Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elan 31
35. Hajó Magazin, 1998. június

Az Elan hajógyárat a 31. számban mutattuk be, és most lehetőségünk adódott kipróbálni a gyár 1994-ben piacra dobott 295-ös modelljét. Ezt a hajót Magyarországon a hossza alapján 31-es típusjelöléssel hozzák forgalomba.

Az Elan 31-es sportos, gazdag alapfelszereltségű, szép kivitelű túrahajó. A hajótest formavilága - a hosszához képest viszonylag kicsi szélesség - inkább a német hajóépítési trendekhez igazodik, míg a belső terek hamísítatlan mediterrán hangulatot árasztanak. A hajó külső megjelenését tiszta vonalak határozzák meg. Robert Humphreys Yacht Design tervezői bátran alkalmaztak markáns éleket és lendületes íveket a forma megrajzolásánál. Bár a 31-es ízig-vérig túrahajó, azért érezni benne a törekvést a jó menettulajdonságok elérésére.
Az árboc kétszálingos, hétnyolcados bekötésű Selden gyártmány. Az achter csigasorral állítható, alapszerelvény a tolórudas alba és a Furlex fockbetekerő. A nagyvitorla két sor reffel van szerelve, és a kabin bejárat elé szerelt leekocsival állítható. A leekocsi és a genuakocsi Lewmar, mindkét szerelvény fordítócsigás, klemmes sínvégekkel van szerelve. Ez más cégeknél már extrafelszerelés szokott lenni. A kabintetőn kétszer két Spinlock AX kötélfogó szolgál, mögöttük két darab tizenhatos, önfelszedős Lewmar csörlő feszít. A genuát 30-as önfelszedő Lewmar csörlővel lehet kezelni. A hajót körbe ezüsteloxált alumíniumreling védi. Oldalanként három relingoszlop és két sor relingkötél fut körbe a hajón. Elöl az orrkorlát mögött horgonykamra van. Hátul két farkorlát védi az utasokat. A navigációs fényeket a korlátokra szerelték. Elöl és hátul két pár négylábú Pfeiffer bika tartja a hajót a kikötőben. A cockpit kissé szögletesre sikerült, kialakítását a hátsó fal elrakásával lehet megbontani. A cockpitból így könnyen ki lehet lépni a hátsó fedélzetre, ahol egy lehajtható fürdőlépcső várja a lányokat. A műanyag kormányrúd kulturált kialakítású, egy jól használható, teleszkópos spinlockhosszabbítóval van szerelve. A cockpitüléseket teekfával borították, a jobb oldali alatt hátul van egy nagyméretű rakodóláda. Hiányoznak az apró pakolási lehetőségek. Nincs hova lerakni egy doboz cigarettát vagy egy pohár italt.
Gyönyörű négyes-ötös nyugati szélben vitorláztunk a hajóval. Szikrázó napsütés, barátságos meleg szél, igazán jó vitorlázóidő volt. Fockot és első reffsorra csökkentett nagyvitorlát húztunk. A terhelés alatt is könnyen kezelhető genuakocsival hamar beállítottuk a fockot. A hajót túlejtve próbáltam erős dőlésre bírni, de akkor is kézben tartható marad az erő a kormányon. A legénység először vitorlázott együtt, és először vitorlázott a hajóval. Mégis minden manővert könnyedén és időben el tudtunk végezni, annak ellenére, hogy időnként még egymástól kérdezgettük, mit hol találunk. A hajó fordulékony, és még ilyen friss időben is barátságosan viselkedik. Hatan voltunk a fedélzeten, és többé-kevésbé jól elfértünk. A teleszkópos hosszabbító elegendő mozgásteret enged a kormányosnak. Az egyhengeres, kilenc LE-s Yanmar dízelmotor irányváltó karja kézreesik, a vezérő panelt a kabinbejárat elé helyezték, egy kis plexilappal védve. A motor beindításához kulcs kell. Sajnos az egyhengeres motor kicsit nehezen veszi fel a fordulatot, ezért előre kell gondolkodni, nem lehet arra számítani, hogy a szűk kikötőben majd kisegít minket a bajból.
A belső terek hangulatát meghatározza az egzotikus trópusi fa anyagának világos színe. Az éppen csak háromméteres szélességnek köszönhetően minden helyiség egy kicsit szűkös. A konyha szokás szerint a jobb oldalra került. Mögötte van az achterkabin, itt az ágy mérete 195x145 cm. Két nyitható oldalablakot szereltek ide. Az első a belépőtérbe került, ahol az állómagasság 185 cm, alatta egy kétajtós szekrény, vele szemben a motor szerelőnyílása van. A hajó bal oldalán térképasztal és a mosdó kapott helyet. A másik ablak a cockpitba nyílik, szemben vele könyvespolc bontja ketté a hajótest ívét. A konyhában két külön mosogatót szereltek, külső és belső vizet szállító csappal. A külső vizet lábbal kell pumpálni. Az ivóvizet a szalonban elrejtett víztartályból, egy nyomás alatti rendszeren keresztül vezetik a konyhába és a mosdóba. A kétégős sütős gáztűzhely mellett bal kézre esik a jégszekrény, jobbra pedig egy kisebb, a jégszekrényhez hasonlóan felfelé nyíló üvegtartót alakítottak ki. A konyha fölött két kis szekrény és egy nyitható ablak van. A szalont öszszesen négy ablak és egy tetőablak világítja meg kifogástalanul. Estére három halogén mennyezeti lámpát lehet felkapcsolni. Az állómagasság a szalonban 184 cm. A két 190x80 cm-es ágy között lehajtható asztal csatlakozik a vakárbochoz. Az asztal belsejében kis bárszekrény húzódik meg. Az orrkabin egy kicsit szűkös. A szekrényajtót csak úgy lehet kinyitni, ha az ember felül az ágyra és felhúzza a lábát. Talán szerencsésebb lenne, ha a szekrényajtót két részre osztanák. A 230x160 cm-es ágyméret viszont jó, és a 180 cm-es állómagasságra sem lehet panasz. Az ágy fölé körbe polcok kerültek. A fényt nappal egy nyitható deckablak, éjszaka egy halogén mennyezeti lámpa szolgáltatja.
A héj és a fedélzet kézi bedolgozású poliészter laminát. A vízvonal alatt isophtalic poliészterrel van laminálva, ami védi a testet az ozmózis ellen. A vízvonalig tömör üveg a szerkezet, a fölött szendvicsanyagot használnak. Kétféle kiellel árusítják, 1,30 és 1,80 méteres merüléssel. A hosszabb bulbás kialakítású kiel az alapkivitel, súlya egy tonna, a rövidebb 1350 kg. A deck és a héj kék díszítéseit a gelcoat színezésével érik el. A járófelületeket és a kabinlejáratot szintén a gelcoatba laminált csúszásgátló adalékkal látták el. Az Elan 31-es elfogadható áron kínál gondos kézi munkával megépített, az átlagosnál gazdagabban felszerelt, ízléses túrahajót. A Balatonra és partmenti tengeri vitorlázásra ajánlott típus. Igazi kényelmes túralehetőséget kínál négytagú baráti társaság vagy több gyerekes családok részére.

Litkey

Adatok
Hossz: 9,2 m
Vízvonal hossz: 8,1 m
Szélesség: 2,98 m
Merülése: 1,3/1,8 m
Súly: 3450/3100 kg
Ballaszt: 1350/1000 kg
Víztartály: 160 l
Üzemanyagtartály: 75 l
Nagyvitorla: 30 m2
Génua: 21 m2
Spinnaker: 56 m2
Legnagyobb állómagasság: 185 cm
Motor: egyhengeres 9LE Yanmar dízel
Tervező: Robert Humpheys

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink