Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

17. Hajó Magazin, 1995. november


Magyar bajnokságok II.
Folytatódott a sorozat
Nem volt mentes idén sem a bajnoki sorozat a különféle anomáliáktól. Mindig nehéz helyzetben van a verseny rendezője, de fokozottan igaz ez egy Magyar Bajnokságra. Itt nem lehet, nem lehetne hibázni. Egy verseny a kiírásnál kezdődik: szerencsésebb lenne hét napra tervezni, esetleg tartalék napot is beiktatni, mint ahogy ez sokfelé szokás. Kisebb lenne a stressz, és nem kellene "kierőltetni" futamokat.

Hajóépítő műhelyek
Az életre keltett királynő
Tíz éve láttak neki Európa harmincast építeni, ráérő idejükben. Fából készítették, fa árboccal és baummal, holott már akkor létezett műanyag sablon. Megszállottak voltak, semmi kétség. Olyannyira jól sikerült a hajó, hogy többen biztatták őket, csináljanak 30-as cirkálót is. Ezúttal olyan műhelyt mutatunk be olvasóinknak, amely a jövőben még sok örömet szerezhet a klasszikus hajók kedvelőinek.

Ha törik, ha szakad
Ismét a garanciáról
Sokszor leírtuk már, nem győzve eleget hangsúlyozni, hogy azért érdemes hazai forrásokból vásárolni, mert így lehetőség adódik a garancia érvényesítésére. Mintha csak ezt a tételt szerette volna igazolni két veretkészítőnk is egy-egy törött árboc kapcsán. A két eset között mindössze egy hét telt el, a tanulságok elgondolkodtatóak.

Atlantai erőpróbák
Hőség, napszúrás, biztató helyezések
Megmérettek a leendő vitorlázó olimpikonok. Augusztusban az atlantai Savannah-val, az 1996-os játékok vitorlásszínhelyével ismerkedtek az előolimpián. Hat osztályban indultak, és az eredmények ismeretében elmondható, hogy egy-két hajó igen biztató helyezéssel tért haza. E verseny és az idei világbajnokságok értékelésére kértük Pomucz Tamás szövetségi kapitányt.

Kis magyar sikerek
Junior és felnőtt Finn EB, Balatonfüred
Szeptemberben a legszebb a Balaton. Nincs tömeg, a nap szikrázóan süt, az éjszakák hűvösek, lehet jókat aludni. Van szél is, pontosabban több szél van, mint nyáron. Igazán minden körülmény adott egy jó verseny rendezéséhez. Hozzászoktunk az elmúlt évek során, hogy nem múlik el évad rangos nemzetközi verseny nélkül a Balatonon. Idén a Finn osztály junior, majd felnőtt bajnokságát rendezték meg Füreden.

Repülő Hollandi vb, Garda
Majthényiék az élvonalban
Három hajó, három minőségi kategória, háromféle tapasztalat. Röviden így jellemezhető a magyarok szereplése az idei Repülő Hollandi Világbajnokságon augusztus végén. Címvédőként érkezett a Majthényi-Domokos duó a Garda-tóra, s a klubtárs Kardos-Polgár páros is megjárt már néhány világversenyt. Abszolút zöldfülűként utazott viszont Olaszországba a tizenhét éves Galántha Gergely mancsaftjával, Bendicsek Tamással, hogy a világ négy sarkából összegyűlt 124 hollandissal megküzdjenek. A három hajóból egy-egy vitorlázóval beszélgetett Sellei Andor.

Olimpiai keretben
Wossala csapata
Az 1995. évi nemzetközi versenyek alapján kialakult az új olimpiai keret. Soling: Wossala György, Kovácsi László, Vezér Károly trió; 470 férfi: Litkey Botond, Nyári Zsolt páros; 470 női: Bácsics Katalin, Németh Enikő. A keret tagjainak bemutatását az előző számunkban Litkeyékkel kezdtük, most a Solingos csapattal folytatjuk. Wossala Györggyel Lehóczky Gábor beszélgetett.

Bajnokok Bajnoksága
Vigaszág a dobogóra
Szeptember elejével befejeződtek a magyar bajnokságok. Így korai időpontban, szeptember 17-én, a Félsziget-kerülő verseny másnapján megrendezhettük a bajnokok bajnokságát.

Teszt: Élmény a javából
Egy igazi arisztokrata
Adósság törlesztése következik. Még a 10. számban ígértük meg a műanyag 30-as cirkáló tesztjét, melyet a mai napig csak halasztgattunk. Ennek oka az volt, hogy igen nehezen gyűlt a tapasztalat. Egész másfajta jószág egy ilyen hajó, mint amiket korábban bemutattunk. Ennek igazán lelke van, kényes holmi, olyan, mint egy igazi hegedű. Egy Stradivárin csak a legjobbak tudnak muzsikálni, de ők is csak akkor, ha megismerték a hangszert. Így vagyunk ezzel mi is. Tanuljuk, tanulgatjuk. Mára már tegeződünk. Az alábbi írás többek véleményét tükrözi, nevezetesen Lehóczky Gáborét, Litkey Farkasét és Szekeres Lászlóét, akik a Personát tesztelték.

Tovább...

Marina kupa '95
Ismét egyedül
Pár esztendeje még többen tamáskodtak, egyáltalán szabad-e ilyen versenyt rendezni a Balatonon, nem veszélyes-e, hogyan lehet megszervezni a mentést stb. Az idő és a lefutott négy verseny a szervezőket igazolta. Kitűnő regattává érett a Marina Kupa, melynek kiemelkedő sportértéke van.

Utazz Hajó-stoppal!
Jó tanácsok kezdőknek és haladni vágyóknak
Mit tehetsz, ha nincs rá pénzed - kedved annál inkább -, hogy bejárd tengeren a világot? Több lehetőséged is akad. Vehetsz egy szép nagy képeskönyvet, ha van videód, útifilmet, és otthon, a szobádban álmodozhatsz. Ez is jobb, mint a semmi. De, ha ennél többre vágysz, és a saját bőrödön akarod érezni a tengeri szél illatát, eljutni Polinéziába vagy - ha kissé furcsa az ízlésed- akár Grönlandra is, erre lehet megoldás a hajó-stop.

klipperek az ezredfordulón
Az Equatorról jelentkezem
Ha meghalljuk a szót, "Tahiti", kellemes borzongás fut át rajtunk, felrémlik egy távoli, titokzatos világ idillikus képe, ahol a természet melegséggel, barátsággal öleli magához az embert, akárcsak a telt idomú, szerelemre termett "vahine"-k, a Gauguin megfestette tahiti nők (a férfiakat). Amiről azonban Papeete kikötőjéből most beszámolok, annak csak annyi köze van Polinézia gyöngyszeméhez, hogy itt keresik vele a pénzt.

Célállomás: Mexikó
Rendszeres olvasóink nyilván észrevették, hogy az elmúlt pár hónapban új sorozatot indítottunk útjára. Ennek keretében minden alkalommal bemutatunk egy-egy egzotikus, lenyűgöző tájat, mely kitűnő célpont lehet a hajózás szerelmesei számára. Most Mexikóval szeretnénk megismertetni Önöket, mely azoknak, akik vakációjukat nem a szárazföldön szeretnék eltölteni, igazán vonzó úti céllá válhat.

Már a pireneusoknál
A Faun-8.
Port Lligat: Salvador Dali öble Cabo Creus alatt. Hetes erejű tramontana frissíti fel a hajó belsejét: a Faun két horgonnyal kapaszkodik a Pireneusok lábába.

Szörf
Minden jó, ha jó a vége
Szörf vb Aligán
Először a Windglider osztályban, 1980-ban rendeztek Magyarországon világbajnokságot. Ezt követte a Mistral Eb 1982-ben. 1993-ban került sor a Formula 42 Európa-bajnokságára Aligán. Idén augusztus 19-27. között mi rendezhettük a Holsten Ifjúsági, Junior és Masters Szörfvilágbajnokságot. A Club Aliga tökéletes helyszínnek bizonyult, egyedül a szél nem tudta, mi lett volna a dolga.

Tiga Bump&Jump 266
Szörfgyártás magas fokon...
Hoyle Schweitzer, a szörf egyik feltalálója, 1969-ben megkezdte a windsurfer sorozatgyártását. A funboardok megjelenésével előtérbe került a szörfök formája és gyártástechnológiája, ami a '80-as évektől eszeveszett versengést indított el a szörfgyártók körében. Két véglet alakult ki: egyrészt megmaradt az egyedi készítésű, gyakorlatilag teljesen kézi munkával készített (custom made) szörf, amit szó szerint testre szabnak a shaperek, másrészről egyre nagyobb teret hódítanak a komputervezérelt gépsorokon, emberi kéz érintése nélkül gyártott szörfdeszkák. A kettő között számtalan hibridtechnológia keresi létjogosultságát a piacon. Balatonfűzfőn a Tiga számára készülnek az új Bump&Jump deszkák mono-high-tech eljárással. A gyártást Molnár Ferenc, a gyár vezetője mutatta be a HAJÓ Magazinnak.

Bajnoki Eredmények

Motorcsónak
Horgonyozás
A hajók rögzítése folyókon és tavakon
A horgonyozással csak annak nem volt még problémája, aki nem próbálta. Számos kisebb-nagyobb hajós- baleset oka, hogy nem készülnek fel a horgonyvetésre megfeleloen, nem mérik fel elore a terepet.

Csúcsdömping
Rangos eseménynek lehettünk tanúi október 14-15-én a Szeged melletti Matyéren. Ezen a hétvégén a Magyar Motorcsónak és Vízisí Szövetség kísérletet hirdetett a gyorsasági világcsúcs megdöntésére a következő kategóriákban: O-350, O-500, O-700, O-850, OSY-400, S-550, S-750, S-850, S-2000, T-550. Magyarországon legutóbb 8 éve rendeztek hasonló próbát a Deseda-tavon.

Hatósági hírek
Közlekedés a Dunán
Hajózásunk során sok olyan esemény - vízi munkavégzés, sportverseny stb. - szemlélői vagy részesei lehetünk, amely egy adott térség általános vagy korábban megszokott közlekedési rendjétől valamilyen rendkívüli ok miatt eltér, így más magatartást kíván tőlünk: közlekedési korlátozásokat, tiltásokat jelenthet vagy bizonyos kötelezettségeket róhat ránk.

A dunai hajózás története 10.
Mahart-privatizáció
Az önálló és teljes egészében a magyar állam tulajdonát képező hajózási vállalat, a Mahart nem sokáig élvezhette fellendülését. Az 1990-es évek elején ugyanis kivédhetetlen csapások érték a magyar hajózást. A Bős-Gabcikovo duzzasztómű építkezése, majd az elkészült hajózsilip kapujának meghibásodása miatt elrendelt hajózási korlátozások, a délszláv háború és a Kis-Jugoszláviával szemben felállított szállítási embargó milliárdos bevételi kiesést jelentett a vállalatnak. Mindehhez hozzájárult még, hogy 1992-től megvonták a hajózás állami támogatását.

Vízisí helyzet Magyarországon
Drótkötélen, mezítláb
Vége az idénynek, vége az első igazi versenyszezonnak. A síelők már csak vastag gumiruhákban merészkednek az egyre hidegebb hazai vizekbe, s noha a természet szép, hosszú vénasszonynyárral növelte meg a sportolásra fordítható időt, ők szomorúan néznek a vízisízés nélkül eltöltendő tél elébe.

A szezon végén
Versenyeredmények
Még messze vannak a fagyok, de az idei motorcsónakidénynek lassan vége. Nincs más hátra, mint számot adni az ez évi sikerekről, melyek rangos hazai és nemzetközi versenyeken születtek.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink