyhajók kecses sziluettje éppen úgy hozzátartozik, mint a vitorlák fehér háromszögei. A tó a modern idôkben rekreációs, turisztikai célokat szolgál, és így a nagy hajóinak zöme, a kirándulóknak élményt adó sétahajóként, vagy a tó csodás tájait bejáró utas-hajóként szolgál. Nekünk vitorlázóknak kicsit kollégáink hajósaik és mindig öröm visszaintegetni a gyerekeknek, akik sokszor elôször látnak életükben közelrôl vitorlást és a korlátba kapaszkodva nézik az új látnivalót.

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink