Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

 

172. Hajó Magazin tartalmából,
2009. November


 

V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság
Olyan, amilyen

 

Idén lényegesen megcsappant a két éve hatvanöt, tavaly pedig hetven hajót számláló Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság mezônye. A rendezô Adriatic Challenge-nek idén mindössze 38 hajót kellett biztosítania a nevezett csapatok részére. Így családiasabb hangulatú verseny sikeredett, amelyet viszont az idôjárás nem fogadott a kegyeibe.

 

 

TBS-NAgydíj
Egy másik Fináczy.

2  

Fináczy Péter gyôzött a TBS Nagydíjon. A versenyt Soponyai Géza nyerte. Nem, nincs semmi bajom. Mindkét állítás igaz, mert annak ellenére, hogy Soponyai bô fél órát vert a másodikra, a TBS Nagydíj nyolc méteres hajók számára lett kiírva. Nos, azt hiszem, hogy mindkét gyôztesnek jár a gratuláció. Idén végre végig több-kevesebb szélben vitorlázták körbe a tavat a versenyzôk.

30. Rolex Middle Sea Race - Málta, 2009
Rekord közelben a Leopard

3  

Málta.
Ma surubben vannak a városok az északi part mentén, mint Pesten a kerületek. Arab-olasz keveréknyelv, ugyanilyen ország, volt brit gyarmatként. Jobbkormányos autók, balrahajts-jellegu stílus olasz és arab vezetési kultúrával ötvözve. Mindezek mellett koordinációs pontnak megadni egy templomot kész öngyilkossággal ér fel, mivel közel 350 található a 3/5-öd budapestnyi (~317 km2) ország területén. Az egész sziget a mediterrán életkedv, a vidámság, pezsgés, örök szabadság hangulatát árasztja a 12-13. századi templomosok által alapított és építtetett templomoktól kezdve a nemrég átadott Royal Malta Yacht Club új telephelyéig. Megtalálható az arab világra jellemzô suruség, kaotizmus, össze-vissza utcák, házak, falak, terek, a nyugatiasabb tisztasággal, nyitottsággal, rendezettséggel kompromisszumban. Ugyanakkor nem lehet találni egyet sem az utak közül, mely legalább 200 méteren keresztül egyenes lenne, ezek egy kívülálló számára követhetetlen, végeláthatatlan labirintust alkotnak az egyedi olasz kisvárosi hangulattal együtt. A városok arculatát a helyben bányászott homokkô, és a hosszú évszázadok történelme határozza meg. Az idôjárás is egészen elviselhetô, a tenger közelsége miatt kiegyensúlyozott, nyáron 35-38, télen 5-25° Celsius van, igaz a tél rövid, és esôs, mivel az évi 500 milliméter csapadék e pár hónapban esik.

Charente-Maritime - Bahia Transat, 2009
Az elsô szakasz

4Az óceáni szólóvitorlás versenyzés népszerusége egyre csak növekszik. Ez mindenki számára nyilvánvaló, aki nyomon követi a nagy vitorlás versenyek eseményeit, különösen a Vendée Globe-ot. Ahhoz, hogy a nagy óceáni versenyeken a mostanában tapasztalt mértékben nôjön a résztvevôk létszáma erôs alapok, széles bázis szükséges. A francia Figaro sorozat mellett a szólóvitorlázás legerôsebb utánpótlását a kis, hat és fél méteres hajókkal vívott Mini 6.50 versenyek, különösen a Bob Salmon ötlete alapján 1977 óta rendszeresen, ezúttal tizenhetedik alkalommal indított transzatlanti regatta.

Bank Sarazin Cup RC44 Portoroz, 2009
Az eddigi legjobb RC44 verseny

4Az októberi szlovén versenyen két új csapat csatlakozott az egyre népszerubb RC44-es versenysorozathoz. Az orosz Team Katusha komoly ambícióit jelzi, hogy Paul Cayard-ot szerzôdtették kormányosnak. A Team Ekippa Slovenija pedig visszatérô, hiszen 2006-ban már versenyeztek lényegében azonos összetételben. A kormánynál a tulajdonos Gaspar Vincec, aki a legjobb szlovén vitorlázókkal, olimpikonokkal vette körbe magát a hajóban.
Az RC44 sorozaton nem versenyez rengeteg hajó, ám a kormányosok névsora ékesen bizonyítja a magas színvonalat. Paul Cayard komoly ellenfelekkel szállt harcba: Dean Barker, Markus Wieser, Jose Maria Ponce, Karol Jablonski, Cameron Appleton, Russell Coutts, Ray Davies, Christian Binder és Sébastien Col.

 

A magyar vitorlázás legendái
Vass Tibor

4Tibor egy jelenség. Aki ismeri egyetért ezzel. Határozott, céltudatos és bizonyos kérdésekben nem ismer pardont. Igazi kapitány típus. Alapos, szigorú oktató, ugyanakkor - ha elvégeztük a feladatokat, amelyeket éppen kituzött - szórakoztató, kellemes útitárs. A Magyar Jacht Akadémia vezetôjeként az elmúlt bô két évtizedben százakat tanított meg alaposan a tengeri hajózáshoz szükséges ismertekre. Nem papírokat intéz, hanem valódi kapitányokat nevel és oktat! Ha valaki nemcsak egy hajóvezetôi engedélyt akar, tudás és megfelelô háttér nélkül, hanem tiszteli a tengert és valóban meg akar tanulni hajózni, az forduljon hozzá!

Egy sikeres mérnök, sikeres tervei
Andrej Justin

4A Russell Coutts 44-es révén a szlovén Andrej Justin világszerte ismert hajótervezôvé vált. Mondhatni sínen van, hiszen azóta lényegében együtt dolgozik napjaink talán legjobb vitorlázójával. Nálunk ugyanakkor már régen nem újdonság, hogy Andrej mennyire érti a szakmáját, hiszen számos Soponyai Géza által épített hajót tervezett. Andrej Justin 1959-ben született Koperben, az Adria partján. Ma Russell Coutts oldalán dolgozik a Coutts Justin Yacht Design cégben. Olyan karriert futott be, amilyenrôl a fiatal tervezôk álmodoznak.

 

Hajóbemutató
Virtus

4Hajó és hajósa egyidôsek. Haffner Pista letagadhatna (jó) néhány évet. A Virtus pedig pár évtizedet. Látszik rajtuk, megszokták egymást. Pista büszkén meséli, idén cirka kétezer kilométert vitorlázott. Ja kérem, egy nyugdíjasnak könnyu.


Barcolana - Gyôzött a Maxi Jena
Sikerült!

4Nyolc évvel ezelôtt nagy reményekkel építették a legnagyobb szlovén vitorlást, a Maxi Jenát. Bár anyagi okokból tervezésekor és építésekor is kompromisszumokra kényszerültek, mégis bíztak abban, hogy a hajó megnyeri az Észak-Adria legnagyobb versenyét, a trieszti Barcolanát. Nyolc évet kellett várniuk a sikerre.


 

Autóbemutató
Audi A5 cabrió

4Kezdjük azzal, hogy szép. A kupétól annak idején mindenki hanyatt esett. Könnyu lett volna elrontani, de nem tették. (Azért nyitva jobban tetszik.)
Nemrég egy majdnem ugyanilyen kupét próbálhattam ki. Amit akkor leírtam (Hajó Magazin, 2008. március) az autóról az most is érvényes. A két autó muszaki tartalma nem tér el egymástól. Pontosabban alig. Ebben automata váltó és szabályozható futómu volt. A többi gyakorlatilag az utolsó csavarig megegyezik

Adriai Kikötôk - 34. rész
Korcula szigete

4Korcula városa az azonos nevu sziget védett keleti partján fekszik, ott, ahol a sziget legközelebb van a szárazföldhöz.
A szigeten már az újkôkorban is laktak emberek, amint ezt a feltárt sírok mutatják. Az elsô települést valószínuleg a föníciaiak létesítették, ôket a görögök követték, akik Knidosz néven alapítottal itt kolóniát. A sziget erdei kiváló alapanyagot adtak a hajóépítéshez, és a sziget elsô nevét (Korkyra Melaina = Fekete Korfu) is feketefenyô erdeirôl kapta. A római birodalom idején a sziget Dalmát provincia része volt.

Hajóbemutató
Crownline 230 LS

4Erôs motor, stabil, jól megépített test, pazar felszereltség, lenyugözô vezetési élmény. Ez a Crownline 230-as. Kitunô sporthajó, elegáns, kényelmes és nagyon jól használható. Strandra, wakeboardozni, vagy csak átszaladni a szomszéd szigetre rákot enni, szabadon élni és élvezni a nyarat. A hajó a kikötôben, a gazdája pedig szállodában alszik! Aki így gondolkodik annak ez a gép a tökéletes választás.

Hajóbemutató
Prestige 60

4A Jeanneau nyolc évvel ezelôtt vezette be új márkáját a Prestige-t, amelyet tudatosan épített és vezetett be a piacra azzal a céllal, hogy idôvel önálló márkaként útjára engedi. A Prestige 60-as modell megjelenésével új területen, a jachtok világába száll versenybe a cég. Az elmúlt évek során tíz modellt mutattak be tíztôl tizenöt méteres hajóhosszig. Mára ôk az egyik vezetôi a piacnak, miközben az étvágyuk csak nôtt. A Jeanneau az elsô francia cég, aki megvetette lábát az olaszok uralta élmezônyben. A cél világos: az elsô modellt jachtok sora követi majd egészen a 85 lábas zászlós hajóig.

Muszaki emlékek
Dunai hadihajóink

4A Duna - Európa szívébôl a Fekete-tengerig - hatalmas vízi országútként köt és kötött össze kultúrákat, országokat, sôt, birodalmakat. Sajnos, ez a folyam sem maradhatott ki az egykori daliás idôk torzsalkodásaiból, hadakozásaiból, a modern kor háborúiból. Márpedig a vízen hajókkal szoktak háborúzni. Így hát érdemes egy pillantást vetni a mi régi folyami hadihajóinkra.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink