Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motorcsónak a jövôbôl
Premier - Regal 2100
24. Hajó Magazin, 1997. január

A Regal amerikai hajógyár valódi szenzációt kínál: egy káprázatosan új, futurisztikus megjelenésű szériát fejlesztettek ki LS néven, amely a sporthajógyártást meroben új irányba tereli.

Ezekrol a hajókról nem tudod levenni a szemedet, minden ízükben eltérnek a megszokottól, tele vannak ötletekkel, ugyanakkor pontosan átgondoltak és kidolgozottak. A megoldások nem magukért valók: teljesítményfokozás, üzemanyag-megtakarítás, kényelem, biztonság mind megvalósulni látszik az új típuscsaládban.
A Budapest Boat Show-n való magyarországi bemutatkozás elott az olvasóknak most képekkel szolgálhatunk.
A futószalagról elsoként a széria 2100-as típusa gördült le, ezt próbálhatták ki az újságírók. A továbbiakban ezt a 6,3 m hosszú, 2,5 m széles és 1270 kg-os orrbeülos típust mutatjuk be képen és szavakban. (A széria többi tagjáról külön táblázatunkban talál részleteket.)
Az új Regal olyan hajó, amelynek a legkülönlegesebb vonásait akkor láthatjuk, ha kivesszük a vízbol, hiszen így látszik az egyedülálló high-tech hajófenék, mely elorevetíti azt, hogy a hajózásban is a futurisztikus megjelenésé a jövo. Olyan vonásai vannak, amelyeket csak offshore hajókon vagy a jövo századra tervezett autócsodákon találhattunk meg eddig. Minden részlet alapvetoen azt szolgálja, hogy a hajó teljesítménye és hatékonysága növekedjék, hogy egy kisebb motorral a nagyobbhoz hasonló sebességet lehessen elérni.
A Regal 2100-as végsebessége egy V-6-os Volvo 4.3 GL motorral, SX hajtóművel 23"-os standard alumínium csigával(!) 54 mérföld (majd' 100 km/h!) - a konkurenciának ehhez V-8-as motort kell beépíteni. Az üzemanyag-fogyasztás is kedvezobb: 3000-es fordulatnál 17,4 liter óránként. (Az összehasonlítás kedvéért a Regal tavalyi, 30 cm-rel rövidebb hagyományos építésű hajójánál, azonos motorral a végsebesség 48 mérföld/óra, a fogyasztás 19,75 l/h volt! A test formájának köszönhetoen a nagyobb hajó sebessége 12%-kal nagyobb, fogyasztása 13,5%-kal kisebb!)
Azt, hogy a hajótest mély V-formájú, szinte fel sem tűnik a bonyolult vonalvezetés miatt, pedig ez alapvetoen fontos ahhoz, hogy erosen hullámos vízen kellemes legyen az utazás. A "FasTrak" néven szabadalmilag védett test minden idok legvadabb, mégis komplex megjelenésű, céltudatos formája. Alapelve, hogy minden lehetséges módon levegot vigyen be a víz és a test közé, ezáltal emelo hatást fejtve ki, s elszakítva a hajót a víztol. (A légbuborékok és a légáramlat mintegy kenést/olajozást biztosít, gyorsítja a hajót.)A test közepénél található vakmeroen megformált lépcso turbulenciát kelt, és megtöri a lefelé irányuló szívó hatást. A lépcso elott (a képeken kevésbé feltűnoen) van egy laposabb siklófelület, amely ugyanúgy emelo hatást fejt ki, ahogy a lapos kavicsot megugráltatjuk a vízen.
A hajótest elso felén, a siklóélek és az orr között 3 pár 70 fokos, egymás fölötti kisebb lépcsot helyeztek el mindkét oldalon (LFI=lamináris áramlástörok). Hogy ez miért jó, arról egy egyszerű kísérlettel gyozodhetünk meg. Vegyünk egy evokanalat, s függolegesen, domború felével a víz felé fordítva helyezzük a folyóvíz alá. A víz szinte mágnesként húzza magához a kanalat. Ez történik a kerekded hajófenékkel is: beszívja a víz, majd a hajó a motor ereje révén kitör ebbol a szívó hatásból, utána ismét viszszaesik bele. Nos, ezt a szívó hatást akadályozzák meg az "áramlástörok". Ha a kanál domború részére keresztbe ragasztócsíkokat helyezünk, s a kísérletet megismételjük, nem jelentkezik a szívó hatás. Az áramlástörok hatása a nagy lépcsoéhez hasonló, de magasabban vannak a testen, ezért inkább kanyarban fejtik ki hatásukat, általuk a bólogatás jelensége sem lép fel.
Körbejárva a hajót, feltűnik egy különlegesen megformált csatorna, amely szintén levegot vezet be és oszt szét a test alatt, ezáltal könnyebben marad siklásban a hajó. A csatorna szélei kifelé vezetik a vizet a testtol. A mély V forma hátul 24 fokosra szelídül, kényelmes menettulajdonságokat eredményezve. A siklófelületet meghosszabbítja a két, szinte vízszintes hátsó felület. Felmerül a kérdés, hogyan lehet egy ilyen hajót utánfutóra rakni. Kipróbáltuk: egyszerűen, ugyanúgy, mint a "sima fenekű" társait.
Ennyit a szárazföldrol, nézzük a hajót a vízen. A szakújságírók - alapveto kétkedésük ellenére - sem tudtak semmi kivetnivalót találni. Alapjáraton olyan tökéletes az iránytartás, hogy a kormányt szinte el lehet engedni. (Ugye emlékeznek a kedves olvasók, hogy - különösen kezdo hajósként - kis sebességnél általában nehezebb az irányt tartani.) A hajó 2800 fordulatnál jött siklásba (kb. 4,6 másodperc alatt), és szép simán gyorsult fel a végsebességre. Olyan engedelmes volt a viselkedése, hogy inkább egy kis sportkocsira emlékeztetett, mint sporthajóra. A kényelmes utazósebességet 7,9 másodperc alatt érte el (46 km/h, 3300 ford/percnél). Nem megvetendo, hogy a 2100 LSR még 1800 fordulatig levett gáznál is siklásban marad, ez ideális pl. sídeszka vontatásához. Nagyobb sebességnél is majdnem olyan laposak a hullámai, mint egy profi vízisívontató hajónak.
Volt kolléga, aki tapasztalatai alapján bizonyítani próbálta, amit a konvex formájú, versenyhajókra emlékezteto hajóknál eddig tapasztalt, azaz hogy nagy sebességnél, szűk kanyart véve a testen szívó hatás keletkezik. Gyorsított, hirtelen kanyart vett, de a Regal 2100 pontosan követte az utasítást, nem csúszott ki, nem vált kormányozhatatlanná.
A teljesítményfokozással nem merült ki az újdonságok tárháza. Nézzük a hajó felso héját! Eloször az orrba beépített két kis halogén reflektor tűnik fel: a bonyolult gyártási technológiával készülo mély fészekben biztonságosan helyezkednek el, s igen jó szolgálatot tesznek sötétben való kikötésnél. A biztonságos vontatáshoz találták ki a hajó tatjára (a sívonószem mellé) elhelyezett féklámpa-párt! Jól értik, a lámpák feladata, hogy vontatáskor, az utánfutó féklámpájával együtt felvillanva jobban láthatóvá tegye a szállítmányt. (A csatlakozó vezetéket a hajó orrán elhelyezett konnektorba kell bedugni.) A testbol szinte kinövo burkolatban elhelyezett kétoldali visszapillantó tükrök sportkocsikra emlékeztetnek. Biztonsági szempontból a hajóknál is indokolt használatuk (sot sívontatáskor kötelezo). A szélvédo tövében kopoltyúra emlékezteto levegobeereszto nyílások vannak, amelyek megakadályozzák a szélvédo bepárásodását, de zárt ponyvával való hajózáskor kellemes és fontos szellozést is biztosítanak. A motortér szellozését sem a hagyományos szellozorácsokkal oldották meg, hanem különleges formájú, műanyag hajóknál rendkívül szokatlan (és bonyolult gyártási technológiát igénylo) süllyesztett nyílások biztosítják. Legtöbb hajónál a fürdolétra a bal oldalon van elhelyezve, míg a vezetoülés a jobb oldalon van. Rögtön megérezni a vezetooldalon elhelyezett létra elonyét, amikor eloször kell egy vízisízot kisegíteni a vízbol.
Lépjünk be a hajóba! Ha az orr felol tesszük ezt, a felso héj lépcsoszerűen kiképzett megoldása nyújt kényelmet. Ha a hajó fara felol jövünk, az is kényelmesebb az eddig megszokottnál. A nagyméretű motortérfedelet (napozóágyat) a jobb oldalon a ki-be járáshoz "levágták", ide is beteheto üléslap akár a hátsó padülés magasságába, akár a napozóággyal egy síkba. A vízbol való kiszállást mindkét oldalon kapaszkodók könnyítik meg, A vezetoülés a támla mozgatásával - háromféleképp állítható be (elore és hátra nézo ülés vagy magas támla állva vezetéshez). A kormánykerék 5 fokozatban állítható. Kecses ívű, oldalt is végig üvegezett szélvédo minden pozícióban remek kilátást biztosít. A divatos mogyorószínű, fa utánzatú műszerfalban elhelyezett nagyméretű Faria műszerek, a kézre álló gombok, az alapkivitelbe tartozó Lowrance mélységméro, a dobozfedél alatt rejtozködo Kenwood rádiós magnó: minden a helyén van. Sot, meglepo megoldás, de remek ötlet, hogy a Ritchie kompaszt a szélvédon kívülre helyezték, kiválóan látható, és a többi műszer sem zavarja működését.
A jobb oldalon egymásnak háttal fordított, 4 személyes üléssé/fekvohellyé alakítható ülés van. Elotte nagy kesztyűtartó, a rádiótelefon töltéséhez szükséges 12 V-os csatlakozóval. A padló alatt rejtozo sídoboz akkora, hogy valóban elfér a leghosszabb léc is benne. Az oldalfalakban tekintélyes méretű tárolási lehetoség kínálkozik, ahol még a fenderek is elférnek.
A motortér hatalmas. Az egyik rekesz rejti a hordozható vegyi WC-t. Kiveheto, hangszigetelo anyaggal burkolt választólapok határolják el a tárolórészt a motortól (szervizeléshez a lapokat kivéve boséges munkatér nyílik). Sorolni lehetne még az ötleteket, de hagyjunk még egy kis meglepetést a majdani vevoknek is.
A Regal 2100 LSR olyan egységbe olvasztja a luxust, a biztonságot és az értéket, ami szinte utánozhatatlan. S ha azt gondolná az olvasó, hogy a hajó csupán a komputeres tervezoprogramok terméke, nagyon téved: a fejlesztés egy Dave Livingston nevű, már néhány éve nyugdíjba vonult, majd a Regal által elcsábított híres tervezo és a Regal tervezocsapat szellemi tudásának eredménye.
S hogy mindez mennyibe kerül? Az egész típuscsaládra érvényes, hogy árai alig haladják meg a tavalyi modellekéit. S ha figyelembe vesszük a beépített extrák sorát és a kínált üzemanyag-megtakarítást, nem beszélve a használat várható élvezetérôl, megéri a többletet.

Beregszászi Katalin

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink