Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Teszt: F9AX trimarán
Élmény és szórakozás
24. Hajó Magazin, 1997. január

Vannak, akik próbálkoznak. Vannak, akik biztosra mennek, pláne ha pénzről, ráadásul igen sok pénzről van szó. Ha nem lennének vállalkozó szellemű hajóépítők hazánkban, most szegényebbek lennénk egy élménnyel. Mert ezzel a trimaránnal vitorlázni élmény a javából. Más kérdés, hogy gazdaságilag is sikeres lesz-e ez a konstrukció, mert akad hátránya bőven. No de ne vágjunk a dolgok elébe.

A vitorlázók általában megegyeznek abban, hogy a többtestű hajó gyorsabb az egytestűnél. A vízkiszorításos, tehát nem sikló hajók haladásakor a hajó öszszes ellenállásának legnagyobb része a hajótest által keltett saját hullámok mozgatására esik. Minél nagyobb a hajó sebessége, annál nagyobbak a saját hullámok, míg el nem éri azt a határt, mikor már hiába növeljük a hajtóerőt, a hajónk nem fog gyorsabban menni, csak az orrhullám nő nagyobbra. Ez az úgynevezett testsebesség. A hajó saját hullámai azért keletkeznek, mert az öblös hajótest irányváltoztatásra kényszeríti a vízrészecskéket, és ez nyomásváltozást okoz a vízben. Ha tehát csökkenteni szeretnénk hajónk hullámellenállását és így növelni a sebességét, akkor hosszú, a vízvonal alatt keskeny hajót kell építeni. Egy ilyen optimális vízvonalú hajó viszont önmagában teljesen alkalmatlan vitorlázásra, hiszen alakstabilitása gyakorlatilag nincsen. A polinéz szigetvilágban ősidők óta ismerik a megoldást. A hosszú, vékony hajótesteket keresztgerendákkal erősítik egymáshoz, így igen stabil és nagyon gyors hajókat tudnak építeni.
Ian Farrier ausztrál hajótervező mérnök 1973-ban találta fel a kis- és közepes méretű trimaránok építését forradalmasító vertikális csuklórendszert. A találmány lényege, hogy a trimarán stabilitását biztosító úszótesteket egy függőlegesen összecsukható merevítő szerkezet tartja egyben, amely kikötőbe való beálláskor vagy utánfutón való szállításkor a hajó szélességét közel 2,5 m-re csökkenti. A összecsukott trimarán motor alatt biztonságosan hajózható.
Farrier hajóterveit alapvetően amatőr építésre dolgozta ki. Célkitűzése gyors túrahajók létrehozása volt ésszerű költségek mellett. A tesztünkben szereplő F9AX hajót 1991-ben tervezte, amely olyan jól sikerült, hogy 1992-ben elnyerte az év hajója címet Ausztráliában. A Ian Farrier által épített hajókat a nagy sebesség és rendkívül nagy tengerállóság jellemzi. Sikerült olyan hajótestformákat kialakítania, amelyek kiküszöbölik sok többtörzsű hajó rossz tulajdonságát, a hajóorr lefúrását. A Farrier hajók felhajtóereje úgy oszlik meg, hogy a növekvő sebességnél egyre jobban kiemelkedik a hajótest eleje.
A Nautik Boat vállalkozott rá, hogy - először hazánkban - ilyen hajót építsen. A választás az F9AX típusra esett, amely a tízméteres versenytrimaránnak a 15%-kal szélesített változata, lényegesen nagyobb belső kényelemmel. A mindössze 1000 kilós hajótest kellemes komfortot biztosít. A hajó maganyaga 15 mm vastag, 80 kg/m3 sűrűségű zártcellás PVC-hab. Az erősítések: 20 mm-es, 95 kg/m3 sűrűségű tölgyfafunír, kevlár, szénszál, 400 g/m2 súlyú unidirekcionális szalag. A válaszfalak 10 mm vastag funírból készülnek, 420 g/m2-es, 45-45 fokos szálirányú epoxi-üvegszövet borítással.
A fuxban két személy részére találunk kényelmes hálóhelyet tárolópolcokkal, a szellőzést egy Moonlight tetőablak biztosítja. A két főfal között jobb oldalt nagyméretű tárolószekrényt, bal oldalt WC-t találunk. A szalonban két fekvőhely 200, illetve 260 cm hosszban. Bal oldalt konyha, kétlapos főzővel, mosogatóval, a konyhai felszereléseknek tárolóhelyekkel. Az uszonyszekrény szervesen kapcsolódik a főfalhoz, ide csatlakozik egy lehajtható étkezőasztal, amit hat személy tud körül ülni. A szalon közepén 70 cm-es közlekedő van 192 cm állómagassággal! A kokpit kissé szűkös, de négy ember számára van munkatér. Innen minden manővert megfelelően el lehet végezni 6 db Anderson csörlő segítségével. Az állítókötelek Easylock kötélfogókba érkeznek. Hátul az achterkajütben két ember fér el. Bejutni egy 60x60 cm-es ablakon keresztül lehet. A hajó fara praktikusan lépcsőzetesre lett kiképezve, így könnyen kezelhető az itt elhelyezett 8-15 LE-s motor.
Kétoldalt két hatalmas trambulin csodás napozót biztosít. Különös élmény időnként több méterre a víz fölött bámulni a hajó orrán szétváló vízfüggönyt. A teszt során nagyon élveztem ennek a kibővült térnek az élményét. Boldogan jöttem-mentem a keresztgerendákon, kihasaltan az oldalhajókra, néztem a vitorlákat. A hajó kellemesen mozgott a vízen, kettes félszélben könnyedén elérte a nyolccsomós sebességet, bár nem volt génuánk. Könnyen manővereztünk, a fordulók sem okoztak gondot. A kétszálingos árboc nagy biztonsággal tartja a végig átmenő latnis 36 m2-es nagyvitorlát. Az orrsudár segítségével jól állítható 93 m2-es aszimmetrikus spinnaker kellő hajóerőt biztosít bő szélben is. Később láttam a hajót hatos szélben egy rekordkísérlet alkalmával. Reffelt vitorlával hihetetlenül stabilan ment komoly hullámokban, közel a déli parthoz. A lee oldali test porfelhőket szakított a vízből, és háromfős személyzetével lényegesen gyorsabban haladt ellenfelénél, miközben a Balaton egyik leggyorsabb egytestű hajóját nyolcan trapézolták. A szinte hihetetlen sebesség élménye mellett van persze hátránya is a trimaránnal való vitorlázásnak. Bár az oldalhajók az F9AX esetében összecsukhatók, kikötéskor mégis össze kell csörlőzni a testeket. Horgonyzásnál nem elegendő a megszokott egy horgonykötél a hajó orrában, mert a nagy felület miatt hajónk vitorlázni kezd a horgony körül, és meglehetősen nagy utat befutva jár ide-oda. Ezt elkerülendő mindhárom testet össze kell kötni a horgonnyal. Ha partközelben trimaránt látunk horgonyozni, nagy körültekintéssel közelítsük meg tőkesúlyos hajóval, mert merülése nem éri el a fél métert. Ennek köszönhetően nem kell feltétlenül daruzni, sőt tapasztalt trimarántulajdonosok szerint ajánlott a hajót lehetőség szerint sólyán vízre tenni.
Mindent összevetve a felhasznált anyagoknak és a megszokott Nautik minőségnek köszönhetően a magyar F9AX méltó képviselője lehet a hazai hajóépítésnek, elsősorban a tengereken. Ha valaki ilyen különlegesen gyors hajóra vágyik, minden kényelmetlensége ellenére elégedett lesz az F9AX hajóval.
Technikai adatok:
Egyedi építésű composit szendvics-héjszerkezet; Herex zártcellás kemény PVC-hab; West System epoxigyanta; üvegszövet unidirekcionális, bidirekcionális; kevlar, carbon helyi erősítéssel.

Hossza: 9,55 m
Vízvonal hossza: 9,15 m
Szélesség nyitva: 6,84 m
Szélesség összecsukva: 2,95 m
Merülés: 0,41/1,67 m
Súly (menetkészen): 1410 kg
Nagyvitorla: 36 m2
Génua: 26 m2
Fock: 19,4 m2
Aszimmetrikus spinnaker: 93 m2
Fekhelyek száma: 6
Legnagyobb állómagasság: 1,94 m

Litkey Farkas

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink