Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Összehasonlítás
Val Nautika
19. Hajó Magazin, 1996.

Ebben a számban úgy mutatunk be három hasonló hajót, hogy összehasonlítjuk őket egymással. Hasonló előnyeiket kiemeltük, mert nem lenne korrekt például leírni, hogy az egyiknek nagyobb a kabinja mint a másiknak, ha az első a kabin kényelmét hangsúlyozza a kokpitbeli tartózkodással szemben. A méréseket mindhárom esetben azonos helyeken végeztük, berendezésüket és a hozzá tartozó felszerelést külön részletezzük. A hajók a tengerpart melletti hajózásra alkalmasak. Mindhárom kabinos, így utazásra is alkalmasak, ezért az angolok "daycruisernek" nevezik őket.Ebben a számban úgy mutatunk be három hasonló hajót, hogy összehasonlítjuk őket egymással. Hasonló előnyeiket kiemeltük, mert nem lenne korrekt például leírni, hogy az egyiknek nagyobb a kabinja mint a másiknak, ha az első a kabin kényelmét hangsúlyozza a kokpitbeli tartózkodással szemben. A méréseket mindhárom esetben azonos helyeken végeztük, berendezésüket és a hozzá tartozó felszerelést külön részletezzük. A hajók a tengerpart melletti hajózásra alkalmasak. Mindhárom kabinos, így utazásra is alkalmasak, ezért az angolok "daycruisernek" nevezik őket.

Négy részre bontjuk a bemutatást: kormány, kokpit, kabin és a csónak előrésze.
A konstrukció
A hajók formája hasonló mind a hárommal típusnál, de leginkább a Sea Ray (folytatásban 200 SE) és a Stingray (folytatásban 609 ST) hasonlítanak egymásra, mert hasonló V alakú, mély kivágásuk van, ami a kormányirányban szélesebb és teltebb. Csak a Stingraynek van több oldalon kormányállása, és ezek a tervezők szerint nem fékeznek és nem növelik az üzemanyag-fogyasztást. A 609 ST 54 csomós sebességével a leggyorsabb, de egyben a legkönnyebb is.
Ezek a modellek csupán az alsó héj kialakításában hasonlítanak egymásra, bár az ott található merevítések elhelyezésében is vannak apró eltérések. Az alapanyagok (koremat, klegecel) kemények és könnyűek, ezáltal a hajó súlya a szokásosnál kisebb. A gyártási technológia környezetbarát, a felhasznált alapanyagok nem okoznak kárt a környezetben.

A kormányállás
Kormányállás alatt a hajó hátsó szegélyétől a fekvőmatracig tartó részt értjük, ami tartalmazza a gépház fedelét is. Mind a három modellnél a hajótestbe építették be a kormánylépcsőt, ami azt jelenti, hogy nincs szükség külön megerősítésre a külső lépcső számára. Legnagyobb lépcsőt a 609 ST-nél alkalmaztak, ennek 181 cm a szélessége, 42 és 48 cm közötti a mélysége, a 200 SR-nél 170 cm széles, 36-42 cm mély, a 205 B-nél pedig 155 cm széles és 37 cm mély.
A kormányállások felszereltségében nincsenek nagy különbségek. Mindhárom típust felszerelték pozíciófényekkel, elektromos csatlakozóval, vízisíeléshez szükséges felszereléssel, egy-egy helyen rozsdamentes acéllétra és kapaszkodó van. Legmélyebb a létra a 2052-nél, és itt a legjobb az elhelyezése, a kormány alatt van (amikor nem használják). A 609 ST-nél nem annyira jó a létra beépítése, mint a 200 SR-nél, ahol viszont ez nem összecsukható.
A Sea Raynek a kormányon van a motor szögálláskapcsolója.
Különbözik a három típusnál a motor szellőzőnyílása is. Legjobb a 2052 B, ahol különböző helyeken járhat a levegő. Rosszabb viszont a megoldás a 200 SR-nél és a 609 ST-nél, de mindkettő elfogadható.
A fekvőmatrac mérete a 200 SR-nél 180 cm széles és 84 cm mély, de egy paddal 48 cm hozzátoldható. Ugyanez a 609 ST-nél 183 cm széles és 72 cm mély, a 2052 B-nél viszont egész másképp van elhelyezve, így nincs értelme az összehasonlításnak. Ennek a Bayliner modellnek ugyan nincs a kormányállásban fekvőmatraca, de készíthetünk saját fekvőmatracot úgy, hogy a motor fedelére felrakjuk a két széket, melyek be vannak párnázva, így 175 cm hosszú és 70 cm széles fekvőhelyet kapunk.
Mivel mind a három modellnek egyforma motorja van, könnyű a motor helyének összehasonlítása. A Sea Raynél 220 cm hosszú, 100 cm széles és 70 cm mély, közel ugyanekkora a 609 ST-nél (222x92x70). Utóbbinak jobb az elhelyezése, mert minden oldalról palánkokkal védett a motor, így az ott elhelyezett tárgyak nem érhetnek hozzá a géphez.
A 609 ST elektromos főkapcsolója a kormányállásban, a műszerfalon van. Ez a 200 SE-nél a kokpitpad alatt található, a 2052 B-nél ezt a kapcsolót a motor mellett helyezték el. Baylinernél is egyszerűen hozzáférhetünk a motorhoz, csak a fedelet kell eltávolítani.

A kokpit
A Stringray 609 kokpitja 192 cm hosszú, belső szélessége 171-175 cm. A Sea Ray 200-nál 215 cm hosszú és 177-180 cm széles a kivágás, a Bayliner 2052-nél pedig 281 cm hosszú és 170-174 cm széles. Mindhárom hajónak párnázott padja van, mely a 609 ST-nél 41 cm hosszú, a 200 ST-nél 48, a 2050-nél 52 cm hosszú. Legkényelmesebb a Stringray, a Sea Raynél és a Baylinernél két kényelmes és elég nagy szék van elhelyezve a motorház mellett. Mindháromnak két középső ülőhelye is van, egyik a vezetőnek, másik az útitársnak. Az ülőhelyet 14 cm hosszan lehet előre és hátra mozgatni, de körülfordíthatóak is. Ezek a 200 SR-nél a versenyautó ülésére emlékeztetnek. A Sea Raynek minőségi műbőr székei vannak. A 200 SR-nél alakítottak ki a vezetőnek és útitársának a láb mellett a legtöbb helyet, mert az utas széke 87 cm-re van a középső faltól, a vezetőé pedig 97 cm-re. A 609 SR-ben ez a távolság mindkét széknél 78 cm. A 2052 B-nél mind a két szék dupla és fekvőhellyé alakítható. Ezeken négy személy aludhat. A székek mindhárom modellnél egyforma távol vannak a hajó oldalától.
Az utasokat szélvédőablak védi, melynek a felső szegélye a 609 ST-nél 127 cm-re, a 200 SR-nél 130 és a 2050 B-nél 131 cm-re van a kokpit padlójától. Mindhárom modellnél található a szélvédő ablakon egy kis ablak, mely nyitható, s ezáltal át lehet járni az orrdeckre, mely a 200 SR-nél 51 cm, a 609 ST-nél 56 cm és a 2050 B-nél 47 cm széles. Mindhárom hajón találunk egy nyílást a kokpit padlóján, mely a 609 ST-nél 65x23x21 cm, a 200 SE-nél 23x40x14cm, és a legnagyobb a 2052 B-nél, 68x65x31 cm. A kisebb használati tárgyak elhelyezésére polcok vannak a kokpitban. A 609 ST-nek 2 polca van a jobb és a bal oldalon, míg a 200 SR-ben két előpolcccal többet találunk, és tárolóhelyei is mélyebbek. Mind a három példánál tapiszonnal vannak körülragasztva, hogy jobban nézzenek ki. De ha belenézünk a nyílásokba, észrevehető, hogy a falak és a plasztika nem festett. A 2052-nek két nagy, mély polca van két pohárnyílással a műbőrbe ágyazva. A 609 ST-nek több plasztikus pohártartója van, melyhez hasonlót a 200 SE-nél csak a vezetői oldalon találunk.
A kokpit kormányrésze mindhárom típusnál autóbelsőre emlékeztet. Műszerfalaik jól áttekinthető műszerekkel ellátottak, a kapcsolók köny-nyen hozzáférhetők. A 200 SR-nél nagyon tetszett a kompasz elhelyezése, mely a 609 ST-nél sem rossz, de túl kicsi. A Baylinernek nincs kompasza és mélységmérője sem. A Capri 2052-nél a rádiósmagnó és a kazettakészlet a bal oldalon van, vagyis a vezető dönti el, hogy milyen zenét hallgassanak. Leghangosabban a 609 ST-ben hallgathatnak zenét, mivel itt a kokpitban négy hangszóró is van, ellentében a két másik hajóval, ahol csak kettő. Legkézreesőbb a sebességváltó a 200 SR-nél, legkevésbé jó a Baylinernél, mivel túl közel van a vezetőhöz.

A kabin
A kabin bejárata mindhárom modellnél a vezető felőli (bal) oldalon található, a hajó közepén. A bejárat előtt a padlózat a kabin szintjére csökken. A 609 ST-nél a kabinba dupla műanyag ajtó vezet, a 200 SR-be pedig sima vasajtó, mindkettőnél egy ablakocskát találunk az ajtó bal oldalán, a Stringernél plexiből. A 609 ST-nek szélesebb a bejárata (42 cm, a 200 SR-nek csak 32), az ablakocska is nagyobb (57 x 54 cm, ellentétben a másik 48 x 54 cm-ével).
A kabin magassága a 200 ST-ben a bejáratnál 120 cm, a jobb és bal oldalon pedig 77 cm, ami azt jelenti, hogy egy magas személy (180 cm) a kabinban nem ülhet egyenesen. Ha a tartóra teszünk két matracot, akkor a 208 cm hosszú kabin megtelik hosszú és széles fekvőhelyekkel. A jobb fekvőhely feletti lámpával lehet a helyiséget éjjel is megvilágítani, nappal a kabin világos a tetőablak miatt (48x48 cm), mely kívülre nyitható. Tárgyakat csak a pad alatt tudunk elhelyezni (11 cm).
A 609 ST-nek egészen más a kabinelrendezése és nagyobb is. A bal és jobb oldalakon található két-két ülőhely, beljebb az egész magasabb, és végig dupla fekvőhelyek vannak. Az ülőhely mellett és a fekvőhely alatt helyezték el a spiritusztűzhelyet, a másik oldalon a kiöblítő, a kettő között pedig a kemikális WC. A fekvőhely alatti többi részen alakították ki a tárolóhelyet és a vízkamrát. A kabin a 609 ST-ben 190 cm hosszú, 205 cm széles és 114 cm magas. Mind a két ülőhely lejjebb van, mint a fekvőhely, ezért az ülés kényelmesebb. Az ülőhely-hosszabbítók után van két kisebb rakodótér. Ezekhez mindkét oldalon kis zsebeket is találunk. Éjjel a bejárat felőli jobb oldalon elhelyezett lámpával lehet világítani, nappal ugyanerre a célra a két oldalsó és egy tetőablak szolgál (45x43 cm).
A Bayliner capri kabinjába háromrészű ajtón át juthatunk, mely a bejáratnál 114 cm magas, 190 cm széles és 226 cm hosszú. Jobb és bal oldalán két párnázott pad áll, ezek között kemikális WC-t helyeztek el, melyet két matraccal lezárhatunk, és az egész helyiséget nagyméretű fekvőhellyé alakíthatjuk. A két hajó közül a caprinak van a legnagyobb tárolóhelye a fekvőhely alatt (91x22/36x30 cm), és a kabin is elég tágas.

A hajó orrdeckje
Leghosszabb orrdeckje a 609 ST-nek van, bár ez nem jelenti azt, hogy ez a legnagyobb is. Mégis, ezen a hajón a legbiztosabb a járás. Sajnos oldalt nincs korlát, de a 200 SR-en és a 2052 B-n középen van két rozsdamentes kapaszkodó.
A 609 ST típus orr-részének közepén nagyobb nyílást képeztek ki, ahol a horgonyt, a láncot és kötelet lehet tárolni. Ez a két másik hajón nincs, amit komoly hiányosságnak tartunk. Oldalt a 609 ST-n vannak ablakok, a 200 SR-nél ezért külön árat kell fizetni, a 2052-nek pedig itt egyáltalán nincs ablaka. A Sea Ray és a Bayliner orr-részére úgy juthatunk, hogy először a vezető ülőhelyére lépünk, majd a középablakon át kilépünk. A Stingraynél mindehhez találunk egy lépcsőt a kabinbejárat fölötti falon.

Kiegészítő felszerelések
Mindhárom típusnál különbözőek a kiegészítő fölszerelések.Csak a motor berendezései egyeznek. Általában fel vannak szerelve mindennel, ami szükséges, korlátokkal, létrával, ablakkal és sok mással is.
A különböző konstruktőrök háromféle hajót terveztek. Ezek közül is a legjellegzetesebb a Sea Ray 200, melyhez tágas tér, szép forma és ergonomikus elrendezés jár, s ez indokolja a viszonylag magas árat.
A Stingray 609 modern kialakítású modell. Kabinja olyannyira komfortos, hogy szép időben lehetővé teszi a többnapos utazást is, így nem kell minden éjjel visszatérni a kikötőbe. Jó konstrukció, kiváló hajózási tulajdonságokkal bír. A gyártó cég azoknak kínálja, akik nem tudják megfizetni a "tekintélyesebb" Sea Ray árát.
A Bayliner 2052 capri LS sincs alárendelt szerepben a két másik hajóval szemben. Ennek a legnagyobb kokpitja, kabinja szolidabb, ezért ára is (mely decemberben csökkent) vonzóbb lesz a vásárlóknak. A Bayliner ára azért alacsonyabb, mert a különböző felszerelések is olcsóbbak benne: pl. a rádiósmagnó, és a szélvédő ablakok sem festettek.
Három különböző hajó, három különböző ajánlat várja önöket. Akármelyik mellett is dönt, jól választ, mert mindhárom hajó nagyon jó, s erről meggyőződhet bárki, aki kipróbálja.

Írta: Uros Gabijelcic
Fordította: Sasa Sever

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink