Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Hunter 310
29. Hajó Magazin, 1997. november

Az Amerikai Hunter Marine cég nem keverendő össze a hazánkban is ismert és méltán népszerű angliai Hunter céggel, amelynek 28 lábas hajója Regina néven nagy sikereket ért el Magyarországon. Az Egyesült Államokban működő Hunter Marine tulajdonosa és alapítója Warren R. Luhrs. A Luhrs család Warren ükapjáig, Henryig vezeti vissza családfáját. Henry Luhrs huszonkét különféle óceánjáró hajó - barkok, brigek, szkúnerek - részvényeinek tulajdonosa volt, és fő részvényese a felesége után elnevezett Sophia R. Luhrs barknak. Partnere volt Albert Sproutnak, aki a maini Melbridge hajógyárat vezette, ahol a Sophia R. Luhrs is épült.

A II. világháború után Warren Luhrs apja, Henry 27 láb hosszú halászhajókat épített, és 1948-ban megkezdte a rendelésre épített, kedvtelési célú hajók készítését. Később a szkiffek kezdték érdekelni, és 1952-ben létrehozta a Henry Luhrs Sea Skiffs részvénytársaságot. Henry Luhrs alapfilozófiája az volt, hogy igyekezzen a korábbi Henry Fordot felülmúlni abban, hogy átlagemberek számára olcsó hajókat épít, evvel lehetővé téve számukra a hajózás luxusának élvezését. Jelenleg Warren R. Luhrs és testvére, John a tulajdonosai a Hunter Marine és Silverton Marine vállalatoknak, a Mainship Motor Yachts és Luhrs Fising Boats cégeknek. A Hunter Marine vitorlásokat, míg a többi vállalat motoros hajókat gyárt.
Az általunk kipróbált Hunter 310-es a lehető legegyszerűbb kezelhetőség mellett maximális kényelmet nyújt tulajdonosának. A hajó a CE hajótervezési kategóriák alapján a B kategóriába tartozik. E szerint a hajó alkalmas partközeli vizeken, nagyobb öblökben, melléktengereken, tavakon és folyókon való hajózásra, ahol rendszerint olyan időjárási körülmények tapasztalhatók, hogy a szélerő 8-as vagy annál kisebb, és a hullámok magassága nem több, mint négy méter.
A hajót már távolról meg lehet ismerni az ilyen méretű vitorlás hajókon mondhatni szokatlan repülőhídjáról, ahol a lee-kocsi kapott helyet. A kényelmetlen érzést, amelyet az ilyen feltűnő látványossággal szerelt hajóval való vitorlázás kelt az emberben, hamar feledteti a cockpit kényelmes és tágas kör alakú elrendezése. Itt körbetekintve számtalan apró, ötletes praktikummal találkozik az ember. A fartükör lépcsős kialakítását tárolódobozok beépítésére használták fel. A bal oldaliban kapott helyet a gázpalack, míg a jobb oldalon az akkumulátor. A felhajtott fürdőlépcső teleszkópos. A két farkorlát hajlatában egy-egy ülőpadot alakítottak ki, természetesen pohártartókkal. A jobb oldali ülések alatt tárolókat találunk. Az orr részére a horgonykamrát építették, benne egy danfort horgonnyal, az orra szerelt horgonyvereten pedig egy plow horgony feszít a hozzá tartozó horgonylánccal. Az orrkorlát két oldalán puffertartók segítik a gyors elpakolást a kihajózás után.
Visszatérve a cockpitbe, egy tolórudas körkormánnyal találja az ember szembe magát, előtte egy torony, szintén pohártartóval szerelve, jobb oldalán a motor sebességváltója, bal oldalon a motorhoz tartozó kapcsolótábla.
A cockpit két oldalán felszerelt kötélfogós csörlők csak az extraként rendelhető aszimmetrikus spinnaker állítására szolgálnak. A orr- és nagyvitorla-állítás a kabintetőn van megoldva az itt elhelyezett kötélfogók és kötélfogós csörlők segítségével. Az orrvitorla behúzópontja sínen állítható és az egyik csörlővel lehet megfeszíteni, de mivel ugyanezzel a csörlővel kell a nagyvitorlát is állítani, ezért a genuasín végére egy stopperrel ellátott fordítócsigát szereltek. Egyszerre tehát nem állítható a nagy- és az orrvitorla.
A vitorlázat két sor reffel és profilforstagos roll-reffel csökkenthető az eredeti 50 m2-ről a szélviszonyoknak megfelelően. Az árboc vízvonal feletti magassága 15,04 méter, egy pár hátra nyilazott szálinggal de achterstag nélkül szerelt. A hátsó merevítés egy pár, a baumveret fölött induló és a vantnibekötés mögött rögzített rúddal van megoldva. Így persze kettes szél fölött már határozott belógása van a forstagnak.
Mindezek mellett a balatoni változat merülése mindössze 1,22 méter. Ezért a hajó cirkálószakaszon kettes szélig markánsan csúszik. Bő szélben viszont a 60 m2-es gennaker alatt képes elérni a kellemes 6-7 csomós utazósebességet. A fentiekből is látható, hogy egy igazi offshore hajóval van dolgunk. A vitorlákat egyszer beállítjuk a megfelelő szögbe, és utána órákon keresztül így vitorlázunk velük. Ha pedig a szél kettes alá csökken, a 18 LE-s motor segítségével kényelmesen folytathatjuk utunkat.
A test pliészter laminált, öt év áthólyagosodás elleni garanciával. A fedélzet laminált balsafa szendvics szerkezet. A beltér magassága 1,93 m, ami gyakorlatilag a szalon teljes hosszában rendelkezésre áll. A kabinba lépve jobb oldalon egy tágas konyhát találunk jókora jégszekrénnyel, hideg-meleg vizes mosogatóval, mikro- és gázsütővel, az edények számára tárolópolcokkal. A hajóbár tíz személyre vizsgáztatható, a gyárilag csomagolt négyszemélyes étkészlet finom utalás a hajózólétszámra.
Minden edény alján apró gumi csúszásgátlókat tálunk. A bal oldalon két ajtó nyílik, a hátsó mögött egy folyósóra jutunk. Itt szekrényeket találunk és egy igen tágas, 200x230 cm-es francia-ágyat. Az első nyílik a fürdőszobába. Ide egy wc-t és mosdókagylót szereltek be. A csapból hideg-meleg víz folyik. A melegvizet vagy a kikötőben állva a 220V-os bojlerből nyerhetjük, vagy a motor hűtőjén keresztül. A WC természetesen tartállyal szerelt. A szalon feltűnően világos, összesen tíz ablakon keresztül kap fényt. Minden nyitható ablakhoz tartozék a szúnyogháló. Este pedig sok okosan felszerelt lámpatest világítja meg pazarul hajónkat. Az orrkabint egy ajtó és egy ablak választja el a szalontól.
Ez a helyiség első látásra szűkösnek tűnik, de mégis megvan a szükséges kétméteres ágyhossz. Itt is külön ruhásszekrény szolgálja a lakókat.
A Hunter 310-es legfontosabb tulajdonságai: a kényelem, a biztonság és az egyszerű kezelhetőség. Mindemellett a vásárló egy olyan, minden apró részletre kiterjedő kézikönyvet kap a kezébe, amelynek útmutatásai alapján és némi gyakorlattal megtanulhat vitorlázni. A gyár által eladott évi közel kétezer darab hajó garantált minőséget, kiváló szakembergárdát feltételez.

Litkey

Méretek, adatok
Teljes hossz: 9,4 m
Vízvonal hossza: 8,53 m
Szélesség: 3,3 m
Merülés: 1,22 m
Vízkiszorítás: 3856 kg
Ballaszt: 1361 kg
Vitorlafelület: 48,6 m2
Árbocmagasság:
(vízvonal felett) 14,78 m
Állómagasság: 1,93 m
Víztartály: 190 l
Szennyvíztartály: 76 l
Motor: 18 LE
Üzemanyag: 106 l

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink