Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

36. Hajó Magazin, 1998. július

Match Race
Hie Yacht Open '98
Június hatodikán és hetedikén megtettük az első lépést a világ után! Balatonaligán, szokatlanul ideális szél és időjárási körülmények között lezajlott az első - a nemzetközi szabályok szerint rendezett - egyenes kieséses páros verseny. Az úttörő szerepet és az ezzel járó több mint huszonötmillió forintos beruházást a Szentiványi Árpád és Szentmártony Kristóf tulajdonában lévő Match Race Kft. vállalta magára. Köszönet érte!

Whitbread
2000-től Volvo Ocean Race
A május 29-i díjkiosztó ünnepséggel véget ért az 1997-98-as Whitbread földkerülő verseny a Volvo Kupáért. Ez a rendezvény nemcsak a győztesek felvonulása volt, hanem ugyanitt a Whitbread nyilvánosan is átadta a rendezés jogát a Volvónak. Általuk folytatódik a verseny, ők szponzorálják majd a 2000-ben induló Volvo Ocean Race-t.

Sporttörténet
Tuss Miklós
Tuss Miklós az idén múlt hatvanéves. Édesapja, dr. Tuss Miklós a háború előtti vitorlázás egyik kiemelkedő alakja. Az északi parton alakuló egyesületeket pénzzel és szakértelmével támogatta. Részt vett az 1928-as olimpiai játékokon a Hungária 6R Yacht fedélzetén. Számos, ma is futó hajó volt a tulajdona, többek között a Kékmadár és utolsó hajója, a Talizmán. Ezen a hajón Tuss Miklós is vitorlázott hatéves korában, mint ahogyan erről fényképek útján értesült.

Tovább...

Bankár kupa '98
Hagyomány született
Jelentős érdeklődés kísérte a június 21-én megrendezett második Bankár Kupát. A versenyen 39 hajó 267 fős legénysége vett részt, s a kísérő hajóról és a partról több száz néző figyelte a bankárok küzdelmeit. Minden hajón legalább egy személy valamely bank, brókercég vagy biztosítótársaság munkatársa volt, és a mezőnyben találhattunk több olyan vitorlást, amelyen a legénység minden tagja a bankszféra dolgozója. Több résztvevő és néző értékelte úgy a Bankár Kupát, hogy társadalmi esemény volt, melyen a gazdasági élet szakembereinek illik jelen lenni. Valóban, sok ismert közéleti személlyel, valamint híres színésszel, zenésszel lehetett találkozni.

A jövő nyersanyaga
A karbon
Az egész történet mindössze hetven esztendőre tekint vissza. Ekkor sikerült ipari méretben előállítani az első műanyagot, a plexit. Mondhatni, rohamosan elterjedt, alig több mint ötven évvel később többet használunk belőle, mint acélból, és nem kell újabb ötven év, hogy több műanyag fogyjon a világon, mint az összes többi nyersanyag.

Balatoni kikötők bemutatása
Balatonföldvár
A Balaton egyik központi helyén fekszik a nagy múltú balatonföldvári Mahart-kikötő. Földvár kedvező helyen van, innen a Balaton főbb városai viszonylag rövid időn belül megközelíthetőek. A kikötő fekvése is kitűnő, így nem véletlen, hogy most újjáépítve igen népszerű a vitorlázók körében.

Hajóbemutató
Nautik 12 Funcruiser
Furcsa ellentmondás, hogy a Nautik 12-es túraváltozata sok tekintetben sportosabb, nehezebben megvitorlázható hajó lett, mint a versenyhajó prototípusa, a Quadriga. Ez azért van így, mert a bemutatón szereplő hajó teste és kielje ugyan cruiser, de az árboca és vitorlázata azonos a versenyhajóéval. Természetesen az eredeti funcruiser visszafogottabb, egyszerűbben kezelhető hajó, mint a Remete.

Tovább...

Hajóbemutató
Bolero 25
Kimagasló megmunkálási minőség, szokatlan forma, tág lakótér jellemzi az Elit hajócsalád új tagját, a Bolero 25-öst. A kenesei hajókiállításon jó szélben vitorlázhattunk a hajóval. A lengyel hajótervezők célja egy állómagassággal rendelkező, méreteihez képest maximális komfortot biztosító hajó tervezése volt, a két és fél méteres legnagyobb szélesség megtartásával.

Tovább...

Balatoni boltok bemutatása
Jóhajó
A budapesti bolt után egy évvel, 1993-ban nyílt meg a Jóhajó balatonfüredi üzlete. A Jóhajó boltok többségi tulajdonosa, a Skipper Kft. tevékenysége igyekszik felölelni a vitorlássport valamennyi szakterületét. A boltokon kívül a Skipper tulajdonos a vitorlakészítéssel foglalkozó Sobstad Kft.-ben, és az idei évben megtette az első lépéseket a hajóépítés területén is. A balatonfüredi bolt felépítéséről és üzleti terveiről a Jóhajó ügyvezető igazgatójával, Dulin Jenővel beszélgettünk.

Linya VI.
Ketch 52-vel Hollandia partjainál
A németországi központú, de Magyarországon már működő Segelntours Haiden a tavaszi Boat Show-n mutatkozott be a magyar közönségnek. A cég négy hajóból álló flottájának legkisebb tagja a Linya 52 lába, klasszikus formájú Ketch.

A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Vizsgáról és tudásról
A hazai tengeri vitorlázók körében változatlanul sok vitát kavar, különböző véleményeket szül a tengeri képesítések megszerzésének körülményei. Magam is eleresztettem néhány gondolatot ezzel kapcsolatban, de úgy látom, hogy nem lehet haszontalan, ha tovább gyarapítjuk azok információit, akik a tengeri vitorlázás vonzáskörébe keveredtek, mondhatnám hálójába estek.

Versenyszabályok alkalmazása III.
Cirkálószakasz
Sokszor előfoduló de sokak számára nem ismert helyzet, amikor több útjogtalan hajó találkozik egy útjogos hajóval és egymás zavarása nélkül nem tudnának kitérni előle. Kinek van ilyen esetben útjoga, hogyan kell a másik viselkedésére reagálnunk, hogy ne vétsünk a szabályok ellen. Ismerkedjünk meg az ide vonatkozó paragrafusokkal.

Fehérszalag előtt
Balatoni kitűzés
Tavalyi 26. számunkban foglalkoztunk már a balatoni hajózási jelzésekkel. Most röviden visszatérünk rá, hiszen megváltozott a Tihanyi-szoros és a Széchenyi-gát kitűzése.

Túra az Adrián
Dalmácia Kupa '98
Horvátország önállóvá válása óta évente megrendezi a turistaszezon induló eseményeként az International Media Sailing Regatta elnevezésű meghívásos nemzetközi versenyt, amelynek nem tagadott célja az európai sajtó figyelmének a dalmát tengerpartra való terelése. A turizmusból eredő bevétel a horvátok számára legalább olyan fontos, mint nekünk, magyaroknak, és a tapasztaltak alapján ez a módja a hírverésnek minden bizonnyal eredményesebb - kifizetődőbb -, mint a hagyományos reklámozás. Talán érdemes lenne a tapasztalatot nekünk is megszívlelni.

III. balatoni hajókiállítás
Jó időben?
A szakma képviselői és a kiállítók egy kérdésben egyetértenek, nevezetesen abban, hogy szükség van a balatoni hajókiállításra. Annak eldöntése viszont, hogy az európai gyakorlattól eltérően érdemes-e, és ha igen miért, hajókiállítást szervezni a nyár elején, finoman fogalmazva is vitákat ébreszt. Mivel szezonális tevékenységről van szó, a kiállítók június elején már teljes nagyüzemben vannak, ezért kevesebb szükségük van reklámra, mint ősszel. A látogatók sem örülnek annak a ténynek, hogy a legtöbb kiállító csak a 99-es évadra fogad már el megrendelést.

Motorcsónak
Szegedi motorcsónak SE
Aranycsapat
Az első, nem hivatalos motorcsónakversenyt Magyarországon 75 évvel ezelőtt, 1921-ben rendezték. Csaknem 10 év múltával az Autóklub keretén belül alakult meg 1931-ben az első szövetség, Motorcsónak Jachtklub néven. A magyar motorcsónaksport igazi fellendülésére mégis jó 25 évet kellett várni, amikor Szegeden a klinikák előtti úszóháznál előkerült a Tisza fenekéről egy 175-ös Kőnig-motor, majd egy ütött-kopott hajótesttel már indulhatott is a próba. A motor megjavítására Vidáts István, a hajóépítésre Megyeri Nándor és a csónak vezetésére Vasvári Miklós vállalkozott. Ekkor, 1954-ben alakították Szegeden az első motorcsónak-szakosztályt a Szegedi Spartacusban.

Vízi sporteszközök használata a Dunán
Módosítás
A Hajó Magazin 15. és 16. számaiban már foglalkoztunk a vízi sporteszközök dunai közlekedésének lehetőségével, illetve ismertettük a tilalom ellenére igénybe vehető folyószakaszok határait. Április végétől a korábban kijelölt pályák határai kissé módosultak.

Bírói tanfolyam és verseny
Vízisí-Tournament
A miskolci Matlák Zoltán által vezetett Short Line Vízisí Club ismét újított a magyar vízisísport területén. Május 23-án és 24-én nemzetközi bírói tanfolyamot szerveztek. A kétnapos oktatás és vizsgáztatás lebonyolítására szlovák kollégáikat kérték fel, akik a Kassa melletti víztározón működő Gran Sat vízisí-egyesületből érkeztek Hejőkeresztúrra.

Hajóbemutató
Sunquest 50-es
Az angol Colvic Craftot mindeddig olyan gyártóként tartották számon a hajóiparban, amely kitűnő hajótesteket szállít más cégek részére, ahol aztán azok fejezik be a terméket. Készítenek olyan darabokat is, ahol a műanyagos munkák után a teljes motorizálást is elvégzik, és csak a belső kidolgozás marad a felhasználónak.

Tovább...

A révhajózás története I.
Újra a Balatonról
Ezeken a forró nyári napokon sokan gondolunk a "Magyar Tenger" hűsítő, bársonyosan simogató vizére. Partjain nemcsak hazánk pihenést kereső lakosai, de a határainkon túliak ezrei is élvezik a tó vizének üdítő hatását. A századok alatt sokat változott a part: az egykori nádas, ingovány helyén nyaralóvárosok, sátortáborok épültek, szaporodnak a kikötők, bennük a yachtok és versenyhajók. Közép-Európa egyik legkedveltebb nyaralóhelyévé vált az ezerszínű tó.

Szörf
Kicsik és nagyok
Fertő tavi szörfünnep
Nem kevés fejtörést okoz egy megfelelő szörfdeszka kiválasztása manapság. A döntést sok tényező befolyásolja, ezek közül a legfontosabb a szörf térfogata. A "nagyok" lusták, egyszersmind kényelmesek, a "kicsik" fürgék és gyorsak, jóllehet nagyobb technikai tudást igényelnek - ez volt sokáig az általános vélemény. Ez az álláspont mostanság megdőlni látszik, hiszen sorozatos tesztek bizonyítják ennek ellenkezőjét.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink