Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elite 23
27. Hajó Magazin, 1997. július

A kategóriában kivitelezhető maximális kényelem mellett barátságos sporthajó a Sortina 680-as. A Lengyelországban, Hollandiában, Németországban és Ausztriában eladott 300 darab igazi sikerhajót sejtet. Az első hazai hajót - Elite 23-as néven - a kenesei hajókiállítás alkalmából teszteltük ragyogó napsütéses időben, kellemes 3-as, 4-es szélben.

A hajót Andrezej Skrzat tervezte 1991-ben. A jó nevű lengyel hajótervező legsikeresebb hajói, a Sortina 620-680-as nagyon gyorsan elterjedtek. Németországban évek óta osztályhajóként versenyeznek, a 620-as pedig igen népszerű Match Race osztály lett. Faragó László, az Isomatt cég tulajdonosa '96-ban az aligai hajókiállításon mutatta be a 680-as hazai változatát, az Elite 23-ast. Az Isomatt Kft. Lengyelországban vásárolja a hajó műanyag részeit, és Gödön építik készre a hajókat.
A hajó belső terei ötletesen vannak elrendezve, és a hajó méreteihez képest igen tágasak. Fa lépcsőkön bújhatunk be a kabinba, itt a lépcső alatt elhelyezhető egy kémiai WC. A bal oldalon egy 2,45 m hosszú ágyat találunk, amelynek vége kissé benyúlik a deck alá. Ugyanennek az ágynak az orr felé eső végén kis konyha van kialakítva műanyagból, ha oldalt leülünk, egy kinyitható asztallal találjuk szemben magunkat. A jobb oldalon 2,10 m hosszú ágy található, amely mellett kis folyosót képez a kielszekrény. A fux 2,18 m hosszú és 1,75/0,3 m széles, a szellőzést nyitható deckablak biztosítja.
Négyen hajóztunk ki a kikötőből. A hajó már hátszélben is érzékenyen reagált a szélerősödésekre, hamar elértük spinnaker nélkül a hatcsomós sebességet. A Hód 21-es követett minket, fedélzetén Jankó M. Virág fotóművésszel. Futottunk néhány kört a kis elektromos hajó körül, majd komolyabb ellenfelet keresve kivitorláztunk a part takarásából.
A kis 23-as szépen szelte a hullámokat, a cockpitben ülve teljes védelmet élveztem a felcsapó víztől, de egyik társamat, aki az orrdecken talált magának helyet, időnként megöntözte a Balaton. Igyekeztem beállítani kissé kopott vitorláinkat. Sajnos a génua pont egy olyan köztes méret volt, amelynek a hátsó kocsik rövidek voltak, nem lehetett eléggé előre állítani őket, az elsők pedig túl elöl voltak elhelyezve. Ennek ellenére mire feltűnt a Titkos nevű Leguán 33-as, többé-kevésbé harcképes állapotba kerültünk. Kapurajt után kissé mögé és fölé álltunk a Leguánnak.
A verseny szelleme hamar elkapta a társaságot, izzottak a csörlők, néha a nagy kapkodásban alá is szorult a kötél, mindenki csúszott-mászott, de a végére már szinte tökéleteseket fordultunk. A következő közel egy kilométeren sikerült tisztán eléjük kerülnünk, ami egy ilyen kis hajótól jó négyes szélben igazán nem rossz teljesítmény. Aztán a Leguán bevitorlázott a kikötőbe és ismét magunkra maradtunk. Boldogan nyugtáztuk, gyorsabbak voltunk. Csak zárójelben jegyzem meg, jó vitorlákkal ez nem is lett volna kérdés. Most a sebességmérő lett az ellenfél, igyekeztünk minél gyorsabban haladni.
A hajó elméleti sebessége: gyök alatt a vízvonalhossz, 6 méter, tehát 2,4494 x 2,49=6,099 csomó. Ha pedig egy hajó átlépi az elméleti sebességét, akkor az siklik. Márpedig mi folyamatosan 7,2 csomóval tudtunk haladni, és valóban többször leszakadt a farhullám a hajó tükréről. Most már csak élvezetből vitorláztunk, bejártuk a közeli kikötőket, itt, egészen a part alatti váltakozó szelekben, keményen éreztük, amit már eddig is sejtettünk: mennyire fontos ezen a hajón a legénység súlyának jó elhelyezése. Szinte kishajósan billeg az Elite 23-as. Kifújt szélben aztán stabillá válik, de akkor gyors igazán, ha ki van ülve, legalább négy ember súlya szükséges, hogy optimálisan lehessen vitorlázni.
A hajótest szép kivitele a lengyel hajóépítők munkája. Az esztétikus belső tér pedig az Isomatt megszokott minőségét idézi. Négyféle kiellel rendelhető, fixkiellel, swertkiellel, swenkkiellel és mozgatható kiellel. Ha megfelelő vitorlázattal küldjük harcba, akkor az Elite 23-as komoly ellenfele lehet a mai BX mezőnynek. Ha pedig osztállyá válik, igen jó csatákat lehet majd vívni vele.
De addig is, ha valaki nem szereti az előnyszámos versenyzést, mivel a felhúzható kielnek köszönhetően könnyű szállítani, a Fertő-tavon jó versenyeket lehet futni a sógorokkal. A tágas belső tér pedig kellemes otthona lehet egy négytagú családnak.

Litkey Farkas

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink