Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Nautik 12 Funcruiser
36. Hajó Magazin, 1998. július

Furcsa ellentmondás, hogy a Nautik 12-es túraváltozata sok tekintetben sportosabb, nehezebben megvitorlázható hajó lett, mint a versenyhajó prototípusa, a Quadriga. Ez azért van így, mert a bemutatón szereplő hajó teste és kielje ugyan cruiser, de az árboca és vitorlázata azonos a versenyhajóéval. Természetesen az eredeti funcruiser visszafogottabb, egyszerűbben kezelhető hajó, mint a Remete.

Ha a Remetéről, az új Nautik 12-es hajóról esik szó, nem lehet megkerülni az összehasonlítást a tavaly bemutatkozott Nautik 12 Racerrel. A külső megmunkálás tekintetében nem versenyezhet egy sablonból kikerült hajó - a Remete - szépségével egy bármilyen gondosan megmunkált pozitív építésű hajó. A Remete formájának kimondottan jót tettek a változások. A hajó orra 15 cm-rel, a fara 7 cm-rel lett magasabb, a kabin 1,20 méterrel hosszabb. Az így átformált hajó szép, arányos megjelenését a Pauger karbonárboca és a North 3D vitorlái teszik félelmetessé.
Az ember akkor esik igazán zavarba, amikor a fedélzetre lép. A hajó méreteihez képest rendkívül érzékeny a mozdulatokra. A hajótest építőanyagai és technológiája teljesen megegyezik a versenyváltozatéval. A felhasznált epoxi szendvicsszerkezet önmagában is könnyebb a víznél, de a hajó biztonságát a kategóriában szokatlan légszekrényekkel is növelték. Vízzel teljesen feltöltött állapotban is úszóképes marad. A cockpit kialakítása is a biztonságot szolgálja. Két nyitható ládával zárták le a farrészt, így nincs közvetlen kapcsolat a vízzel. Megmarad viszont egy egészséges méretű kilépő a tükör előtt. A cockpitban üléseket találunk, ami szintén nincs a racer változatban. A belső térkínálat természetesen lényegesen nagyobb a racernél, pedig neki sincs e téren szégyenkeznivalója.
A kajütlejárat jobb és bal oldalán egy-egy achterkabin nyílik, franciaágygyal, polcokkal és ruhásszekrényekkel. A kabinok ablakai a cockpitba nyílnak. A szalont három pár nyitható ablak szellőzteti. A jobb oldalán kapott helyet a konyha, a bal oldalon ülőgarnitúrát alakítottak ki asztallal. Elöl a két főfal között van a mosdó, szemben vele egy nagy vitorlatároló kapott helyet, mindkét helyiségben nyitható ablakok vannak. A fuxkabinban pazar, 2,5 méteres franciaágy, nyitható tetőablak várja a fáradt utasokat.
Az árboc három szálinggal szerelt Pauger Carbon. A nagy denevérű grósz miatt a backstag mellett az achter is dupla. Mindkét hátramerevítőt oldalanként egy csörlővel lehet állítani. Ez leegyszerűsíti a manővereket, de az árbocállításban előre gondolkodást kíván. A génuakocsi jól állítható csigasorral van szerelve. Egy pár megfelelő méretű csörlővel lehet behúzni a génuát. A kabintetőn fallstopperek sorakoznak, mögöttük egy pár csörlő. Minden csiga, csörlő és sín Antal-gyártmány. A csörlők önfelszedősek. A nagyvitorlát az árbocra szerelt sínen futó kocsikkal lehet felhúzni. A reffkötelek végig csigákon futnak, ezért rendkívül könnyű reffelni. A karbonbaumot könnyedén megtartja a tolórudas alba. A teljes rudazat karbonból van. A hajó két orrvitorlával, egy topspinnakerrel és egy aszimmetrikus spinnakerrel van szerelve. Kitolható orrsudár és spinnakerbaum egészíti ki a felszerelést. Sajnos csak egy felhúzó megy az árboccsúcsra, ezért jól meg kell fontolni a bő szeles vitorla cseréjét. Az orrvitorlát viszont rendkívül könnyen lehet cserélni. A versenyhajókon teljesen fölösleges orrvitorla-betekerő helyett végre az igazán jól működő dupla nútos profilforstágot lehet látni egy Magyarországon épített hajón. A 8m OD-n eddig is ilyet használtak, de ott szinte soha nem cserélnek fockot. Az előző számban bemutatott Asso 99-es is így van szerelve. Egyszerűen csak be kell kötni a vitorla alsó élét és a halfejet, majd etetés nélkül föl lehet húzni. Ha nincs szükség a fockra, le kell engedni. Időben ez sem több, mint a betekerés, viszont a csere százszor gyorsabb.
A Datawere Kupán próbáltuk a Remetét. Én a Tavaszi Erőpróbán találkoztam vele először. Az Előrében állt. Gondolkoznom kellett, hogy milyen hajó lehet, annyira nem hasonlított a Quadrigára. Akkor is ugyanígy hevertek a hosszú, telt North zsákok a decken, mint most Földváron. Hasonló magabiztos jó érzés fogott el, mint amikor először vitorláztam nyugati építésű nagyhajón a Balaton 31-esek ellen. Kimotoroztunk a kikötőből, és felhúztuk a nagyvitorlát. A hajó nagyon érzékeny, könnyen gyorsul, de hamar meg is lehetett állítani. Ha egy ember átül luvba, érezhetően visszaáll. Persze ez csak gyenge szélben van így. Erős szélben viszont van egy markáns dőléshatár, amin csak nehezen billen át. Akkor viszont már lassulni kezd. Ilyen esetben csökkenteni kell a vitorlafelületet, és megint gyorsulni fog a hajó. De visszatérve a versenyre, sok nagymenő nem jött el a Yacht osztályból, így a Bulldoggal és a Quadrigával kellett versenyezni. Hátszeles rajt volt egyes-kettes szélben. Jól sikerült eljönnünk. A mezőny hamar kettévált, mi igyekeztünk középen maradni. Mint kiderült, ismét a déli part volt a jó, ezért pozíciót áldozva Szemes előtt bevitorláztunk a Bulldog és a Sirocco mögé. Párhuzamosan a déli parttal behaulzoltunk utánuk. A Siroccot hamar megvertük sebességgel, és úgy tűnt, a Bulldognál is egy picit gyorsabbak vagyunk. Ez persze változó volt, mert ha hátszelesedett a Bulldog, a nagy hátszélspinnakerével eltávolodott, ha viszont élesedett, mi a hosszúkásabb hátszélvitorlánkkal mentünk rájuk. Öszszességében fogyott az előnyük. A Remete kishajós viselkedésére jellemző, hogy amikor egy utolért kisebb hajó alatt akartunk átvitorlázni, ha megtakart, azonnal lelassultunk, a három tonna nem segítette át a holtponton a hajót. Egy öttonnás 50-es ilyen helyzetben gyakorlatilag sebességveszteség nélkül töri át a takarást és veri meg ellenfelét. Nekünk újra kellett próbálkozni, most már nagyobb ívben kerülve a lassú hajót. A Szigligeti-öbölben aztán lehagytuk ellenfeleinket, és az egyszerre rajtoló hajók közül elsőként érkeztünk Keszthelyre. A Remete kis szélben képes lehet nagy versenyek megnyerésére, de nagy szélben, ha keveset kell cirkálnia, szintén kiemelkedő eredmények elérésére képes.
Az eredeti tervek szerint épülő Funcruiser nem kap ilyen nagy denevérű nagyvitorlát. Egy egyszerűbb rudazattal van szerelve. Nem kerül rá backstag, ezért lényegesen könnyebben kezelhető. Egy körkormánnyal igazi tengeri túrahajó válhat belőle, amely nagy sebességének köszönhetően hamar a kívánt célhoz szállítja utasait. Ha pedig a balatoni versenyekre szeretne valaki egy olyan hajót, amellyel abszolútban van esély a győzelemre és igazán komoly komfortot is biztosít, érdemes a Remete vitorlázatát alkalmazni.

Litkey

Technikai Adatok
Hossza: 12 m
Vízvonal hossza: 11,40 m
Szélessége: 4 m
Merülése: 1,9 m
Állómagassága: 1,9 m
Súlya: 3100 kg
Kiel: 1350 kg
Nagyvitorla: 65,5 m
2
Genua: 51 m2
Orrvitorla: 30m2
Spinnaker: 280 m2
Bliszter: 240
m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink