Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Sunquest 50-es
36. Hajó Magazin, 1998. július

Az angol Colvic Craftot mindeddig olyan gyártóként tartották számon a hajóiparban, amely kitűnő hajótesteket szállít más cégek részére, ahol aztán azok fejezik be a terméket. Készítenek olyan darabokat is, ahol a műanyagos munkák után a teljes motorizálást is elvégzik, és csak a belső kidolgozás marad a felhasználónak.

Ahogy a gyár által kínált választék növekedett, úgy nőtt a fogyasztók részéről az igény arra, hogy végre egy teljesen a Colvic által befejezett típussal találkozhassanak a vízen. Így született meg az új Colvic 50 Sunquest modell.
A tervezéssel John Bennettet bízták meg, aki hibátlan formájú testet álmodott meg. A széles orr tágas belső teret ígér, és a döntött tükör is kívánja a nagy hátsó fürdőplatformot, mely olyan tágas, hogy oda akár egy jet-skivel is parkolhatunk. Erről, a hajótest teljes szélességében épített hátsó területről két kis ajtó vezet a védett cockpitbe. Ezek a részek teakfával borítottak, sőt kissé szokatlan módon a híd is ilyen, már az alapváltozatnál is. Ugyancsak a standard kivitelű hajók része a tükörbe épített elektrohidraulikus csónakemelő is.
A tágas cockpitben összecsukható székek felállítására is bőven van hely, ezek aztán jól tárolhatók a hídra vezető lépcső alá készített szekrénybe.
Egy gázrugós kitámasztóval szerelt deckablakon át az építők által legénységi vagy gyerekkabinnak nevezett kis helyiségbe juthatunk. Itt ugyan kárpitozott ágy is található, ám mivel a szellőzése csak a nyitva hagyott bejárati ablakkal oldható meg, ezért ez inkább csak a kempingfelszerelés tárolóhelyének alkalmas.
Különböző falelemek eltávolítása után innen férhetünk az akkumulátorokhoz, a generátorhoz és a víztartályokhoz. Egy következő panel mögött már a kormánymű található.
A hídra vezető félig lépcső, félig létra minden foka szintén teakfával borított. Odafenn egy védett dupla napozóágy, a bal oldalon egy nagy U alakú ülés, és vele szemben a dupla kormányosülés mögött egy kis bárpult található.
A kormányos helye kissé a hajó középvonala felé esik. A kormányt körülöleli az enyhén íves, jól felszerelt műszerfal. A sokféle elektronikus műszer között ott a Robertson chart-plotter és az autopilot, a Shipmate VHF rádió és az Autohelm sebességmérő is.
A kormányzás nagyon kényelmes ezen a hajón, bőséges hely van a kormányos lábának, annak ellenére, hogy az ülés nem állítható. A MicroCommander kormánykerék és a kezelőszervek jól kézre esnek. A hajóorrba könynyű kijutni, hiszen a hajó oldalán kb. 20 cm széles szabad deckfelület van, és az út kapaszkodókkal is jól ellátott.
A hajóorrban az ötletes, rozsdamentes acélból készült CQR horgonyt elektromos csörlő húzza. A horgonykamra viszont nem szegmentált, így az oda bedobott horgonylánc könnyen összetekeredhet és megszorulhat. A kikötést méretes, 25 centiméteres bikák segítik oldalt és középen is. Hátul szerényebb, 18 centis darabok találhatók. Mindez - ilyen méretű hajón - nekünk kevésnek tűnik.
Visszatérve a cockpitbe, a kecsesen ívelt, kétszárnyú tolóajtón át lépünk a hajó belsejébe. Itt a szalonban a bal oldalt található két nagy beépített karosszék között van a CD-vel, televízióval és videóval felszerelt szórakoztató egység. Szemben, a bejárattól balra a fényűzően kárpitozott étkező kapott helyet, ahol hatan kényelmesen ülhetik körül az asztalt. Előtte az elegánsan üvegezett kis koktélbár, mely egy kis borhűtőt is tartalmaz.
Egy lépcsőfokkal feljebb, a bal oldalon, a kétszemélyes kormányosüléssel átellenben egy okosan tervezett, tökéleletesen felszerelt kis konyhát találunk. A grillezős mikrosütő és a nagy, mélyhűtőrekesszel is szerelt hűtőszekrény egyaránt része ennek az egységnek. A burkolatokban, a hajó többi részéhez hasonlóan, itt is a cseresznyefa dominál.
Jobb oldalon a vezetőülés és környezete a hídon lévőhöz hasonlóan kényelmes és jól felszerelt. Itt ugyanazokat a műszereket megtaláljuk, mint odafent, sőt ide még egy Furuno 48m radart is beépítettek.
A szalonból előrébb haladva, a hajó első felében két vendégkabint, WC-t, valamint a hajóorrban a kapitány kabinját helyezték el.
A kétágyas vendégkabinok tágasak, az ágyakon a matracok mérete 1,09x 0,7 méter. Tágas, polcokkal is bőven ellátott ruhásszekrények teszik a berendezést teljessé. Itt a belső cirkulációs légkondicionáló által kellemes a hőmérséklet, de persze ezenkívül két nagy nyitható ablak is található a kabinokban. A WC-zuhanyzó helyiséget az ügyesen elhelyezett tükrös szekrénykék teszik optikailag tágassá.
A kapitány kabinjában egy 1,97x 1,37 méteres franciaágyon kívül két tágas szekrény is található. Itt is, akárcsak a hajó többi részében, mindenhol 1,98 méteres az állómagasság. Az egész belső berendezésre jellemző az elegáns cseresznyefa burkolatok bősége és a szépen kidolgozott kárpitozás. Esetleg valamivel több, a bilgébe nyíló ajtót szívesen láttunk volna még.
A teszthajó motorikusan az alapváltozat volt. Két hathengeres, 420 lóerős Caterpillar 3126-os dízelmotor hajtotta, de természetesen a Colvic 50 Sunquest nagyobb, akár 1300 lóerős változatban is rendelhető. A jól hangszigetelt motorteret a hátsó legénységi kabinból érhetjük el. A motor részei a karbantartási feladatok ellátásához általában jól hozzáférhetőek.
Kihajózás után könnyen értük el a 28,5 csomós csúcssebességet, és 2400-as fordulaton az utazósebességünk 24,5 csomó volt. Közepes hullámzásban a hajó könnyedén haladt a vízen, és a motorzajt is az átlagosnál halkabbnak találtuk. Összességében megállapíthatjuk, hogy a Colvic Sunquest 50 a tartósságra és praktikumra is tekintettel jól felszerelt és motorizált hajó. Kivitele szép, és ennek minősége, valamint szolgáltatásainak színvonala az árban nem tükröződik, ami a hajó méreteit és motorjának minőségét figyelembe véve kifejezetten kedvezőnek mondható.

R. G.

Adatok
Teljes hossza: 13,64 m
Hajótest hossza: 13,64 m
Szélessége: 4,46 m
Merülése: 1,22 m
Súlya: 15 tonna
Üzemanyagtank kapacitása: 1725 l
Víztartály kapacitása: 555 l
Ára: 295 ezer angol font (netto exportár ab gyár, a tesztelt alapváltozat ára).

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink