Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
18. Hajó Magazin, 1996. január


Rekordhajszolók
Kenese-Keszthely: 4 óra 22 perc
Két, a Balatonon közismerten gyors hajó kormányosa már hetek óta készült a Balaton sebességi versenyére. Mindkettő az újonnan megalakult Versenyyacht osztály alapító tagja. Így nem meglepő, hogy a kormányosok egyidejű rajttal sebességi versenyt szerveztek a Kenese-Keszthely rekord megdöntésére. Már csak a megfelelő szél közeledtére kellett várni.


Új név, új célok
IYRU-közgyűlés
Hamburgban tartotta szokásos éves (utolsó) közgyűlését az IYRU. A szervezet új neve 1996. január 1- jétől International Saling Federation. Főként az 1996-os és a 2000-es olimpiák problémáival foglalkoztak, és megválasztották az év vitorlázóit.

Trimaránnal a csúcson
Rekord az Atlanti-óceánon
Hat több- és öt egytestű hajóval vágott neki idén október 12-én a mezőny, hogy a lehető legrövidebb idő alatt átszeljék az Atlanti-óceánt. A franciaországi Le Havre kikötőjéből indultak a versenyzők a kolumbiai Cartagenába.

A magazinról
A negyedik évfolyam elé
Mintha tegnap történt volna az egész. Beszélgettünk egy kicsinyke lakásban baráti körben, hogy kellene egy hajómagazint csinálni. Csináltunk. Elég egyszerűen hangzik, de így történt. Megfelelő előkészítés, piactanulmány, gazdaságossági számítások után biztosan nem kezdtünk volna bele.

Hajóépítő műhelyek
Egyedi Pauger
Vannak, akik a biztos megélhetésért hajtanak, vannak viszont, akik emellett maradandót is akarnak alkotni. Ilyesmire törekszik a PAUGER-műhely, melyet gyúrói telephelyén keresett föl a Hajó Magazin.

Idén végre változik
Felszabadult Fehérszalag
Az idei Kékszalag előestéjén a HAJÓ Magazin és az MVSZ által szervezett vita alapján a Nagyhajós Bizottság megtárgyalta a felmerült javaslatokat. A jövőre megrendezendő Fehérszalag lényegesen különbözni fog az eddigiektől. A versenyen szerzett tapasztalatok alapján módosulhatnak a jövőben a Kékszalag versenyek is.

Forintos évadzáró
Trafik Kupa '95
Évről évre szaporodnak a rendhagyó versenyek. Ezeken nem a győzelem a legfontosabb, hanem a baráti hangulat. Mindegyik ilyen találkozónak köze van a vízhez és a hajókhoz, de a versenykiírás mindig takar valami különlegességet. Az egyik első kezdeményezés a Trafik Kupa volt, melyet idén rendeztek meg hatodszor.

Vendée Globe ´96
Fa Nándor az esélyesek között
Legutóbb nyár elején adtunk hírt Fa Nándorról, akit minden túlzás nélkül nevezhetünk a magyar szólóvitorlázás koronázatlan királyának. Ottjártunkkor még fedélzet nélkül állt az új hajó, mellyel harmadszor indul föld körüli versenyen, ezúttal a Vendée Globe-on. Bár a magányos hajós akkoriban úgy nyilatkozott: jól áll, sőt némi előnye is van a saját terveihez képest, sok volt még a bizonytalanság körülötte. Sejteni lehetett, hogy év végére már nem lesz sétagalopp az élete.

Természetes biztonság
Volvo a hajósoknak
A közel hetven éve alapított Volvo autógyárnál az alapelv máig sem változott: legfontosabb a biztonság. Autóikkal a legkülönösebb igényeknek igyekeznek megfelelni. Különösen ajánlják a víz szerelmeseinek, mert a tervezéskor külön felkészültek arra, hogy a Volvo gépkocsik nagyobb méretű utánfutók vontatására alkalmas legyenek.

Olimpiai keretben
Bácsics Kati-Németh Enikő
Ahhoz képest, hogy még csak három éve ülnek egy hajóban, nem is csinálják rosszul. Idén például futamot nyertek a kanadai világbajnokságon, és több rangos versenyen csak a rutinhiány ütötte el őket a jobb helyezésektől. Persze van még mit fejlődnie a Fotexes Bácsics Katinak és Németh Enikőnek, ha az olimpikonok között akarnak vitorlázni, hiszen a világ női 470-es mezőnye igen erős. A tavaszi selejtezőn válik majd el, hogy ott lehetnek-e Atlantában.

Hatósági hírek
Igazolványcsere
A Hajó Magazin az elmúlt hónapokban igen részletesen foglalkozott a sport- és kedvtelési célú belvízi és tengeri kishajó-vezetői képesítésekkel kapcsolatos jogszabályi változással. A Közlekedési Főfelügyelethez és a szerkesztőséghez beérkezett - egyes kérdések pontosítását igénylő - észrevételekre igyekszünk az alábbiakban válaszolni.

Hajóelektronika I.
Hasznos rádiók
Egyre többen tartanak sportcélú hajót, s mert a régi mondás szerint hajózni kell, szorgalmasan járják az idegen vizeket, sőt, sokan tengeri utakkal is próbálkoznak. Akit pedig vonz a nagy víz, kénytelen gyarapítani hajója fölszereléseit, hogy bármilyen körülmények között tájékozódhasson. Nekik indítjuk a most kezdődő cikksorozatot, melynek első részében a hajórádióval, illetve annak használatával foglalkozunk, és megpróbálunk némi útmutatót adni a vásárláshoz is.

Teszt: 70-es balatoni cirkáló
Orpheus a Balatonon
Idén tavasszal a Boat show-n sokat ígérő hajóval, az Orpheusszal találkozhattunk. Később a Kékszalagon debütált, ahol az előkelő abszolút ötödik helyen végzett. Azóta egyre-másra nyújtja a meglepetéseket. Tesztünkben ezt a különleges hajótutatjuk be.

Tovább...

Odisszeusz nyomában
Gouviától Ithakáig
Ókori túrát tettünk idén augusztusban. Nyolc hajóból álló flottával Odisszeusz kalandozásainak helyszíneit kutattuk a Korfu-szigeti Gouvia kikötőből indulva két héten keresztül. Hét hajón magyar legénység volt, a nyolcadikon pedig a hajókölcsönző cég túravezetői utaztak.

Kecskéből versenyhajó
Sztártörténet 1911-1961-ig
A Star osztály abban a szerencsés helyzetben van, hogy történetéről részletes írásos anyag áll a rendelkezésünkre, méghozzá az erre a lehető leghivatottabb ember, George Elder tollából: 1955-ben jelent meg a Negyven év a Csillaghajók között című könyv. A következő rövid történeti áttekintés megírásához mi is nagyrészt erre a felbecsülhetetlen értékű forrásanyagra támaszkodtunk. Leginkább a Star Osztályszövetség hőskorával szeretnénk foglalkozni. A következőkben felidézünk néhány eseményt abból a korai időszakból, amikor még a hajóosztály puszta létezése, illetve életben tartása volt a tét.

Francia Polinézia, Tahiti
Az Equatorról jelentkezem
Tahiti, ahogy mondják, Polinézia gyöngyszeme. Tahiti neve úgy hangzik, hogy alig akadna, aki nem indulna oda tüstént, ha tehetné. Az utolsó paradicsom tájai, a tenger és lagúna kék és türkiz színeinek pompájából merészen égnek törő zöld hegycsúcsok, Tahiti legendás női, a "vahine"-k, a lágy dallamok és a virágok erdeje kit ne vonzana...? Mégis, ha summázhatnám, amit a Csendes-óceán vándoraitól, a vitorlás cruiserektől hallottunk, az így hangzik: "...ne menj Francia Polinéziába, vagy ha igen, akkor nézd meg gyorsan, és menj tovább..."

Végre horgonyon!
A Faun - 9.
Mallorcára készülődünk; minden fellelhető kannában és flakonban ivóvizet készletezünk. Párizs óta először, egy év után ott fogok újra találkozni a lányommal.

Sobstad
Új technológiák
Fekets Imre vitorlái régóta elismerést élveznek a vitorlázók körében. Amióta az Elvström céggel dolgozott, méltán tett szert még nagyobb hírnévre. Idén ősztől egy világhírű amerikai cég, a Sobstad vitorláit készíti balatonfüredi műhelyében.

Ne fájjon a fejünk
Hajózásról orvosi szemmel
Visszatekintve az elmúlt szezonra, a gyötrődések, a felhólyagzott tenyér, az elgémberedett nyak is gyönyörű emlékké vált. Nem is az örömeinket szeretném kisebbíteni, amikor igyekszem rávenni vitorlázótársaimat arra, hogy a nagyhajózást olyan értelemben is tekintsék sportnak, mint amelyre testileg is készülni kell, mint amelyik megérdemli, hogy egész évben formában tartsuk fittségünket, testi és szellemi teljesítőképességünket.

Szörf
Ferenczy Tibor

Sokszor megfordult a fejemben, vajon hány éves korig lehet szörfözni. Ha Pista bácsira gondolok, aki jóval 60 fölött sohasem mulaszt el egy szeles napot a Velencei-tavon, vagy az egyik szörfújságban bemutatott 72 éves svájci nagypapára, aki trapézzal felszerelve még mindig szeli a hullámokat, akkor azt kell hinnem: addig, amíg valaki szörfre tud állni.

Sebességláz I.
Jó tanácsok száguldáshoz
Sok évvel ezelőtt különvált a sebesség- és a manőverorientált szörfözés. A magyarországi adottságoknak megfelelően nálunk az előbbi hódította meg a legtöbb szörföst. Mind a mai napig olyan gyors a felszerelések fejlődése, hogy ami tegnap még szentírás volt a "Sebesség Nagykönyvében", annak ma már lehet, hogy az ellenkezője az igaz!

Weles Rudolf mesél
Szörfös történetek
Weles Rudolf a szörfösök nagy öregjének számít. Abban az időben kezdte (1975), amikor még az emberek megállították egymást az úton, ha valakinél szörföt láttak. Amikor összejöttek egy tucatnyian, rajtszámot osztottak, Rudinak a 3-as jutott, és 1976 nyarán meghirdették az első szörfversenyt Balatonföldváron, amely bármennyire is hihetetlen, az erős szél miatt elmaradt. Így aztán két héttel később, augusztus 20-án, Keszthelyen állt rajthoz 11 szörfös. Az első helyen Weles Rudolf végzett. A sikeres kezdetet több nem hivatalos bajnoki cím követte, majd 1982-ben visszavonult a versenyzéstől, de nem a szörfözéstől. Nyaranta még mindig lejár a balatonvilágosi strandra, a régi emlékek színhelyére, ahol saját szörfkölcsönzője van. Ehhez a helyhez fűződik számos történet, amelyek közül jó néhány legendaként kering a szörfösök körében.

Motorcsónak
Újjáéledő hagyomány
Túraverseny nem csak profiknak
Nem cseng ismeretlenül számunkra Lerner János neve, hiszen nemcsak versenyzői múltja, de a Pest Megyei Olimpiai Bizottságban, és a Motorcsónak Szövetségben végzett munkája alapján is közismert a motorcsónaksport berkeiben. Az egykori országos 5. helyezett (O-500-as kategóriában) már nem versenyez, de a versenysportok és a víz szeretete ma is meghatározza életét. Vele készült interjúnk egy új kezdeményezésre hívja fel a figyelmet.

Vadvízi forgatás
Rafting beugrással
Pajor Ági, összetett magyar snowboard-bajnokunk igencsak meglepődött, amikor hajnali fél hétkor egy csapat utazási lázban égő, lelkes tévés kopogtatott a bérelt siófoki lakás ajtaján, és a szokásos "Bocs´, hogy felébresztettünk..." helyett szinte egyszerre szegezte neki a kérdést: Nálad van az útleveled?

Kiszállni szabad!
Hajóskaland a Gambián
Különleges kalandokra csábít a Gambia Boating idegenforgalmi társaság. Az Európától mindössze hatórai repüloútra lévo kis nyugat-afrikai ország, Gambia nagy folyójára szervez hajóutakat, biztosít motoroshajó-bérlési lehetoséget.

Mezítlábas történet
Barefoot skiing
1947 mérföldkövet jelentett a vízisízés történetében. A világon először egy amerikai síelő léceit lerúgva, mezítláb ment, pontosabban siklott a víz tetején. Ez valóban csodának számított, sokáig csak igen kevesen próbálták utánozni ezt a nyaktörő mutatványt. Azonban a ´60-as évek elejére az egész vízi sport, így a mezítlábazás is igen nagy népszerűségre tett szert a nyugat-európai vizeken, üdülőhelyeken. Az őshazában, Floridában és Californiában pedig egyenesen tombolt a vízisíláz, mely fokozatosan egész Amerikán végigsöpört, megteremtve ezzel a sportág alapjait.

Átkelőhajózás I.
A dunai hajózás története 11.
A mai Budapest belterületén a Duna két partja között átkelőhely volt már az ókorban is. Jelentőségét az a római erőd is hangsúlyozza, amelyet a révhely és Pannónia fővárosa, Aquincum védelmére emeltek. Földbe süllyedt alapjait ma is megcsodálhatjuk az Erzsébet híd pesti hídfőjénél. A honfoglalás utáni 12-13.sz.-ban a szintén Budapest belterületéhez tartozó Felhévíz és Jenő, valamint Pest és Kelenföld között alakult ki révhely.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink