Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

25. Hajó Magazin, 1997. március

 

Vendée globe '96-'97
106 nap krónikája
"Dráma az óceánon." "Sorra véreznek el az esélyesek." "Ismét munkában az ausztrál parti ôrség." "A Vendée Globe sötét pillanatai." "Veszélyben a verseny." "Elátkozott futam." "Ki fizesse a számlát?" Ilyen és hasonló címekkel jelentek meg az elmúlt hetekben a nagy nyugati lapok tudósításai a Vendée Globe egyszemélyes földkerülô vitorlásversenyrôl. Mi a verseny alakulásáról számolunk be az alábbiakban a versenyzôk rádióadásai és Philippe Jeantot kommentárjai alapján.

A gyôztes
Christophe Auguin
Legutóbbi számunkban a legnagyobb esélyesnek tituláltuk a késôbbi gyôztest, Christophe Auguint. Ha gyôzelme nem is, de annak mértéke mindenképp meglepetés. Filozófiája, a megfontolt döntések és az óvatosság szellemében, a hajót kímélve vitorlázni, igazolást nyert. Úgy gyôzött, hogy a mezônyben egyedül neki nem volt számottevô technikai problémája. Jó 1800 mérföldet, azaz 3500 kilométert vert a második helyezettre.

Match race
A bajnok: Russell Coutts
1996. szeptember 19-28. között rendezték meg Dubrovnikban a tíznapos páros verseny világbajnokságot. Meghívás alapján a világranglista elsô tíz helyezettje indult Jeanneau 35 One Design hajóval.

Equator 44-es
Teszt: Óceánok után a Balatonon
Az Equator 44-est a Balatonon tesztelni finoman fogalmazva is merész vállalkozás, már-már illetlenség. A dolgot mégis magyarázza a tény, miszerint nem Gál József hajóját - bátran mondhatom nemzeti kincsünket -, az Equatort kívánjuk bemutatni a kedves olvasónak, hanem ennek a típusnak a szériaváltozatát, amelynek megépítésére Neupor György és csapata vállalkozott.

Tovább...

A Mihálkovics család
Dinasztiák a Balatonon
A családból dr. Mihálkovics Tivadar került elôször kapcsolatba a vitorlázással, s komoly érdemeket szerzett a versenyvitorlázás megteremtésében, a klubok megalapításában. 1848-ban született, fiatalkorában rendszeresen sportolt. Eleinte tornázott, vívott, lovagolt, majd késôbb atlétizált, evezett, és az 1870-es évek végétôl vitorlázott a Balatonon. Bécsi tanulóévei után rövid ideig ügyvédként dolgozott, 1875-ben kir. közjegyzônek választották Hátságon, Bács megyében, 1876 ôszén költözött Gyôrbe, s azonnal nekilátott egy sportklub megszervezésének. 1877-ben barátaival megalapították a Gyôri Csónakázó Egyletet, melynek elnöke dr. Némethy Ernô lett. Mihálkovics Tivadar művezetôi tisztséget vállalt, majd Némethy halála után élete végéig elnöke volt az egyletnek.

Mahart Rt.
Folyamatos fejlesztések
Új igazgatója van a Mahart Balatoni Hajózási Rt.-nek dr. Horváth Gyula személyében. A vállalat vezetôje tájékoztatta a Hajó Magazin munkatársát a tervekrôl és elképzelésekrôl, illetve ismertette a jelen állapotokat. Az igazgató külön kiemelte elôdje, dr. Kopár István munkáját. A cég sokkal kedvezôbb arcot mutat a valóságban, mint azt a korábban kialakult kép alapján gondoltuk volna. Sok tekintetben példaértékű lehet a honi gazdaságban.

Hongkong challange
A szárazföldön több a zátony
A Hongkong Challenge földkerülő vitorlásverseny nem a legnevesebb, legizgalmasabb, legnehezebb vitorlásverseny a sportág történetében. Sôt, épp ellenkezôleg. Vitorlázható szakaszolásával, az összeköttetés és kapcsolattartás szigorú szabályaival, a viszonylag rövid menetekkel és pihentetô szárazföldi megállóival nyugodtan lehet emberközelinek nevezni.

Újra a balatonról
A kormánybiztos véleménye
Két évvel ezelôtt nevezték ki dr. Nemcsók Jánost a Balaton kormánybiztosává. Másfél éve lapunk terveirôl kérdezte. Most azért kerestük fel újból az államtitkár urat, hogy elmondja, mennyi valósult meg ezekbôl a tervekbôl, illetve mennyiben módosultak az elképzelései.

Az equatorról jelentkezem
Megérkezés
Az Arab-tengeren (az Indiai-óceán északi része) amolyan vihar elôtti csendben hajóztunk keresztül. A trópusi viharok hamarosan (május közepe táján) kezdôdnek. Teljes üzemanyagkészletünket elhasználtuk, s már egy jó kis viharral is kiegyeztünk volna, csak fújjon már a szél! De nem fújt. Az egyenletes elosztással úgy látszik egészen magas szinten is bajok lehetnek...

Görögország felé II.
Faun - 16.
1996. június 25-én reggelre a napokig tartó erôs szél és hullámzás megszűnt Cala de Rasban. Az elôrejelzés szerint 5-6 Bft. erôsségű misztrálra lehetett számítani. Azonnal készülôdni kezdtünk, és pontosan délben elhagytuk kedves iskolaöblünket. Sejtelmünk sem volt a közeledô zivatarról. Hátratekintve Mallorca teljes sötétségbe burkolózott. Négyes délnyugati széllel szépen vitorláztunk, de egy pillanatig sem hittük, hogy megússzuk a zivatart. Egy óra múlva Tibor jó érzékkel kapta le a fockot és reffelte be a nagyvitorlát - kétszeresen. Egy pillanat múlva jobbról bal csapáson folytattuk utunkat. Így lecsupaszítva is 3,5 csomóval "száguldottunk" a lecsapó viharral, zuhogó esôben. Két óráig tartott, majd maradt az északnyugati szél, megérkezett a misztrál.

Szörf
Nem illeszkedik
Nincs kilátás belátható időn belül a szabványos méretek kialakítására a szörfiparban. Míg az árbocoknál sikerült elérni az egységes (48,5 mm) méretet, addig a többi alkatrészek között alig találunk olyanokat, amelyek, bár más gyártótól származnak, mégis illeszkednek egymáshoz. Legkritikusabb a helyzet a szkegházak és az árbocgyökök esetében. Márpedig ha nem illeszkedik egy szkeg vagy egy apró stift, búcsút mondhatunk a szörfözésnek. Mindez persze kedvez a gyártóknak, hiszen arra kényszerít bennünket, hogy minden apró alkatrészt tőlük vegyünk meg.

Árbocgyökér-rendszerek

Motorcsónak
Tíz éve a pályán
Cserni Béla 26 éves dunaújvárosi sportoló, az elmúlt időszak egyik legsikeresebb motorcsónak-versenyzője. Folyamatosan szerzi az elismerést jelentő érmeket mind hazai, mind nemzetközi vizeken. Vele készítettünk interjút, hogy megtudjuk, hogyan éli meg a győzelmeket, milyen a válogatott versenyzők helyzete.

Emléktúra
Budapest-Párizs vízi útjain 1867-1997
Az európai hajózás történetének kiemelkedő esztendeje volt 1992. E nevezetes év szeptember 20-án nyílt meg századunk legnagyobb mesterséges vízi útja. Százötven évvel korábban, 1846-ban csak a munkában megfáradt emberek ünnepeltek, amikor a mai Európa-csatorna elődjén, a bajor Lajos királyról elnevezett Lajos-csatornán igáslovak vontatták végig Bambergtől Kelheimig az első dereglyét. A két nevezetes dátum között a régi Lajos-csatorna 100 zsilipje helyett századunk mérnökei 16 zsilippel hidalták át a Frank-Jura hegység legalacsonyabb nyergében a Duna és a Majna között feszülő 171 kilométeres távolságot és a jelentős magassági különbséget.

A Zodiac 100 éve 58
Egy léggömbbel kezdôdött
Maurice Mallet, aki egy léggömbbel három nap alatt repült Párizsból Németországba, 1896-ban két barátjával aeronautikai üzemet alapított. Az üzem 1897-ben kezdte meg működését, s története során egy egész iparág fejlôdött ki belôle.

Hatósági hírek
Vízi közelekedés IV.
A sorozat előző számaiban megismerkedtünk ugyan a vízi közlekedésben való részvétel alapvető szabályaival, vízre szállnunk azonban még mindig nem tanácsos egészen addig, amíg meg nem ismerkedünk az adott vízterület sajátosságaival és hajózási viszonyaival.

Thaiföld
Hajózási lehetôségek télen
Lassan itt a tavasz, mindenki nagyon várja már az igencsak hosszúnak tűnő tél után a kedvezőbb időjárást, hogy minél előbb vízre szállhasson kedvenc vízi járművével. Ma már számtalan lehetőség van arra, hogy meleg trópusi vizek partján töltsük a tél egy részét. Ezek közé tartozik az utóbbi időben egyre népszerűbb Thaiföld is.

Fitch
Az OMC új kétütemű csónakmotorja
Az Outboard Marine Corporation (OMC), a Johnson és Evinrude motorok gyártója forradalmi technológiai újítással jelent meg a nemzetközi piacon: a 150 LE-s Ficht motorokkal.

A Tisza és mellékfolyói - 1.
Fahajózás
A Tisza a Duna után Magyarország második legnagyobb folyója. A máramarosi hegyekben ered és Titelnél ömlik a Dunába. A folyó Vásárosnaménynál veszi fel az Erdélyben eredő Szamos, Tokajnál a Bodrog vizét, Csongrádnál belefolyik a Hármas-Körös, majd Szegednél a Maros. A Tisza Tokajig, a Körös Békésig géphajóval is járható. A Marost a fahajózás korában egész Marosújvárig, a sószállítás kiindulópontjáig hajózták. Az elsô gőzhajó 1833-ban jelent meg a Tiszán, fedélzetén gróf Széchenyi Istvánnal.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink