Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

HÓD 21 E
26. Hajó Magazin, 1997. május

Az európai hajókiállításokon évről évre növekszik az elektromos hajtású csónakok, kishajók kínálata. Nem csoda, hiszen a tavakon egyre szigorítják, sőt egyeseken kifejezetten tiltják a benzines vagy dízelmotorok használatát. Az egyetlen kivétel talán a Bodeni-tó, ahol még lehet engedélyt kapni az ilyen hajtású hajókra. Az elektromotor ezért most már vitorlás segédmotorként is hódít, főleg a német, osztrák és svájci vizeken.

Immár Magyarországon is érezhető ez a trend, aminek fényes bizonyítékaként vízre szállt az első magyar elektromos hajtású motoroshajó, a Hód 21 E prototípusa. Az ötlet a korábban Hódmezővásárhelyen gyártott és főleg a svájci piacon sikeres Puli kisautókon alapul. Ezeknek a gyártása megszűnt, de Magyar Géza és társa, Rácz Sándor úgy gondolták, hogy a felhalmozott tudást nem engedik kárba veszni, s azt a hajózásban hasznosítják. Ezért cégük, a Hódker Kft. elkészítette a prototípust a Puli elemeinek (motor, vezérlés, mérőműszer) a már korábban dízelmotorral gyártott kishajóba történt adaptálásával. Megszületett a Hód 21 E, melyet jelenleg tesztelnek és továbbfejlesztenek.
Az eredetihez képest természetesen már sok változtatás történt. Alacsonyabb fordulatszámú motor beépítésével szükségtelenné vált a hajtómű alkalmazása, ami a hatásfokot javítja.
A kisautó-fejlesztés óta eltelt időben nagyon sokat fejlődtek az akkumulátorok is. A HÓD 21 E hajtásához az energiát a Magyarországon a Forex Kft. által forgalmazott amerikai Optima zárt rendszerű, ütés- és rezgésálló szárazakkumulátorai szolgáltatják. Ezek semmilyen karbantartást nem igényelnek. Töltésfelezési idejük 250 nap - vagyis ennyi idő alatt csökken a feltöltött akkumulátor töltése a felére az önkisülés által, ha azt nem használják -, a hideget is nagyon jól tűrik. A mérések szerint az önkisülésük fagypont alatt nem gyorsul, sőt az előbb említett töltésfelezési idő még növeke dett is.
A Hód 21 E tesztelése már egy hónapja folyik, é s az már eddig is meglepő eredményeket hozott. A teszthajó jól műszerezett, így pontosan figyelhető a fogyasztás, a teljesítmény, a sebesség, az akkuk töltöttsége stb. Korábban a Hódker Kft.-ben úgy gondolták, hogy egy ilyen hajótestbe 20 LE-s (14,7 kW) motor szükséges. A hajót jelenleg az olasz Brusa cég 7,2 kW teljesítményű motorja hajtja, amely meglepően könynyedén mozgatja a 6,1 méter hosszú, 1200 kg súlyú testet. A tesztek során kiderült, hogy az említett 14,7 kW helyett a kishajó már 500 W-al eléri a 7 km/h sebességet, míg 1 kW-al már nagy biztonsággal hajózik 9-10 km/h sebességgel, miközben a cockpitben 4 ember kényelmesen körülülheti az asztalt.
Azért, hogy a laikusok számára is érezhető legyen ennek az elektromos kishajónak a megbízhatósága, a gyártók rövidesen ellenőrzött bemutató során, az akkumulátorok egyszeri feltöltésével hajóznak majd Balatonkeneséről Keszthelyre. Az elektromos rendszer teljes újratöltéséhez 10-12 óra szükséges, ilyenkor 1,5 kW-al töltik az akkumulátorokat. Mivel a hajó ennél kevesebb energia felhasználásával is kényelmesen halad, érthető, hogy ezzel viszont hosszabb időn át képes folyamatosan hajózni.
A kísérletek biztató eredményei alapján lehetséges, hogy a hajót majd 4 kW -nál kisebb teljesítményű motorral is megbízhatóan lehet hajtani, és abban az esetben már hajóvezetői engedély nélkül is használhatja az, aki alapfokú hajózási ismeretekkel bír.
A Hód 21 E a kenesei hajókiállításon megtekinthető és kipróbálható lesz.

P. E.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink