Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

31. Hajó Magazin, 1998. február

Whitbread
Négy szakasz után
Karácsony előtt és szilveszter után két rövidebb szakasz várt a Whitbread földkerülő verseny mezőnyére. Ám ezek az új értékelési rendszer miatt ugyanúgy vagy közel ugyanannyira értékesek az összetett eredmény alakításában, mint a hosszú és veszélyes déli tengeri futamok. Ráadásul élvezetesek, hisz soha a Whitbreaden ilyen szoros befutók még nem voltak.

Horváth sails
Horváth László - Halsey
Harminc éve megszállottja a vitorlázásnak, számtalan hajóosztályban versenyzett, 470-es, Dragon és 22-es osztályban magyar bajnok, majd az edzői pályát cserélte fel a vitorlaszabásra. Szakmája szerint erősáramú technikus. Balatonföldvári műhelyében kerestük fel a sok szép vitorla készítőjét.

Hajóbemutató
Beneteau 321 Oceanis
A 321-es rajzait a világhírű Finot tervezőiroda készítette, csakúgy mint a First sorozatból a 21-es, 26-os, 30-as hajókat, valamint az Oceanis 40 CC-t és a 411-est. Érdekes, hogy a 27. számban bemutatott Beneteau 36 CC Oceanis hajó, amelynek tervezését a Berret tervezőirodában végezték, közeli rokonságot mutat a Finot által tervezett, most bemutatásra kerülő hajóval.

Tovább...

Nekrológ - Emlékük megmarad...
Halottaink
Csernussi Endre (1914-1998)
Pallás Gyula (1930-1997)

Hajóépítő iskola
Most már épülhet a Phoenix
A Hajó Magazin olvasói időről időre tájékoztatást kapnak a Phoenix gálya építéséről. Az olvasók megismerkedhettek a Phoenix történetével és az építés előzményeivel. Az utolsó hír róluk a hajóépítő iskola indítása volt. De mi is ez az iskola? Ismert tény, hogy 1979-ben megszüntették a hajó- és csónaképítő szakmunkásképzést Siófokon. Az újraindított tagozat életének első lépéseiről Rick Csaba számol be, aki a Keszthelyi Műszaki Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet keretében megszervezte a hajóépítő-képzést.

Libera-próba
Szabadnak született
A külföldi szalagversenyek során az osztályellenfelek mellett kíváncsian szoktuk nézegetni az abszolút győzelemre esélyes hajókat. A legtöbb tavon a Liberák a trófea várományosai. Ahogy mondani szokták, a puding próbája az evés. Nos, mi nagyon kíváncsiak voltunk erre a "desszertre". Bizony kissé irigykedve láttuk, hogy emberek ilyen hajóval vitorláznak. Ezek a spéci versenygépek pokoli drágák, persze újonnan. Úgy tartják a hajósok, hogy nehéz megvitorlázni - lásd később -, ezért nem szoktak ilyen hajóra vendéget hívni. Mégis, hosszas szervezés és előkészületek után november elején alkalmunk volt kipróbálni a Garda-tavon egy Liberát. A csapat vegyes volt: régi válogatott kishajósokból, aktív nagyhajósokból és versenyekre sem járó túrahajósokból állt. Mindenesetre izgatottan készültünk a találkozásra.

Hajóépítő műhelyek
Az Elan hajógyár Szlovéniában
Gyönyörű alpesi vidéken, az osztrák-szlovén határ közelében, Ljubljana és Klagenfurt között félúton található Begunje. Ezen a helyen épült fel az ELAN gyár 1945-ben, és elkezdődött a sílécek készítése.
A rendkívül sikeres sígyár melléküzemágaként 1949-től kajakokat és kenukat építenek. Később, a hatvanas években indult be a hajógyártás, majd a hetvenes évek végén kezdődött a vitorlázórepülők építése.

Kronométer-történet
Pontos idő a tengeren
Newton (1642-1727) így beszélt az órákkal történő navigálás lehetőségeiről: "A földrajzi hosszúság meghatározására a tengeren számos, elvileg jó, gyakorlatilag kivihetetlen terv létezik. Egyik terv szerint pontosan járó órát kell használni, de tekintetbe véve a hajó szabálytalan mozgásait, a hideg és meleg változásait, a nedvességet és szárazságot, a különféle hosszúságokon jelentkező gravitációs különbségeket, ki kell jelentenem, hogy olyan óra nem készíthető."

Papírok
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Azt a felkérést kaptam a Hajó Magazin szerkesztőségétől, hogy indítsak el egy olyan rovatot, amelyben a tengeri vitorlázás mindenféle kérdéseiről, érdekességeiről lenne szó, amelyek sokakat érdekelhetnek. Élve a szabadság lehetőségével, szívesen vennék sorra olyan témákat, amelyek között nem keresek tematikus kapcsolatot, egymás után, kusza összevisszaságban és kiszámíthatatlan sorrendben jönnek, akárcsak a tengeren vitorlázás közben felbukkanó feladatok.

Vitorlástippek az Adrián - 5.
Pula környéke
Következő túránkat ismét az Istria-félsziget vitorlázók által talán legismertebb városából, Pulából indulva terveztem meg az észak-adriai szigetek felé indulva. A túra optimális induló időjárása 3-5 Bft. erősségű misztrál ÉNy vagy bóra ÉK, de erős jugó DK esetén célszerűbb a túrát fordított irányban végigjárni.

Jó szem, biztos kéz
Faun - 22.
"Így készül a kaiki". Amikor Joshua Slocum könyvét olvastam, és magával ragadott a hajózás, a Csendes-óceán atolljai, álmaim hajója természetesen a Spray volt. Amikor negyvenévesen elfogott a türelmetlenség, hogy az idő elszalad és tennem kellene már valamit, belekezdtem egy fahajó építésébe mint az egyedül elérhető lehetőségbe. Vonzódásom a fahajókhoz innen ered.

53. Sydney-Hobart
Hongkong-kínai és ausztrál győzelem
A világ egyik leghíresebb óceáni versenye az ausztráliai Sydney-Hobart regatta. A versenyt hagyományosan karácsony másnapján december 26.-án indítják Sydney kikötőjéből. Az idén 115, az Ausztrálok és az Új-zélandiak mellett japán, svéd, angol, olasz és hong kongi hajó sorakozott a rajtvonalon, hogy a délután egy órakor eldördülő rajtlövés után nekivágjon a 630 tengeri mérföldes távnak.

Hatósági hírek
Útirány-keresztezés 1.
Sorozatunk folytatásaként ismerkedjünk meg a hajók útirányának keresztezésére vonatkozó közlekedési szabályokkal. A keresztezés megfogalmazása a Hajózási Szabályzat alapján talán nehezen értelmezhető, hiszen az olyan közlekedési helyzet, amely nem tekinthető sem találkozásnak, sem pedig előzésnek.

Erről olvashattak
19-29. szám tartalma

Motorcsónak
Tehetséges Szegediek
Kertes Krisztián
Motorcsónak-versenyzőket bemutató sorozatunkban ezúttal egy 21 éves sportolóhoz érkeztünk, aki már hétévesen egyedül csónakázott a Tiszán. Kertes Krisztián már ekkor örökre beleszeretett a vízbe és a motorcsónaksportba. Persze nem volt nehéz dolga, hiszen édesapja, Kertes János az 1954-ben alapított szegedi klub első sikeres versenyzői közé tartozott. Olyan sportolók neve fémjelezte a motorcsónak-szakosztályt, mint Vidáts István, Megyeri Nándor és Vasvári Miklós. Ok adták át tapasztalataikat a fiataloknak, és munkájukat dicséri, hogy a Szegedi Motorcsónak-Autómobil SE hétszeres országos csapatbajnok, 1991 és 1997 között töretlenül ők az elsők.

Emléktúra 1998
Al-Duna-Duna-torkolat-Isztambul
A Gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet ebben az évben is emléktúrát szervez a névadó isztambuli sírjának és II. Rákóczi Ferenc rodostói házának megkoszorúzására. A yachtegylet vezetősége mindazokat a vállalkozó hajósokat szeretettel várja a 21 napos túrára, akik szeretnék végighajózni a Dunát Budapesttől a torkolatig, illetve vállalkoznak Sulina-Constanza-Várna-Burgasz-Isztambul tengerparti hajózásra.

Vízisí
Arcok a tópartról
Évadzáró összejövetellel búcsúztatták az 1997. évet a vízisízők. A szűk körű vacsorának és díjosztónak az Óbudai-szigeten a Dokk vendéglő adott otthont, amelyre a Magyar Vízisí Szövetség elnöksége, klubvezetők, támogatók és természetesen a sportolók voltak hivatalosak. A '97-es Magyar Nemzeti Kupa ünnepélyes eredményhirdetését követően a szakág jövő évi terveiről beszélgettek.

Hajózástörténeti gyűjtemények
Híres hajózási múzeumok
A nagy hajózási hagyományokkal büszkélkedo angol, francia, spanyol, holland, orosz és svéd múzeumok alapjait a XVII-XVIII. században összegyűjtött ún. konstrukciós modellgyűjtemények jelentették. Ezek a modellek szolgáltak mintául az építendő hajók számára, vagy ezeken mutatták be újító elgondolásaikat a hajótervezők, ha hajóikat biztonságosabb és gyorsabb testtel akarták felépíteni, célszerűbb vitorlázattal ellátni.

Szörf
3dl vitorla
Az új generáció
Amikor szemügyre veszünk egy NORTH XCELLERATOR 3DL vitorlát, rögtön látjuk, hogy az egy teljesen speciális darab. Gyönyörű, tökéletes, mint egy óriási pókháló. Többéves kutatás és fejlesztés után Larry Herbig megalkotta minden vitorlatervező álmát, a varrás nélküli "tökéletes szárnyat", a három dimenzióban laminált (3DL) szörfvitorlát. Az összegyűlt tapasztalatok, a számítógépes tervezés, a forradalmian új technológia, a jövőbe mutató anyagok új dimenzióba emelték a vitorlagyártást. A 3DL technológia kétségtelenül a vitorlakészítés csúcsát jelenti ma.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink