Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

26. Hajó Magazin, 1997. május


Vendée globe '96-'97
Négy év múlva folytatás
Véget ért minden idők legnehezebb vitorlás versenye. A Vendée Globe a legnehezebb verseny, amit valaha megálmodtak, ezt tudtuk eddig is. Aki erre a versenyre készül, az tudatában van ezzel, de a mostani viharos időjárás még a déli óceánokon is merőben szokatlan. Ráadásul soha ennyi balszerencse nem kísérte a hajósokat a korábban, mint most az utolsó alkalommal. Aki végig csinálta, helyezésétől vagy helyezetlenségétől függetlenül, büszke lehet magára.

Egy sportkarrier vége
Fa Nándor visszavonul
Jó idő telt el a történtek óta. Volt ideje Fa Nándornak végig gondolni, értékelni és feldolgozni az eseményeket, hideg fejjel levonni a következtetéseket. Ma már világos számára, hogy amikor döntenie kellett, helyesen döntött. Az álma már nem valósulhat meg. Az amiért egy bő évtizede dolgozott lassan a ködbe vész. Most a jövöjét kell felépítse.

Hongkong challange
Félúton
Legutóbbi számunkban a Hongkong Challange-en részt vevő, földkerülő Mol-Hungária 1100 útját Panamáig követtük, és hírt adtunk arról, hogy a Panama-Honolulu szakaszt megnyerte Kopár István csapata. Azóta azonban már a Honolulu-Fukuoka távot is teljesítették, egy jelképes ezüstéremmel tarsolyukban. Kopár Istvánnak a következő szakasz rajtjáig volt annyi ideje, hogy pár napra hazalátogasson. Így végre nyugodt körülmények között tudott mesélni Schulek Csabának.

Meteorológia
Az Adria időjárása
Számtalan vitorlázónak egyre gyakrabban a tenger az úti célja, melyek közül hazánkhoz az Adria esik a legközelebb. A sikeres nyaralás érdekében érdemes az utazás előtt megismerkedni a kiválasztott térség időjárásával, így legalább nagy meglepetés nem érhet minket. Az Adria sokszor alattomos tud lenni, ezért jó áttanulmányozni a jellemző szeleket és azok kialakulásának feltételeit. Ha ezt megtesszük, a tengeri hajózás veszélyeit lényegesen csökkenthetjük. Az alábbiakban az Adria időjárását és jellemző szeleit mutatjuk be a Master Yachting magyarországi képviselőjének sokéves adriai tapasztalatai alapján.

Teszt: 15 versenyjolle
A Balatonra született
Itthon még szokatlan, de az európai tavakon bevett dolog, hogy a hagyományos típusok megfiatalodva új életre kelnek. Jó példa erre a most tesztelt 15-ös versenyjolle, amely főbb méreteiben megegyezik a Balatonon is népszerű, de az elmúlt években a versenyekről mindinkább távol maradó 15-ös osztállyal. A 15-ös versenyjollét két legénység, Ruják István és Lehóczky Gábor, valamint Majthényi Zsombor és Litkey Farkas próbálta ki igen erős, sokszor viharos szélben.

Tovább...

Teszt: scholtz 22-es
Sportos Mini-Kieler
Az Európában manapság igen divatos, nagy teljesítményű Mini-Kieler kategória első hazai képviselőjét, a Scholtz 22-est teszteltük a Balatonon március 29-én, a típus kiváló tulajdonságait leginkább felszínre hozó 5-8-as viharos szélben.

Tovább...

Magyar szemmel
Boot Tulln '97
A tullni hajókiállítás évek óta zarándokhelye azoknak a magyaroknak, akiket a hajózás érdekel. Ha már hosszúra nyúlt a tél, azért is érdemes erre a rendszeresen március első hetében tartott rendezvényre utazni, hogy biztosan összefussunk az ősz óta nem látott vízibolond ismerősökkel. Sokan ma is többre tartják, és inkább megnézik ezt az osztrák kiállítást, mint az immár két magyarországi boat show bármelyikét. Vitorlásszemmel nézve szerintem persze nincs igazuk.

Hajóújdonságok
A hajóépítő műhelyek sorra építik új típusú hajóikat. Két új modell, a 15-ös jolle és a Scholtz 22-es tesztjét lapunk 24., illetve 26. oldalán olvashatják. A többi épülő újdonságról is tájékoztatni szeretnénk az olvasókat, így megkértük az építőket, mutassák be hajóikat.

Budapest Boat Show 1997
Minőségi meglepetések
Az idei hajókiállítás kapcsán óhatatlanul az ember eszébe jutnak a kezdetek, amikor is néhány évvel ezelőtt a hazai hajóépítő és kereskedelmi szakma alig leplezett meghatottsággal sorakozott fel a Hungexpo szervezte első Boat Show megnyitójára.

Hajóépítő szakiskola
Újra hajóépítő-képzés Keszthelyen
Bizony, már 15 éve annak, hogy az utolsó diák elhagyta a siófoki hajó- és csónaképítő iskola falait. Vagy a kevés jelentkezőnek, vagy az akkori kormányzat szándékának volt köszönhető, mindenesetre 1981-ben az utolsó diák mögött is becsukódott az iskola kapuja.

Új kikötő a Balatonon
Kenese Marina-Port
A balatoni közforgalmú hajózás már a múlt században érintette Balatonkenesét. A jelenlegi buzogánymóló - ahol a MAHART hajói kikötnek - a háború után létesült. Ettől a mólótól mintegy 140 m-re nyugatra volt a régi móló, amely először fogadott Kenesén hajókat.

Vitorlázás Éjszaka
Kivilágítatlan tárgyak a Balatonon
A Hajózási Szabályzat részletesen előírja, hogy a menetben levő vagy veszteglő hajóknak milyen éjszakai jelzéseket kell viselniük. Szabályozza a kikötők jelzőfényeit, de meglepő módon a szabályzat értelmében különböző olyan tárgyak is telepíthetők a Balatonon, melyekre a HSZ nem ír elő kötelező éjszakai jelzést. Így esti balatoni túrázások alkalmával előfordulhat, hogy kivilágítatlan tárgyak bukkannak fel az orrunk előtt.

A vízi rendőrség
Viharban
Az 1996-os évet gyakori viharok jellemezték. A Balatonon az átlagosnál jóval több alkalommal csapott le közel száz kilométer/órás szél. A siófoki obszervatórium 1996-ban az 1995-ös évhez képest lényegesen több alkalommal volt kénytelen elrendelni a viharjelzést a Balaton teljes vagy részleges területén. Az előrejelzések ellenére a balatoni vendégeket sokszor váratlanul érték a viharok, s számtalan alkalommal szorultak segítségre. Leggyakrabban a balatoni vízi rendészet működött közre. Az elmúlt év tapasztalatairól beszélgettünk Madarász Zoltánnal, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetőjével.

Felelőséggel az óceánokon...?
Az equatorról jelentkezem
Hányszor is találkoztunk már ezzel a kérdéssel...? Most arra vállalkozom, hogy legalább egy újságcikknyi terjedelemben írjak arról, amiről talán két szó is elegendő: kiegyensúlyozott felelősségérzet.

Görögország felé III.
Faun - 17.
Megérkeztünk Kefalónia szigetére. Argostoli kikötőjében hivatalosan beléptünk Görögországba. Csodálatos tengeri út van mögöttünk, de nincs idő hátratekinteni. Itt vannak előttünk a Zöld Szigetek - irány Korfu.

Szörf
Hoyle Schweitzer
Hoyle Schweitzert hivatalosan feltalálótársnak nevezhetnénk, bár 1973-tól 1987-ig egyedüli birtokosa volt a szörfvitorláknak. A rig valódi feltalálója azonban nem ő, hanem egykori barátja és partnere, Jim Drake, akit a kemény üzletember elütött a zseniális találmány hasznától, és egymaga óvatos becslések szerint is 30-40 millió dollárt kasszírozott. Azonban még ezzel sem elégedett meg, az egész sportot irányítani akarta.

Wawe
Az orr és a far között

Egy wavedeszkát is, mint megannyi szörföt a katalógusokban, csak néhány fontosabb adattal jellemeznek. Hogy mi minden bújik meg az adatok között, ezt világítja meg Jürgen Hönscheid neves deszka-tervező.

Motorcsónak
Egyedül maradt
Ez lenne a sportág jövője?
Ebben a számunkban ismét egy tehetséges motorcsónak-versenyzőt, Havas Attilát kérdeztünk meg arról, mit gondol kedvenc sportja jövőjéről és az utánpótlásról. Havas 1994-ben világbajnokságot nyert Finnországban, holott igen pechesnek vallja magát. Sorozatunk nem titkolt szándéka, hogy népszerűsítsük ezt a hazánkban kevesek által ismert vízi sportot.

Hogyan közlekedünk
Dunai életképek
Május van, ami azt jelenti, hogy most már a legkényelmesebbek is kimerészkednek a partra, mostanra már mindenki legalább a port letörölte a hajójáról. A Római-part élni kezd, és a napos hétvégéken sok hajó vág neki a Szentendrei sziget környékének.

Merre tart?
Magyar vízisísport
Mai divatos szóhasználattal élve hajlanánk rá, hogy e sportot az "extrém", az "elit", sőt az "őrült" jelzőkkel együtt emlegessük. Pedig korántsem szolgált rá a síelés, hogy nevetséges kis skatulyába zárják, melyen ez a címke díszeleg: újgazdagok divathóbortja. A sísport nem kíván ezen a szinten megrekedni, ezért az utóbbi öt évben folyamatosan fejlődve komoly és elismert versenysporttá akart nőni.

Forma-3-as világbajnok
Mihaldinecz Rudolf
Mihaldinecz Rudolf 1996-os eredményeinek elismeréseként Párizsban egy 70 centiméteres kupát kapott. A nem mindennapos díjat először nyújtották át magyar versenyzőnek, hiszen ezért a kitüntetésért általában francia sportolók szállnak versenybe. A magyar motorcsónakos hét futamból hetet nyert, így kimagasló eredménnyel lett Forma-3-as világbajnok.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés V.
Sorozatunk mostani részében olyan forgalmi helyzetekkel ismerkedhetünk meg, amelyekre a vízi jármű nagyságától, azok már megismert alá-fölé rendeltségétől függően az általános közlekedési szabályokon kívül további szabályok is vonatkoznak.

Lakóhajóval Európa vizein
Először nyolc évvel ezelőtt voltunk Hollandiában. Bár minden valamirevaló útikönyv változékony idővel jellemezte ezt a vidéket, ez a nyár meghazudtolta a természetet. Egész Európában csapadékmentes, napsütéses, csodálatosan meleg idő volt, mindennap fürödtünk az Északi-tengerben, és egyszer sem áztunk el - esőtől.

Hód 21 E
Az európai hajókiállításokon évről évre növekszik az elektromos hajtású csónakok, kishajók kínálata. Nem csoda, hiszen a tavakon egyre szigorítják, sőt egyeseken kifejezetten tiltják a benzines vagy dízelmotorok használatát. Az egyetlen kivétel talán a Bodeni-tó, ahol még lehet engedélyt kapni az ilyen hajtású hajókra. Az elektromotor ezért most már vitorlás segédmotorként is hódít, főleg a német, osztrák és svájci vizeken.

Tovább...

újra együtt
Motorcsónak és jet-ski
Herkely Tibort, a jet-ski-szövetség elnökét arról kérdeztük, miként látja a motorcsónak-szövetséggel kötött megállapodást. A jelek szerint mindenben egyetértenek, nincs vita, elképzelhető, hogy ez a megoldás jobbnak bizonyul, mint gondolták.

A tisza és mellékfolyói - 2.
Géphajók
Amikor a gróf Széchenyi István által kezdeményezett és irányított al-dunai szabályozás felmérő munkálatai az ada-kalehi pasa akadékoskodása miatt egy kis időre megszakadtak, a gróf figyelme a Tiszára terelődött. A Dunagőzhajózási Társaság I. Ferenc nevű gőzösével felhajózott a Tiszán Szegedig. Régi vágya teljesült ezzel: "A Tiszára vinni fel a gőzhajót, a Tiszára, amelynek szűz partjai még soha olyat nem láttak. A rácok szájtátva bámultak, asszonyaik boszorkányságot sejtve keresztet vetettek magukra, a magyarok renyhén megmaradtak csónakjaikkal a víz közepén, alig lehetett a robogó gőzössel kitérni előlük... Szeptember 3-a volt az a nap, melyen reggeli kilenc órakor Szegednél az első gőzhajó kikötött" - írja naplójában Széchenyi. Ezzel a nappal kezdődött a tiszai hajózás gépkorszaka.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink