Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

20. Hajó Magazin, 1996. május

Olimpiatörténet II.
Háború után fejlődés
Előző számunkban nyomon követtük az újkori olimpiákon a vitorlázás történetét, a hajóosztályok változásait és az eredményeket. Berlinig jutottunk, a második világháború előtti utolsó játékokig. Ezután tizenkét év, három olimpiai ciklus kimaradt, aztán újjáéledtek a versenyek és megindulhatott a vitorlássport fejlődése is. Adatokhoz és fényképekhez ezúttal is a Testnevelési Egyetem Könyvtára segített.

Kvalifikáció
Atlanta előtt
Az 1996-os savannah-i olimpiára a legtöbb hajóosztályban túljelentkezés volt, így földrészenként kvalifikációs versenyeken dőlt el, ki indulhat el az olimpián. 1995-ben a Magyar Vitorlás Szövetség a Tornádo és a női szörf kivételével mindegyik osztályra beadta az előnevezést. Természetesen az indulási jogot a kvalifikációs versenyen kell meg szerezni, illetve ha egy osztálynak ez nincs előírva, akkor nemzetközi szinthez van kötve az indulási jog.

Hajóépítő műhelyek
Újraálmodott 25-ösök
Hajdanvolt finn, kalóz és star versenyző Tönkő Gábor, aki a hajóépítéssel és a műanyagokkal Antal Gábornál, a Pata-műhelyben és a svájci Josi Steinmeiernél ismerkedett meg. Mindkettő az igényes, világszínvonalú versenyhajók születési helye.

Csonka kiállítás
Budapest Boat Show '96
Már ötödik éve, hogy a vizisportok kedvelői naptárukra nézvén így szólanak: ha március - akkor Boat Show. Közvetlenül idény előtt jól is jöhet a mustra, ki-ki igényei szerint szerezhet ötleteket és tapasztalatokat a vásáron. Vagy mégsem? Idén nem csak az alapterülete volt kisebb a Budapest Boat Shownak, hanem néhol a kiállítási kedv is.

GPS: adatok az égből
Hajóelektronika III.
Rádió adó-vevőkkel foglalkoztunk idáig, most pedig egy szintén igen hasznos műholdas helymeghatározó eszközzel, a GPS-sel, azaz a Global Positioning Systemmel ismerkedhetünk meg. Ezt a rendszert főként tengeri hajózáskor használják.

Csillagok háborúja III.
Magyar Star-történet
A csillaghajó történetét bemutató sorozatunk befejező részéhez érkezve a hazai emlékeket tekintjük át. Szerzőnk a magyar Star osztály élő legendája, a sokszoros magyar bajnok Telegdy István, aki Floridából sietett segítségünkre, felelevenítve az elmúlt 55 esztendőt.

A siker ismétlődik?!
Repülő Hollandi VB Balatonföldváron
Hazai vizeken fogadják a világ legjobbjait a Repülő Hollandi 1994. évi világbajnokai, a Majthényi Szabolcs-Domokos András páros. Az osztály történetének egyik legnagyobb versenye kerül megrendezésre, előre láthatólag száz hajó részvételével, május 20. és 26. között Balatonföldváron.

Honfoglalásunk hírét viszi
Vendée Globe ´96-97
Lezárult egy nehéz időszak, most már csak hajózni kell. Vagy a neheze még hátra van? Ki tudja? Mindenesetre május 11-én Fa Nándor a szlovéniai Koper Isola Marina kikötőjében ünnepélyesen vízre teszi új hajóját, és a névadón a Budapest nevet adományozza neki. Nyáron jórészt tesztvitorlázással tölti az idejét, ősszel áthajózik Amerikába meg vissza (ez a kvalifikáció), aztán november harmadikán rajtol a Vendée Globe 96-97 nonstop föld körüli szóló vitorlásversenyen. Ahol most már nem titkolt nyerőesélyesként indul a negyvenhárom éves fehérvári hajós.

Billenő tőkesúly
Kisebb ballaszt, nagyobb hatékonyság
A széllel hajtott járművek sebessége elsősorban a vitorla hatásfokától függ. Minél nagyobb meghajtó erőt ad át a vitorla a járműnek, annál nagyobb sebességre képes azt gyorsítani. Hol van ennek a sebességnek a határa? Az alábbi teoretikus fejtegetés aktualitását az jelenti, hogy Fa Nándor hajóját mozgatható tőkesúllyal szerelte fel. Ez a legjelentősebb újítás a vitorlázás technikájában a XX század végén.

Helytörténeti gyűjtemény Balatonfüreden
Jubileumi kiállítások
Balatonfüred ünnepekre készül. A hétszáznyolcvanöt éves Balaton-parti nagyközséget 25 éve, 1971. április 25-én avatták az ország első gyógyüdülővárosává. Idén ünnepli 150. éves évfordulóját a balatoni hajózás, és 115 éves a Balatonfüredi Hajógyár. A jubileumok alkalmából az egész szezont kitöltő kiállításokat szervez a Városi Helytörténeti Múzeum, melyek a Bagolyvár Galériában tekinthetők meg április 25-étől. Füredi tartózkodásunk alkalmával mindenképpen megér egy délutánt, hogy a múzeumot és a kiállítást meglátogassuk.

Az első kihívás
Kopár dióhéjban II.
Előző számunkba már olvashattak Kopár Istvánról az Atlanti-óceánt átszelő vitorlásversenyek, az Agulhas-fok megkerülése stb. kapcsán. Időrendben most egy kicsit visszautazunk, mégpedig 1990-be, amikor az egész Kopár-sztori igazán látványossá és egyedülállóvá vált. A most következő emlékidézés az MTI, a Kihívás c. könyv és a Salammbo naplójának felhasználásával készült.

Túraversenyzés a balatonon II.
Rajt
Bizonyára sokan emlékszünk a 91-es Kékszalag rajtjára. A mezőny fele tehetetlenül és nem minden felindultság nélkül nézte végig, miként rohan több mint száz hajó közel fél órán keresztül viharos északi szélben a part alatt. Az ottlévők egy életre megtanulták: a rajt a túraversenyeken is döntő lehet a verseny végeredménye szempontjából. Az alábbiakban megpróbálunk mindent elmondani, amit a rajtolásról tudni kell, sőt illik.

Ókori szigetek között
Hajóbérlés Görögországban
"Navigare necesse est" - tartja a mondás, de arra nem ad támpontot, mivel és hol. Nos, ebben az utóbbi két kérdésben szeretnénk ezzel a rövid ismertetővel segítséget nyújtani.
Ki ne álmodott volna arról, hogy gyönyörű kék vizeken, ragyogó napsütésben hajózzon? Nos, ezt nyújtja Görögország, két dologgal fűszerezve: az egyik a gazdag historikus múlt, a másik a vendégszerető, nyitott jelen. Görögország olyan vitorlázási lehetőségeket kínál, ahol mindenki megtalálja a vitorlázótudásának, érdeklődésének megfelelő tökéletes kikapcsolódást.

Balatoni 50-es cirkáló
Teszt: Megalkuvás nélkül
Hazánk kétségkívül legsikeresebb cirkálója 1941-ben született Benacsek Jenő tervei alapján. A klasszikus szépségű és lenyűgöző méretű hajó kitűnően alkalmas versenyzésre és túrázásra egyaránt. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetség 1940-ben hozott okos döntése alapján a Balatoni 50-es hajókat a német 40-es DSV cirkáló hajótestre állított 50-es vitorlázattal lehetett építeni. Ismerve a Balaton jellemzően gyenge szeleit, ez a döntés teszi ma is versenyképessé az osztályt fiatalabb vetélytársai között. A végleges terveket Benacsek Jenő, a kor kiváló hajótervezője készítette. A következő négy évben több mint húsz hajó épült vasból és fából. Ez a sorozat abban az időben komoly piaci sikert jelentett.

Tovább...

Balatoni kikötők
A vitorlás hajók legideálisabb parkolási helyei a kikötők, vagy ahogyan a tengeri országokban nevezik, a marinák. E két megnevezés valójában hatalmas különbségeket takarhat. Egy marinában a hajótulajdonos legapróbb kívánságait is igyekeznek teljesíteni, míg egy "kikötő" jelentheti a hajók parkolására szolgáló partszakaszt. A Balatonon 50 kikötő közel 3000 hellyel várja a hajótulajdonosokat. Közöttük a legnagyobb különbséget szolgáltatásaik színvonalában és áraikban találjuk.

Vitorlásiskolák
Gyermektáborok
Sportágunk jövője az utánpótláson múlik. Nem mindegy, gyermekeink, unokáink hol, milyen hajókon, milyen edzőtáborokban sajátítják el a vitorlázás alapjait. Ezzel a táblázattal segítséget kívánunk nyújtani, hogy a legmegfelelőbb tábort választhassa ki magának, gyermekének. Az alábbi adatok csak tájékoztató jellegűek, az egyes táborok teljes tájékoztatást a megadott címeken tudnak nyújtani. Természetesen minden táborban alapvető követelmény a biztonságos úszni tudás. Egy tábor kiválasztásánál fontos szempontnak tartjuk, hogy azok a gyerekek, akik a táborozás alatt megszerették e sportot, a későbbiekben hogyan tudnak egyesületi keretek között bekapcsolodni a versenyvitorlázásba.

Elhunyt Beöthy Zsigmond
Megrendülten kell tudomásul vegyük, hogy elvesztettünk egy régi jó barátot, egy szeretett és tisztelt sportembert, Beöthy Zsigmondot, aki évtizedek óta közmegbecsülésnek örvendett az egész vitorlástársadalomban.

A Polinéz szigetvilág
Az Equatorról jelentkezem
Aki vitorlással szeli át a Csendes-óceán hatalmas térségeit, talán gondolatban közelebb kerül ahhoz a csodához, ami Polinézia szigetvilágát körülveszi. Ezer kilométerekre csak sós óceán, hullámok végeláthatatlan sora. S egyszer csak a horizonton feltűnik egy keskeny csík, ami egyre határozottabbá válik, míg kirajzolódnak a pálmák koronái. Néhány négyzetkilométer szárazföld emelkedik ki 165 millió km2 vízből. S rajta valami csodával határos módon megtelepedett a szárazföldi élet, és sajátos közösséget teremtett. Tengeri élőlények, a korallok milliárdjainak élettelen váza hordja hátán egy sziget élővilágát. Itt még a kövek is az életről mesélnek. A sziget történelme, élete nem került könyvekbe, nem sok vizet zavart a világ folyásában. Egyedül a természet titkos jelekkel írt "enciklopédiájában" szerepel kitörölhetetlenül. Ennek nyomán jártunk, amikor kikötöttünk a Sor-szigeteken, Fanningon.

Földi barangolások
A Faun - 11.
Október van, de San Antonio-Abad (Ibiza) meglepően lármás, élettel teli. A tágas kikötőben sok az évek óta itt horgonyzó hajó. Teleljünk mi is a Baleárokon? A Baleár-szigeteknek minden időben nagy jelentőségük volt. A mai kor számára a turizmus aknázza ki különleges adottságait. Az elképzelhetetlen mennyiségű étterem, bár, szálloda, nyaralótelep, butik eláraszt mindent a partok mentén és az öblökben a vízen is. Xavier barátunk szülőhelye, Santa Ponsa szomorú példája annak, hogyan szorította ki a marina a helybelieket és a magunkfajta szegény vízen járókat az öböl legszebb és legvédettebb természetes horgonyzóhelyéről. S nem az a baj, hogy a meglevő igények kielégítésére egyre több épül, hanem az, hogy először a természet adta helyeket foglalják el, és nem új lehetőségeket teremtenek. Ráadásul a marinák az év nagy részében csupán közönséges hajótárolók. Szezonban pedig a hajók elmennek és paradox módon horgonyzóhelyeket keresnek...

Szörf
Sebességláz III.
Jó tanácsok a száguldáshoz
A sorozat előző részeiben már bemutattuk a deszka, a baum, a gyökér, a lábtartók és a trapézkötél optimális beállítását. Most a vitorla trimmelésével foglalkozunk.

A verhetetlen páros
Bic Sport és Gun Sails
Megdőlni látszik az általános nézet, hogy a régebbi nehézkes felszerelés is kielégíti a balatoni szörfösök igényeit. Az árak rohamos emelkedése mégis sokakat riaszt el új eszközök vásárlásától. Gyakran nézzük irigykedve a műkedvelő újgazdag szomszéd milliós jetski-kanyarjait vagy a Mercedes tetejéről legritkább esetben lekerülő több százezres csodaszörföt.

Amit tudni kell
Szkegmánia
A szkeg a siker kulcsa. Egy jól illeszkedő "tüskével" egy "ideges" deszka is ékszerré válik a vízen. A dupla szkeg volt az utóbbi évek nagy slágere, aztán sok hullámszörfös rájött, hogy az ikrek nem igazán működnek. A G 10-et sem tanácsolják már oly nagy előszeretettel a szakemberek, mert kiderült, hogy a pengék túlságosan kemények, ridegek. Hogy mégis milyen szkeget válasszunk? Ebben segít írásunk.

Motorcsónak
Túraprogram
A szabadidő értelmes és hasznos eltöltésére a Magyar Motorcsónak Szövetség (MMSz) egyeztette a beérkező igényeket és elvárásokat. Az igények alapján átfogó és remélhetőleg hagyományteremtő kezdeményezést indított útjára, mely a kevésbé sikerült 1995. évi program után racionálisabb programot ajánl minden magyar hajós és hajóval foglalkozó profi és amatőr egységnek és szervezetnek. Nem titkolt célunk, hogy az amatőr egységek és emberek legyenek a jövendő versenysport alapjai és kiinduló bázisa.

Vásárlási tanácsok
Boatshow előtt, boatshow után
Évente számos új elektromos szerkentyű jelenik meg a piacon. Különösen a legnagyobb hajókiállításokon kínálkozik egyedülálló alkalom arra, hogy mindezeket együtt láthassuk. Találhatunk itt olyan műszereket is, melyek a már meglévőket tökéletesíthetik. Sőt, továbbfejlesztő szoftvereket is árulnak a kiállításokon.

A ráckevei-duna-ágról
Olvasói levél
Lapjuk 19. (1996. március-április) számában az 55. oldalon megjelent, a Géczy hajóépítő műhelyről szóló cikk és az 58. oldalon található, Magyar Levente által írt "Kiegészítés a túraversenyekről" c. írás apropóján szeretnék hozzászólni a Ráckevei-Soroksári Duna-ágban tapasztalható környezeti és hajózási viszonyokhoz - úgy, ahogy egy kívülálló a partról látja.

Vízisí és vidéke
Új-szövetség
Lassan kezdődik a nyár, ideje, hogy felülvizsgáljuk szlalomfelszerelésünk állapotát, illetve tájékozódjunk a kereskedelemben fellelhető cikkekről.

Átkelőhajózás III.
A dunai hajózás története - 13.
A II. világháború esztelen rombolása nemcsak a hajókat pusztította el, de 1944/45 telére nem maradt épen Budapesten egyetlen híd sem. Teljesen megszűnt az összeköttetés a Duna két partja között. A Duna-meder a háború hagyatékaként tele volt hídroncsokkal, felrobbantott, elsüllyesztett hajókkal, veszedelmes aknákkal. Ilyen körülmények között az átkelőforgalom megindítása volt a leginkább megvalósítható.

Kérdőív
Fontos, hogy olvasóink véleményét megismerhessük, így tud a lapunk megfelelni az önök elvárásainak. Az eddigi munkánk során is figyelembe vettük észrevételeiket, tanácsaikat, és így teszünk a jövőben is. Kérjük, töltse ki ezt a kérdőívet és küldje el címünkre.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink