Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Teszt: 70-es Balatoni Cirkáló
Orpheus a Balatonon
18. Hajó Magazin, 1996. január

Idén tavasszal a Boat show-n sokat ígérő hajóval, az Orpheusszal találkozhattunk. Később a Kékszalagon debütált, ahol az előkelő abszolút ötödik helyen végzett. Azóta egyre-másra nyújtja a meglepetéseket. Tesztünkben ezt a különleges hajót mutatjuk be.

Nagy feltűnést keltett a Kékszalag versenyen az Orpheus. A szerelvényezés az utolsó pillanatban készült el. Néhány veretet, csigát a verseny alatt szereltek fel a végső helyére. Spinnakerük nem volt megfelelő. Mindezek ellenére többször is vezettek. Mindenki felfigyelt a hajó rendkívüli sebességére. Ôsszel egy többfutamos pályaversenyen, valamint a Kenese-Keszthely rekordkísérleteken teszteltük a hajót. Különböző időjárási körülmények között, a gyenge széltől a viharosig vitorláztunk.
Igazi versenyhajóval ismerkedhettünk meg. Mindent alárendeltek a versenyzésnek. Ebből a hajóból nem lehet úszó szállodát varázsolni. A kajüt a deck szintjétől csak kissé van megemelve, így a hajó kívülről gyönyörűen mutat, messziről látszik a sportos kivitele. Oldalmagassága igen kicsi, 50 cm, de a balatoni hullámok nem csapnak be a kokpitba. Az Orpheus nincs berendezve, de lehetőség van két nagyméretű, különálló kabin kialakítására. Benne praktikusan elhelyezhető hat fekhely, két nagy szekrény, polcok. Nincs állómagasság a kabinban, de így is lakályossá válhat egy nagyobb családnak is. A hajó kiváló tulajdonságaival a versenyek alkalmával ismerkedhetünk meg. E fél szezon alatt is sok babért gyűjtött Paulovits Dénes.
Régi álom valósult meg, amikor vízre került az új cirkáló. Dini a gyúrói műhelyében először egy schärenkreutzer 40-es testet szeretett volna építeni, de miután kiderült, hogy a létező 40-es sablon aszimmetrikus, már egy új sablon és egy új formájú hajó építését tervezgette. Az Orpheus első ránézésre főbb méreteiben hasonlít a Tabura, mely egy hagyományos 40-es cirkáló. Közelebbről szemrevételezve azonban lényeges különbségeket fedezhetünk fel. A hajó hosszirányú gerincíve más, így hosszabb a vízvonala. A tőkesúly formájában is változásokat tapasztalhatunk. Lerövidítették a schärenkreutzerekre jellemző hosszú kielt, s a kormány különállóan hátra került. A tőkesúly laterál felülete 10%-kal kisebb a hagyományos 40-esekénél. Súlya 3,5 tonna, melynek köszönhetően jól bírja a viharos szeleket is az 5,2 tonna összsúlyú hajót. Mélyjárata 1,90 méter, ezzel a merüléssel a balatoni kikötők még látogathatók. A tágas kokpit lehetővé teszi, hogy a legénység a versenyeken kényelmesen dolgozhasson.
A hajó árboca, vitorlázata lenyűgöző méretű. Névleges vitorlafelülete majd´ kétszerese a hagyományos 40-esekének. Az Orpheus egy Selden árbocot hord, kétszálingos merevítéssel. Hossza 16,75 méter. Az árboctalp az alsó héjon helyezkedik el, így az árboc csúcsa a decktől 16 méter magasságban van. A fock- és vantnibekötés 14 méteren helyezkedik el, a csúcs két métert van szabadon. A nagyvitorla első éle 14,90 méter, az alsó él hossza 5 méter. Az árboc- forstag-távolság (j méret) 4,65 méter. Így a jelenleg használatos 5 méter alsó élű fock még éppen hogy átfed a nagyvitorlára. Erős szélben cirkálószakaszban jó ez a vitorlázat. A Solinghoz hasonló módon akár önváltó fockot is lehetne alkalmazni, mely tovább javítaná a hajó cirkálótulajdonságát. Egy 80 cm-rel hosszabb alsó élű fock is tartozik az hajóhoz, melyet középszélig érdemes alkalmazni. A hajó alapvitorlázata 87 m2. Bő szeles szakaszokban óriási spinnakerek segítik a hajó haladását. A csúcsra húzható hátszélballon 195 m2-es, a 7/8-os bekötésen pedig egy 160 m2-es spinnakert használtunk. A Birdy emblémás vitorlák Zsembery András műhelyében készültek Tuss Miklós számítógépes tervei alapján. A kisebb fock Fekets Imre munkája.
A hajó Andersen csörlőkkel, Easy csigákkal, Easylock stopperrel, Pfeiffer deckszerelvényekkel van felszerelve. A hatalmas vitorlázat és erők miatt néhány helyen nagyobb áttételeket és még nagyobb méretű szerelvényeket kíván.
Az Orpheus a kikötőben is lenyűgözi a hozzáértő szemlélőt. Vitorlázás közben ismerhetjük meg a hajó kiváló tulajdonságait. A test könnyedén úszik a vízen. Rokonainál, a schärenkreutzer 30-as, 40-es és 75-ös osztályoknál minden körülmények között lényegesen gyorsabb. Ez már egy másik kategória. A hajót minden eddig megszokott tőkesúlyos vitorláshoz képest egészen másképpen kell vezetni. Vitorlázás közben a kormánynál úgy érezzük, mintha jollét irányítanánk. A kormányon minimális az erő, s a legkisebb mozdulatra rögtön reagál a hajó. A legnagyobb különbség más nagyhajókhoz képest, hogy az Orpheust cirkálás közben a pöffökbe bele lehet, sőt bele is kell ejteni. Szélerősödés esetén azonnal felgyorsul, mintha nem lenne tehetetlensége.
Pályaversenyen cirkálás közben össze tudtuk hasonlítani más hajókkal, a Siroccóval és néhány schärenkreutzerrel egy jó 5-ös szélben. Néhány fokkal tompábbnak bizonyult az Orpheus a schäreneknél, de térnyerésben sokkal jobb volt. Ez a hajó túl élesen vezetve rögtön megáll, s a 30-asokat alig lehet tartani. A verseny alatt megismerkedhettünk egy másik jó tulajdonságával. A hajó rendkívül gyorsan fordul, s a forduló után megtartja sebességét.
Nagyon sokáig lehet vitorlázni teljes taklival. Később kell reffelni, mint az általában megszokott. 5-ös, 6-os szélben a kisebb fockkal még elbírja a 47,7 nm-es nagyvitorlát. Persze a pöffökben már schottolni kell. Kiegyensúlyozott a hajó, iránytartása nagyon jó, kitörésre, szélbe futásra egyáltalán nem hajlamos. Megdőlt állapotban is csak enyhén válik luvgieriggé. Formájából adódóan jól viseli a dőlést. Ilyenkor az első 50 cm kivételével a teljes hossz vízvonal. Hosszának köszönhetően nem bukdácsol a hullámokon. A test merev, nem csavarodik. Érezteti hatását, hogy az alsó héj és a deck is balsafa szendvics szerkezetből épült. Cirkálás közben már utaztunk 8,5 csomós sebességgel.
Raum- és hátszélszakaszban is élmény az Orpheusszal vitorlázni. Meglepő, de ez a hajó siklásba hozható. Erős szelekben is elbírja a teljes vitorlázat mellett a 160 nm-es spinnakert. Amikor a ballon kidagad, a hajó lekönnyül, felúszik a vízen, a farhullám teljesen leszakad, és elképesztő sebességgel rohan. Raumban már mértünk 15 csomót. Csak néhány hajó van a Balatonon, amelyik bő szeles szakaszokban, erős szélben lépést tud tartani az Orpheuszszal.
A Kenese-Keszthely rekordkísérletek során erős, olykor viharos időben, félszeles menetben is kipróbálhattuk a hajót. Az Orpheus ekkor is jollésan viselkedett. Erősödésben ejteni kellett, míg gyengülésnél lehet feljebb állni. Mindezt elég dinamikusan. Ebben a menetben erős, viharos szelekben is nagyon jól viseli a teljes vitorlázatot. Csak 7-es szélben kényszerültünk reffelésre. A hajó félszélben is gyors. Legnagyobb sebesség, amit mértünk, 13 csomó volt. A Tihany-Révfülöp szakaszt 11 csomós átlagsebességgel tettük meg.
A hajó számított elméleti végsebessége 9,4 csomó. Kreutzban valóban ez lehet a végsebessége, de érdekes, hogy félszélben és raumban túllépi a számított értéket.
Mindent összevetve egy rendkívül jó versenyhajóval ismerkedhettünk meg. Az Orpheus versenyeken 4-5 főnyi legénységgel vitorlázható. De a Marina Kupán a harmadik helyével bizonyította, hogy a hajó egyedül is kezelhető. Versenyeken kívül akár két ember is boldogul vele. Kikötésnél, illetve szélcsendben nagyon könnyedén viszi egy 4 lóerős külmotor akár négycsomós sebességgel is. A kajüt bejárata alatt lehetőség van motor beépítésére.
Az Orpheusnak már épül a testvérhajója, mely a szezon kezdetére versenykész állapotba kerül. Igen érdekes versenyeknek lehetnénk tanúi, ha ez a típus osztályhajóvá válna, mert maga a hajó a vízen tapasztalható tulajdonságai miatt erre nagyon alkalmas lenne.
Paulovits Dénes jó érzékkel tervezte és építette meg társával, Gerlóczy Péterrel az Orpheust. Jelenleg a Kenese- Keszthely rekord birtokosa 4 óra 22 perces idővel. Amíg e rekordot nem döntik meg, nehéz kétségbe vonni, hogy jelenleg az Orpheus a Balaton leggyorsabb hajója. Mindenkinek, akinek módjában áll, csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki ezt a hajót. Különleges élményben lesz része.

Lehóczky Gábor

Technikai adatok
Hossz: 15 m
Szélesség: 2,1 m
Összsúly: 5,2 t
Tôkesúly: 3,5 t
Tôkesúlyrészarány: 67%
Merülés: 1,9 m
Árboc: 16,75 m
Nagyvitorla: 47,7 m2
Fock: 39,5 m2
Spinnaker: 160 m2
Topspinnaker: 195 m2
Vízvonalhossz: 12,5 m
Nettó ár: 5,9 M Ft
Szerelvények:
Andersen csörlôk
Easy csigák
Easylock kötélfogók
Pfeiffer deckszerelvény
FSE kötélzet
Moonlight ablakok

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink