Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

30. Hajó Magazin, 1998. január


Hajó Magazin kupa
Bajnokok Bajnoksága - negyedszer
Már hagyománnyá vált, hogy ősszel a vitorlázás felnőtt bajnokai összemérjék tudásukat egymás ellen. A Bajnokok Bajnokságát mindig a szezon végén rendezzük, a bajnokságok elmúltával. Úgy gondoljuk, hogy e verseny méltó befejezése az évadnak.

Ötévesek Lettünk
Annak idején majd' mindenki azt jósolta nekünk, hogy nem érjük meg az első év végét, s ha lassan is, de biztosan tönkremegyünk. Meg kell mondjam, erre minden esély meg is volt. Nemegyszer került a lap anyagilag kilátástalannak tűnő helyzetbe, de az évek során kedvezőbb vizekre evezhettünk. Ebben jelentős része volt olvasóink támogatásán kívül a magyar hajóipar megerősödésének is. A mára kialakult helyzet szerint felnőtt az iparág - ide értve természetesen a kereskedelmet is - egy jó európai színvonalra.

Jacques Vabre
Transzatlantik
1997. október 11-én rajtolt a Jacques Vabre Transzatlantik vitorlásverseny a franciaországi Le Havre kikötőjéből. Három transzatlantik versenyt rendeznek a világon: egyik a Route de Ruhm, másik az Angliából induló Transat Anglaise (Plymonth-New York), és a korábbi Route de Cafe, mostani nevén a Transat Jacques Varbe (Le Havre-Cartagena). Ezt a versenyt most rendezik harmadszor, így ez a legfiatalabb, hisz a másik kettő már 18, illetve 25 éve debütált.

Összehasonlító teszt
Alma és körte
A hajóvásárlás vagy rendelés kellő körültekintést igényel. Ehhez nyújt segítséget a következő írás. A magazinban eddig megjelent vitorlás hajótesztek összesítését a jobb és gyorsabb tájékozódás jegyében készítettük el. Az alábbi táblázatok a főbb vásárlói szempontokat figyelembe véve készültek. Természetesen a kiválasztásnál döntő szempont az ár. Itt nem tudunk valódi segítséget nyújtani, mert ezeknek a hajóknak, még a sorozatgyártmányoknak sincsenek valódi áraik. Ennek oka a forint stabilitásán túl az egyedi igények figyelembevétele és az ennek megfelelően kialakított ár. Az alábbiak erősen szubjektív ítéletet takarnak, és kizárólag a Hajó Magazin szerkesztőinek véleményét tükrözik.

Barcolana - 1502 hajó
A Scholtz 22-es újabb sikere
Soha nem látott számú hajó tolongott a Trieszti Ôszi Fesztiválon a 29. Barcolana rajtjánál. Ezerötszázkét vitorlás vonult ki a tengerre október 12-én, hogy részt vegyen az Adria legnépszerűbb túraversenyén. A Barcolanák történetében idén először elindult egy magyar hajó is. A Scholtz 22-es Litkey Árpád kormányzásával rendkívül jó eredményt ért el, abszolútban a 170. helyen végzett, s kategóriáját 121 hajó közül megnyerte.

Magyarok külföldön
Visszatekintő
Az idei szezonban is szép számmal jártak magyar vitorlázók külföldi versenyekre. Az utóbbi két évben már nem csak az olimpiai hajóosztályok versenyzői utaznak, hanem már rendszeresen találkozhatunk külföldi nagyhajós versenyeken is magyar csapattal. Az óceáni vitorlázókról rendszeresen beszámoltunk lapunk hasábjain, tudósítottunk a spanyolországi Repülő Hollandi Európa-bajnokságról, a floridai világbajnokságról, a Garda-tavi Centomigliáról, a Sztár junior Európa-bajnokságról, a Fertő-tavi Austrian Lakes Weekről, jelen számunkban pedig a Triesztben megrendezett Barcolanáról olvashatnak. Helyszűke miatt sok más fontos esemény kimaradt magazinunkból, s most a teljesség igénye nélkül ezt szeretnénk pótolni, s számba venni azokat a külföldi versenyeket, ahol a magyar indulók kisebb-nagyobb sikereket könyvelhettek el.

Whitbread
A második szakasz után
Lapzárta miatt a legutóbbi számban akkor fejeztük be a Whitbread eseményeinek követését, amikor a vezető EF Language ezerháromszáz mérföldnyire Fokvárostól elérte az erős délkeleti passzátszelet, és időnként harminccsomós sebességgel vágtatott az első szakasz célja felé. E táv megtételére aztán kevesebb, mint öt napra volt szüksége, annak ellenére, hogy mint az előre várható volt, Dél-Afrika partjai közelében újra gyenge szél köszöntött rájuk.

A fapados
A Whitbread 60-as hajó
Olyan, mint egy tőkesúllyal ellátott, túlméretezett siklótestű dingi, irdatlan nagy vitorlázattal, vízballasztos stabilizálással, és olyan puritán belsővel, amitől riadtan hőköl hátra egy hétköznapi túravitorlázó. A hajók általában nem 60, hanem 64 láb hosszúak, mivel a W60 előírás amolyan dobozszabály, amely megengedi a fő jellemzőkkel való variálást.

Tovább...

Kilada 47
Faun - 21.
- Ti kaueiz, Kala - hallottam napjában százszor is, úgyhogy itt cseng a dallama a fülemben kitörölhetetlenül. A dallam s a hangsúly teszi, hogy számomra a görög életszemlélet és gondolkodásmód szimbólumává vált ez az üdvözlés: "Hogy vagy? Jól?"

Vitorlástippek az Adrián - 4.
Pulából
A közép-adriai túrák után az Istria-félsziget vitorlázók által talán legismertebb városából, Pulából indulva terveztem meg a következő túránkat. Pulában jelentős történelmi emlékeket találhatunk, amelyek megtekintésére érdemes időt szakítani. A központban levő ACI kikötő mellett látható a város legmonumentálisabb római kori építménye, az amfiteátrum, de a többi látnivaló is kényelmesen belefér egy rövid sétába. A település déli részén fekszik a másik, a városinál lényegesen jobb kikötő, a Marina Veruda.

Túrahajó? Versenyhajó?
Nem ellentét
A túra- és versenyhajókat egy vékony, de mégis jól körülhatárolható vonal választja el egymástól. Hogy hol húzódik ez a határvonal, és a hajózás berkeiben járatlanabb érdeklődők, új vásárlók hogyan tudnak tájékozódni e témában, azt igyekszünk a leginkább érintett Style Jacht Kft. hajóin keresztül bemutatni. Beszélgetőpartnerünk Scholtz Imre hajóépítő, a méltán népszerű Sudár Regatta és a Scholtz 22-es gyártója, a Style Jacht Kft. igazgatója.

Motorcsónak
OSY-400-as reménység
Kohut Gábor
Motorcsónak-versenyzőket bemutató sorozatunkban most egy fiatal, középiskolás versenyzőn van a sor. A 17 éves ifj. Kohut Gáhor alig négy esztendeje hasalt bele első OSY-400-as hajójába, de már világbajnoki ezüst- és bronzérmesnek mondhatja magát. A sorozat szerkesztése (a versenyzők megkérdezésének sorrendje) a Magyar Motorcsónak Szövetség segítségével, az éves eredményességi lista alapján történik.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés IX.
Sorozatunk előző számában talán sikerült összefoglalni azokat a kishajókra, csónakokra és vízi sporteszközökre vonatkozó találkozási szabályokat, amelyeket már csak néhány gondolattal kell kiegészíteni.

Amerikai rendezés
Világbajnokság a floridai Cypress Gardenben
Egy minden szempontból amerikai versenyt láthatott a közönség október 16-19. között megrendezett O-700 és O-350 ccm-es motorcsónak-világbajnokságon az Egyesült Államokban, Floridában. Ilyen csodálatos helyszínen valószínűleg még soha nem rendeztek motorcsónakversenyt, a Cypress Garden hatalmas parkja ritka növényeivel, madaraival és látványosságaival valóban lélegzetelállító látványt nyújtott. A verseny reprezentatív külsoségei pedig egészen meglepoek voltak az európai rendezéshez szokott csapatok számára.

Szezonvég októberben
Vízisí - tournament
Hejőkeresztúron, a miskolci vízisícsapat taván még októberben is javában folytak a szlalomedzések. Persze néha a hosszú, száraz síruhák ellenére is elgémberedtek az izmok, de az edzéseredményekre így is büszkék lehetnek a versenyzők.

Hajózási gyűjtemény 2.
A Közlekedési Múzeum
Korunkban a tudomány - különösen a műszaki tudomány - eredményei egyre inkább mindennapi életünk részévé válik. Ezt a tendenciát felismerve a jó anyagi körülmények között lévő közlekedési gyűjtemények a jelenkor közlekedési eszközeit is gyűjtik. Ezeket a vadonatúj kiállítási tárgyakat nemritkán metszetelve és mozgóképessé téve mutatják be, hogy működésüket megértessék a látogatókkal. E modern felfogású nagy múzeumokhoz igyekszik a Közlekedési Múzeum is felzárkózni. Kiállításait diorámákkal, működtethető modellekkel és különböző vetítőeszközökkel igyekszik a szélesebb körű látogatók számára is érdekessé tenni.

Szörf
Varázsló szendvics
Csúcstechnológia
Az első sorozatban gyártott szörfök, mint például a Windsurfer vagy a Windglider, poliuretán habbal kitöltött, hőre lágyuló polietilén héjjal ellátott, robusztus testek voltak. Akkoriban a deszka formája, súlya nem játszott döntő szerepet, a legfontosabb dolog az olcsó tömeggyártás volt. Jelentős változást a szörftestek felépítésében a funboardok megjelenése hozott. Az 1983-ban indult Világkupa-sorozat újabb lendületet adott a fejlesztőknek. Ekképpen az utóbbi évtizedben teret nyertek a hadiiparban, űrkutatásban használatos anyagok, szénszálak, kevlárszálak, szendvicsszerkezetek. Így az egykor 20-25 kilós szörftestek manapság csupán 5-8 kilót nyomnak.

Formalécek
Vélemények a formákról
Melyik forma mire alkalmas? Jól szeretnénk kreutzolni, avagy imádjuk a nagy sebességet, esetleg a manővert részesítjük előnyben? Melyik formát válasszuk? Négy mestertervező ad tanácsot azokról a részletekről, amelyek egy deszkát engedelmessé vagy engedetlenné tesznek.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink