Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
23. Hajó Magazin, 1996. november


Elhuny Dolesch Iván
Az utolsó "Nagy Öreg"
1996. szeptember 16-án 18 órakor szentmisét tartottak a zugligeti plébánián Dolesch Iván emlékére.
Mintha egy pillanatra megállt volna a Balaton összes hajója, mintha a nap is korábban térne nyugovóra, mintha minden vitorlázó meghajtotta volna a fejét egy gondolatra, mintha néhány szót mondott volna csak úgy maga elé csendesen: ez nem lehet igaz...

Soling EB
Wossala, Kovácsi, Vezér bronzérmes
A versenyt megelőzően a legfontosabb kérdés: hány résztvevője lesz az idei Eb-nek? Az olimpiát követően ugyanis nem szoktak az igazi menők rajthoz állni. Pláne, ha tavon rendezik a regattát. A Balatonról a solingos mezőnynek amúgy sincsenek igazán jó emlékei. A legutóbbi füredi világbajnokságot ugyanis szélhiány miatt nem lehetett megrendezni.

Magyar bajnokságok
Egész éveben
Kora tavasszal, még májusban kezdődött a sorozat a 470-es bajnoksággal, melyről korábban már beszámoltunk. Folytatta a sorozatot júliusban a Jolle osztály, majd felgyorsultak az események, és jószerivel nem volt hét, hogy ne rendeztek volna bajnoki futamokat az őszi szezon végéig. A sort most is a Bajnokok Bajnoksága zárta.

Hajó Magazin kupa
Bajnokok Bajnoksága - harmadszor
Az idei ősz nem sok kellemes órával kedveskedett a vitorlázóknak. Állandóan esett, többnyire szélcsend vagy vihar kíséretében. Hol van már az igazi vénasszonyok nyara? Egész héten imádkoztunk egy kellemes hétvégéért, nem hiába. Az időjárás kegyes volt hozzánk, meleget ugyan mi sem élveztünk, de nem esett, és ami még fontosabb, kellemes szél, 4-7 m/s, fújt a Balatonon. Szeptember 21-22-én nyolc reális futam alapján tudtuk eldönteni, ki az idén a Bajnokok Bajnoka.

70-es cirkáló a Gardán
Centomiglia 1996
Érzékelhető a balatoni berkekben, hogy sokunkat már nem elégítik ki a hazai vitorláslehetőségek, egyre gyakrabban keressük fel a tengert, ahol charterhajókkal járjuk a kikötőket. Ilyenkor hiányzik a versenyzés lehetősége. Erre kínálhat jó alternatívát, ha saját hajónkat szállítjuk valamelyik európai tó rangos versenyére. Egy ilyen versenyre a hajó leszállításának, a versenynek és az akár egyhetes ott-tartózkodásnak költsége - ha jól megszervezzük - alig kerül többe, mint egy közeli tengeren való túrázás.

Remete emberközelben
Október 23. és az Aurora
A politika nem keveredik bele a jövőben a Hajó Magazin tartalmába. Sőt, a Gergely naptárt sem vonjuk vissza, hogy november 7. ismét októberre essék. Sokkal egyszerűbb ennél a helyzet. Kopár István új hajóját, amellyel a Hongkong Challenge-en október 23-án indul, eredetileg Aurorának hívták.

Túraversenyzés a Balatonon V.
Uralkodó szelek
Az utóbbi idők messze legeredményesebb túravitorlázója Tuss Miklós. Az utolsó két Kékszalag és az idei Fehérszalag győztese foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a Balaton széljárásáról és az ezzel összefüggő versenytaktikáról. Az alábbi írás nem csak a versenyzők részére lehet érdekes, hanem a túrázók részére is számos tanulsággal szolgál.

Sydney 2000
High Performance Dinghy
A Nemzetközi Vitorlás Szövetség 1996. szeptember 4-e és 8-a között, a Garda-tavi Torboléban bemutatót szervezett a Sydney 2000 olimpiára a High Performance Dinghy kategóriában bekerülni szándékozó hajóosztályok részére. Az ötnapos esemény célja az volt, hogy a Nemzetközi Vitorlás Szövetségen belül felállított "Evaluation Team " megismerje ezeket a hajóosztályokat, melyek közül szavazás alapján egy fog bekerülni az említett kategóriában az olimpiai játékokra.

A feladat teljesítve
Bevált Fa Nándor hajója
Az első gyakorlatot, a kötelező "kűrt" Fa Nándor hibátlanul teljesítette. Ez el is várható volt tőle, hiszen egy esélyesnek ez a dolga. Mégis meglepő azonban, hogy minden ilyen simán ment, hiszen egy jó hónapot vesztegetett el abból az értékes időből, amit a hajó bevitorlázásával tölthetett volna.

A vitorlák
Egy garnitúra 738 m2
A
két korábbi földkerülő verseny kedvező tapasztalatai alapján a Budapest vitorláit ismét Hubert Raudaschl készíti. A szokásos konzultációk mellett személyesen is részt vesz a végleges versenyvitorlázat kialakításában. Fa Nándor a verseny során két garnitúra vitorlát használ el.

Van még remény
A balatonfüredi hajógyár története
Balatonfüred ebben az évben (1996) ünnepli várossá nyilvánításának 25. évfordulóját. A várossá válás folyamatában az elmúlt évtizedekben a hajógyárnak mindig meghatározó, kiemelkedő szerep jutott. Nem lesz érdektelen, ha az évfordulón felidézzük a hajógyár eddigi, 115 éves múltjának egyes fontosabb állomásait.

A sportszálló
Teszt: Dehler 33
Régen közöltünk tesztet. Ennek oka a helyhiány volt, mert bemutatásra váró hajó van bőven a Balatonon. A Dehler hajókat nem kell bemutatni a kedves olvasónak, hiszen a gyár termékei jól ismertek és igen népszerűek a hazai vizeken. Az idén piacra dobott 33-as típust szokatlan formája ellenére (vagy talán éppen ezért) különösen nagy érdeklődés kíséri világszerte.

Tovább...


Fiji-Szingapúr 93 nap!
Az Equatorról jelentkezem
A Gál család időközben megérkezett az isztriai Pola kikötőjébe, mint arról előző számunkban már beszámoltunk, de mi kövessük tovább az eseményeket. Lemaradásunk ellenére érdekes olvasmánynak ígérkezik, ugyanúgy, mint a korábbi beszámolók az Equator útjáról.

Hajóelktronika
Hajórádiók
Az utóbbi időben nagyon sok félreértés alakult ki a hajórádiókkal kapcsolatban. Rengeteg telefont kapunk, hogy a hirdetésben szereplő "Walkie Talkie"-t szeretnék megvásárolni. Az a rádió azonban egy URH hajórádió, amely engedélyköteles. A Walkie Talkie nem típust jelöl és nem méretet határoz meg, mint azt sokan gondolják. Ez egy átfogó név, és rendszerint olyan, a CB sávban dolgozó 50-100 mW teljesítményű rádió adó-vevőt takar, amit a piacokon lehet beszerezni és nem engedélykötelesek, mivel a velük áthidalható távolság pár száz méter.

Akkumulátorok
A villamos energia tárolása hajóinkon
A vízi járműveken csakúgy, mint a közútiakon, a villamos energia tárolására akkumulátorokat alkalmazunk, amelyekről működtethetjük a beépített elektromos fogyasztókat. A legmegfelelőbb kémiai energiatároló kiválasztása nem egyszerű feladat. Tisztában kell lennünk hajónk energiaigényével, és pontosan kell tudnunk azoknak a paramétereknek a jelentését, amelyekkel a gyártók termékeiket jellemzik.

5. Marina Kupa
Rekordnevezés
Az egykezest az idén ötödik alkalommal futották a hajók, 110 résztvevővel. Balatonfüredről rajtolt a mezőny szeptember 28-án, szombat reggel kilenc órakor, kellemes, kettes délnyugati szélben. A Balatonfüred-Alsóörs-Balatonakarattya-Siófok-Tihany-Balatonfüred pályát a tavaly jól bevált handicap rendszerben kellett teljesíteni. A hajókat az idén is hat kategóriába soroltuk, a leggyorsabbak öt büntetőkört futottak, szabadon megválasztva annak helyét. A leglassúbbak egyszerűen végigvitorlázták a pályát.

Mozaikkép életünkről
Faun - 14.
Alteában vagyunk ismét, és kényelmesen bóján állunk a német Heiko jóvoltából, aki itt gyökeret eresztett. Pihenünk és emlékezünk. Tavaly októberben, amikor először jártunk itt, úgy gondoltuk, hogy a 38. szélességi fok alatt télen is hajózni fogunk. De ez a tél bizony nem akármilyen zordra sikeredett. Akár szerencsének is tarthatjuk, hogy Torreviejában rekedtünk, ahol ugyancsak kivételesen hideg és hosszú volt a tél a szokásoshoz képest, mégsem kellett a hajóban fűteni.

Szörf
Wasserstart gyenge szélben
Jó tanácsok Pártostól
A Balaton déli partján vagy más sekélyebb vizű szörfös helyen gyakran elhanyagolják a szörfösök a wasserstart gyakorlását. Ez komoly problémát okoz, ha tengeren vagy akár csak a Garda-tavon szeretnénk szörfözni, hiszen e tudás hiányában nem csak veszélyes és egészségre ártalmas a szörfözés, hanem kevésbé élvezetes is.

Árbocok
Keménységről
Minden szörfös ismeri azt a problémát, hogy ha új vitorlát vásárol, vajon jó lesz-e a meglévő árboca vagy a vásárolt új árboc megfelel-e a vitorlának keménység szempontjából. Komoly probléma ez, hiszen az árbocon lévő adatok sok esetben nem azonosíthatók a vitorla adattábláján megadottakkal.

Motorcsónak
Egy régi hajó új élete
Régi hajók a Rómain II.
A szabadidejüket a Dunán töltő emberek látványos változások szemtanúi lehetnek az utóbbi években, ami a hajók számát és minőségi összetételét illeti. Régebben a sok kielboat, kajak és kenu között feltűnést keltett egy-egy komolyabb motorcsónak megjelenése. Ma már senki sem lepődik meg, ha egy napos hétvégén percenként másik motorcsónak húz el az orra előtt. Szinte már nincs is olyan ismert nevű európai vagy amerikai hajógyártó cég, melynek gyártmányával ne találkoznánk a vízen. Egyre élénkülő élet zajlik a Dunán, tehát van mit nézni.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés II.
Korábbi számunkban megkezdett sorozatunk mostani részében olyan elvekkel ismerkednénk meg, amelyek ismerete minden hajózó számára fontos. A sport és kedvtelési célú vízi járművekkel való belvízi közlekedést is - a "közlekedési pálya" jelentőségét is figyelembe véve - a HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT (a továbbiakban: HSZ) tartalmazza. Gyakorló kishajóvezetők tudják, hogy a HSZ alapvetően két területet ölel fel: első részében a nemzetközi szabályozásnak megfelelő általános, míg a második részében csak a Magyar Köztársaság belvizeire vonatkozó kiegészítő rendelkezéseket tartalmazza. Mivel a HSZ a vízi közlekedés szabályait határozza meg, nem lehet feladata a közlekedésben való részvétel viselkedési formáinak, a közlekedési morálnak a megfogalmazása.

Siker(telenség)ek
Szabadidő- és túrasport 1996-ban
A Magyar Motorcsónak Szövetség felügyeletével 1995-ben útjára indított szabadidő- és túrasport fokozatosan fejlődik, egyre több hajós, leendő hajós vagy a hajóstársadalommal rokonszenvező ún. "szárazföldi" ember vesz részt a programokban. A versenysport utánpótlása a szabadidő- és túrasport résztvevőiből állandóan emelkedő tendenciát mutat. Sajnos messze nem olyan mértékben, ahogy azt terveztük. Ennek többféle oka van, melyek világosan mutatják, hogy a jövőben változtatni kell a stratégiánkon, más megközelítési módokat fogunk alkalmazni.

Vízisí
A versenyszezon vége
Eredményes idényt zárhattak a magyar vízisízők.A hazai lehetőségekhez képest minden szakág jelentős fejlődésen ment keresztül, s remélhető, hogy ez a tendencia jövőre is folytatódni fog.

Hajók Kanadából
Teszt: Doral 300 SE, SC
A kanadai hajóépíto ipar reprezentánsa a DORAL International Québecbol hódító körútra indult Európába, ezen belül természetesen Magyarországra is. Az 1996-os Budapesti Boatshow-n és a Balatoni Hajókiállításon bemutatta a cég a DORAL 270-es modelljét, mely hajó elokelo eleganciájával, kecses vonalvezetésével és igényes kivitelezésével azonnal megnyerte a yachtosok tetszését.

Tovább...

Helka és Kelén
A 105 éves ikrek
Aki 1996. április 27-én délelőtt kisétált a balatonfüredi kikötőszigetre, két, szinte megszólalásig egyforma, ma már szokatlan alakú szép, karcsú hajót láthatott a Balatonon közeledni. Világított rajtuk a friss fehér festék, csillogott-villogott a fényesre szidolozott sárgaréz veret és szellőztető kürtő. A 105 éves ikrek voltak: a Helka és a Kelén. Nevüket Fáy András múlt századi író Sió című regényének szerelmes párjáról kapták.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink