Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

28. Hajó Magazin, 1997. szeptember


Kalóz Európa-bajnokság

Zánka 1997
Minden akkor kezdődött, amikor a csehek lemondták az EB rendezését, így mi kerültünk sorra. Úgy döntöttem, hogy én vállalom a szervezést, hátha sikerül úgy megcsinálni, ahogy versenyzőként szerettem volna. Ezért is mondtam le a részvételről, bár a szívem fájt érte: ki tudja, indulhatok-e még ilyen nagy versenyen.

Magyar Bajnokságok
Kis mezőnyök
Újra elkezdődött a bajnokságok sorozata. A megszaporodott hajóosztályok miatt június végétől három hónapon keresztül minden héten rendeznek bajnokságot. A sorozatot most is a Bajnokok Bajnoksága zárja október elején. Idénre végre teljesen letisztázódtak a központi, illetve önálló rendezések körüli anomáliák. Kialakultak azok a népesebb, erősebb és az önállóságra leginkább törekvő hajóosztályok, melyeknek nem probléma külön megrendezni a versenyüket. A sok osztály miatt továbbra is a megszokott kis mezőnyök a jellemzőek.

Nautic 12 Racer
Hajóbemutató
Az 1996-ban bemutatott F9-es trimarán után a Nautik Boat ismét különlegességgel rukkolt ki. A Nautic 12 Racer igazi tengeri versenyhajó. A Balatonon először a Kékszalagon mutatkozott be, és az előkelő nyolcadik helyen végzett. A hajót jó 5-6-os szélben a szalag másnapján teszteltük népes közönség társaságában.

Tovább...

Hajóbemutató
Top 34
A piacnak ezt a szegmensét eddig is a Top Yachting uralta a Darling 32-es hajóval. Brencsán Ábel és csapata olyan hajót fejlesztett, amely minden porcikájában felülmúlja a régit. A Top 34-es nagyobb, komfortosabb, gyorsabb és egy más minoségi kategóriát képvisel, mint elődje. A hajó elsősorban túrahajónak épült, de a 33-as osztályban az eddig elért kiváló eredményei alapján a legnagyobb favoritnak számít.

Tovább...

Hongkong Challange
Túl a nehezén
A földkerülő Hongkong Challenge vitorlásverseny eseményeit Malajziáig (Port Klang) követtük eddig nyomon. Kopár Istvánék a verseny legnehezebb szakaszán is túl vannak, és nem is ott történt a legtöbb probléma.

Gyenge szélben papírforma
Kékszalag
Már az előzetes esélylatolgatások is kiélezett küzdelmet igértek. Fokozta az izgalmakat a meteorológiai jelentés, mely szerint a versenyzők igencsak változatos szelekre számíthattak a júliusi holdtölte éjszakáján. Egy markáns frontot ígértek, amely egy napot késett.

Hetedik nekifutás
Whitbread
A világ nagy versenyeinek az egyike a négyévenként megrendezett Withbread. Olyan jelentős események sorába tartozik, mint az America's Cup, a Vendée Globe, a BOC vagy a vitorlásolimpiák. Ezek azok az események, amelyek ma a versenyvitorlázás csúcsát jelentik. Nehézségük nem egyforma, mindegyik különböző felkészültséget igényel, de minden egyéb versenynél nagyobb kihívás. A regattákat a média kiemelt figyelemmel kíséri, óriási tömegeket mozgatnak meg. Természetesen ezek a legköltségesebbek is. Egy-egy csapat költségvetése milliókban, sokszor akár tíz- vagy százmilliókban mérhető - természetesen amerikai dollárban.

A föld körül
Az elmúlt negyedszázad
A több mint 25 éves múltú verseny névadója a Whitbread, az Egyesült Királyság legnagyobb étel- és ital- alapanyag-előállító mamutvállalata. 1972 júliusában bejelentették, hogy támogatják a teljes legénységét egy olyan versenynek, mely első ízben kerül megrendezésre, és a föld körülvitorlázása a cél az elképzelhető legrövidebb idő alatt. "Tartalommal szerettük volna megtölteni a sportot, igazi kihívás elé állítani a vitorlázó elitet" - nyilatkozta a cég elnöke. Bátor kijelentés volt, és akkor még senki sem tudhatta, mit fog elindítani.

Nyugat-európai szalagversenyek
Sikerhajók
A különböző tavakon egészen más típusú hajók terjedtek el, s egészen más jellegű hajók versenyezhetnek reális eséllyel a győzelemért. Ezek közül a legtöbb vitorlás teljesen ismeretlen a hazai vizeken. A Hajó Magazin olvasóinak bemutatjuk az európai tavakon legsikeresebb és legnépszerűbb hajókat.

Balatonfüredi nyarak
Anna-bál
1825. július 26-án megszületett a füredi Anna-bálok szép hagyománya, s rövidesen népszerű lett az egész országban. Ennek mintájára azóta is rendeznek Anna-bálokat a budai Császárfürdőben, Fonyódon, Parádon, sőt Bécsben is. De az igazi az mindig is a füredi volt és maradt mind a mai napig.

Vitorlástippek az Adrián - 2.
Hosszabb távon
Az adriai vitorlástúra-tippjeinkrol szóló sorozatunk második részét a nagyobb gyakorlattal rendelkezo és a hosszabb utak megtételére vágyó vitorlázóknak állítottuk össze. A túra útvonala Sukosanból indul és ide érkezik vissza. A túra optimális induló idojárása a 4-6 Bft. erosségű bóra (ÉK), de más idojárási helyzetben is megteheto, kivéve az indulás idopontjában erosödo ciklonális jugo (DK) esetét.

Jó szelekkel új kikötőbe
Kenese Marina
A balatonkenesei önkormányzat idén tavasszal a vasút és a part közötti utat Bacsó Béla utcáról Kikötő utcára keresztelte át. A név pedig kötelez. A Kikötő utca 2. szám alatt megnyílt a Kenese Marina-Port klubja és yachtkikötője. A II. Balatoni Hajókiállítás és Vásár adott keretet a klub nyitásának. A vízen közel 100 hajó ringatózott, a szálloda megtelt, a klubban Jankó Mária Virág balatoni fotóiban gyönyörködhetett a közönség.

Szalagversenyek Európában
Versenyrendezés
Néhány nagy európai nagyhajós versenyen hatalmas különbségeket lehet felfedezni a megszokott hazai rendezésekhez képest. A leglényegesebbeket szeretném röviden megemlíteni, melyeket érdemes lenne itthon is átgondolni, s ezeknek legalább egy részét bevezetni. Ezekkel a változtatásokkal egy hazai szalagverseny színvonala, a külföldiek részvételére gyakorolt vonzereje nagymértékben növekedne.

A Peloponnészosz megkerülése
Faun - 19.
Telelni az Égei-tengeren fogunk - határoztuk el, miután megismerkedtünk a Jón-szigetekkel. De nem a hajósok által leginkább követett útvonalat választottuk a Korinthoszi-csatornán át, hanem a Peloponnészosz megkerülését. Ezúttal elsősorban nem anyagi megfontolásokból, hanem azért, mert ez az út igazi kihívásnak számít a Maleas-fokkal. A Földközi-tenger Horn-fokának is nevezik.

Szörf
Ma-jet, a szörfsikló
Újságírók, tévések, fotósok, szörfözők és vitorlázók a szakadó eső ellenére is kitartóan figyelték egy furcsa szerkezet összeállítását Balatonfüreden, az MVSZ telepén. Július 5-ét akár a MA-jet - ugyanis így hívják hivatalosan a csodabogarat - magyarországi bemutatójának is tekinthetjük, bár hasonló kreációt a tavaszi Budapest Boat Show-n már láthattak az érdeklődők. Néhányan a parton rögvest találgatásokba bocsátkoztak a bizarr formát látván. Voltak, akik szárnyas hajóhoz hasonlították, az egyik szörfös "megérkezett a Balatoni Szörny!" felkiáltással üdvözölte az idegent, de a legtalálóbb kifejezés a rája volt, amellyel illették a jövevényt.

Viharos vasárnap
Holsten Kupa
Az egész mezőnyt ki kellett menteni a Balatonból július 6-án Balatonfüreden, az első Holsten Kupa zárónapján. Az országos szörfbajnokság negyedik fordulóján személyi sérülés nem történt, ellenben sok felszerelés megrongálódott, néhány el is tűnt az orkánerejű szélben.

Amerikai szörfbajnokság
Pártos hozta el az aranyat
St. Thomason, az amerikai Virgin-szigeteken paradicsomi környezetben került megrendezésre a nyílt amerikai bajnokság. Nagy harc folyt, hogy Nevin Sayre, Robby Naish, Matt Pritchard és más hírességek után kik hódíthatják el a mai napig egyik legértékesebb bajnoki címet a szörfözés őshazájában. Japántól Dél-Afrikáig, Finnországtól Mexikóig vonzotta a szörfösöket a verseny. Magyarországról is ott volt egy versenyző, aki az "ismeretlenből" érkezett, de a verseny végére mindenki tudta, hol van hazája. Pártos György lett az amerikai bajnok, vele készítettünk interjút.

Motorcsónak
A sokoldalú versenyző
Pfeil Zoltán
Motorcsónak-versenyzoket bemutató sorozatunk mostani folytatásában Pfeil Zoltánt mutatjuk be, aki nem a megszokott módon kezdett versenyezni, hanem egy újsághirdetésre válaszolva. A Bajai Spartacusban 1989-ben az ifjúsági kategóriában hárman versenyeztek - jelenleg a felszerelés drágasága miatt nincs utánpótlás -, így neki nem jutott hajó, de nem adta fel. Ma már három - O-350, O-500 és O-700-as - kategóriában indul, amire Magyarországon nincs példa.

Déli vizeken
Budapesttől mohácsig
Ha már elégszer megkerültük a Szentendrei-szigetet és a Budapest-Esztergom útvonalat is jól ismerjük, magától értetődőnek tűnik a gondolat, hogy más vízterületeket is felfedezzünk a Dunán. Köztudomású, hogy mostanában a Szigetköz a Duna elterelése miatt nem igazán ideális vízitúra-terület. Azért nincs ok a csüggedésre, mert a Budapest és Mohács közötti folyamszakasz a maga nemében legalább annyi érdekességet tartogat, mint bármely más magyarországi része a folyónak.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés VII.
Sorozatunk mostani részében ismerkedjünk meg a nagyhajók találkozására vonatkozó tavi szabályokkal.

Gróf Széchenyi Ödön emléktúra
Európán keresztül
Motorcsónakos karaván indult Budapestről, a Hajógyári-szigeti kikötőből Párizsba, május 17-én a Dunán, a Rajna-Majna csatornán és a franciaországi csatornarendszereken át megismételve egy nagyszerű magyar hajós, gróf Széchenyi Ödön 130 évvel ezelotti útját. A Hableány 1867. május 18-án érkezett Párizsba ahol elnyerte a párizsi Világtárlat nagydíját, III. Napóleon császár pedig a francia becsületrenddel tüntette ki. Most erre az útra vállalkozott a gróf Széchenyi Ödönrol elnevezett Magyar Hajózási és Yacht Egylet. A nevezetes dátum óta nem ők az első vállalkozók, többek között a Faun, fedélzetén Schopper Tiborral és Katalinnal is megtették ezt az utat.

125 éves a balaton
A legöregebb hajó
Aki a boglárlellei partokon megpillantja a BÁR feliratú hajót, aligha hiszi el, hogy a legöregebb magyar hajót látja maga előtt. A 125 éves hajó alakja - bár nem egészen az eredetit tükrözi - ma is szép. A hajósok, míg ki nem selejtezték, a legszebb vontatónak tartották. Korára csak a fehér felépítményt áttörő, régies vonalú, zöld zsalugáteres ablakai emlékeztetnek. A hajónak, amely négyszer cserélt nevet, ennél többször gazdát, nem csak életkora érdemel figyelmet: ő volt a legelső balatoni csavargőzös és - a lapátkerekes Kisfaludy után - a második balatoni gőzhajó.

Tovább...

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink