Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Nautic 12 Racer
28. Hajó Magazin, 1997. szeptember

Az 1996-ban bemutatott F9-es trimarán után a Nautik Boat ismét különlegességgel rukkolt ki. A Nautic 12 Racer igazi tengeri versenyhajó. A Balatonon először a Kékszalagon mutatkozott be, és az előkelő nyolcadik helyen végzett. A hajót jó 5-6-os szélben a szalag másnapján teszteltük népes közönség társaságában.

Farral volt kikötve az MVSZ-kikötőben. Előtte már többször jártam rajta, de most is megdöbbentett a cockpit mérete. Nem túlzás, egy pingpongasztal kényelmesen elférne itt, és a lecsapások után még lenne hely futni. Mikor beléptem, már két-három csoport beszélgetett a fedélzeten, nem zavarták egymást.
A test epoxy üvegszövet, kézzel laminált, szendvicskemény PVC hab maggal. Az alsó héj és a fedélzet egy-egy darabban készül, és kémiai úton egyesítik. A fedélzet a teszthajón gumi csúszásgátlóval szerelt, de a szériában a fedélzet anyagában lesz érdes felületű. A cockpitben két pár kötélfogós csörlő áll rendelkezésre, a kabintetőn egy harmadik párral lehet állítani a fallstopperekbe érkező köteleket. A felszereltség már első látásra is szegényesnek tűnt, később kiderült, jó volna az achtert és a backstagot külön pár csörlőre vezetni. Az árboc kúposított, ezüst színűre eloxált, húzott alumíniumból készült. Két pár hátranyilazott száling mellett egy pár jump staiggal szerelve. A cockpitről lépcső vezet a kabintérbe, ahol fekvőhelyek vannak kialakítva a két oldalon, az orr-részben és a cockpit alatt. A fekvohelyek alatt tárolórekeszek és légkamrák. A kabin két oldalán polcokat találunk. A belső berendezések minősége egy versenyhajónál megszokott módon puritán. Természetesen extraként rendelhetők komfortberendezések és minőségi a belső kivitel.
A kihajózást nem vállaltam. A hajó építője minden különösebb izgalom nélkül szépen kivitte a hajót a Kékszalag után még meglehetősen zsúfolt kikötőből. A 40 lovas motor úgy duruzsolt, mint egy járathajón. Kint aztán egyes reff volt a döntés, és elindultunk lefelé raumban. Ötös-hatos nyugati szél fújt. A hajó normális merülése 2,60 méter, ami ugye a balatoni kikötőkben nem lehetséges, így azt fel kell húzni. Az 1350 kg tőkesúlyt egy kéthengeres hidraulikával lehet mozgatni elektromos vagy kézi pumpával. Az emeléshez 200 bar nyomás áll a rendelkezésünkre, ami 17 másodperc alatt emeli fel 1,90 m-re. Tehát leengedtük a kielt, és felhúztuk a 260 m2-es aszimmetrikus spinnakert. Itt kell elmondani, hogy a hajó orrsudárral van szerelve, amely 120 fokon állítható.
A hajó könnyen és hamar megsiklott, de nem kezdett eszeveszett rohanásba. Kényelmesen, nyugodtan, bő raumban utazva futottunk 12 csomókat. Litkey Árpi kezelte a gennakert, és velem együtt úgy érezte, bátran mehetünk élesebben, de rám szóltak, hogy ne kockáztassunk, hiszen a fotós közben már a második szálingnál járt. Ebben a szélben nyugodtan mehettünk volna teljes nagyvitorlával és esetleg nagyobb gennakerrel is. Érzésem szerint ezekkel a vitorlákkal még 1-2 fokos erősödés, tehát hatos-hetes szél biztonsággal vállalható. A hajó megvitorlázható végsebességét így csak becsülni tudom 16-18 csomó között. Döbbenetesen stabilan és nagy biztonsággal hajóztunk. Kreutzra fordulva kitekertük a genuát, de hamar kiderült, hogy sok. És ekkor valami nagyon furcsa történt. Szélbe fordultam, hogy könnyebb legyen a csere, és a hajó gyönyörűen elkezdett tolatni, nem akart semerre kifordulni, hanem egyenletes 2-3 csomós sebességgel tolatott. Anynyira barátságosan viselkedett, hogy az egyik vendég kivette a kezemből a kormányt, érezni akarta, milyen, és a lap azonnal keresztbefordult, de ebből a helyzetből is hamar vissza lehetett állítani szélbe, és csorogtunk tovább. A fockkal cirkálva könnyedén szeltük a hullámokat, és hamar elértük a 7,5-8 csomós sebességet. Eleinte, nagyhajós beidegződés, leeben ültem, aztán rájöttem, hogy innen az égvilágon semmit sem látni, de már nem volt kedvem két emeletet mászni, a luvdeckig. Így hát inkább megfordultam. A nagyhajók kormányosai rendszerint azért ülnek leeben, mert luvból egyszerűen nem látni az orrvitorla elso élét. A Nautic 12 Racer kormányállásában egészen más a helyzet, ahogyan Soponyai Géza mondta: "Uraim, ez egy széles vásznú képernyő." És igaza volt. Jól haladt, de nem éreztük a szelet. Egyszerűen látszott a hajón, hogy a Balatonnál sokkal keményebb körülmények közé tervezték. A behajózás már nehezebben ment, de egy vízbe esés árán ezt is megoldottuk.

Fotó: Litkey Zsolt
Litkey Farkas

A Nautik 12 Racer adatai
A hajótest hossza: 11,99 m
Orrsudárral: 13,20 m
Vízvonalhossz: 10,71 m
Legnagyobb szélesség: 4 m
Vízvonal legnagyobb szélessége: 2,5 m
A hajótest merülése: 0,26 m
A hajó mélyjárata: 1,85-2,5 m
A hajós szabad oldalmagassága: 1,1 m
Vízkiszorítás: 2880 kg
Tőkesúly: 1350 kg
Tőkesúlyarány: 47%
Nedvesített felület: 23,55 m2
Visszaállító nyomaték
30o-nál: 3870 kgm
Árboccsúcsmagasság
vízvonal fölött: 9,77 m
Vitorlázata
Sobstad Genesis Polyester
Genoa 100%: 35,2 m2
Genoa 145%: 51 m2
Gross (tövig latnis): 65,3 m2
Drifter: 74 m2
Gennaker: 50 m2
Spinnaker: 280 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink