Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Teszt: Óceánok után a Balatonon
Equator 44-es
25. Hajó Magazin, 1997. május

Az Equator 44-est a Balatonon tesztelni finoman fogalmazva is merész vállalkozás, már-már illetlenség. A dolgot mégis magyarázza a tény, miszerint nem Gál József hajóját - bátran mondhatom nemzeti kincsünket -, az Equatort kívánjuk bemutatni a kedves olvasónak, hanem ennek a típusnak a szériaváltozatát, amelynek megépítésére Neupor György és csapata vállalkozott.

A terveket Gál József készítette. Cél volt a megfelelő menettulajdonságok mellett a maximális tengerállóság, hiszen a Gál család éveket akart eltölteni és töltött is az óceánokon úgy, hogy ez a hajó jelentette számukra az otthont, a biztonságot, az életet. Nem volt kompromiszszum! A hajó minden porcikájának bírnia kellett a terhelést. Az eredeti sablont egy hajó megépítésére tervezték, így a Neupor-műhelynek szinte elölről kellett kezdenie a szerszámkészítés fáradságos munkáját. A hajótest kézi bedolgozású, 12 mm vastag balsafa szendvics héjszerkezet, üvegszálas poliészter fedőréteggel. A fedélzet 15 mm vastag balsafa szendvics. A fenékrész külön kereszt- és hosszbordákkal van merevítve. A teherhordó válaszfalak hossz- és keresztirányban 30 mm vastag mahagóni rétegelt lemezből készültek. Az összes poliészter szerkezeti elem külső felületén gelcoat, hátoldalán topcoat bevonattal rendelkezik. A tőkesúly öntöttvas, 4200 kg, a hajótest 40%-a. Az árboctámasz tömör mahagóni oszlop, a fenékbordázathoz acél áthidalóval rögzítve.
A hajó méreteiről csak néhány adat. A legnagyobb hossza 13,60 m, ilyet már láttunk a Balatonon, de a szélessége már elképesztő: 4,20 m (ismerjük, 420-as). A teljes oldalmagassága négy méter. Az MVSZ-kikötőben oldalt volt kikötve, mit mondjak, meg se rezdült a 11 tonna, míg szó szerint felmásztunk rá. Éppen vizsgáztatták, mikor megérkeztünk, de ez a legcsekélyebb mértékben sem zavarta közérzetünket, kényelmesen körbeültük a cockpit végében felállított tágas asztalt, és pohár italok mellől jóindulattal figyeltük a vizsgáztatót, amint a kajütben számolgatta a tiszteletére előkészített rakétákat. Még föl sem ocsúdtam bámész ámulatomból, amikor Neupor Gyuri a kezembe nyomta a kormánykereket, hogy induljunk. Egy pillanatra átsuhant rajtam a rémület, hiszen ekkora hajót még életemben nem vezettem, ráadásul a kikötő is hirtelen olyan furán kicsinek tűnt. Hál' istennek a hidraulikus kormány és a kilencven lovas Sole dízel kisegített a kikötőből. Szél persze semmi. A jó szemű fotós felfedezni vél némi szellőt a gödrösben. Félig nyomom a gázkart, pillanatok alatt hét csomóval suhanunk, a motor kellemesen duruzsol, a társaság vidám, ragyogó őszi napsütés, mi kell még? Elérjük a szelet, némi riadt seklikeresés után felhúzzuk a vitorlákat. Fúj egy bő egyes. Lassan elfogy a motor lendülete, vánszorgunk, van idő nézelődni. A kajütbe lépve bal oldalt találni a tengerészeti térképekre méretezett térképasztalt, szemben vele a mosdó és zuhanyzóhelyiség, elkülönített műanyag zuhanyzócellával. A helyiséghez szervesen csatlakozik egy 150 literes édesvíztartály, amely a szalontéri ágy alatt van elhelyezve. Ezenkívül még két 150 literes édesvíztartályt találunk az orrtérben. Az édesvízhálózat nyomás alatti rendszer, automatikus szivattyúindítással. A zuhanyzóból, mosdóból és mosogatóból a szennyvíz a fenékben elhelyezett szennyvíztartályba folyik, ahonnan elektromos szivattyúval távolítható el. A farrészen a jobb és bal oldalon egy-egy, két személy részére kényelmes hálókabin van kialakítva szekrényekkel. Mindkét kabinban az ágyak alatt vannak elhelyezve a 250 literes üzemanyagtartályok. A hajó jobb oldalán WC-helyiséget találunk, és ide van beépítve az egyik klímaberendezés. A szalon bal oldalán van egy U alakú ülőegység asztallal, amely egyben két fő részére fekhelyként használható. A jobb oldalon kapott helyet a konyha mosogatóval, főzővel, az edények számára tárolópolcokkal és természetesen hűtővel az italok végett. Az orrkabin előtti közlekedőben jobb oldalt akasztós szekrény, bal oldalt WC a második számú klímaberendezéssel. Az orrkabinban két személy talál kényelmes lakóteret szekrényekkel, nyitható deckablakkal. A vitorlás elektromos rendszere általában 12 V-os feszültségre készült, kivéve a klímaberendezéseket és az ezekhez csatlakozó kábelezést, segédgenerátort és parti csatlakozót, melyek 220 V-osak.
Miközben én a kajütben nézelődtem, kellemes meglepetésként hármas-négyes déli szél kerekedett. A kabintetőre szerelt Pfeiffer légkocsin megfeszültek a kötelek, beindultak az Andersen csörlők. A megszeppent fotós kezéből átvéve a kormányt döbbenten tapasztaltam, hogy összement a Balaton. A gyorsan hízó hullámokon bármilyen más balatoni méretű hajó már komoly bólogatásba kezdett volna. Az Equator szépen megdőlve, mintha csak a part alatt hajóznánk, simán szelte a vizet. Sajnos a kicsi kormánykerék miatt nehezen találtam a megfelelő helyet magamnak. A hidraulikus kormánymű bár nagy kényelmet biztosít, de éppen ezért nem kap a hajóvezető elegendő információt a kormánylapátról, így látni kell a génua első élét az iránytartáshoz. Ennek ellenére nagy élvezettel vitorláztunk, és hamar elértük a hét-nyolc csomós utazósebességet cirkálás közben. Bő szélben aztán lassult a tempó, mert túrahajó lévén, nem volt spinnakerünk. Kényelmesen beszélgetve ereszkedtünk hazafelé. Szerencsésen sikerült visszavinnem a hajót a kikötőbe, ahol Neupor Gyuri az ő ismert visszafogott modorában széles mosollyal fogadta a társaság őszinte gratulációit.
Rövid túránk sikerét bizonyítja, hogy a hajó egyik vendége azóta rendelt magának egy Equator 44-est. Ez a hajó az idén fog vízre kerülni, és marad a Balatonon. Van folytatás tehát, épülnek az Equatorok, és azt gondolom, Gál Józsefnek nem kell majd szégyenkeznie miattuk.

Litkey Farkas

Technikai adatok:
Hajótest hossza: 13,60 m
Hajótest szélessége: 4,20 m
Vízvonalhossz: 10,70 m
Vízvonal szélessége: 3,85 m
Mélyjárata (balatoni): 1,70 m
Mélyjárata (tengeri): 2,30 m
Vízkiszorítása: 10,84 t
Tőkesúly tömege: 4,2 t
Ballasztarány: 40%
Szabadoldal-magasság
középen: 1,20 m
Fixpontmagasság: 1,70 m
Nagyvitorla: 33,85 m2
Génua: 50,62 m2
Orrvitorla: 21,45 m2
Viharnagyvitorla: 7,70 m2
Árbochossz: 15 m

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink