Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

16. Hajó Magazin, 1995. szeptember


Magyar bajnokságok
Címvédôk kis- és nagyhajókon
Az idén meglehetôsen korán kezdôdött a sorozat, már június elején ezért a címért vetélkedtek a hollandisok, majd késô nyárig, kora ôszig tartottak a versenyek. A bajnokságok többsége különösebb meglepetés nélkül ért véget. Csaknem mindenki megvédte a bajnoki címét.

Környezetvédelem
A kormánybiztos tervei
Tavasszal külön kormánybiztost neveztek ki dr. Nemcsók János, korábban a JATE professzora személyében, akinek feladata a Balaton állapotának gyökeres javítása. Zsúfolt programja közben is szakított idôt arra, hogy olvasóinknak nyilatkozzon terveirôl, a legnyomasztóbb gondokról, az elért eredményekrôl.

Második alkalom
Bajnokok Bajnoksága
Idén is megrendezi a HAJÓ Magazin a Bajnokok bajnokságát, szeptember 17-18-án, a félszigetkerülô verseny után, Balatonfüreden. Június óta folynak a magyar bajnokságok, s egyre jobban közeleg az idô, amikor az aranyérmesek ismét megmérkôznek egymással. Most Sudár Regatta típusú hajókkal fogunk versenyezni, minden felnôtt magyar bajnok meghívást kapott a regattára.

A felszíni vizek minôségérôl
A vízügy szemszögébôl
"Környezetünk terhelése fokozatosan növekszik, állapota folyamatosan romlik" - nyilatkozzák a tévében, rádióban, a sajtóban felkentjeink: az új és az exminiszter, a környezetvédelmi bizottság vezetôje, a képviselôk stb. "A környezet terhelése folyamatosan növekszik, minôsége egyre elviselhetetlenebb" - mondják ugyanott a környezetvédelmi mozgalmakból kiemelkedett próféták és apostolok...
"A Balaton, a Velencei-tó, a Tatai-tó, a Ráckevei- (Soroksári-) Duna, a Duna, a Tisza, a Dráva, a Rába stb. vize egyre mocskosabb, fürdésre, sportolásra alkalmatlan" - állítják ismerôseim és alkalmi beszélgetôpartnereim.

Tabueran, azaz a "Szent lábnyom"
Az Equatorról jelentkezem
Olyan vizek felé indultunk, amilyeneken még soha nem hajóztunk. Vaskos könyv foglalkozik azzal, hogyan kell a korallszigetek környékén vitorlázni, atollok között, ahol még a legmodernebb technika, a GPS sem használható.

Hogyan csinálják mások?
Ocean Rover
A Rover és a Land Rover 67 lábas Ocean Rover nevu yachtja indul az 1996. szeptember 29-én kezdôdô B. T. Globe Challenge-en, a 30 ezer mérföldes világ körüli versenyen. Ez a verseny nemcsak egyike a legkönyörtelenebbeknek, de a '96-os év legnagyobb nemzetközi vitorlás rendezvénye. Ezt az írást azért éreztük fontosnak közzétenni, hogy bemutassuk, hogyan végzik a marketingmunkát és hogyan muködik a szponzorálás ott, ahol ebben nagyobb gyakorlatuk van a cégeknek.

Esélyesek nagy versenye
Verseny a Balaton kék szalagjáért
Mindenki a szélcsendtôl rettegett, és meg is volt rá az oka. Egész héten olyan kánikulával vegyült flaute telepedett a Balatonra, hogy a vitorlázók agya kezdte fölvenni egy jól átfôzött velôkonzerv állapotát. Úgy szaporodtak a tavalyelôtti verseny rémtörténetei a parti sörsátorban, mint zápor után a giliszták. Hatvan-egynéhányszor fölrántott, kidagaszthatatlan spinnakerekrôl, négy-hatórás egy helyben ácsorgásról, rekordszámú versenyföladásról susogtak a vészmadarak. Ilyen elôzmények után kisebbfajta csoda, hogy július 14-én kettôszázötvenegy, mindenre elszánt hajós tolongott a 30. Kékszalag-túraverseny Füred elôtti rajtvonalán.

A Kékszalag jövôje
Vitarovat
Sokszor keresik meg szerkesztôségünket javaslatokkal, problémákkal. Lehetetlen feladat mindezt közzé tenni, de vannak kiemelkedô és közérdeku esetek, melyeket mindenképpen a nyilvánosság elé kell tárni. Így érezzük ezt most is a Kékszalag-verseny kapcsán.

Időnként változik
Képesítési rendelet
Kétségtelen, hogy szükség volt a képesítési rendelet megváltoztatására, modernizálására. Ez sok szempontból jól sikerült, maradtak azonban komoly kétségek is az új rendelettel kapcsolatban, melyek veszélyekkel is járhatnak. Ezekrôl nyilatkozott lapunknak Bokor Imre, az Adria-Yacht Kft. oktatója.

Litkey-Nyári páros
Csak az olimpia fontos, semmi más
Nem tunik elhamarkodottnak a megtisztelô besorolás: dream team. Igaz, amikor a 470-es hajóosztály két elsô embere, Litkey Botond és Nyári Zsolt egy hajóba ült májusban, még akadtak kétkedô hangok. Nem voltak ugyanis puszipajtások a fiúk, persze ez olimpiára készülô ellenfelektôl ritkán várható el. Úgy tunik azonban, rácáfolnak az ellentáborra. A júliusi Kieler Woche hatodik helye legalábbis ezt bizonyítja. Velük beszélgetett Sellei Andor.

Sikerre ítélve!
Teszt: Dolphin 26-os
Hajót tesztelni versenyen talán a legkézenfekvôbb feladat. Ekkor kiderül sok-sok olyan apróság, ami egy rövid túra alkalmával nem kerül elôtérbe. Másrészt pedig sokkal egyszerubb ilyenkor a hajó sebességét és menettulajdonságait megítélni. Ez történt ebben az esetben is. Az idôjárással nagyobb szerencsénk volt, mint legutóbb, most barátságosabb és változatosabb szél fújt, 2-5-ös erôsséggel.

Tovább...

Hajójavító muhelyek
Skandináv alapokon
Veresegyháza szélén, a zöld mezô közepén hajók állnak. Az avatatlan szemlélô számára is elárulja, hogy itt hajóépítô muhely található. A CSH Kft. itthon még fiatal vállalkozás, de máris ígéretes lehetôség a hajók szerelmeseinek. Sulkowsky András, a vállalkozás életrehívója, tulajdonosa nyilatkozott lapunknak terveirôl, a muhelyben folyó munkáról.

KK Rekordverseny
Pengeváltás
Adva van egy verseny, melyet teljesítettek. Ezt a kiíró nem ismeri el. Teszi mindezt úgy, hogy nem is járt arra. Többen aláírásukkal tanúsítják, hogy a rekordkísérletet a szabályoknak megfelelôen hajtották végre. Van azonban egy vélt formai kérdés, amelybe a kiíró belekapaszkodhat, és azt meg is teszi. Mint ahogy feltételezi azt is, hogy ma mindenki csal. Az alábbiakban az "ügy" dokumentumait tesszük közzé.

Új rekord (?)
Kenese-Keszthely, 1995. június 23.
Egy csaknem 60 éve szundikáló rekord dôlt meg. Összeállt a kiváló csapat, a nagy sebességre képes és a kiírásnak megfelelô hajó, a megfelelô irányú, ereju, stabilitású szél. Interjúnk a keszthelyi mólón a sikeres rekordkísérletet követô pillanatokban készült, amikor az örömöt még nem árnyékolta be semmi.

Martinique
Franciaország a Karib-tengeren
A hazai, yachtokat és yachtutakat kínáló cégek megjelenésével lehetetlen olyan úti célt választanunk, melynek elérése nehézségekbe ütközne. Mindez csupán pénzkérdés. Az elôre megtervezett utak mellett ma már saját magunk által kitervelt útvonalak is megrendelhetôk, igényeinket figyelembe véve, személyre szabottan hajózhatunk. Nem léteznek határok, helyesebben csak egy határ van: a csillagos ég. Utazzunk együtt gondolatban Martinique-ra.

Elsô út a tengeren
A Faun-7.
"A hajózás megtanít arra, hogy saját ítélôképességünkre és tudásunkra bízzuk magunkat, és ez egyike azon ritka érdemleges dolgoknak, amelyeket egy független szellemu ember mindenkor élvezni tud" - Eric Hiscock szavaival élve.

Szörf
Jason Polakow
Elso az új generációból. Nem méltányolja a régi maui gárda eddigi eredményeit. Merész és bátran kockáztat. Mára a hullámszörfösök ezreinek lett példaképe a világon. Magáról így vall: "Profi szörfös vagyok és szeretem a munkámat. Az elso ausztrál akarok lenni, aki megnyeri az otthon rendezett szörfvilágbajnokságot. Odaadásom és elszántságom olyan eros, hogy ezt biztosan el fogom érni."

Fiatalok és mesterek
Portrék
Mire e sorok megjelennek, túlleszünk a balatonaligai junior-, ifjúsági és masters-világbajnokságon. Két tehetséges fiatalembert és két tapasztalt "öregfiút" mutatunk be, akik vállalják a megmérettetést a világ legjobbjaival. Most röviden vallanak élményeikrol, versenyekrol, életükrol.

Szeles napok Szemesen
Szörfkavalkád
Szörftalálkozó és verseny, eloadások a szörfözés rejtelmeirol, strandröplabda-bajnokság, elso magyar katamarántalálkozó, egy fantasztikus éjszakai "dilifutam" és természetesen egy varázslatos szombat esti buli szerepelt az elso balatonszemesi "Szeles napokon".

Ha funboardot akarsz
Jó tanácsok Pártostól
Keresetlen soraimmal talán hozzájárulok, hogy olvasóink még több örömet leljenek ebben a csodálatos sportban, függetlenül attól, hogy "öreg fejjel" hétvégi kikapcsolódást keresnek egy tízéves swertes deszkán, vagy minden szabadidôt és pénzt arra fordítanak, hogy egy jó szeles helyen lehessenek, akár többféle felszereléssel.

Motorcsónak
Hibátlan gyôzelem
Bodor Péter
A hazai motorcsónaksport utánpótlásának legtehetségesebbje a 17 éves Bodor Péter. Tavaly a szegedi világbajnokságon már maga mögé utasította a teljes mezônyt, az angolok azonban mondvacsinált ürüggyel elvették világbajnoki címét. Az idei, Bedfordban (Anglia) megrendezett vb-n azonban megint csak megszerezte az aranyérmet, és ezt már nem lehet elvenni tôle...!

Autók mellett hajók is
Autó Danubia Kft.
Az Autó Danubia Kft. hat éve, 1989-ben alakult, Fiat, Lancia, Alfa Romeo gépkocsik értékesítésével kezdte muködését. Az ország egyik legszebb Opel-márkakereskedésévé vált, s jelenleg a legsikeresebb dealerek közé tartozik. A cég a jövôben a hajózás szerelmeseinek az igényeit is szeretné kielégíteni, mégpedig luxus színvonalon.

Ellestük!
Dörzslécet olcsón
A legtöbben szeretik saját kezuleg építeni, szépíteni a hajójukat, s nagyon sok szellemes ötlettel találkozhatunk. Magam is csodálkoztam, hogy nem egy hazai hajós fantáziájának szüleményeként, hanem egy német újság híreként (Boote) bukkantam arra az ötletre, amit most megosztok Önökkel. Biztos vagyok benne, hogy számos barkácsoló kedvu hajósunk fogja a módszert továbbfejleszteni.

A vízisí buvöletében
Szlalomozás folyón, tavon
Egyre színesedik a hazai vízisíversenyek palettája, mind a motorcsónak által vontatott síelôknél, mind a drótkötélpályán versengôknél. Eredményeik már most is figyelemreméltóak, európai szinten is kimagasló teljesítmények születnek.

Hatósági hírek
Kijelölt sportpályák
A motoros vízi sporteszközök (a vízisíelôket is beleértve) szerelmesei számára a sporthajózási idôszak kezdete az elmúlt években - vízi sporteszközük használatának lehetôségeit tekintve - újabb és újabb meglepetéssel szolgált. Hogyan tovább?

A motor ápolása
A télre készülôdve
Sokéves tapasztalatom, hogy a motorcsónak-tulajdonosok egyáltalán nincsenek tisztában azzal, milyen fontos a motor téliesítése, a hajó felkészítése a pihenôidôre. Az emberek az autóikat ápolják, de a hajókat, amelyek ugyanakkora - ha nem nagyobb - értéket képviselnek, nem gondozzák megfelelôen, s tavasszal, amikor újra elôveszik, nemcsak hatalmas károkat konstatálnak, de sokszor az eltervezett szabadság is kudarcba fullad. Éppen ezért néhány tanácsot szeretnék adni az olvasóknak, amellyel sok kellemetlenségtôl kímélhetik meg magukat.

Itthon és külföldön
A versenyszezon közepén
Mire a Hajó Magazinnak ez a száma az olvasók kezébe kerül, sajnos lassan vége a nyárnak, vége az évadnak. A legtöbb verseny már lezajlott. Bár a szeptember elejei lapzárta megakadályoz bennünket, hogy a motorcsónak szövetség idén rendezett versenyeirôl komplett képet adjunk, az eddig lezajlott versenyekrôl most beszámolunk.

A dunai hajózás története 9.
A Mahart megalakulása
A magyar állam 1954 novemberében a szovjet féltôl megvásárolta a Meszhartban volt részvényérdekeltségét. Ezáltal a közös hajózási vállalat megszunt. 1955. január 1-jével megalakult a Magyar Hajózási Részvénytársaság, röviden a Mahart. Ugyanekkor ismét önálló vállalattá alakult át a volt Meszhart tengerhajózási részlege. Egyúttal összevonták a vállalat vezérigazgatóságát a Posta- és Közlekedési Minisztérium hajózási fôosztályával. Vagyis ezentúl a vállalat vezérigazgatója nemcsak irányítja a Mahartot, de ellenôrzi is saját tevékenységét. Ez a kettôsség - a hatósági és a vállalati jogkörök összevonása - egy évtizedig állott fenn. 1964. január 1-jével a Mahart hatósági jogköre visszaszállt a minisztériumra.

Gumimonstrumok
Water Craft Ltd.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink