Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

24. Hajó Magazin, 1997. január

 

Vendée Globe
A vitorlázás Mount Everestje
Egy álom szerte foszlott. Idén Fa Nándor nem fog Vendée Globe-t nyerni. Többszöri kísérlet után, buta hibák és drámai események miat a magyar hajós versenyt végleg feladta. Ma még nem tudni, hogy egy sport karrier végleg befejeződött-e, vagy elképzelhető még a folytatás.

Egyedül
Történelmi visszapillantás
Tisztelet adassék mindenkinek, akit megillet! Gyakorlatilag egy évszázada, 1895-ben tűnt fel Joshua Slocum, a magányos kalandozás előfutárának a neve. A 37 lábnyi Spray nevű kis kétvitorlás (sloop) hajójával Slocum, az amerikai állampolgárságú kanadai elhagyja Boston városát. Saját kezűleg épített hajóján 46 ezer mérföldet megtéve és maga mögött hagyva a Jóreménység- és a Horn-fokot, háromévnyi esztelen hajózás után a fantasztikus Slocum horgonyt vet Newportban (Rhode Island), miután magányos szólóvitorlásként először kerülte meg a földet.

Hongkong challange 96/97
A pezsgő babonája
A tengerészek köztudottan babonás emberek. Nem véletlenül. A nagy vizek birodalmában ugyanis sokszor nüanszokon múlik a hajó vagy az ember sorsa. Ilyen például a hajók elkeresztelésénél szétdurrantott pezsgő hiedelme is. Fa Nándor babonából talán hibáztathatná Demszky Gábort az őt ért sok balszerencse miatt, hiszen a Budapest oldalán sokat kellemetlenkedett a zöld üveg. Kopár István viszont rutinosabb üvegtörőt választott keresztszülőnek, hiszen a Mol-Hungária 1100 a névadó óta folyamatosan szerencsét hoz csapatának.

Élmény és szórakozás
Teszt: F9AX trimarán
Vannak, akik próbálkoznak. Vannak, akik biztosra mennek, pláne ha pénzről, ráadásul igen sok pénzről van szó. Ha nem lennének vállalkozó szellemű hajóépítők hazánkban, most szegényebbek lennénk egy élménnyel. Mert ezzel a trimaránnal vitorlázni élmény a javából. Más kérdés, hogy gazdaságilag is sikeres lesz-e ez a konstrukció, mert akad hátránya bőven. No de ne vágjunk a dolgok elébe.

Tovább...

Túraversenyzés a balatonon VI.
Uralkodó szelek
Az utóbbi idők messze legeredményesebb túravitorlázója Tuss Miklós. Az utolsó két Kékszalag és az idei Fehérszalag győztese foglalja össze a túraversenyzés legfontosabb tudnivalóit a Balaton széljárásáról és az ezzel összefüggő versenytaktikáról.

Divatba jött
Jó sebesség aszimmetrikus spinnakerrel
Egyre népszerűbbek hazánkban is az aszimmetrikus spinnakerek. Mind több vitorlázó próbálja ki, használja őket. Ezek a vitorlák megváltoztatták a bő szeles vitorlázást, a versenyzést, a korábbinál sokkal izgalmasabbak e szakaszok, jó összmunkát követelő taktikai csaták színterévé váltak. Mivel egy ilyen vitorla nem olcsó mulatság, először is el kell dönteni, szükség van-e rá.

Mahart
150 év a Balatonon
A Mahart Balatoni Hajózási Rt. 150 éves múltra tekinthet vissza. 1846. szeptember 21-én, Balatonfüreden bocsátották vízre a Kisfaludy gőzöst, és ezzel megindult a rendszeres személyszállítás és teherfuvarozás a Balatonon.

Újjáéled a Dragon
Egy klasszikus hajó reneszánsza
Reneszánszát éli egy klasszikus hajóosztály, a Dragon. A nemzetközi osztályszövetség tagjainak száma egyre gyarapodik, a nagy Dragon-versenyeken mind több az olyan kormányos, aki más hajóosztályokban már bizonyította, hogy a vitorlázás nagyjai közé tartozik, s emelkedik a hajók száma is. Egy-két éve mintha a Balatonon is frissebb szelek fújnának a dragonosoknak - régi fahajókat újítanak fel, megépült az első két magyar műanyag dragon, s egyre izgalmasabbak a versenyek. Ki hinné, hogy néhány esztendeje a dragont még az 50-esekkel összevonva versenyeztették?

Az elmúlt évek
Hol tart a hazai hajóépítés
Telik-múlik az idő. Ugyanezt a kérdést feszegettük másfél esztendeje is. Ismét körbejártuk a hajóépítőket, hogy megtudjuk, hol tartanak jelenleg és mit terveznek a közeljövőben. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a korábban bemutatott műhelyek életét, fejlesztéseit, újdonságaikat. Bemutatunk néhány olyan műhelyt is, amely a sorozatunkban eddig nem szerepelt. Összességében kedvező képet festhetünk a hazai hajóépítésről, majd' mindenki arról számolhatott be, hogy bővíti műhelyét, új típusokat vezet be a piacra, egyszóval megy az üzlet.

Ajándék
Ünnepek előtt

Az Equatorról jelentkezem
Szingapúrtól a Maldiv-szigetekig
Aki árut szállít Ausztrália, a Távol-Kelet, Indonézia és India térségében, az pontosan tudja, hol van Szingapúr! Útba esik jövet-menet, mintha csak a kellős közepébe tervezték volna az errefelé haladó vízi utaknak. Tudták ezt évszázadokkal ezelőtt azok a hajójavító mesterek is, akik itt megtelepedtek. A műhelyek biztosan megteltek javításra váró hajókkal, amelyek árukkal megrakodva haladtak erre, akármilyen irányból érkeztek is. Sir Stamford Raffles minden bizonnyal felfigyelt erre a tényre, amikor Anglia kormányának tiltakozása ellenére megvásárolta a szigetet a dzsohori szultántól.

Görögország felé
Faun - 15.
A tengerre készülődve aggodalommal tekintettünk a nagy nyugat-európai kitérő elé. Most, hogy lelki szemeink előtt Görögország lebeg, örömmel gondolunk vissza a sok-sok élményre, melyet annak köszönhetünk, hogy felfelé kellett elindulnunk a Dunán.

Szörf
A magyar szörfbajnokság eredményei - 1996
November 15-én a Hó-show színpada adott otthont az 1996-os magyar bajnokság eredményhirdetésének. A szörfversenyzőkön kívül több száz érdeklődő figyelte az eseményt. A helyszín talán meglepő első hallásra. A magyar snowboard és szörfös társadalom között nagy az átfedés, s ez az importőrökre, a Hó-show kiállítóira és vendégeire is igaz.

Neoprén allergia
Mit tehet az ember ellene
Nemcsak a különbözo virágporok, a kutya- vagy macskaszor idézhet elo egyes embereknél allergiát, hanem a neoprén is okozhat nemkívánatos reakciót a vele érintkezo borön. Kello körültekintéssel azonban ez elkerülheto.

Motorcsónak
A Lupa-sziget
Ha a Római-part környékén bármelyik vízi embert megkérdeznénk, ismeri-e a Lupa-szigetet, talán még meg is sértodne a kérdésen, hiszen ki ne ismerné e helyet, amely mellett különbözo vízijárműveinkkel nap, mint nap elhúzunk. Mindannyiunk kedves ismerose ez a közel egy kilométer hosszú sziget a 3-as és 4-es fkm között a Szentendrei-ágban. Látványa mindig jót jelent. A városi Duna-szakaszt elhagyva a táj arculata innentol válik természetközelivé, vadregényesebbé. Ha pedig északi irányból hosszabb vízi túráról térünk vissza, a Lupa-szigetet megpillantva már tudjuk, hazai vizeken járunk.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés III.
Megkezdett sorozatunkat folytatva mostani számunkban a vízi járművek vezetoivel szemben támasztott követelményekkel ismerkedhetünk meg.

Nem árt tudni, A lóerő már a múlté

Motorcsónak a jövőből
Premier - Regal 2100
A Regal amerikai hajógyár valódi szenzációt kínál: egy káprázatosan új, futurisztikus megjelenésű szériát fejlesztettek ki LS néven, amely a sporthajógyártást meroben új irányba tereli.

Tovább...

Téliesítés
Hogyan tegyük hidegre a motort
Évről évre kihangsúlyozzuk a hajók megfelelő előkészítését a téli hónapokra. Ez rendkívül fontos feladat, hiszen így nemcsak a tavaszi előkészületi munkák válnak sokkal könnyebbé, hanem a hajók élettartama is megsokszorozható. Szeretnénk néhány jó tanáccsal szolgálni önöknek, ezért megkértük Csepregi György hajószerviz-tulajdonost, hogy adjon nekünk néhány fontos információt erre vonatkozólag.

A dunai hajózás története - 16.
A Gombos-Erdődi gőzkomp
A régi Közlekedési Múzeum második világháború után megmaradt képtárát rendezve, az 1950-es évek végén egy különös fénykép akadt a kezembe: hét vasúti kocsiból álló szerelvény úszott a Duna közepén. Csak jobban megfigyelve tűnt elő, hogy a vonat egy alacsony úszótesten tart a túlsó part felé. A hátlapra rótt feljegyzés szerint a kép a Gombos-erdődi gőzkompot ábrázolja. A kép már-már a feledés homályába került, amikor valaki felhívta a figyelmemet a Margitsziget oldalán lehorgonyzott kikötőpontonra, mondván: az az Endrőd-gombosi átkelő egyik gőzkompja. Lelki szemeim előtt feléledt a hajdan látott kép, és gyűjteni kezdtem az akkor épp 111 éves gőzkompra vonatkozó adatokat.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink